Ce presupune o masina blindata care sa faca fata unui atac terorist?

Ce presupune o masina blindata care sa faca fata unui atac terorist?
  • Masinile blindate rezista si la grenade de mana
  • Costul unei transformari ajunge si la 1 milion de Euro
  • Blindajul usor al unui vehicul costa de la 150.000 de Euro
Distribuie pe Facebook

In lume exista cateva companii specializate pe transformarea masinilor. Dar aici nu vorbim de vreun bodykit, de tuning sau de cai putere in plus. Ci de transformarea unor automobile de serie in vehicule blindate, in care persoane importante sa poata calatori in siguranta. Iar acum, de cand pericolul terorismului planeaza peste Europa, cu siguranta tot mai multi lideri de stat vor apela la o masina blindata. Dar ce inseamna asta?

Ce trebuie sa ofere un vehicul blindat? Siguranta pasagerilor impotriva armelor usoare sau de asalt. Adica impotriva acelor arme pe care un terorist le-ar putea avea asupra lui in cazul unei ambuscade sau in mediul urban. Si aici ne referim la pistoale, carabine, pusti-mitraliera si, eventual, dispozitive explozive fixe sau lansate. Evident, o masina blindata destinata pasagerilor nu trebuie sa reziste vreunei lovituri de obuz de tanc sau al vreunei rachete, pentru ca niciun alt vehicul, chiar si de razboi, nu poate face fata unui asemenea atac. Cu alte cuvinte, un automobil blindat trebuie sa faca fata, in principal, calibrelor de pistol si pistol-mitraliera...

Geamuri blindate

Prima etapa din modificarea unui autoturism este inlocuirea suprafetelor vitrate cu niste geamuri blindate. Nu e vorba de acele geamuri pe care romanul naiv de rand le crede blindate, cele cu care cateva modele Mercedes-Benz sau BMW vin din fabrica, geamuri late cam de 2 cm grosime, care sunt de fapt... termopane pentru izolare termica. Un geam blindat este mult mai gros si mult mai greu. Acesta este un geam format de 5-10 straturi de sticla absorbanta de socuri, geamuri care sunt lipite intre ele cu o folie speciala care atenueaza socul. Geamurile blindate se pun la parbriz, la portiere, luneta si chiar la trapa, daca aceasta exista.

Masini blindateGrosimea unui geam blindat

Panouri anti-glont

Firmele care transforma o masina normala intr-una rezistenta modifica si caroseria masinii. Mai precis, pun in portiere panouri din otel gros de 10-20 mm, capabile sa reziste la gloante de pistol si mitraliera, de calibrele 9 sau 7.62 mm, dar si la grenade de mana. Cine vrea un plus de protectie mai poate apela la captusire cu materiale textile din kevlar, acelasi material din care sunt facute vestele anti-glont, pentru a avea un plus de protectie la eventuale ricoseuri de srapnel. Panourile din otel se monteaza in portiere, sub capota motorului si in podeaua masinii, dar si in portiunea dintre bancheta si portbagaj.

Masini blindatePanou din kevlar ce urmeaza sa fie montat in portiera

Rezervor de carburant rezistent la foc si perforatii

Pe langa proiectile, o alta amenintare cu care se confrunta o masina blindata este incendiul. Si pentru a evita un astfel de eveniment la bord, rezervorul de carburant este inlocuit cu unul cu pereti mai grosi, dubli. Rezervorul este instalat in portbagaj, nu in exteriorul masinii, departe de eventuale contacte cu mine sau dispozitive explozive. Conductele de carburant sunt trase printr-o teava din otel pana la motor, izolata cu kevlar, astfel incat chiar daca vehiculul se deplaseaza prin foc sau intra in contact cu flacara deschisa, sa nu existe sanse de explozie. De obicei, un rezervor de carburant are doua sau mai multe pompe de benzina.

Anvelope runflat si jante din otel

De obicei, masinile blindate au anvelope runflat cu care te poti deplasa si cand sunt sparte. Insa exista niste pneuri cu adevarat speciale, facute sa reziste la gloante, care au straturi suplimentare din kevlar pe interior. Mai mult, exista si o folie speciala pe interiorul pneului, astfel incat in cazul in care un glonte intra in cauciuc, gaura sa se astupe provizoriu. Pe langa anvelopele rezistente, si jantele sunt ceva mai speciale. Nu sunt dintr-un aliaj normal de aluminiu, vulnerabil la spargere in urma exploziei si la topire in caz de incendiu. Ci sunt fabricate dintr-un otel intarit, pline, astfel incat sa protejeze sistemul de franare si gloantele sa ricoseze, nu sa penetreze si sa sparga, ca in cazul aluminiului.

Masini blindateCadillac ONE, probabil cea mai rezistenta limuzina din lume

Sistem de stingere a incendiilor

La fel ca masinile de competitie, dotate cu sistem automat de stingere a incendiilor, si vehiculele blindate care se respecta au instalate astfel de mecanisme. E vorba de fapt de un extinctor de mari dimensiuni, de la care pleaca niste conducte cu diuze de evacuare in cele mai vulnerabile locuri: compartiment motor, interior, portbagaj. Extinctorul se actioneaza automat la apasarea unui buton sau cu ajutorul senzorilor care simt fum sau temperatura inalta.

Sistem autonom de oxigen si aerisire

Deja vorbim de limuzine prezidentiale de la cel mai inalt nivel, cum este cea a Presedintelui american. Dotata cu un sistem de ventilatie autonom, pentru situatiile in care masina este atacata cu arme chimice. Orice legatura cu exteriorul este intrerupta si aerul exterior este complet izolat, sistemul masinii de aer conditionat se opreste si prizele de aer se inchid, astfel incat niciun agent exterior de origine gazoasa sau nu poata intra in habitaclu. In portbagaj existe o rezerva de oxigen imbuteliat care poate alimenta cu aer curat interiorul chiar si 12 ore.

Masini blindateBentleyul regal al Reginei din Marea Britanie

Pilot automat de la distanta

Unii producatori de vehicule blindate ofera si un sistem de "conducere autonoma". Asta in situatia in care soferul isi pierde viata, el fiind cel mai vulnerabil. In cazul in care masina nu mai poate fi controlata de sofer, un operator poate lua controlul masinii cu ajutorul unor camere de la bord si sa conduca vehiculul departe de zona de risc exact ca intr-un joc video. Aici insa vorbim de niste masini mult prea scumpe si exclusiviste, din care si-au comandat doar cativa seici si magnati ai petrolului, probabil suprasaturati de paranoia.

Dezavantajele unei masini blindate

Evident, atunci cand punem pe o masina panouri groase din otel si geamuri de 10 cm grosime anti-glont, greutatea originala a masinii devine istorie. Nu degeaba, un S-Class transformat in masina blindata are o greutate crescuta chiar si cu 50% fata de masina originala. Insa, de exemplu, limuzina Presedintelui american, Cadillacul celebru aparut si in filme, se pare ca are o greutate de 10 tone. Asta presupune niste imbunatatiri pe partea de mecanica: de la suspensii si frane, pana la motorizare, toate aceste elemente sunt modificate astfel incat performantele sa nu se piarda. Adica suspensiile sunt mai heavy-duty, pe masura greutatii, franele sunt supradimensionate si motorul este inlocuit cu unul modificat, capabil sa faca fata unei greutati mai mari. Pana la urma, atunci cand o masina este atacata de teroristi, fuga nu este deloc rusinoasa, ci este sanatoasa, fiind singura varianta pe care o are cel vizat ca sa scape cu viata.

Masini blindateNumai privind portiera lui Cadillac ONE, portiera despre care se spune ca are o greutate de 1400 kg, poti sa-ti dai seama cat este de grea masina

In concluzie, daca cumva esti sef de stat sau vreo persoana importanta care a facut multe mizerii la viata lui si te stii cu niscaiva dusmani care te urmaresc si-ti vor pielea, nu strica sa apelezi la o masina blindata. Pentru ca, dupa cum vezi in jurul nostru, lumea nu mai este ce a fost candva si orice urma de omenie a fost data uitarii. Iar numarul celor care se gandesc ca este o idee buna sa omori in numele religie creste pe zi ce trece... Si chiar daca Romania nu este momentan o tara vizata de atacuri teroriste, poate ca nu i-ar strica lui nea Iohannis o astfel de masina. Pentru ca, momentan, domnia sa circula cu un Mercedes-Benz S-Class 320 diesel absolut original, de fabrica, destul de vulnerabil.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (8) Poze Masini blindate
mai multe