Cum functioneaza un motor rotativ fara pistoane?
- Motorul rotativ a fost inventat in anul 1888 de Felix Millet
- In 1957, Felix Wankel a inventat un design special, o evolutie a motorului rotativ
- Singurul constructor de automobile care a reusit sa-l integreze intr-un model de serie a fost Mazda
Ai tot auzit de motorul rotativ fara pistoane sau de asa numitele motoare Wankel, dar te-ai intrebat vreodata de unde vine aceasta denumire si cum functioneaza ele? Ei bine, daca te-ai intrebat, atunci acest articol este numai bun sa iti satisfaca aceasta curiozitate.
Inainte de toate trebuie sa stii ca motorul rotativ a fost inventat in 1888 de Felix Millet. Inventia sa a fost pusa pe o masina in 1900 de catre Darracq, si si-a aratat imediat lipsurile. Astfel, la inceputul anilor 20, motorul rotativ a devenit demodat si invechit, iar dezvoltarea lui a incetat.
In 1957, Felix Wankel l-a adus din nou in lumina reflectoarelor, dupa ce a inventat un design special, o evolutie a motorului rotativ, care folosea un rotor in forma de triunghi ce se invarte intr-o carcasa ovala. Singurul constructor auto care a reusit sa modifice cu succes designul initial si sa-l integreze intr-o masina de serie a fost Mazda. In 1967, japonezii au lansat modelul Cosmo Sport 110S care ascundea sub capota primul motor rotativ cu doua rotoare, cu o capacitate de 491 cc, capabil de 110 cai putere la 7.000 de rotatii pe minut.
Doctorul Wankel a inceput sa creeze acest motor prin fixarea rotii dintate exterioare pe o coala alba. A urmat integrarea unei alte roti dintate mai mari cu dinti pe interior, raportul dintre cele doua roti fiind de 2:3. Urmatorul pas a fost atasarea unui brat cu un creion pe exteriorul rotii mari. Cand se invartea roata cea mica, creionul desena pe coala un oval cu laturi neregulate.
Designul original al lui Wankel avea roata dintata mica cu 20 de dinti, iar cea mare cu 30. Asadar, era un raport de invartire de 1:3, intre rotor si ax. Pentru a intelege mai usor, gandeste-te ca atunci cand axul central face 3.000 de rotatii pe minut, rotorul triunghiular face doar 1.000. Asta se traduce printr-un mers mai fin al motorului, dar si prin atingerea unor rotatii mult mai mari.
Motorul Wankel foloseste aceleasi principii de a converti presiunea in miscare de rotatie si merge in 4 timpi, la fel ca si motorul cu pistoane. Singura diferenta este ca rotorul central realizeaza toate cele 4 cicluri in interiorul camerei ovale.
In aceasta camera, presiunea este aplicata pe o parte a rotorului, iar acesta fiind triunghiular, imparte interiorului blocului oval in 3 parti, cu 3 camere functionale.
Acum ca stii cum functioneaza, haide sa vorbim putin despre avantajele acestui tip de propulsor. In primul rand, trebuie sa mentionam dimensiunea mica si greutatea scazuta. Acest amanunt este crucial atunci cand dezvolti o masina usoara cu un motor puternic.
Un alt avantaj consta in plaja cuplului motor care este constanta indiferent de turatie. Un motor rotativ cu 2 pistoane produce acelasi cuplu ca si un motor clasic V6, iar unul cu 3 rotoare ca si al unui motor V8.
Avantajul suprem, sa ii spunem asa, este structura simpla a motorului, care influenteaza la randul sau fiabilitatea si durabilitatea. Din lipsa pistoanelor, bielelor, valvelor actionate electric sau al curelelor puse la punct, rezulta un motor mai usor de fabricat, si cu mai putine piese in miscare.
Dar, ca orice lucru care are avantaje, motorul Wankel are si unele dezavantaje. Primul dintre acestea este proasta etanseizare a camerelor atunci cand rotorul se invarte, ceea ce se traduce prin multa benzina nearsa, si implicit printr-un consum mai mare de combustibil.
O alta parte mai putin buna a acestui propulsor este ca diferite cantitati de ulei ajung in camerele de ardere, obligandu-i astfel pe proprietarii de masini cu astfel de motoare sub capota sa adauge permanent ulei.
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei