Cum putem lua o amenda de 725 de lei cand politistul ne verifica rotile, chiar daca avem anvelope de iarna pe masina?

  • Limita uzurii minime legale este de 1,6 mm
  • Toate anvelopele au martori de uzura
  • Soferul poate ramane fara talon
Distribuie pe Facebook

Legea spune ca soferii din Romania sunt obligati sa aiba automobilul echipat cu anvelope de iarna daca circula pe o sosea acoperita de zapada, gheata sau polei. Daca nu, risti o amenda usturatoare si ramai fara certificatul de inmatriculare. Insa poti obtine o amenda frumoasa si sa lasi talonul in buzunarul politistului si daca ai anvelope de iarna. Iata cum.

Desi legea care ii obliga pe soferi sa aiba vehiculele dotate cu anvelope de iarna cand circula pe carosabil acoperit de polei, gheata sau zapada este de multi ani in vigoare, nu sunt deloc putini cei care inca folosesc pneurile de vara, avand prea mare incredere in aptitudinile lor de soferi. Conform Codului Rutier, art. 102, constituie contraventie si se pedepseste cu amenda din clasa IV, conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna. In plus, se ia si o masura complementara: retinerea certificatului de inmatriculare. Pe scurt, ramai fara talon, dar si fara o suma cuprinsa intre 1305 si 2900 lei, cat este amenda prevazuta de lege.

Insa mai este un aspect legat de anvelope, cunoscut de foarte putini soferi romani. Si aici nu ne referim la alte dimensiuni ale pneurilor decat cele mentionate in cartea masinii... Codul Rutier mai specifica un caz in care politistul rutier iti poate retine certificatul de inmatriculare si iti poate da o amenda de pana la 725 de lei, chiar daca anvelopele tale sunt de iarna.

De fapt, este cazul oricaror anvelope, de vara, de iarna, all-season, daca acestea sunt uzate peste limita legala. Dar ce inseamna limita legala a uzurii anvelopelor in Romania? Ei bine, aceasta limita este aceeasi ca si in majoritatea tarilor din Europa, Asia si America de Nord, respectiv limita de 2/32 inch, mai precis 1,6 milimetri, impusa de legi care tin de siguranta rutiera, standardizate la nivel mondial.

Uzura anvelope

Dar, ca sa fie totul mai usor si mai sigur, autoritatea mondiala Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS) i-a obligat pe toti producatorii de anvelope sa incorporeze in anvelopele comercializate in Statele Unite si Europa niste martori de uzura. Acestia sunt in numar de minimum 6 si sunt, de fapt, niste bare din cauciuc pozitionate intre blocurile profilului de pe anvelopa. Martorii de uzura au, la toate anvelopele de pe piata, o inaltime de 1,6 milimetri.

In concluzie, limita minima admisa mentionata in Codul Rutier este data de martorul de uzura care este pe anvelopa. Deci daca un agent de circulatie te opreste si observa ca suprafata de rulare a anvelopei este sub limita legala data de martorul de uzura, te poate amenda, conform Codului Rutier, art. 100, cu o amenda din clasa II, adica cu 4-5 puncte, ceea ce inseamna pana la 725 de lei. Plus masura complementara de retinere a certificatului de inmatriculare.

Uzura anvelope

Art. 100, p1, alineatul 6: Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a II-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice: Conducerea unui autovehicul si tractor agricol sau forestier care are montate anvelope cu alte dimensiuni sau caracteristici decat cele prevazute in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare ori sunt uzate peste limita admisa.

Trebuie retinuta si situatia in care o anvelopa are uzura neuniforma cauzata de geometria gresita a rotilor. De exemplu, intr-o parte profilul cauciucului poate avea 5 milimetri, iar in cealalta parte sa fie de 0 milimetri fata de martorul de uzura. Si in acest caz, politistul poate lua masurile mentionate mai sus, amenda si retinere de certificat.

ATENTIE! Martorul de uzura intalnit pe anvelope, cel ce reglementeaza folosirea pneului pana sa atinga limita de 1,6 milimetri, este un martor de uzura impus de legislatie. Daca un pneu atinge aceasta limita trebuie neaparat inlocuit. Insa producatorii de anvelope recomanda schimbarea pneurilor mult mai devreme.

Uzura anvelope

Sa luam cazul unor anvelope de iarna care vin din fabrica cu un profil adanc de 10 milimetri. Specialistii sustin ca daca o anvelopa de iarna are suprafata de rulare mai mica de 4 milimetri in profil, nu mai este o anvelopa de iarna si nu se va mai comporta cum trebuie in conditiile pentru care a fost construita. Ceea ce este evident, deoarece nu ne putem imagina cum ar fi sa circulam pe gheata cand mai avem "carne" pe anvelope de numai 1,6 milimetri... Ar insemna o sinucidere curata. O anvelopa atat de uzata, chiar daca respecta legislatia europeana in materie de uzura, reprezinta un urias pericol pentru circulatie.

In concluzie, exista doi martori de uzura: cel impus de lege si cel care tine de grija fiecarui sofer. Este de preferat sa nu ajungem niciodata la martorul legal, cel care este pe anvelopa. Ci sa inlocuim pneurile atunci cand masina ne da de inteles ca nu mai are aderenta buna, sau cand, pur si simplu, nu mai avem incredere in profilul ramas. Daca suntem precauti, vom avea parte si de siguranta suplimentara cand iesim cu masina la drum, dar vom sta si linistiti ca politia nu ne poate amenda pentru uzura excesiva.

Uzura anvelope

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze Uzura anvelope
mai multe