Cum sa circulam cu masina in orasul inzapezit cand autoritatile sunt luate prin surprindere

Cum sa circulam cu masina in orasul inzapezit cand autoritatile sunt luate prin surprindere
Primarii si cei de la CNAIR inca nu au aflat ca iarna ninge. Si, cu toate avertizarile meteo, chiar daca se anunta zapada abundenta peste o saptamana, utilajele de deszapezire sunt la fel de rare ca bancnotele cu eclipsa. Nu le vede nimeni. Asa ca soferii trebuie sa se descurce singuri. Iata cateva sfaturi care ne vor face viata mai usoara.
Distribuie pe Facebook

Chiar daca scolile sunt inchise, adultii tot sunt nevoiti sa mearga la treaba, oamenii au nevoie de mobilitate. Indiferent ca trebuie sa ajungi la serviciu, sau ca trebuie sa mergi sa platesti curentul, sau pana la Posta, sau poate ca esti curier care trebuie sa strabata tot orasul, poate esti taximetrist sau sofer de RATB. Adica faci parte din acele milioane de oameni carora nu le da nimeni liber cand cad de sus 20 de centimetri de zapada. Ce faci?

Iei transportul in comun sau te urci in masina ta si pleci. De preferat, folosesti masina ta pentru care achiti impozite si platesti taxe, bani din care, teoretic, primarul general Firea trebuie sa-ti faca libera cale ca sa circuli in siguranta. Dar, surpriza din fiecare iarna se repeta si strada ta este plina de zapada, la fel si marile bulevarde, pentru ca autoritatile inca dorm in izmene.

Primul sfat pentru o zi cu zapada multa care urmeaza este sa-ti lasi masina de cu seara, pe cat posibil, parcata perpendicular pe drum. Deoarece, daca dimineata ninge serios, sa dai la o parte doar zapada din fata masinii ca sa pleci, nu toata din lateral, daca ai parcat pe marginea trotuarului.

Un alt sfat este sa te asiguri ca masina este curatata de zapada veche. Pentru ca atunci cand se asterne un strat gros de zapada proaspata, zapada de dedesubt se transforma in gheata imposibil de curatat pana la venirea caldurii. Asa ca dimineata, chiar daca sunt 20 de centimetri de zapada, va fi amanata si se va da usor jos cu peria.

Daca se anunta si temperaturi foarte mici, te sfatuim sa dai seara, inainte sa inceapa ninsoarea serioasa, cu spray de dezghetare pe parbriz. Sau, daca vrei, poti face solutia in casa: amesteci putina apa cu alcool si otet, dupa care o pulverizezi pe parbriz. Peste noapte, solutia va impiedica formarea ghetii pe parbriz, asa ca poti sa inlaturi zapada doar din stergatoare, fara sa folosesti racleta.

Dupa ce pornesti motorul si dezaburirea fata/spate, dai la lopata cateva minute ca sa eliberezi masina, te urci in ea si poti pleca fara probleme. Insa partea grea abia acum urmeaza, si anume, calatoria pe strazile care nu au fost deszapezite.

Sub stratul de zapada cazut azi-noapte s-a format deja o pelicula alunecoasa de gheata. Asadar, orice ai face, indiferent de anvelopele de iarna pe care le ai montate, asigura-te ca mereu pastrezi o distanta cel putin dubla decat de obicei fata de masina din fata ta, ca sa ai timp sa opresti masina cand franezi. In plus, trebuie sa ai mereu parbrizul curat pentru o vizibilitate cat mai buna.

Un pont excelent pentru mersul cu masina pe soselele inzapezite este sa eviti oprirea totala a masinii. Adica daca te apropii de un semafor, incetineste din timp, redu viteza, foloseste frana de motor, poate se va face verde cand tu esti inca in miscare. Asa poti continua deplasarea fara sa te impotmolesti. Am vazut multe masini care aveau probleme cu plecarea de pe loc la semafor, fie ca aveau anvelope nepotrivite, fie ca zapada era prea mare.

Inca un pont este sa circuli pe prima banda. Pe prima banda merg de obicei autobuzele si alte vehicule mari, ceea ce fac ca zapada sa se curete mai repede si sa fie mai tasata. Problema cu prima banda in Bucuresti este ca se blocheaza de la masinile oprite ilegal, ceea ce te-ar putea incetini.

Atunci cand strazile nu sunt curatate de utilajele primariei care doar incaseaza bani fara sa faca ceva pentru cetateni, in afara de statui si ansambluri de sculpturi ale unor necunoscuti, soferii mai pot face ceva ca sa-si faca viata mai usoara. De exemplu, cand inainte sa opreasca undeva masina, pot deschide putin geamul cu cateva minute inainte si sa opreasca caldura din interior. Egalizarea temperaturilor va elimina formarea de condens pe interiorul parbrizului. Daca noi facem cald in masina pana in ultima clipa, dupa ce oprim, pe interiorul geamurilor se va forma abur care va ingheta. Cand ne intoarcem in masina, peste 30-45 de minut sau mai tarziu, vom trebui sa curatam masina pe exterior, dar si pe interior, pierzand timp.

La final, soferii mai pot face ceva. Si anume, sa le atraga atentia autoritatilor, prin toate mijloacele posibile, cat si soferilor de utilaje care deszapezesc, atunci cand ii vad, sa dea zapada cu lama spre interiorul soselei, atunci cand exista drum cu scuar pe mijloc. Cum ar fi pe Iuliu Maniu, Vatra Luminoasa, Lascar Catargiu si multe alte drumuri mari din oras. Nu de alta, dar asa nu incurca pe nimeni, dar daca dau zapada spre marginea soselei, nu fac decat munti mari de zapada care blocheaza masinile parcate. Din nefericire, soferii de utilaje nu sunt cei mai inteligenti oameni si nu isi adapteaza pozitia lamei in functie de sosea, impingand zapada doar spre masini pe care le ingroapa in 2 metri de nameti.

In rest, toate bune. Asteptam cu drag si sport ca primarul capitalei sa iasa la rampa si sa ne minta cum a abordat situatia plina de zapada cu succes, asa cum a facut totul pana acum. Asta, in timp ce pe 90% din drumuri nu a deszapezit nimeni, in afara de lopata soferului disperat sa ajunga la munca.

Distribuie pe Facebook
mai multe