Cum sa pornim corect masina cand afara este ger si temperatura scade la -20 de grade

- Masinile diesel, cele mai problematice
- Bateria masinii cedeaza cel mai des iarna
- Garajul, cel mai bun prieten al masinii
Automobilul este exact ca omul: cand este canicula, incepe sa faca mofturi si are nevoie de racire buna. Iar atunci cand este foarte frig, se comporta altfel si trebuie "imbracata" in mod special. Nu degeaba, atunci cand vine gerul, tot mai multe masini incep sa faca figuri.
In aceste zile, pe tot teritoriul Romaniei, este anuntata vreme foarte rece, cu temperaturi care scad chiar si la -20 de grade Celsius. La asemenea temperaturi, totul din jur se schimba, metalul se contracta, apa ingheata chiar si la adancimi mari, apar probleme cu instalatiile sanitare, cu pompele de apa, cu traficul rutier, cu mersul trenurilor, cu aeroporturile si asa mai departe. Prin urmare, nu trebuie sa mire pe nimeni daca temperaturile joase extreme au un efect negativ si asupra masinii noastre.
Toate masinile incep sa se resimta atunci cand este ger. In primul rand, pentru ca frigul extrem va mari, indirect, uzura motorului. Unele piese din motor, cand sunt foarte reci, se contracta. Iar uleiul de ungere a pieselor interne, devine ceva mai rigid, pierzandu-si din vascozitate. Un joc mai mare intre piesele care nu beneficiaza imediat de ungere a uleiului, se uzeaza prematur. Toti producatorii si specialistii auto spun ca pornirile la rece pe timp de ger sunt cele care provoaca uzuri in motor. Si singura metoda prin care putem evita asta este sa avem fie un garaj incalzit in care sa tinem masina peste noapte, fie un sistem de incalzire auxiliar, cum ar fi un Webasto, care sa incalzeasca motorul fara ca acesta sa functioneze.
Pentru ca majoritatea soferilor din Romania nu beneficiaza de acest avantaje, singurul sfat bun este sa lase masina la ralanti putin mai mult sa se incalzeasca decat de obicei. In general, nu este recomandat sa incalzesti motorul pe loc, dar atunci cand este foarte frig, trebuie sa micsoram stresul asupra pieselor interne si sa permitem cateva minute uleiului sa-si recastige vascozitatea pentru a lubrifia piesele. Daca noi incepem sa ne punem in miscare cu motorul inghetat, vom crea un stres suplimentar pe unele piese metalice care nu au lubrifiere si, in timp, acestea se vor uza.
Un alt sfat pentru pornirile pe timp de ger este sa ii permitem calculatorului sa-si faca toate verificarile inainte sa dam la automat. Adica sa punem contactul si sa asteptam stingerea tuturor martorilor de bord. Asta presupune si punerea in functiune a pompei de carburant care incepe sa puna in miscare benzina sau motorina. Daca noi vom da imediat la automat, sunt sanse ca masina sa nu porneasca din prima.
Poate cel mai important element al masinii pe timp de iarna este acumulatorul auto. Bateria masinii trebuie sa fie in stare foarte buna, sa permita suficient curent la pornire incat sa nu ne trezim ca bateria este terminata de la frig si ca nu are amperaj suficient ca sa invarta vibrochenul. Iarna este oricum sezonul in care "mor" cele mai multe baterii de masina, deoarece lichidul de electroliza din interior, asa-zisul acid, nu mai este eficient cand temperatura este negativa si incarcarea nu se mai face bine, in special la masinile care circula ziua doar pe distante scurte si la viteze reduse.
Pornirea masinilor diesel pe timp de iarna si temperatura foarte joasa este cea mai problematica. Un motor pe benzina functioneaza pe baza de aprindere si scanteie oferita de bujie, scanteie care este realizata indiferent de temperatura. Dar un motor diesel functioneaza pe baza de compresie. Adica amestecul de aer si motorina este comprimat in camera de ardere atat de mult incat se aprinde automat, realizand explozia care impinge pistonul. Dar, atunci cand este frig, compresia se face ceva mai greu, aerul avand o contractie mult mai mare.
Daca la motoarele diesel camera de ardere nu este suficient de calda, compresia nu se va face eficient. Iar de incalzirea camerei se ocupa bujia incandescenta. In cazul masinilor ceva mai vechi, bujia incadescenta are toate sansele sa nu mai fie buna si sa se incalzeasca foarte putin. La o masina diesel, cand punem contactul pe timp de iarna, ultimul martor stins in bord este, de obicei, bujia incadescenta. Martorul sta aprins atata timp cat bujia sta aprinsa, incalzind camera de ardere. Dar bujia are un senzor de temperatura si, cu cat este mai rece temperatura, cu atat sta mai mult aprinsa. De exemplu, vara, la 35 de grade, bujia nici nu se aprinde, deoarece camera de ardere este suficient de calda incat sa nu mai fie nevoie de incalzirea suplimentara.
Asadar, pentru cei care conduc masini diesel, sfatul este sa puna contactul de 2-3 ori inainte sa porneasca masina. Adica sa puna contactul, sa astepte stingerea martorului de bujie, dupa care sa ia contactul, sa-l puna iar, sa-l scoata si sa repete procedura. Mai multe aprinderi succesive ale bujiei duc la o incalzire mai buna a camerei de compresie, iar motorul pe motorina va porni ulterior la prima cheie, fara sa se chinuie.
Dupa care, la fel ca si in cazul motorului pe benzina, atunci cand este foarte frig, poti sta cateva minute pe loc ca sa-i permiti uleiului sa circule printre piesele interne, dupa care te poti pune la drum.
Urmand aceste sfaturi, dar si cu o lopata buna, racleta la indemana si peria de zapada, vei putea pleca in fiecare dimineata la serviciu fara batai multe de cap.
-
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei


