Cum sa pornim corect masina cand afara este ger si temperatura scade la -20 de grade

- Masinile diesel, cele mai problematice
- Bateria masinii cedeaza cel mai des iarna
- Garajul, cel mai bun prieten al masinii
Automobilul este exact ca omul: cand este canicula, incepe sa faca mofturi si are nevoie de racire buna. Iar atunci cand este foarte frig, se comporta altfel si trebuie "imbracata" in mod special. Nu degeaba, atunci cand vine gerul, tot mai multe masini incep sa faca figuri.
In aceste zile, pe tot teritoriul Romaniei, este anuntata vreme foarte rece, cu temperaturi care scad chiar si la -20 de grade Celsius. La asemenea temperaturi, totul din jur se schimba, metalul se contracta, apa ingheata chiar si la adancimi mari, apar probleme cu instalatiile sanitare, cu pompele de apa, cu traficul rutier, cu mersul trenurilor, cu aeroporturile si asa mai departe. Prin urmare, nu trebuie sa mire pe nimeni daca temperaturile joase extreme au un efect negativ si asupra masinii noastre.
Toate masinile incep sa se resimta atunci cand este ger. In primul rand, pentru ca frigul extrem va mari, indirect, uzura motorului. Unele piese din motor, cand sunt foarte reci, se contracta. Iar uleiul de ungere a pieselor interne, devine ceva mai rigid, pierzandu-si din vascozitate. Un joc mai mare intre piesele care nu beneficiaza imediat de ungere a uleiului, se uzeaza prematur. Toti producatorii si specialistii auto spun ca pornirile la rece pe timp de ger sunt cele care provoaca uzuri in motor. Si singura metoda prin care putem evita asta este sa avem fie un garaj incalzit in care sa tinem masina peste noapte, fie un sistem de incalzire auxiliar, cum ar fi un Webasto, care sa incalzeasca motorul fara ca acesta sa functioneze.
Pentru ca majoritatea soferilor din Romania nu beneficiaza de acest avantaje, singurul sfat bun este sa lase masina la ralanti putin mai mult sa se incalzeasca decat de obicei. In general, nu este recomandat sa incalzesti motorul pe loc, dar atunci cand este foarte frig, trebuie sa micsoram stresul asupra pieselor interne si sa permitem cateva minute uleiului sa-si recastige vascozitatea pentru a lubrifia piesele. Daca noi incepem sa ne punem in miscare cu motorul inghetat, vom crea un stres suplimentar pe unele piese metalice care nu au lubrifiere si, in timp, acestea se vor uza.
Un alt sfat pentru pornirile pe timp de ger este sa ii permitem calculatorului sa-si faca toate verificarile inainte sa dam la automat. Adica sa punem contactul si sa asteptam stingerea tuturor martorilor de bord. Asta presupune si punerea in functiune a pompei de carburant care incepe sa puna in miscare benzina sau motorina. Daca noi vom da imediat la automat, sunt sanse ca masina sa nu porneasca din prima.
Poate cel mai important element al masinii pe timp de iarna este acumulatorul auto. Bateria masinii trebuie sa fie in stare foarte buna, sa permita suficient curent la pornire incat sa nu ne trezim ca bateria este terminata de la frig si ca nu are amperaj suficient ca sa invarta vibrochenul. Iarna este oricum sezonul in care "mor" cele mai multe baterii de masina, deoarece lichidul de electroliza din interior, asa-zisul acid, nu mai este eficient cand temperatura este negativa si incarcarea nu se mai face bine, in special la masinile care circula ziua doar pe distante scurte si la viteze reduse.
Pornirea masinilor diesel pe timp de iarna si temperatura foarte joasa este cea mai problematica. Un motor pe benzina functioneaza pe baza de aprindere si scanteie oferita de bujie, scanteie care este realizata indiferent de temperatura. Dar un motor diesel functioneaza pe baza de compresie. Adica amestecul de aer si motorina este comprimat in camera de ardere atat de mult incat se aprinde automat, realizand explozia care impinge pistonul. Dar, atunci cand este frig, compresia se face ceva mai greu, aerul avand o contractie mult mai mare.
Daca la motoarele diesel camera de ardere nu este suficient de calda, compresia nu se va face eficient. Iar de incalzirea camerei se ocupa bujia incandescenta. In cazul masinilor ceva mai vechi, bujia incadescenta are toate sansele sa nu mai fie buna si sa se incalzeasca foarte putin. La o masina diesel, cand punem contactul pe timp de iarna, ultimul martor stins in bord este, de obicei, bujia incadescenta. Martorul sta aprins atata timp cat bujia sta aprinsa, incalzind camera de ardere. Dar bujia are un senzor de temperatura si, cu cat este mai rece temperatura, cu atat sta mai mult aprinsa. De exemplu, vara, la 35 de grade, bujia nici nu se aprinde, deoarece camera de ardere este suficient de calda incat sa nu mai fie nevoie de incalzirea suplimentara.
Asadar, pentru cei care conduc masini diesel, sfatul este sa puna contactul de 2-3 ori inainte sa porneasca masina. Adica sa puna contactul, sa astepte stingerea martorului de bujie, dupa care sa ia contactul, sa-l puna iar, sa-l scoata si sa repete procedura. Mai multe aprinderi succesive ale bujiei duc la o incalzire mai buna a camerei de compresie, iar motorul pe motorina va porni ulterior la prima cheie, fara sa se chinuie.
Dupa care, la fel ca si in cazul motorului pe benzina, atunci cand este foarte frig, poti sta cateva minute pe loc ca sa-i permiti uleiului sa circule printre piesele interne, dupa care te poti pune la drum.
Urmand aceste sfaturi, dar si cu o lopata buna, racleta la indemana si peria de zapada, vei putea pleca in fiecare dimineata la serviciu fara batai multe de cap.
-
Dezmembrez audi a6 2.0 tdi blb 140 de cai
Bara fata prevazut cu gauri pentru prelungire nissan patrol... 1150 Lei
Pompa recirculare apa 8k0819147 / 8k0965561a audi a5 8t [2007... 150 Lei
-
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
Evacuare (tobe esapament) audi a8l (d5) 3.0 tdi 2017-prezent 1000 Lei
-
Instalatie electrica motor bmw seria 3 e90/e91/e92/e93... 217 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
Ceasuri bord uk bmw x1 2.0 2010, 215463001 / 924234701 238 Lei
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
Racitor ulei, ford fiesta 6, 1.5 tdci, ugjc (id:163955) 120 Lei
-
Amplificator b o original nou audi a4 8k a5 8t0035223t pe comanda 7200 Lei
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
-
Tips ornament toba bmw e71 1700 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Set rulment roata ford transit ( lichidare de stoc) 200 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Amplificator antena a1569050902 mercedes-benz b-class w246... 190 Lei
-
Janta aliaj oe mercedes-benz 17" a25340105007x45 1200 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Traversa superioara bmw seria 5 (2010-2017) [f10] 7200689 249 Lei
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Ornament bandou - toyota rav 4 2012 , 75605-0r030 177.61 Lei
Motor mercedes 2,0 cdi 2018 cod 654920 w213 sau w205 2000 €
-
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei


