Cum sa pornim corect masina cand afara este ger si temperatura scade la -20 de grade

- Masinile diesel, cele mai problematice
- Bateria masinii cedeaza cel mai des iarna
- Garajul, cel mai bun prieten al masinii
Automobilul este exact ca omul: cand este canicula, incepe sa faca mofturi si are nevoie de racire buna. Iar atunci cand este foarte frig, se comporta altfel si trebuie "imbracata" in mod special. Nu degeaba, atunci cand vine gerul, tot mai multe masini incep sa faca figuri.
In aceste zile, pe tot teritoriul Romaniei, este anuntata vreme foarte rece, cu temperaturi care scad chiar si la -20 de grade Celsius. La asemenea temperaturi, totul din jur se schimba, metalul se contracta, apa ingheata chiar si la adancimi mari, apar probleme cu instalatiile sanitare, cu pompele de apa, cu traficul rutier, cu mersul trenurilor, cu aeroporturile si asa mai departe. Prin urmare, nu trebuie sa mire pe nimeni daca temperaturile joase extreme au un efect negativ si asupra masinii noastre.
Toate masinile incep sa se resimta atunci cand este ger. In primul rand, pentru ca frigul extrem va mari, indirect, uzura motorului. Unele piese din motor, cand sunt foarte reci, se contracta. Iar uleiul de ungere a pieselor interne, devine ceva mai rigid, pierzandu-si din vascozitate. Un joc mai mare intre piesele care nu beneficiaza imediat de ungere a uleiului, se uzeaza prematur. Toti producatorii si specialistii auto spun ca pornirile la rece pe timp de ger sunt cele care provoaca uzuri in motor. Si singura metoda prin care putem evita asta este sa avem fie un garaj incalzit in care sa tinem masina peste noapte, fie un sistem de incalzire auxiliar, cum ar fi un Webasto, care sa incalzeasca motorul fara ca acesta sa functioneze.
Pentru ca majoritatea soferilor din Romania nu beneficiaza de acest avantaje, singurul sfat bun este sa lase masina la ralanti putin mai mult sa se incalzeasca decat de obicei. In general, nu este recomandat sa incalzesti motorul pe loc, dar atunci cand este foarte frig, trebuie sa micsoram stresul asupra pieselor interne si sa permitem cateva minute uleiului sa-si recastige vascozitatea pentru a lubrifia piesele. Daca noi incepem sa ne punem in miscare cu motorul inghetat, vom crea un stres suplimentar pe unele piese metalice care nu au lubrifiere si, in timp, acestea se vor uza.
Un alt sfat pentru pornirile pe timp de ger este sa ii permitem calculatorului sa-si faca toate verificarile inainte sa dam la automat. Adica sa punem contactul si sa asteptam stingerea tuturor martorilor de bord. Asta presupune si punerea in functiune a pompei de carburant care incepe sa puna in miscare benzina sau motorina. Daca noi vom da imediat la automat, sunt sanse ca masina sa nu porneasca din prima.
Poate cel mai important element al masinii pe timp de iarna este acumulatorul auto. Bateria masinii trebuie sa fie in stare foarte buna, sa permita suficient curent la pornire incat sa nu ne trezim ca bateria este terminata de la frig si ca nu are amperaj suficient ca sa invarta vibrochenul. Iarna este oricum sezonul in care "mor" cele mai multe baterii de masina, deoarece lichidul de electroliza din interior, asa-zisul acid, nu mai este eficient cand temperatura este negativa si incarcarea nu se mai face bine, in special la masinile care circula ziua doar pe distante scurte si la viteze reduse.
Pornirea masinilor diesel pe timp de iarna si temperatura foarte joasa este cea mai problematica. Un motor pe benzina functioneaza pe baza de aprindere si scanteie oferita de bujie, scanteie care este realizata indiferent de temperatura. Dar un motor diesel functioneaza pe baza de compresie. Adica amestecul de aer si motorina este comprimat in camera de ardere atat de mult incat se aprinde automat, realizand explozia care impinge pistonul. Dar, atunci cand este frig, compresia se face ceva mai greu, aerul avand o contractie mult mai mare.
Daca la motoarele diesel camera de ardere nu este suficient de calda, compresia nu se va face eficient. Iar de incalzirea camerei se ocupa bujia incandescenta. In cazul masinilor ceva mai vechi, bujia incadescenta are toate sansele sa nu mai fie buna si sa se incalzeasca foarte putin. La o masina diesel, cand punem contactul pe timp de iarna, ultimul martor stins in bord este, de obicei, bujia incadescenta. Martorul sta aprins atata timp cat bujia sta aprinsa, incalzind camera de ardere. Dar bujia are un senzor de temperatura si, cu cat este mai rece temperatura, cu atat sta mai mult aprinsa. De exemplu, vara, la 35 de grade, bujia nici nu se aprinde, deoarece camera de ardere este suficient de calda incat sa nu mai fie nevoie de incalzirea suplimentara.
Asadar, pentru cei care conduc masini diesel, sfatul este sa puna contactul de 2-3 ori inainte sa porneasca masina. Adica sa puna contactul, sa astepte stingerea martorului de bujie, dupa care sa ia contactul, sa-l puna iar, sa-l scoata si sa repete procedura. Mai multe aprinderi succesive ale bujiei duc la o incalzire mai buna a camerei de compresie, iar motorul pe motorina va porni ulterior la prima cheie, fara sa se chinuie.
Dupa care, la fel ca si in cazul motorului pe benzina, atunci cand este foarte frig, poti sta cateva minute pe loc ca sa-i permiti uleiului sa circule printre piesele interne, dupa care te poti pune la drum.
Urmand aceste sfaturi, dar si cu o lopata buna, racleta la indemana si peria de zapada, vei putea pleca in fiecare dimineata la serviciu fara batai multe de cap.
-
Bara fata dacia logan 2 2017-2018-2019-2020 noua 620223034r... 300 Lei
Catadioptru bara spate stanga cod: 7210795 7210795 bmw seria 5... 128 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
-
Jante noi 17 inch originale seat leon 3 5f r17 590 €
Cutie viteza manuala, cod gm428744098, opel corsa d, 1.2 benz,... 1106 Lei
Praguri laterale pentru vw polo 9n / 9n3 toate modelele... 179 €
-
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Dezmembrez piese caroserie, motor, cutie viteze, suspensie...
Stop dreapta honda cr-v (2013-2017) original 130 Lei
Motor dacia logan 1.5 dci euro 4, cod motor k9k 1700 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Fuzeta fata dreapta mercedes-benz e-class w211/s211 [2002 -... 200 Lei
-
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
-
Geam lampa plafon fata renault megane 2 [facelift] [2006 -... 20 Lei
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Fulie vibrochen 059 105 251 m audi a8 d3 3.0tdi 2004 asb oem... 150 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
St8151 simulator suspensie auto 380v 22970 Lei
Macara cu motoras stanga vw golf 4 2 usi 150 Lei


