Cum sa pornim corect masina cand afara este ger si temperatura scade la -20 de grade
- Masinile diesel, cele mai problematice
- Bateria masinii cedeaza cel mai des iarna
- Garajul, cel mai bun prieten al masinii
Automobilul este exact ca omul: cand este canicula, incepe sa faca mofturi si are nevoie de racire buna. Iar atunci cand este foarte frig, se comporta altfel si trebuie "imbracata" in mod special. Nu degeaba, atunci cand vine gerul, tot mai multe masini incep sa faca figuri.
In aceste zile, pe tot teritoriul Romaniei, este anuntata vreme foarte rece, cu temperaturi care scad chiar si la -20 de grade Celsius. La asemenea temperaturi, totul din jur se schimba, metalul se contracta, apa ingheata chiar si la adancimi mari, apar probleme cu instalatiile sanitare, cu pompele de apa, cu traficul rutier, cu mersul trenurilor, cu aeroporturile si asa mai departe. Prin urmare, nu trebuie sa mire pe nimeni daca temperaturile joase extreme au un efect negativ si asupra masinii noastre.
Toate masinile incep sa se resimta atunci cand este ger. In primul rand, pentru ca frigul extrem va mari, indirect, uzura motorului. Unele piese din motor, cand sunt foarte reci, se contracta. Iar uleiul de ungere a pieselor interne, devine ceva mai rigid, pierzandu-si din vascozitate. Un joc mai mare intre piesele care nu beneficiaza imediat de ungere a uleiului, se uzeaza prematur. Toti producatorii si specialistii auto spun ca pornirile la rece pe timp de ger sunt cele care provoaca uzuri in motor. Si singura metoda prin care putem evita asta este sa avem fie un garaj incalzit in care sa tinem masina peste noapte, fie un sistem de incalzire auxiliar, cum ar fi un Webasto, care sa incalzeasca motorul fara ca acesta sa functioneze.
Pentru ca majoritatea soferilor din Romania nu beneficiaza de acest avantaje, singurul sfat bun este sa lase masina la ralanti putin mai mult sa se incalzeasca decat de obicei. In general, nu este recomandat sa incalzesti motorul pe loc, dar atunci cand este foarte frig, trebuie sa micsoram stresul asupra pieselor interne si sa permitem cateva minute uleiului sa-si recastige vascozitatea pentru a lubrifia piesele. Daca noi incepem sa ne punem in miscare cu motorul inghetat, vom crea un stres suplimentar pe unele piese metalice care nu au lubrifiere si, in timp, acestea se vor uza.
Un alt sfat pentru pornirile pe timp de ger este sa ii permitem calculatorului sa-si faca toate verificarile inainte sa dam la automat. Adica sa punem contactul si sa asteptam stingerea tuturor martorilor de bord. Asta presupune si punerea in functiune a pompei de carburant care incepe sa puna in miscare benzina sau motorina. Daca noi vom da imediat la automat, sunt sanse ca masina sa nu porneasca din prima.
Poate cel mai important element al masinii pe timp de iarna este acumulatorul auto. Bateria masinii trebuie sa fie in stare foarte buna, sa permita suficient curent la pornire incat sa nu ne trezim ca bateria este terminata de la frig si ca nu are amperaj suficient ca sa invarta vibrochenul. Iarna este oricum sezonul in care "mor" cele mai multe baterii de masina, deoarece lichidul de electroliza din interior, asa-zisul acid, nu mai este eficient cand temperatura este negativa si incarcarea nu se mai face bine, in special la masinile care circula ziua doar pe distante scurte si la viteze reduse.
Pornirea masinilor diesel pe timp de iarna si temperatura foarte joasa este cea mai problematica. Un motor pe benzina functioneaza pe baza de aprindere si scanteie oferita de bujie, scanteie care este realizata indiferent de temperatura. Dar un motor diesel functioneaza pe baza de compresie. Adica amestecul de aer si motorina este comprimat in camera de ardere atat de mult incat se aprinde automat, realizand explozia care impinge pistonul. Dar, atunci cand este frig, compresia se face ceva mai greu, aerul avand o contractie mult mai mare.
Daca la motoarele diesel camera de ardere nu este suficient de calda, compresia nu se va face eficient. Iar de incalzirea camerei se ocupa bujia incandescenta. In cazul masinilor ceva mai vechi, bujia incadescenta are toate sansele sa nu mai fie buna si sa se incalzeasca foarte putin. La o masina diesel, cand punem contactul pe timp de iarna, ultimul martor stins in bord este, de obicei, bujia incadescenta. Martorul sta aprins atata timp cat bujia sta aprinsa, incalzind camera de ardere. Dar bujia are un senzor de temperatura si, cu cat este mai rece temperatura, cu atat sta mai mult aprinsa. De exemplu, vara, la 35 de grade, bujia nici nu se aprinde, deoarece camera de ardere este suficient de calda incat sa nu mai fie nevoie de incalzirea suplimentara.
Asadar, pentru cei care conduc masini diesel, sfatul este sa puna contactul de 2-3 ori inainte sa porneasca masina. Adica sa puna contactul, sa astepte stingerea martorului de bujie, dupa care sa ia contactul, sa-l puna iar, sa-l scoata si sa repete procedura. Mai multe aprinderi succesive ale bujiei duc la o incalzire mai buna a camerei de compresie, iar motorul pe motorina va porni ulterior la prima cheie, fara sa se chinuie.
Dupa care, la fel ca si in cazul motorului pe benzina, atunci cand este foarte frig, poti sta cateva minute pe loc ca sa-i permiti uleiului sa circule printre piesele interne, dupa care te poti pune la drum.
Urmand aceste sfaturi, dar si cu o lopata buna, racleta la indemana si peria de zapada, vei putea pleca in fiecare dimineata la serviciu fara batai multe de cap.
- Vw touran diesel 2011 5790 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12600 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €