Cum se conduce corect si sigur o masina cu Pilot Automat

Cum se conduce corect si sigur o masina cu Pilot Automat
  • Cum functioneaza Pilotul Automat?
  • Ce inseamna butoanele de pe maneta Pilotului Automat?
  • Cand si cum folosim Pilotul Automat?
Distribuie pe Facebook

Tempomat, Cruise Control sau Limitator de Viteza, sunt denumiri pe care le-a primit de-a lungul timpului un sistem folositor, intalnit deja pe toate masinile de fabrica. In limbajul nostru romanesc l-am numit Pilot Automat. Si chiar daca multi il au, foarte putini stiu cum se foloseste el, de fapt.

In 1956, americanii de la Chrysler lansau pe piata modelul Imperial, o limuzina de lux care venea, pentru prima oara in lume, echipata cu un sistem ciudat, numit Auto-Pilot. Acesta ii permitea soferului sa nu mai tina pedala apasata la viteza constanta ci sa pastreze viteza datorita unui buton electric, iar cand soferul frana, acesta se dezactiva. Ulterior au aparut si versiuni mai sofisticate, care permiteau cresterea si reducerea vitezei din butoane, exact ca la sistemele de azi.

Asadar, daca noi, romanii, denumim sistemul Pilot Automat, este poate cea mai corecta denumire pe care i-o putem da, deoarece primul inventat in lume a purtat acest nume. Mai precis, de mai bine de 70 de ani, masinile moderne au tot fost si inca sunt echipate cu acest sistem menit sa imbunatateasca confortul si sa-i odihneasca piciorul drept al soferului.

Pilot automat

Cum functioneaza Pilotul Automat?

Din anii '70, mai toate sistemele obisnuite de pilot automat functioneaza la fel. Nu ne vom referi la cele adaptive, cele cu radar, cele autonome sau cine stie ce alta inventie de ultima ora. Ne vom referi strict la pilotul automat asa cum vine pe majoritatea masinilor, inclusiv pe toata gama de la Dacia, adica pilotul automat clasic.

Soferul trebuie sa atinga viteza manual, adica accelerand cu piciorul, dupa care porneste Pilotul Automat care tine viteza constanta, acesta putand ridica piciorul de pe acceleratie. In momentul in care soferul franeaza, sistemul de dezactiveaza si motorul ajunge la ralanti.

Toate autoturismele de azi au o clapeta de electronica de acceleratie, insa in trecut aveau cablu, ca batrana Dacie. Pilotul Automat care nu este decat un mini-calculator, preia viteza masinii de la vilbrochen, roti sau de la un senzor de pe motor. In cazul masinilor pe cablu, cand pornim sistemul, un solenoid blocheaza pozitia cablului cand viteza dorita este atinsa. La masinile actuale, dependente de sisteme electronice, clapeta de acceleratie este tinuta la o deschidere anume de un mecanism pe vacuum sau un actuator electric. Cand soferul franeaza sau sistemul este dezactivat, acestea deblocheaza clapeta de acceleratie.

Pilot automat

Ce inseamna butoanele de pe maneta Pilotului Automat?

Orice masina echipata cu pilot automat are cam aceleasi butoane. Unul porneste si opreste sistemul (ON-OFF), altul seteaza viteza pilotului automat si poate fi folosit si la reducerea vitezei, altul creste viteza si poate fi folosit si pentru intoarcerea la viteze stabilita anterior pe Pilotul Automat. Semnele butoanelor sunt:

ACC (sau sageata in sus) - acceleratie

COAST (sau sageata in jos) - reducerea vitezei

SET - pe acest buton se seteaza viteza Pilotului Automat, cand soferul o atinge pe cea dorita

RES - inseamna RESUME si odata apasat masina accelereaza pana la ultima viteza setata inainte ca masina sa franeze

CANCEL - butonul suspenda sistemul ca si cum soferul ar fi calcat frana

ON-OFF - porneste si opreste sistemul complet

In functie de masina si model, fiecare functie poate avea butonul propriu, dar sunt multe modele care utilizeaza si doua functii pe acelasi buton. De exemplu, ACC si RES pot fi unul si acelasi, deoarece sunt doua functii care nu se suprapun. Sau, cum este la masinile Dacia, SET este acelasi buton cu ACC, pentru ca setezi doar o data, dupa care poti accelera.

Pilot automat

Cand si cum folosim Pilotul Automat?

Aceasta optiune de confort a fost inventata cu un singur gand: sa-i ofere soferului un plus de satisfactie la drum intins. Si aici ne referim la autostrazi cat vezi cu ochii, ca dincolo de ocean, ca in Germania sau ca... in orice tara civilizata, alta decat Romania. Ce-i drept, daca nimeresti o zi libera spre Pitesti sau Constanta, ai sanse sa te bucuri de pilotul automat. Dar ca sa te bucuri de el din plin, trebuie sa stii cum functioneaza. Pentru ca multi habar nu au, doar seteaza viteza, dupa care, cand franeaza, asteapta iar sa ajunga la viteza respectiva si apasa iar butonul...

In primul rand, trebuie stiut ca pilotul automat NU functioneaza la o viteza mai mica de 40 km/h. La orice viteza mai mare, merge. Primul pas este sa pornim sistemul si sa ajungem la o viteza de croaziera, sa zicem 135 km/h pe autostrada A2. Cand ajungem la acea viteza cu sistemul pornit (apare un martor pe bord), apasam butonul SET ca sa stabilim viteza de croaziera pe care vrem sa o tinem constanta. In bord, in functie de masina, poate aparea acum pe un ecran digital viteza selectata. In acest moment putem lua piciorul de pe acceleratie si masina va merge cu 135 la ora sau cu viteza aleasa de noi.

Teoretic, de la Bucuresti la Constanta poti merge fara sa atingi pedala de acceleratie, ci doar din butoanele Pilotului Automat, dar nu este usor. Trebuie sa fii precaut si sa anticipezi traficul din fata ta. Oricum, chiar daca nu e cazul, poti sa mergi destul de mult fara sa franezi si fara sa opresti sistemul.

Pilot automatButoanele pilotului automat de la Dacia Logan

De exemplu, cand facem o depasire, trebuie stiut ca daca acceleram, fara sa franam, pilotul automat pastreaza viteza in memorie, dar ii permite masinii sa accelereze cand apesi pedala, iar, ulterior, cand ridici pedala, masina va ramane la viteza inregistrata de sistem. Dar putem sa acceleram si din butonul ACC, cate 1 kilometru/apasare sau cate 5 km/h pentru fiecare apasare, depinde de modelul masinii. La fel, putem sa si incetinim din butonul COAST (sau sageata in jos), daca vedem ca in fata avem o masina pe care nu o putem depasi sau daca incepe aglomeratie. Cu alte cuvinte, putem sa reglam viteza masinii doar din butoane, fara sa apasam frana sau acceleratia.

Cea mai importanta trasatura a Pilotului Automat este ca se opreste cand franam. Adica daca, de nevoie, ne apare o masina in fata sau din alt motiv trebuie sa franam, pilotul automat se suspenda. Dupa ce trece momentul de franare si vrem sa acceleram inapoi la viteza de croaziera, nu trebuie decat sa apasam butonul RES si masina, fara sa calcam noi acceleratia, va reveni la viteza presetata anterior de 135 km/h.

5 lucruri foarte importante de retinut

  • Cand circulam cu pilotul automat activat, trebuie sa fim foarte atenti la drum, pentru ca, relaxandu-ne, avem tendinta sa fim distrasi de la traficul din fata;
  • In caz de urgenta, trebuie sa franam imediat, nu sa apasam pe butoanele sistemului;
  • Cand franam, nu se opreste complet sistemul ca si cum am fi apasat butonul OFF ci viteza ramane in memorie, putand-o relua simplu prin apasarea butonul RES;
  • Daca traficul este aglomerat si suntem nevoiti sa ne jucam mult din butoane, sa pornim, sa reluam viteza, sa acceleram sau sa reducem viteza din butoane, cel mai bine ar fi sa inchidem complet Pilotul Automat si sa acceleram obisnuit;
  • Pilotul Automat poate fi periculos daca ne jucam cu el si incercam sa ne jucam prea mult din butoane. Pentru ca, daca ne sare in fata o masina sau un caine, primul impuls va fi sa apasam un buton cu degetul, nu sa apasam pedala de frana, ceea ce se poate dovedi fatal.
Distribuie pe Facebook
mai multe