Cum se conduce corect si sigur o masina cu Pilot Automat

- Cum functioneaza Pilotul Automat?
- Ce inseamna butoanele de pe maneta Pilotului Automat?
- Cand si cum folosim Pilotul Automat?
Tempomat, Cruise Control sau Limitator de Viteza, sunt denumiri pe care le-a primit de-a lungul timpului un sistem folositor, intalnit deja pe toate masinile de fabrica. In limbajul nostru romanesc l-am numit Pilot Automat. Si chiar daca multi il au, foarte putini stiu cum se foloseste el, de fapt.
In 1956, americanii de la Chrysler lansau pe piata modelul Imperial, o limuzina de lux care venea, pentru prima oara in lume, echipata cu un sistem ciudat, numit Auto-Pilot. Acesta ii permitea soferului sa nu mai tina pedala apasata la viteza constanta ci sa pastreze viteza datorita unui buton electric, iar cand soferul frana, acesta se dezactiva. Ulterior au aparut si versiuni mai sofisticate, care permiteau cresterea si reducerea vitezei din butoane, exact ca la sistemele de azi.
Asadar, daca noi, romanii, denumim sistemul Pilot Automat, este poate cea mai corecta denumire pe care i-o putem da, deoarece primul inventat in lume a purtat acest nume. Mai precis, de mai bine de 70 de ani, masinile moderne au tot fost si inca sunt echipate cu acest sistem menit sa imbunatateasca confortul si sa-i odihneasca piciorul drept al soferului.
Cum functioneaza Pilotul Automat?
Din anii '70, mai toate sistemele obisnuite de pilot automat functioneaza la fel. Nu ne vom referi la cele adaptive, cele cu radar, cele autonome sau cine stie ce alta inventie de ultima ora. Ne vom referi strict la pilotul automat asa cum vine pe majoritatea masinilor, inclusiv pe toata gama de la Dacia, adica pilotul automat clasic.
Soferul trebuie sa atinga viteza manual, adica accelerand cu piciorul, dupa care porneste Pilotul Automat care tine viteza constanta, acesta putand ridica piciorul de pe acceleratie. In momentul in care soferul franeaza, sistemul de dezactiveaza si motorul ajunge la ralanti.
Toate autoturismele de azi au o clapeta de electronica de acceleratie, insa in trecut aveau cablu, ca batrana Dacie. Pilotul Automat care nu este decat un mini-calculator, preia viteza masinii de la vilbrochen, roti sau de la un senzor de pe motor. In cazul masinilor pe cablu, cand pornim sistemul, un solenoid blocheaza pozitia cablului cand viteza dorita este atinsa. La masinile actuale, dependente de sisteme electronice, clapeta de acceleratie este tinuta la o deschidere anume de un mecanism pe vacuum sau un actuator electric. Cand soferul franeaza sau sistemul este dezactivat, acestea deblocheaza clapeta de acceleratie.
Ce inseamna butoanele de pe maneta Pilotului Automat?
Orice masina echipata cu pilot automat are cam aceleasi butoane. Unul porneste si opreste sistemul (ON-OFF), altul seteaza viteza pilotului automat si poate fi folosit si la reducerea vitezei, altul creste viteza si poate fi folosit si pentru intoarcerea la viteze stabilita anterior pe Pilotul Automat. Semnele butoanelor sunt:
ACC (sau sageata in sus) - acceleratie
COAST (sau sageata in jos) - reducerea vitezei
SET - pe acest buton se seteaza viteza Pilotului Automat, cand soferul o atinge pe cea dorita
RES - inseamna RESUME si odata apasat masina accelereaza pana la ultima viteza setata inainte ca masina sa franeze
CANCEL - butonul suspenda sistemul ca si cum soferul ar fi calcat frana
ON-OFF - porneste si opreste sistemul complet
In functie de masina si model, fiecare functie poate avea butonul propriu, dar sunt multe modele care utilizeaza si doua functii pe acelasi buton. De exemplu, ACC si RES pot fi unul si acelasi, deoarece sunt doua functii care nu se suprapun. Sau, cum este la masinile Dacia, SET este acelasi buton cu ACC, pentru ca setezi doar o data, dupa care poti accelera.
Cand si cum folosim Pilotul Automat?
Aceasta optiune de confort a fost inventata cu un singur gand: sa-i ofere soferului un plus de satisfactie la drum intins. Si aici ne referim la autostrazi cat vezi cu ochii, ca dincolo de ocean, ca in Germania sau ca... in orice tara civilizata, alta decat Romania. Ce-i drept, daca nimeresti o zi libera spre Pitesti sau Constanta, ai sanse sa te bucuri de pilotul automat. Dar ca sa te bucuri de el din plin, trebuie sa stii cum functioneaza. Pentru ca multi habar nu au, doar seteaza viteza, dupa care, cand franeaza, asteapta iar sa ajunga la viteza respectiva si apasa iar butonul...
In primul rand, trebuie stiut ca pilotul automat NU functioneaza la o viteza mai mica de 40 km/h. La orice viteza mai mare, merge. Primul pas este sa pornim sistemul si sa ajungem la o viteza de croaziera, sa zicem 135 km/h pe autostrada A2. Cand ajungem la acea viteza cu sistemul pornit (apare un martor pe bord), apasam butonul SET ca sa stabilim viteza de croaziera pe care vrem sa o tinem constanta. In bord, in functie de masina, poate aparea acum pe un ecran digital viteza selectata. In acest moment putem lua piciorul de pe acceleratie si masina va merge cu 135 la ora sau cu viteza aleasa de noi.
Teoretic, de la Bucuresti la Constanta poti merge fara sa atingi pedala de acceleratie, ci doar din butoanele Pilotului Automat, dar nu este usor. Trebuie sa fii precaut si sa anticipezi traficul din fata ta. Oricum, chiar daca nu e cazul, poti sa mergi destul de mult fara sa franezi si fara sa opresti sistemul.
Butoanele pilotului automat de la Dacia Logan
De exemplu, cand facem o depasire, trebuie stiut ca daca acceleram, fara sa franam, pilotul automat pastreaza viteza in memorie, dar ii permite masinii sa accelereze cand apesi pedala, iar, ulterior, cand ridici pedala, masina va ramane la viteza inregistrata de sistem. Dar putem sa acceleram si din butonul ACC, cate 1 kilometru/apasare sau cate 5 km/h pentru fiecare apasare, depinde de modelul masinii. La fel, putem sa si incetinim din butonul COAST (sau sageata in jos), daca vedem ca in fata avem o masina pe care nu o putem depasi sau daca incepe aglomeratie. Cu alte cuvinte, putem sa reglam viteza masinii doar din butoane, fara sa apasam frana sau acceleratia.
Cea mai importanta trasatura a Pilotului Automat este ca se opreste cand franam. Adica daca, de nevoie, ne apare o masina in fata sau din alt motiv trebuie sa franam, pilotul automat se suspenda. Dupa ce trece momentul de franare si vrem sa acceleram inapoi la viteza de croaziera, nu trebuie decat sa apasam butonul RES si masina, fara sa calcam noi acceleratia, va reveni la viteza presetata anterior de 135 km/h.
5 lucruri foarte importante de retinut
- Cand circulam cu pilotul automat activat, trebuie sa fim foarte atenti la drum, pentru ca, relaxandu-ne, avem tendinta sa fim distrasi de la traficul din fata;
- In caz de urgenta, trebuie sa franam imediat, nu sa apasam pe butoanele sistemului;
- Cand franam, nu se opreste complet sistemul ca si cum am fi apasat butonul OFF ci viteza ramane in memorie, putand-o relua simplu prin apasarea butonul RES;
- Daca traficul este aglomerat si suntem nevoiti sa ne jucam mult din butoane, sa pornim, sa reluam viteza, sa acceleram sau sa reducem viteza din butoane, cel mai bine ar fi sa inchidem complet Pilotul Automat si sa acceleram obisnuit;
- Pilotul Automat poate fi periculos daca ne jucam cu el si incercam sa ne jucam prea mult din butoane. Pentru ca, daca ne sare in fata o masina sau un caine, primul impuls va fi sa apasam un buton cu degetul, nu sa apasam pedala de frana, ceea ce se poate dovedi fatal.
-
Lincoln town car 100 2000 100 €
New db 608 limited cross atv bemi kxd-moto 589 €
Vw passat b8 2016 11999 €
-
Toyota yaris verso 121 2007 550 €
Dacia duster 1.5 2011 4800 €
Bmw 730 3.0 2007 3200 €
-
Audi a4 2000 2009 6995 €
Vw tiguan 4motion ,cutie automata dsg 2014 12850 €
Opel astra 16i 2005 1300 €
-
Renault megane 1.9 d 2003 1900 €
Audi a6 quattro 2010 8100 €
Atv nou model:hummer 125cmc allroad+trusa scule bonus 699 €
-
Bmw 730 730da 245 exclusive 2009 8500 €
Vw golf gti 160 2011 7899 €
Skoda rapid 1.6 tdi 2013 5900 €
-
Opel astra motorina 2008 1100 €
Vw passat 2.0 2007 4500 €
Folie auto llumar autorizata / omologata r.a.r. llumar- de la... 200 Lei
-
Vw golf gti 1.8t 2002 3400 €
Audi a4 2 2008 4800 €
Vw golf golf 7 xenon 2.0 150 cp distronic laneassist 2015 10000 €
-
Opel insignia 2.0 2009 2500 €
Grila audi a4 b7 (2004- 2008) rs4 design negru mat 550 Lei
Porsche 924 1984 cc 1980 3000 €
-
Audi a1 1.6 2011 2800 €
Dacia duster 1.5 2015 4800 €
Dacia duster 1.5 2016 5500 €
-
Audi a4 s-line quattro (4x4) euro 5, fab. 2009 8400 €
Bmw 320 2.0 d 2004 2490 €
Vw passat 2.5 tdi 2000 1000 €
-
Vw passat automat 2006 3600 €
Hyundai veloster 1.6 turbo 2013 11450 €
New hummer 8 grizzly cutie cu 3 trepte forta +revers automat 630 €
-
Bmw x5 3.0d 2008 12500 €
Volvo v40 motor 1900 tdi impecabila 2003 1850 €
Mitsubishi eclipse 4g69 2008 7500 €





