Cum se conduce corect si sigur o masina cu Pilot Automat

- Cum functioneaza Pilotul Automat?
- Ce inseamna butoanele de pe maneta Pilotului Automat?
- Cand si cum folosim Pilotul Automat?
Tempomat, Cruise Control sau Limitator de Viteza, sunt denumiri pe care le-a primit de-a lungul timpului un sistem folositor, intalnit deja pe toate masinile de fabrica. In limbajul nostru romanesc l-am numit Pilot Automat. Si chiar daca multi il au, foarte putini stiu cum se foloseste el, de fapt.
In 1956, americanii de la Chrysler lansau pe piata modelul Imperial, o limuzina de lux care venea, pentru prima oara in lume, echipata cu un sistem ciudat, numit Auto-Pilot. Acesta ii permitea soferului sa nu mai tina pedala apasata la viteza constanta ci sa pastreze viteza datorita unui buton electric, iar cand soferul frana, acesta se dezactiva. Ulterior au aparut si versiuni mai sofisticate, care permiteau cresterea si reducerea vitezei din butoane, exact ca la sistemele de azi.
Asadar, daca noi, romanii, denumim sistemul Pilot Automat, este poate cea mai corecta denumire pe care i-o putem da, deoarece primul inventat in lume a purtat acest nume. Mai precis, de mai bine de 70 de ani, masinile moderne au tot fost si inca sunt echipate cu acest sistem menit sa imbunatateasca confortul si sa-i odihneasca piciorul drept al soferului.
Cum functioneaza Pilotul Automat?
Din anii '70, mai toate sistemele obisnuite de pilot automat functioneaza la fel. Nu ne vom referi la cele adaptive, cele cu radar, cele autonome sau cine stie ce alta inventie de ultima ora. Ne vom referi strict la pilotul automat asa cum vine pe majoritatea masinilor, inclusiv pe toata gama de la Dacia, adica pilotul automat clasic.
Soferul trebuie sa atinga viteza manual, adica accelerand cu piciorul, dupa care porneste Pilotul Automat care tine viteza constanta, acesta putand ridica piciorul de pe acceleratie. In momentul in care soferul franeaza, sistemul de dezactiveaza si motorul ajunge la ralanti.
Toate autoturismele de azi au o clapeta de electronica de acceleratie, insa in trecut aveau cablu, ca batrana Dacie. Pilotul Automat care nu este decat un mini-calculator, preia viteza masinii de la vilbrochen, roti sau de la un senzor de pe motor. In cazul masinilor pe cablu, cand pornim sistemul, un solenoid blocheaza pozitia cablului cand viteza dorita este atinsa. La masinile actuale, dependente de sisteme electronice, clapeta de acceleratie este tinuta la o deschidere anume de un mecanism pe vacuum sau un actuator electric. Cand soferul franeaza sau sistemul este dezactivat, acestea deblocheaza clapeta de acceleratie.
Ce inseamna butoanele de pe maneta Pilotului Automat?
Orice masina echipata cu pilot automat are cam aceleasi butoane. Unul porneste si opreste sistemul (ON-OFF), altul seteaza viteza pilotului automat si poate fi folosit si la reducerea vitezei, altul creste viteza si poate fi folosit si pentru intoarcerea la viteze stabilita anterior pe Pilotul Automat. Semnele butoanelor sunt:
ACC (sau sageata in sus) - acceleratie
COAST (sau sageata in jos) - reducerea vitezei
SET - pe acest buton se seteaza viteza Pilotului Automat, cand soferul o atinge pe cea dorita
RES - inseamna RESUME si odata apasat masina accelereaza pana la ultima viteza setata inainte ca masina sa franeze
CANCEL - butonul suspenda sistemul ca si cum soferul ar fi calcat frana
ON-OFF - porneste si opreste sistemul complet
In functie de masina si model, fiecare functie poate avea butonul propriu, dar sunt multe modele care utilizeaza si doua functii pe acelasi buton. De exemplu, ACC si RES pot fi unul si acelasi, deoarece sunt doua functii care nu se suprapun. Sau, cum este la masinile Dacia, SET este acelasi buton cu ACC, pentru ca setezi doar o data, dupa care poti accelera.
Cand si cum folosim Pilotul Automat?
Aceasta optiune de confort a fost inventata cu un singur gand: sa-i ofere soferului un plus de satisfactie la drum intins. Si aici ne referim la autostrazi cat vezi cu ochii, ca dincolo de ocean, ca in Germania sau ca... in orice tara civilizata, alta decat Romania. Ce-i drept, daca nimeresti o zi libera spre Pitesti sau Constanta, ai sanse sa te bucuri de pilotul automat. Dar ca sa te bucuri de el din plin, trebuie sa stii cum functioneaza. Pentru ca multi habar nu au, doar seteaza viteza, dupa care, cand franeaza, asteapta iar sa ajunga la viteza respectiva si apasa iar butonul...
In primul rand, trebuie stiut ca pilotul automat NU functioneaza la o viteza mai mica de 40 km/h. La orice viteza mai mare, merge. Primul pas este sa pornim sistemul si sa ajungem la o viteza de croaziera, sa zicem 135 km/h pe autostrada A2. Cand ajungem la acea viteza cu sistemul pornit (apare un martor pe bord), apasam butonul SET ca sa stabilim viteza de croaziera pe care vrem sa o tinem constanta. In bord, in functie de masina, poate aparea acum pe un ecran digital viteza selectata. In acest moment putem lua piciorul de pe acceleratie si masina va merge cu 135 la ora sau cu viteza aleasa de noi.
Teoretic, de la Bucuresti la Constanta poti merge fara sa atingi pedala de acceleratie, ci doar din butoanele Pilotului Automat, dar nu este usor. Trebuie sa fii precaut si sa anticipezi traficul din fata ta. Oricum, chiar daca nu e cazul, poti sa mergi destul de mult fara sa franezi si fara sa opresti sistemul.
Butoanele pilotului automat de la Dacia Logan
De exemplu, cand facem o depasire, trebuie stiut ca daca acceleram, fara sa franam, pilotul automat pastreaza viteza in memorie, dar ii permite masinii sa accelereze cand apesi pedala, iar, ulterior, cand ridici pedala, masina va ramane la viteza inregistrata de sistem. Dar putem sa acceleram si din butonul ACC, cate 1 kilometru/apasare sau cate 5 km/h pentru fiecare apasare, depinde de modelul masinii. La fel, putem sa si incetinim din butonul COAST (sau sageata in jos), daca vedem ca in fata avem o masina pe care nu o putem depasi sau daca incepe aglomeratie. Cu alte cuvinte, putem sa reglam viteza masinii doar din butoane, fara sa apasam frana sau acceleratia.
Cea mai importanta trasatura a Pilotului Automat este ca se opreste cand franam. Adica daca, de nevoie, ne apare o masina in fata sau din alt motiv trebuie sa franam, pilotul automat se suspenda. Dupa ce trece momentul de franare si vrem sa acceleram inapoi la viteza de croaziera, nu trebuie decat sa apasam butonul RES si masina, fara sa calcam noi acceleratia, va reveni la viteza presetata anterior de 135 km/h.
5 lucruri foarte importante de retinut
- Cand circulam cu pilotul automat activat, trebuie sa fim foarte atenti la drum, pentru ca, relaxandu-ne, avem tendinta sa fim distrasi de la traficul din fata;
- In caz de urgenta, trebuie sa franam imediat, nu sa apasam pe butoanele sistemului;
- Cand franam, nu se opreste complet sistemul ca si cum am fi apasat butonul OFF ci viteza ramane in memorie, putand-o relua simplu prin apasarea butonul RES;
- Daca traficul este aglomerat si suntem nevoiti sa ne jucam mult din butoane, sa pornim, sa reluam viteza, sa acceleram sau sa reducem viteza din butoane, cel mai bine ar fi sa inchidem complet Pilotul Automat si sa acceleram obisnuit;
- Pilotul Automat poate fi periculos daca ne jucam cu el si incercam sa ne jucam prea mult din butoane. Pentru ca, daca ne sare in fata o masina sau un caine, primul impuls va fi sa apasam un buton cu degetul, nu sa apasam pedala de frana, ceea ce se poate dovedi fatal.
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei


