Sfaturi pentru soferii romani: Cum se conduce corect o masina diesel?
- Cum pornesti masina diesel?
- Nu astepta pe loc sa se incalzeasca
- Foloseste cel mai bun filtru de motorina
Dupa ce am incercat sa va aratam cateva sfaturi despre cum se conduce corect o masina pe benzina, o masina cu transmisie manuala si una cu o cutie automata, incercam acum sa venim in ajutorul celor care conduc o masina diesel. Iata cateva sfaturi care ii vor prelungi viata masinii tale.
1. Cum pornesti masina diesel?
Daca la o masina pe benzina poti sa dai cheie si sa pornesti imediat cum te-ai urcat, la o masina diesel e bine sa astepti cateva secunde. Mai ales cand e frig si bujiile incandescente trebuie sa incalzeasca camera de ardere. Regula e simpla: te urci, bagi cheia in contact si dai la automat numai cand se sting martorii de bord. Daca te grabesti, s-ar putea sa uzezi motorul prematur, deoarece il fortezi sa se invarta fara sa porneasca. Iarna e recomandat sa pui contactul de mai multe ori, astfel incat sa se incalzeasca mai mult camera de ardere, iar atunci cand vei da la automat sa porneasca din prima.
2. Nu astepta pe loc sa se incalzeasca
Am mai avut in trecut o discutie despre cum si cand trebuie sa incalzesti motorul, daca pe loc, sau daca in mers. Insa la o masina diesel, lucrurile sunt mai clare ca in cazul unui benzinar. Deoarece, daca astepti sa se incalzeasca un motor diesel pe loc, o sa astepti mult si bine. Motorul diesel se incalzeste numai in sarcina, iar ca sa lucreze la randament maxim si sa aiba cel mai bun consum, trebuie sa se incalzeasca. Si, spre deosebire de motorul pe benzina, temperatura de functionare este mai mare la diesel. Asadar, nu astepta pe loc sa incalzesti motorul.
3. Nu lasa rezervorul sa se goleasca
Motorina are un punct de inghet relativ mic, nu degeaba, cand temperatura ajunge iarna la -20 de grade, multe automobile incep sa aiba probleme cu pornirea. Important este sa nu lasam in rezervor putina motorina, pe fund, pana se aprinde becul. Deoarece se formeaza condens si cum motorina e mai usoara ca apa, o sa ne trezim cu apa in pompa care ingheata facand dop. Mai mult, nu trebuie sa lasam pompa de motorina descoperita, deoarece se poate supraincalzi. Asadar, lasa mereu minimum un sfert de rezervor plin. Oricum, la cat de putin consuma un diesel, poti avea mereu plinul facut.
4. Scoate-o la drum intins
Din cauza ca majoritatea posesorilor de masini diesel le folosesc exclusiv in oras, apar si o multime de probleme la motoarele pe motorina. De exemplu, injectoare infundate, filtre de particule infundate si tot felul de senzori si supapa EGR acoperite de calamina. Daca mergem cel putin o data pe luna la drum intins, aceste probleme nu vor aparea. Sau daca folosim masina si in excursii, sau undeva sa iesim pe autostrada cu ea, toate aceste piese se vor curata de la turatia mare si nu vom mai avea probleme in timp. Asa ca nu te sfii sa iti scoti dieselul la drum intins si sa mergi tare cu el.
5. Baga motorina buna
Apropo de piese stricate: principala cauza care duce la injectoare stricate este motorina de o calitate proasta. In Romania gasim la pompa motorina destul de proasta, nefiltrata suficient, care face depuneri in sistemul de alimentare al masinii. Asa ca, daca vrei sa te bucuri multi ani de dieselul tau, nu ai ce sa faci decat sa investesti mereu in motorina mai scumpa, aparent mai de calitate. Adica o motorina mai aditivata care iti va pastra internele curate. Asta nu inseamna ca, din cand in cand, nu trebuie sa scoti masina si sa-i dai putin jar sa manance, ca sa faci o curatare mecanica.
6. Nu opri motorul daca stationezi putin
In caz ca nu stiai, motorul diesel are cel mai mare consum si cea mai mare uzura la pornire. Se pare ca o pornire a unui motor diesel consuma circa 20 de ml de motorina. Cu aceeasi cantitate poti lasa motorul sa functioneze la ralanti in jur de 2-5 de minute. In plus, uzura la pornire este mare, din cauza ca piesele unui motor diesel sunt grele si ungerea este proasta cand motorul e la primele turatii. Recomandat este, daca stationezi undeva pentru 3-5 minute, sa lasi motorul sa mearga in loc sa-l opresti si sa-l repornesti repede. Vorbim aici, evident, de o uzura in timp, nu care apare dupa cateva porniri rapide.
7. Cand ai cel mai bun consum?
Chiar daca toti posesorii de masini diesel au impresia ca masina lor e cea mai buna si mai economica, exista o regula scrisa pe care o putem urma daca vrem sa avem parte de cel mai bun consum. Mai ales daca avem o masina noua pe care nu o cunoastem asa de bine. Este de retinut ca o masina diesel are cel mai bun consum la inceputul cuplului maxim. Asa ca ne uitam frumos in cartea masinii si vedem cand are masina noastra cu motorul nostru cuplul maxim. Sa zicem ca are pe la 1800 rpm. Astfel stim ca noi trebuie sa mergem mai mereu, indiferent de treapta cutiei in care ne aflam, pe la aceasta turatie, +/- 200 rpm.
8. Foloseste cel mai bun filtru de motorina
Tot din ciclul "foloseste cea mai buna motorina" este si acest aspect. Adica sa folosim cel mai bun filtru de motorina pe care il putem gasi pe piata. Asta putem sa stabilim dupa pret, deoarece in cazul filtrelor, cele mai scumpe sunt si cele mai bune. Pentru ca sunt de la firme cunoscute, care au un control drastic al calitatii si folosesc materiale bune. Un filtru de motorina bun este obligatoriu daca vrem sa nu ne batem joc de injectoarele masinii, mai ales ca motorina este... cum este la pompele romanesti. Un alt sfat legat de filtru ar fi sa-l inlocuim mai des decat ne spune cartea de service, pentru ca acea carte de service este aceeasi si daca avem benzina, si daca avem motorina. Chiar daca e mai scump la diesel, merita fiecare investitie intr-un filtru nou si bun.
9. Asteapta sa se raceasca motorul
Un alt sfat este legat de oprirea motorului la o masina diesel. Daca am venit de la drum intins, adica daca am mers in regim de autostrada sau chiar si prin oras, dar cu viteza mare si pe canicula, inainte sa oprim motorul de tot e bine sa-l lasam putin sa sa raceasca. De fapt, nu sa se raceasca ci sa-si egaleze temperaturile pieselor. De exemplu, sa-si egaleze temperatura turbinei (ca toate masinile sunt acum turbo-diesel) cu cea a motorului. 1-2 minute de functionare la ralanti face ca uleiul si antigelul sa circule in motor si sa preia toata energia termica, reducand putin temperatura. Daca nu sunt diferente intre piesele masinii vom evita dilatarile suplimentare si uzura prematura a semeringurilor si a diverselor garnituri.
10. Evita subturatia
In general, nu este bine sa mergem subturat cu nicio masina. Pentru ca o sa chinuim motorul, iar acesta are grija sa ne spuna ca e chinuit, vibrand si tremurand din toate incheieturile. In cazul unui motor diesel este mai grav daca circulam cu masina subturata. Deoarece piesele motorului diesel sunt grele, inclusiv volanta, pe care daca o chinuim ne va uza discul de ambreiaj si rulmentul. In plus, daca mergem subturat in repetate randuri, vom rupe suportii motorului care sunt si asa suprasolicitati din cauza vibratiilor specifice unui motor diesel. Deci, chiar daca avem masina noua, dupa cateva zile de condus o sa invatam care este turatia ce-i place cel mai mult masinii noastre si vom evita subturatiile.
- Set rulment roata citroËn jumper caroserie 244 bta h1c018bta 146.42 Lei Set rulment roata citroËn jumpy u6u bta h2c015bta 250.01 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Intinzator curea curea distributie bmw x1 e84 bta e2b0007bta 87.6 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Intinzator curea curea distributie bmw 7 e65 e66 e67 bta... 87.6 Lei
- Rola intinzator curea alternator renault kangoo express fc0/1... 85.01 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 75.15 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6850 €
- Set rulment roata peugeot expert 224 bta h2c015bta 250.01 Lei Set rulment roata opel astra h twintop l67 bta h2x023bta 346.36 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 $
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei Rola intinzator curea alternator renault twingo i c06 bta... 85.01 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz limuzina... 75.15 Lei
- Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t platou / sasiu... 89.77 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 8350 € Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Intinzator curea transmisie audi a6 avant 4b5 c5 bta e2w5751bta 115.87 Lei
- Ford kuga 2.0 tdci 4x4 ,140 cp , pdc, clima , euro 5 2012 6950 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Intinzator curea transmisie citroËn nemo caroserie aa bta... 92.55 Lei
- Set rulment roata citroËn evasion 22 u6 bta h2c015bta 250.01 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz kombi... 75.15 Lei Rola intinzator curea alternator renault clio ii bb0/1/2... 85.01 Lei
- Set rulment roata opel astra h l48 bta h2x023bta 346.36 Lei Set rulment roata opel astra h combi l35 bta h2x023bta 346.36 Lei Rola intinzator curea alternator kia pro cee'd ed bta e20321bta 114.25 Lei
- Set rulment roata peugeot 206 hatchback 2a/c bta h1p004bta 84.09 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel vectra c combi... 92.55 Lei
- Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 244 bta... 146.42 Lei Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t caroserie 904 bta... 89.77 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8700 €