Sfaturi pentru soferii romani: Cum se conduce corect o masina diesel?

- Cum pornesti masina diesel?
- Nu astepta pe loc sa se incalzeasca
- Foloseste cel mai bun filtru de motorina
Dupa ce am incercat sa va aratam cateva sfaturi despre cum se conduce corect o masina pe benzina, o masina cu transmisie manuala si una cu o cutie automata, incercam acum sa venim in ajutorul celor care conduc o masina diesel. Iata cateva sfaturi care ii vor prelungi viata masinii tale.
1. Cum pornesti masina diesel?
Daca la o masina pe benzina poti sa dai cheie si sa pornesti imediat cum te-ai urcat, la o masina diesel e bine sa astepti cateva secunde. Mai ales cand e frig si bujiile incandescente trebuie sa incalzeasca camera de ardere. Regula e simpla: te urci, bagi cheia in contact si dai la automat numai cand se sting martorii de bord. Daca te grabesti, s-ar putea sa uzezi motorul prematur, deoarece il fortezi sa se invarta fara sa porneasca. Iarna e recomandat sa pui contactul de mai multe ori, astfel incat sa se incalzeasca mai mult camera de ardere, iar atunci cand vei da la automat sa porneasca din prima.
2. Nu astepta pe loc sa se incalzeasca
Am mai avut in trecut o discutie despre cum si cand trebuie sa incalzesti motorul, daca pe loc, sau daca in mers. Insa la o masina diesel, lucrurile sunt mai clare ca in cazul unui benzinar. Deoarece, daca astepti sa se incalzeasca un motor diesel pe loc, o sa astepti mult si bine. Motorul diesel se incalzeste numai in sarcina, iar ca sa lucreze la randament maxim si sa aiba cel mai bun consum, trebuie sa se incalzeasca. Si, spre deosebire de motorul pe benzina, temperatura de functionare este mai mare la diesel. Asadar, nu astepta pe loc sa incalzesti motorul.
3. Nu lasa rezervorul sa se goleasca
Motorina are un punct de inghet relativ mic, nu degeaba, cand temperatura ajunge iarna la -20 de grade, multe automobile incep sa aiba probleme cu pornirea. Important este sa nu lasam in rezervor putina motorina, pe fund, pana se aprinde becul. Deoarece se formeaza condens si cum motorina e mai usoara ca apa, o sa ne trezim cu apa in pompa care ingheata facand dop. Mai mult, nu trebuie sa lasam pompa de motorina descoperita, deoarece se poate supraincalzi. Asadar, lasa mereu minimum un sfert de rezervor plin. Oricum, la cat de putin consuma un diesel, poti avea mereu plinul facut.
4. Scoate-o la drum intins
Din cauza ca majoritatea posesorilor de masini diesel le folosesc exclusiv in oras, apar si o multime de probleme la motoarele pe motorina. De exemplu, injectoare infundate, filtre de particule infundate si tot felul de senzori si supapa EGR acoperite de calamina. Daca mergem cel putin o data pe luna la drum intins, aceste probleme nu vor aparea. Sau daca folosim masina si in excursii, sau undeva sa iesim pe autostrada cu ea, toate aceste piese se vor curata de la turatia mare si nu vom mai avea probleme in timp. Asa ca nu te sfii sa iti scoti dieselul la drum intins si sa mergi tare cu el.
5. Baga motorina buna
Apropo de piese stricate: principala cauza care duce la injectoare stricate este motorina de o calitate proasta. In Romania gasim la pompa motorina destul de proasta, nefiltrata suficient, care face depuneri in sistemul de alimentare al masinii. Asa ca, daca vrei sa te bucuri multi ani de dieselul tau, nu ai ce sa faci decat sa investesti mereu in motorina mai scumpa, aparent mai de calitate. Adica o motorina mai aditivata care iti va pastra internele curate. Asta nu inseamna ca, din cand in cand, nu trebuie sa scoti masina si sa-i dai putin jar sa manance, ca sa faci o curatare mecanica.
6. Nu opri motorul daca stationezi putin
In caz ca nu stiai, motorul diesel are cel mai mare consum si cea mai mare uzura la pornire. Se pare ca o pornire a unui motor diesel consuma circa 20 de ml de motorina. Cu aceeasi cantitate poti lasa motorul sa functioneze la ralanti in jur de 2-5 de minute. In plus, uzura la pornire este mare, din cauza ca piesele unui motor diesel sunt grele si ungerea este proasta cand motorul e la primele turatii. Recomandat este, daca stationezi undeva pentru 3-5 minute, sa lasi motorul sa mearga in loc sa-l opresti si sa-l repornesti repede. Vorbim aici, evident, de o uzura in timp, nu care apare dupa cateva porniri rapide.
7. Cand ai cel mai bun consum?
Chiar daca toti posesorii de masini diesel au impresia ca masina lor e cea mai buna si mai economica, exista o regula scrisa pe care o putem urma daca vrem sa avem parte de cel mai bun consum. Mai ales daca avem o masina noua pe care nu o cunoastem asa de bine. Este de retinut ca o masina diesel are cel mai bun consum la inceputul cuplului maxim. Asa ca ne uitam frumos in cartea masinii si vedem cand are masina noastra cu motorul nostru cuplul maxim. Sa zicem ca are pe la 1800 rpm. Astfel stim ca noi trebuie sa mergem mai mereu, indiferent de treapta cutiei in care ne aflam, pe la aceasta turatie, +/- 200 rpm.
8. Foloseste cel mai bun filtru de motorina
Tot din ciclul "foloseste cea mai buna motorina" este si acest aspect. Adica sa folosim cel mai bun filtru de motorina pe care il putem gasi pe piata. Asta putem sa stabilim dupa pret, deoarece in cazul filtrelor, cele mai scumpe sunt si cele mai bune. Pentru ca sunt de la firme cunoscute, care au un control drastic al calitatii si folosesc materiale bune. Un filtru de motorina bun este obligatoriu daca vrem sa nu ne batem joc de injectoarele masinii, mai ales ca motorina este... cum este la pompele romanesti. Un alt sfat legat de filtru ar fi sa-l inlocuim mai des decat ne spune cartea de service, pentru ca acea carte de service este aceeasi si daca avem benzina, si daca avem motorina. Chiar daca e mai scump la diesel, merita fiecare investitie intr-un filtru nou si bun.
9. Asteapta sa se raceasca motorul
Un alt sfat este legat de oprirea motorului la o masina diesel. Daca am venit de la drum intins, adica daca am mers in regim de autostrada sau chiar si prin oras, dar cu viteza mare si pe canicula, inainte sa oprim motorul de tot e bine sa-l lasam putin sa sa raceasca. De fapt, nu sa se raceasca ci sa-si egaleze temperaturile pieselor. De exemplu, sa-si egaleze temperatura turbinei (ca toate masinile sunt acum turbo-diesel) cu cea a motorului. 1-2 minute de functionare la ralanti face ca uleiul si antigelul sa circule in motor si sa preia toata energia termica, reducand putin temperatura. Daca nu sunt diferente intre piesele masinii vom evita dilatarile suplimentare si uzura prematura a semeringurilor si a diverselor garnituri.
10. Evita subturatia
In general, nu este bine sa mergem subturat cu nicio masina. Pentru ca o sa chinuim motorul, iar acesta are grija sa ne spuna ca e chinuit, vibrand si tremurand din toate incheieturile. In cazul unui motor diesel este mai grav daca circulam cu masina subturata. Deoarece piesele motorului diesel sunt grele, inclusiv volanta, pe care daca o chinuim ne va uza discul de ambreiaj si rulmentul. In plus, daca mergem subturat in repetate randuri, vom rupe suportii motorului care sunt si asa suprasolicitati din cauza vibratiilor specifice unui motor diesel. Deci, chiar daca avem masina noua, dupa cateva zile de condus o sa invatam care este turatia ce-i place cel mai mult masinii noastre si vom evita subturatiile.
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
Furtun intercooler bmw seria 3 e90 e91 e92 e93 2.0 n47 cod :... 357 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
Cd 70 navi ecran display opel vectra c signum 600 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
Turbina 2.8 crd lancia voyager 404 2011-2015 35242159f 803423-1 800 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Praguri volkswagen passat cc 2008-2012 v2 - maxton design 1000 Lei
-
Regulator pompa inalta presiune peugeot partner 1.6hdi 1996 -... 199.99 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Selector mercedes c220 cdi w203 300 Lei
-
0445124015 538884015 5801453888r 0986435663 bosch injector... 750 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
A0993200004 a2133200104 a2053200011 compresor airmatic... 1000 Lei
A6420701187 0445116026 bosch injectoare mercedes... 500 Lei
Bara fata skoda octavia 2 rosie model cu proiectoare 500 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
Scut motor mercedes sl 500 amg r129 sedan 1990 (1295240830) 600 Lei
Carcasa volan fiat 500; 735427192 150 Lei
-
Difuzor amg mercedes benz w205 s205 c-class (14-20) 1289 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei


