Cum se da spaga la ITP si cum functioneaza tot sistemul controlat de RAR

- Statiile ITP au grupuri de comunicare pe WhatsApp
- Orice se poate omologa la RAR pentru suma corecta
- Masinile de TAXI obtin ITP-ul doar cu spaga
Nu trebuie sa ne mire ca avem in Romania un parc auto invechit si intr-o stare deplorabila. Nu trebuie sa ne mire nici ca tot Bucurestiul este plin de TAXI-uri care abia merg sau de microbuze intr-o stare tehnica la pamant. Totul se rezuma la felul in care se obtine Inspectia Tehnica Periodica. Respectiv cu spaga, totul sub ochii blanzi si orbi ai Registrului Auto Roman.
Nu e prima oara cand scriem despre ITP-ul si spaga care circula zilnic in statiile care fac aceste inspectii. De fapt, este un fenomen raspandit la scara nationala, aparent nevinovat, dar care a ucis multi oameni de-a lungul anilor fara ca cineva de la statiile ITP sau de la RAR sa se simta responsabil. Si pentru ca lucram in domeniul auto, pentru ca am circulat cu multe automobile si am avut o multime de masini cu care am intrat si la RAR si cu care am facut si ITP-ul, credeti-ne ca stim despre ce vorbim.
Cu spaga la ITP nu conteaza daca nu ai frane sau daca directia ta este pilaf
Sunt amuzanti cei care spun ca nu treci ITP-ul daca ai o masina cu frane sau directie stricate. Respectiv, cu mari probleme tehnice ce reprezinta un pericol iminent in trafic. Treci ITP-ul cu orice problema tehnica ai avea, e o realitate! Oare nu este o problema daca masina ta are furtunele de frana crapate? Oare nu este o problema daca mergi cu discurile sparte si intr-o coborare pe Dealu Negru ramai fara frane, intri pe contrasens si omori o familie venita din vacanta? Oare nu reprezinta o crima daca de la atata rugina iti zboara o bielete de directie si te infigi direct intr-un TIR, omorandu-ti familia?
Sa va spun un secret: s-au intamplat zeci de astfel de cazuri in traficul din Romania. Cazuri ce, din pacate, au fost solutionate putin diferit, dand vina pe soferul mort. Sofer mort care, fara sa stie si fara sa vrea, a ramas insa fara directie si s-a infipt in copac. Expertiza ulterioara, facuta in stil "tipic romanesc", respectiv in 3 minute, nu poate sa observe cauzele reale, asa ca dam vina pe om si zicem ca ba a adormit la volan, ba a pierdut controlul masinii sau ca nu a adaptat viteza la conditiile de trafic. Ei bine, sa stiti un lucru clar: foarte multe din acele accidente in care soferul "pierde controlul" sunt cauzate de problemele tehnice.
Si mai ghiciti ceva? Acea masina tocmai facuse ITP-ul. Oare cum l-a obtinut? Pai nimic mai simplu: cu spaga aferenta. Pentru ca la unele statii ITP se obtine avizul de Inspectie Tehnica Periodica pentru orice gunoi de masina al carei loc trebuie sa fie la Remat. Si va dau exemple din propria experienta: Audi A8 cu furtunele de frana crapate, putandu-se sparge in orice clipa, frane la pamant, anvelope crapate vechi, noxe varza si asa mai departe. ITP obtinut pentru suma de 100 de lei la buzunar. Am mai fost cu cineva care avea un Jeep mai ruginit decat o epava lasata pe fundul marii, nu mai avea un lonjeron intreg, ce sa mai vorbim de frane, anvelope sau bucsaraie... Aceeasi poveste: 100 de lei ciubuc, plecat acasa fericit. Data viitoare filmam cu camera ascunsa.
Cat despre taximetristi si ale lor cazane, povestea este mai crunta. Pentru ca masinile astea trebuie sa faca ITP-ul o data pe an, nu la doi ani cum se intampla in cazul persoanelor fizice. Insa firmele de taximetrie au blaturi la anumite service-uri de ITP, care, la randul lor, au combinatia facuta la RAR. Si mai jos va voi explica, tot din propria experienta acumulata in cateva statii ITP, cum se procedeaza. Asadar, masinile de TAXI, ai zice ca daca au ITP valabil la 12 luni sunt in stare mai buna. Ei bine, nu. Pentru ca ITP-ul este luat cu spaga, iar investitiile in masina sunt minime, mai mult carpeli decat reparatii ca la carte. Iar piesele folosite sunt, cum altfel, decat cele mai ieftine si mai proaste de pe piata, asa ca e normal sa se strice des.
Cum fac statiile ITP sa nu ramai cu masina blocata de RAR?
Oricine se duce la ITP are o singura temere: sa nu ii blocheze masina RAR-ul. Dar daca te duci unde trebuie, acolo unde ai combinatia, unde e vorbita treaba, nu ai de ce sa-ti faci griji. Pentru ca omul de la service care iti face inspectia are niste portite verificate, bine puse la punct, astfel incat nu ii blocheaza nimeni masina de pe rampa.
Prima metoda de a se fofila de controalele RAR-ului este comunicarea cu celelalte service-uri care fac ITP din zona. Oamenii si-au facut grupuri de WhatsApp in care se avertizeaza unii pe altii unde se afla cele 2-3 masini de RAR din zona. In plus, cineva din interiorul RAR, le spune oamenilor cate masini, adica cati inspectori sunt pe teren. Daca este unul singur, acesta este trimis de RAR, de la sediul central, la service-ul X caruia ii blocheaza masina de pe rampa. Service-ul X le anunta pe celelalte service-uri din zona ca "este ocupat", semn ca celelalte isi pot face de cap pentru ca nu mai este niciun inspector RAR liber prin zona. Atunci se fac adevaratele manarii si trec de ITP masini pe serii, masini intr-o stare tehnica deplorabila, adevaratele pericole publice... Nu degeaba cine vrea sa treaca ITP-ul cu o masina dubioasa trebuie sa astepte momentul oportun, atunci cand i se zice ca poate intra cu masina pe rampa.
A doua metoda este direct combinatia cu Registrul Auto Roman. Desi se spune ca masinile aflate la ITP se blocheaza aleatoriu, lucrurile stau putin diferit. Adica cineva alege ce masina, la ce ora si ce service sa fie controlat de un inspector mobil RAR. Insa exista cateva ateliere in care se face ITP ce duc "relatiile" la un nivel diferit. Adica impart spaga direct cu oamenii de la RAR sau cu inspectorii zonali, care, chiar daca vin sa verifice masina blocata, intocmesc un raport favorabil, de parca totul ar fi fost in regula.
Cum trec masinile pe serii de ITP?
La anumite ore. Atunci cand inspectorii RAR de pe teren, acei inspectori care sunt trimisi sa verifice masinile blocate, se afla fie in pauza de masa, fie ies din tura. Iar acest lucru se face tot prin comunicarea bine pusa la punct. Respectiv, inspectorii unsi cu toate alifiile le dau mesaje baietilor de la service cu care au combinatia ca au plecat. Si cand nu mai are cine sa vina ca sa verifice o eventuala masina blocata, atunci este bagata si masina cu probleme. Iar verificarea seriilor de la motor si caroserie este prima etapa in efectuarea unui ITP. Dar ghici ce: e plin de masini cu motoare schimbate care trec de ITP fara emotii in stilul asta, ducandu-se atunci cand trebuie, atunci cand statia ITP este protejata de vreun control RAR.
Registrul Auto Roman, in continuare, Mecca spagilor
La prima vedere ai zice ca lumea s-a mai spalat si la RAR, ca spagile si combinatiile au mai disparut. Ei bine, nu. Cu spaga, poti sa faci orice, oricum, indiferent ca legea iti permite sau nu. Si cine are impresia ca exista vreo omologare care sa nu fie facuta pentru suma potrivita este naiv. La fel si cu Inspectia Tehnica Periodica: daca ti-a fost luat talonul de Politie, trebuie sa faci ITP-ul obligatoriu la RAR. Insa nu e greu sa dai de o combinatie si sa faci un ITP pe ochi frumosi. La fel cum nu este greu sa obtii vreo identificare ilicita, pentru o masina cu serii dubioase, pentru o masina cu modificari multiple si asa mai departe...
Spaga lasata sub pres sau in chitanta de la casierie este inca la moda. BMW-uri E30 cu motoare de E36 sau E46 omologat in acte, legal, sunt cu sutele. Insa legea spune ca nu poti omologa alt motor decat cele cu care a fost dotata acea masina. Si cu toate astea, pentru suma potrivita, se face imediat o omologare individuala ca la carte, cu toate hartiile necesare.
Cat despre spaga care circula de la client, la statiile ITP, la inspectorii RAR, pana la conducerea Registrelor Auto, asta este un lucru cert si real. Oare cum altfel directorii RAR din provincie au ditamai vilele si Audi-uri Q7 sau X6 la scara? Nu o spunem noi, o vede oricine. Si orice DNA care ar vrea sa-si faca cu adevarat treaba...
Spaga la RAR si ITP nu va muri niciodata
Sunt hazlii comunicatele periodice ale celor de la RAR in care ne povestesc domniile lor cate masini au verificat si cum i-au amendat pe acei soferi inconstienti cu masini avand probleme la sistemele de directie si franare. Realitatea este ca pentru fiecare masina oprita legal si verificata ca la carte, alte 100 circula nestingherite pe strazi pentru ca au dat spaga. Si pentru ca tot ce tine de domeniul auto, mai ales verificari, reglementari, controale RAR si ITP-uri este o sursa de venituri ilegale foarte buna, atat pentru conducatorii de unitati RAR, pusi acolo pe criterii politice, cat si pentru cei mai marunti intermediari, sefi de statii ITP sau inspectori mobili, e clar ca acest sistem va functiona in permanenta. Chiar daca nu tine nimeni cont de pericolele pe care le reprezinta o masina care a luat ITP-ul cu spaga, cu siguranta exista multi oameni cu mainile murdare de sange, dar care dorm linistiti fara probleme, in vilele lor construite din ciubuc. Dar nu pentru mult timp.
-
Capace roata rezerva land rover defender l663 90/110/130... 895 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Racitor ulei termoflot land rover freelander ii 2.2 td4 4x4... 299 Lei
-
Prelungire adaos buza tuning sport spoiler bara fata opel... 370 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Scaun dreapta fata pasager volkswagen polo 6r 2009 - 2016 249.99 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Roata de rezerva slim r17 bmw x3 e83 2003-2010 6758778 400 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Dop etansare podea oe volkswagen audi seat skoda cupra 40mm... 15 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
Bara spate mazda 3 hatchback 2016 2017 2018 400 Lei
-
Armatura bara fata volkswagen passat b7 2014 berlina 2.0 tdi 237.5 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
0445117025 504371264 5801540213 0445117087 injector fiat... 750 Lei
Bara fata vw passat model 2012-2014 cod 3aa807221 300 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
Roata de rezerva slim r17 bmw seria 5 e60/e61 2005-2010 6758778 750 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Coloana directie clio 2 symbol thalia din ani 1998 2008 150 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Cutie viteze peugeot expert 1 6 hdi 9hm euro 5 cod 20dp75 600 €
-
Toba intermediara renault talisman 2017 berlina 1.6 300 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei


