Cum trebuie sa ti se monteze anvelopele de iarna la vulcanizare

- Cheia dinamometrica, obligatorie
- Echilibrarea, cea mai importanta
- Atentie la sensul de rotatie al anvelopelor!
Cu totii ne punem acum pe jante anvelopele pentru sezonul rece. Mergem la vulcanizare si ii lasam pe meseriasi sa-si faca treaba. Dar nu strica sa ne asiguram ca anvelopele de iarna sunt montate corect, asa cum trebuie.
1. Ridicarea masinii
Am vazut vulcanizari care foloseau cricuri hidraulice sau platforme elevatoare pentru a ridica de la sol toate cele 4 roti in acelasi timp. O metoda foarte buna si rapida. Dar in unele cazuri, protectiile din cauciuc menite sa evite zgarieturile asupra pragurilor sau a dedesubtului masinii, lipseau. Si cei de la vulzanizare ridicau masina fier pe fier, producand zgarieturi. Nu se vedeau, insa, in timp, acestea se pot transforma in rugina... Asadar, e bine sa te asiguri ca masina iti este ridicata corespunzator, fara sa fie produse daune.
2. Scoaterea prezoanelor
Rotile sunt prinse cu 4-5 prezoane sau piulite. Acestea trebuie scoase cu pistolul pneumatic, nu cu vreo cheie manuala, pentru ca altfel riscam sa ne fie zgariate jantele in gaurile prin care intra prezoanele. In mod ideal, o vulcanizare care se respecta are un sistem pneumatic puternic, nu cu un compresor mic cat o sticla de Cola, iar atunci cand apasa tragaciul, prezonul sa se deblocheze imediat. Daca vedem ca un mecanic se chinuie la un prezon prea mult, e clar ca ceva e in neregula.
3. Scoaterea rotilor
Am vazut multe cazuri in care mecanicul scoate prezoanele si roata care nu mai are in ce sa se tina se loveste de discul de frana, zgariindu-se pe interior. Asta poate indoi si protectia din tabla a discului de frana sau poate sa produca si alte pagube la roti. Daca vedem un operator care lasa roata sa cada in loc sa o prinda bine sa nu intre in contact cu partile mecanice ale masinii, a doua oara nu vom mai calca pe la acea vulcanizare.
4. Verificarea valvelor
Spune-i mecanicului sa verifice valvele. Acestea ar trebui schimbate cam in fiecare an, deoarece sunt realizate dintr-un cauciuc prost care crapa foarte repede. O valva costa cam 3 lei pentru fiecare roata, dar macar nu va mai lasa aerul sa se piarda din anvelopa. Multe vulcanizari nu se uita la valva si nu mai pierd timpul sa o schimbe, decat daca le spui tu.
5. Punerea anvelopelor de iarna
Dupa ce au scoa cauciucul de vara, trebuie sa fie pus cel de iarna. Asigurati-va ca se foloseste pasta de etansare pe ambele parti ale cauciucului, nu doar pe una, cum am vazut la unele vulcanizari, pentru a economisi timp. Pasta nu are rol propriu-zis de etansare, ci de curatare si lubrifiere a zonei pentru ca anvelopa sa alunece bine pana in buza jantei. Asigurati-va ca se pune presiunea indicata de producator!
6. Sensul de rotatie
Fii atent la sensul de rotatie al anvelopelor. Mai ales acum, cand la vulcanizari este aglomeratie, multi mecanici monteaza roata cum le vine la mana. Am vazut multe cazuri in care soferii s-au trezit ulterior ca au cauciucurile de iarna montate invers, adica cu sensul de inaintare spre spate. Asadar, verifica inainte sa pleci de la vulcanizare sau imediat cum este pus pneul pe janta daca a fost montat corect, conform semnelor de pe peretele lateral.
7. Echilibrarea rotilor
Dupa orice schimb de anvelope este obligatoriu sa facem echilibrarea rotilor. Uitati-va atent cum se face echilibrarea, deoarece este cea mai importanta interventie la roti. Multe vulcanizari, din motive economice, refolosesc plumbi vechi scosi de la alte roti. Asigura-te ce se folosesc plumbi noi, deoarece cei vechi au prinderea indoita si risca sa zboare mai repede de pe roti, ducand la dezechilibrare. In plus, daca ai jante de aliaj, uita-te atent si asigura-te ca ti se monteaza plumbi lipiti pe interior, nu pe buza jantei. Numai jantele din tabla se echilibreaza cu plumbi batuti pe buza!
8. Montarea rotii pe masina
Inainte de montarea rotii pe masina, ideal este ca mecanicul sa puna niste vaselina intre butuc si janta. Pentru ca doar asa se poate evita lipirea jantei de butuc, atunci cand mai vrei sa scoti rotile. Stii cu siguranta acea situatie in care janta nu mai e prinsa in niciun prezon, dar pur si simplu nu vrea sa se desprinda. Asa ca in loc sa te apuci sa lovesti roata cu barosul, mai bine pune niste vaselina intre cele doua piese si la demontarea viitoare roata se va desprinde lejer.
9. Prinderea prezoanelor
Ca o regula generala, prezoanele sau piulitele se pun inainte cu mana, doua-trei ture de filet, inainte sa fie stranse cu pistolul pneumatic. Am intalnit cazuri in care mecanicii puneau piulita direct in pistol, o fixau pe surub si strangeau, dar strangeau stramb filetul si stricau piulita. Nu degeaba, trebuie prinse intai cu mana si stranse la pistol.
10. Cheia dinamometrica, obligatorie
Strangerea finala a piulitelor si prezoanelor trebuie sa se faca cu cheia dinamometrica. Doar asa ne putem da seama daca au fost stranse prea tare sau prea putin la pistol. Daca strangerea este prea puternica, riscam sa rupem prezonul la demontarea urmatoare, iar daca este prea slaba, riscam sa ramanem fara roti in mers. Asadar, ca ultima verificare de siguranta, trebuie folosita o cheie dinamometrica la fiecare prezon, la fiecare roata.
O vulcanizare care se respecta va urma acesti pasi corespunzator si va lua toate masurile de siguranta. Daca ajungi la o vulcanizare care sare peste anumite etape ca sa economiseasca timpi si sa castige mai multi bani de pe urma soferilor in aceasta perioada aglomerata de iarna, e clar ca data viitoare nu mai trebuie sa calci pe acolo.
-
Chiulasa, mini, 1.6 hdi, 9hz, cod 9655911480 (id:442112) 355 Lei
Trim ornament ceasuri bord 51452991364 bmw x1 e84 [2009 - 2012] 70 Lei
Traversa superioara bmw seria 5 (2010-2017) [f10] 7200689 249 Lei
-
Ceasuri bord uk bmw x1 2.0 2010, 215463001 / 924234701 238 Lei
Calculator control lumini bmw 5 (e39) 1995-2004 6908467,... 250 Lei
Pompa recirculare apa 8k0819147 / 8k0965561a audi a5 8t [2007... 150 Lei
-
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
Geam spate dreapta audi a4 8k sedan original 52 €
Pompa recirculare apa 059121012a audi a5 8t [2007 - 2011] 235 Lei
-
Capota portbagaj spate volkswagen passat b6 2007 limuzina 1.9 300 Lei
Amplificator antena a1569050902 mercedes-benz b-class w246... 190 Lei
Tips ornament toba bmw e71 1700 Lei
-
Evacuare (tobe esapament) audi a8l (d5) 3.0 tdi 2017-prezent 1000 Lei
Motoras geam spate dreapta audi a6 4f facelift 2010 - 2,0tdi... 20 €
Airbag volan peugeot 307 1.6 b an fabr. 2005 160 Lei
-
Eleron portbagaj audi a7 4g8 s-line facelift 2014-2017 v1 -... 720 Lei
Dezmembrez vw polo 6r
Janta aliaj oe mercedes-benz 17" a25340105007x45 1200 Lei
-
Volan punte fata (1034e64 sas) citroen,fiat,peugeot 531.76 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
Termostat,lichid racire (7282280006 meyle) ford,volvo 93.5 Lei
-
Set fise bujii subaru forester, impreza, legacy iii, outback... 128 Lei
Dezmembrez audi a6 2.0 tdi blb 140 de cai
Carlig remorca volkswagen vw sharan [facelift] [2000 - 2003]... 300 Lei
-
Calculator confort bmw e46 61.35-6 914 364.9 689667 75 Lei
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
Teava intercooler bmw e46 320d 2.0d;2247324 150 Lei
-
Ornament bandou - toyota rav 4 2012 , 75605-0r030 177.61 Lei
Pompa abs bmw seria 3 e90 2.0 motorina 2012, 686224601 666 Lei
Instalatie electrica motor bmw seria 3 e90/e91/e92/e93... 217 Lei
-
Amplificator b o original nou audi a4 8k a5 8t0035223t pe comanda 7200 Lei
Dezmembrez mercedes c 2.2cdi
Racitor ulei, ford fiesta 6, 1.5 tdci, ugjc (id:163955) 120 Lei
-
Bara fata prevazut cu gauri pentru prelungire nissan patrol... 1150 Lei
Capac chrysler 300m 2001 (oglinda) 50 Lei
Set rulment roata ford transit ( lichidare de stoc) 200 Lei


