Cum trebuie sa ti se monteze anvelopele de iarna la vulcanizare
- Cheia dinamometrica, obligatorie
- Echilibrarea, cea mai importanta
- Atentie la sensul de rotatie al anvelopelor!
Cu totii ne punem acum pe jante anvelopele pentru sezonul rece. Mergem la vulcanizare si ii lasam pe meseriasi sa-si faca treaba. Dar nu strica sa ne asiguram ca anvelopele de iarna sunt montate corect, asa cum trebuie.
1. Ridicarea masinii
Am vazut vulcanizari care foloseau cricuri hidraulice sau platforme elevatoare pentru a ridica de la sol toate cele 4 roti in acelasi timp. O metoda foarte buna si rapida. Dar in unele cazuri, protectiile din cauciuc menite sa evite zgarieturile asupra pragurilor sau a dedesubtului masinii, lipseau. Si cei de la vulzanizare ridicau masina fier pe fier, producand zgarieturi. Nu se vedeau, insa, in timp, acestea se pot transforma in rugina... Asadar, e bine sa te asiguri ca masina iti este ridicata corespunzator, fara sa fie produse daune.
2. Scoaterea prezoanelor
Rotile sunt prinse cu 4-5 prezoane sau piulite. Acestea trebuie scoase cu pistolul pneumatic, nu cu vreo cheie manuala, pentru ca altfel riscam sa ne fie zgariate jantele in gaurile prin care intra prezoanele. In mod ideal, o vulcanizare care se respecta are un sistem pneumatic puternic, nu cu un compresor mic cat o sticla de Cola, iar atunci cand apasa tragaciul, prezonul sa se deblocheze imediat. Daca vedem ca un mecanic se chinuie la un prezon prea mult, e clar ca ceva e in neregula.
3. Scoaterea rotilor
Am vazut multe cazuri in care mecanicul scoate prezoanele si roata care nu mai are in ce sa se tina se loveste de discul de frana, zgariindu-se pe interior. Asta poate indoi si protectia din tabla a discului de frana sau poate sa produca si alte pagube la roti. Daca vedem un operator care lasa roata sa cada in loc sa o prinda bine sa nu intre in contact cu partile mecanice ale masinii, a doua oara nu vom mai calca pe la acea vulcanizare.
4. Verificarea valvelor
Spune-i mecanicului sa verifice valvele. Acestea ar trebui schimbate cam in fiecare an, deoarece sunt realizate dintr-un cauciuc prost care crapa foarte repede. O valva costa cam 3 lei pentru fiecare roata, dar macar nu va mai lasa aerul sa se piarda din anvelopa. Multe vulcanizari nu se uita la valva si nu mai pierd timpul sa o schimbe, decat daca le spui tu.
5. Punerea anvelopelor de iarna
Dupa ce au scoa cauciucul de vara, trebuie sa fie pus cel de iarna. Asigurati-va ca se foloseste pasta de etansare pe ambele parti ale cauciucului, nu doar pe una, cum am vazut la unele vulcanizari, pentru a economisi timp. Pasta nu are rol propriu-zis de etansare, ci de curatare si lubrifiere a zonei pentru ca anvelopa sa alunece bine pana in buza jantei. Asigurati-va ca se pune presiunea indicata de producator!
6. Sensul de rotatie
Fii atent la sensul de rotatie al anvelopelor. Mai ales acum, cand la vulcanizari este aglomeratie, multi mecanici monteaza roata cum le vine la mana. Am vazut multe cazuri in care soferii s-au trezit ulterior ca au cauciucurile de iarna montate invers, adica cu sensul de inaintare spre spate. Asadar, verifica inainte sa pleci de la vulcanizare sau imediat cum este pus pneul pe janta daca a fost montat corect, conform semnelor de pe peretele lateral.
7. Echilibrarea rotilor
Dupa orice schimb de anvelope este obligatoriu sa facem echilibrarea rotilor. Uitati-va atent cum se face echilibrarea, deoarece este cea mai importanta interventie la roti. Multe vulcanizari, din motive economice, refolosesc plumbi vechi scosi de la alte roti. Asigura-te ce se folosesc plumbi noi, deoarece cei vechi au prinderea indoita si risca sa zboare mai repede de pe roti, ducand la dezechilibrare. In plus, daca ai jante de aliaj, uita-te atent si asigura-te ca ti se monteaza plumbi lipiti pe interior, nu pe buza jantei. Numai jantele din tabla se echilibreaza cu plumbi batuti pe buza!
8. Montarea rotii pe masina
Inainte de montarea rotii pe masina, ideal este ca mecanicul sa puna niste vaselina intre butuc si janta. Pentru ca doar asa se poate evita lipirea jantei de butuc, atunci cand mai vrei sa scoti rotile. Stii cu siguranta acea situatie in care janta nu mai e prinsa in niciun prezon, dar pur si simplu nu vrea sa se desprinda. Asa ca in loc sa te apuci sa lovesti roata cu barosul, mai bine pune niste vaselina intre cele doua piese si la demontarea viitoare roata se va desprinde lejer.
9. Prinderea prezoanelor
Ca o regula generala, prezoanele sau piulitele se pun inainte cu mana, doua-trei ture de filet, inainte sa fie stranse cu pistolul pneumatic. Am intalnit cazuri in care mecanicii puneau piulita direct in pistol, o fixau pe surub si strangeau, dar strangeau stramb filetul si stricau piulita. Nu degeaba, trebuie prinse intai cu mana si stranse la pistol.
10. Cheia dinamometrica, obligatorie
Strangerea finala a piulitelor si prezoanelor trebuie sa se faca cu cheia dinamometrica. Doar asa ne putem da seama daca au fost stranse prea tare sau prea putin la pistol. Daca strangerea este prea puternica, riscam sa rupem prezonul la demontarea urmatoare, iar daca este prea slaba, riscam sa ramanem fara roti in mers. Asadar, ca ultima verificare de siguranta, trebuie folosita o cheie dinamometrica la fiecare prezon, la fiecare roata.
O vulcanizare care se respecta va urma acesti pasi corespunzator si va lua toate masurile de siguranta. Daca ajungi la o vulcanizare care sare peste anumite etape ca sa economiseasca timpi si sa castige mai multi bani de pe urma soferilor in aceasta perioada aglomerata de iarna, e clar ca data viitoare nu mai trebuie sa calci pe acolo.
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett...
5000 Lei
Carlig remorcare nissan qashqai j10 2007 2008 2009 2010 2011 2012
500 Lei
Radio cd audi a5 a4 b8, 8t1035652g, 8t1035652d,
380 Lei
-
Motoras reglare far xenon audi a6 c7, audi a6 4g, a7, s6, rs6...
100 Lei
Adaptor bec led volkswagen golf 7 / passat b7 / scirocco 386913
23 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta...
3000 Lei
-
A6510700587 28342997 delphi r00002d injector mercedes cdi 2.2...
100 €
Suport accesorii audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 - 2012...
50 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452
70 Lei
-
Stop stanga aripa, fiat albea (178) (id:650991)
274 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen...
500 Lei
Plasa rulou separare portbagaj originala vw touareg (7l)
299 Lei
-
Bmw 520 2.0 d 2012
7500 €
Capac buton geam electric opel astra h zafira b tigra b
20 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite...
2900 €
-
Jante noi 17 inch originale vw passat 3g b8 r17 nivelles
950 €
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017
1089 Lei
Furtun / conducta intercooler audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 -...
80 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa...
3000 Lei
Vw bora 1600 2000
1000 €
Jante de aliaj 5x112 r18 originale audi a4 b9,(compatibile...
600 €
-
Bandou / ornament aripa stanga spate hyundai tucson fab. 2004...
100 Lei
Fiting adblue încălzit cu filtru cod 98001230
300 Lei
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830
200 Lei
-
Bmw 320 2.0d 2007
3650 €
Jante audi a4 b9 a6 avant 4g/4g1 a6 f2 new a6 allroad q3 q5...
3600 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new...
2000 Lei
-
Scrumiera skoda octavia ii fab. 2004 - 2013 ⭐⭐⭐⭐⭐
100 Lei
Stop stanga / dreapta dacia sandero 2008 2009 2010 2011 2012
100 Lei
Carlig remorca 7h0803881b volkswagen vw transporter t5 [2003 -...
600 Lei
-
Carcasa cutie sigurante dacia sandero 2 stepway 2013-2020 noua
160 Lei
G-g02085 macara pentru camionete 450kg
897 Lei
Dezmembram renault kangoo 1.5 dci an fabr. 2015
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco...
600 €
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen...
500 Lei
Motor iveco daily 2.8 hdi
2200 Lei
PieseAuto.ro
Importanta farurilor pentru masina ta
PieseAuto.ro
Le curatam sau le schimbam? Cum sa scapam de scaunele auto murdare
PieseAuto.ro
Nu mai coboara geamurile: probleme cu macaraua de geam si rezolvarea lor



