Cum trebuie sa ti se monteze anvelopele de iarna la vulcanizare

- Cheia dinamometrica, obligatorie
- Echilibrarea, cea mai importanta
- Atentie la sensul de rotatie al anvelopelor!
Cu totii ne punem acum pe jante anvelopele pentru sezonul rece. Mergem la vulcanizare si ii lasam pe meseriasi sa-si faca treaba. Dar nu strica sa ne asiguram ca anvelopele de iarna sunt montate corect, asa cum trebuie.
1. Ridicarea masinii
Am vazut vulcanizari care foloseau cricuri hidraulice sau platforme elevatoare pentru a ridica de la sol toate cele 4 roti in acelasi timp. O metoda foarte buna si rapida. Dar in unele cazuri, protectiile din cauciuc menite sa evite zgarieturile asupra pragurilor sau a dedesubtului masinii, lipseau. Si cei de la vulzanizare ridicau masina fier pe fier, producand zgarieturi. Nu se vedeau, insa, in timp, acestea se pot transforma in rugina... Asadar, e bine sa te asiguri ca masina iti este ridicata corespunzator, fara sa fie produse daune.
2. Scoaterea prezoanelor
Rotile sunt prinse cu 4-5 prezoane sau piulite. Acestea trebuie scoase cu pistolul pneumatic, nu cu vreo cheie manuala, pentru ca altfel riscam sa ne fie zgariate jantele in gaurile prin care intra prezoanele. In mod ideal, o vulcanizare care se respecta are un sistem pneumatic puternic, nu cu un compresor mic cat o sticla de Cola, iar atunci cand apasa tragaciul, prezonul sa se deblocheze imediat. Daca vedem ca un mecanic se chinuie la un prezon prea mult, e clar ca ceva e in neregula.
3. Scoaterea rotilor
Am vazut multe cazuri in care mecanicul scoate prezoanele si roata care nu mai are in ce sa se tina se loveste de discul de frana, zgariindu-se pe interior. Asta poate indoi si protectia din tabla a discului de frana sau poate sa produca si alte pagube la roti. Daca vedem un operator care lasa roata sa cada in loc sa o prinda bine sa nu intre in contact cu partile mecanice ale masinii, a doua oara nu vom mai calca pe la acea vulcanizare.
4. Verificarea valvelor
Spune-i mecanicului sa verifice valvele. Acestea ar trebui schimbate cam in fiecare an, deoarece sunt realizate dintr-un cauciuc prost care crapa foarte repede. O valva costa cam 3 lei pentru fiecare roata, dar macar nu va mai lasa aerul sa se piarda din anvelopa. Multe vulcanizari nu se uita la valva si nu mai pierd timpul sa o schimbe, decat daca le spui tu.
5. Punerea anvelopelor de iarna
Dupa ce au scoa cauciucul de vara, trebuie sa fie pus cel de iarna. Asigurati-va ca se foloseste pasta de etansare pe ambele parti ale cauciucului, nu doar pe una, cum am vazut la unele vulcanizari, pentru a economisi timp. Pasta nu are rol propriu-zis de etansare, ci de curatare si lubrifiere a zonei pentru ca anvelopa sa alunece bine pana in buza jantei. Asigurati-va ca se pune presiunea indicata de producator!
6. Sensul de rotatie
Fii atent la sensul de rotatie al anvelopelor. Mai ales acum, cand la vulcanizari este aglomeratie, multi mecanici monteaza roata cum le vine la mana. Am vazut multe cazuri in care soferii s-au trezit ulterior ca au cauciucurile de iarna montate invers, adica cu sensul de inaintare spre spate. Asadar, verifica inainte sa pleci de la vulcanizare sau imediat cum este pus pneul pe janta daca a fost montat corect, conform semnelor de pe peretele lateral.
7. Echilibrarea rotilor
Dupa orice schimb de anvelope este obligatoriu sa facem echilibrarea rotilor. Uitati-va atent cum se face echilibrarea, deoarece este cea mai importanta interventie la roti. Multe vulcanizari, din motive economice, refolosesc plumbi vechi scosi de la alte roti. Asigura-te ce se folosesc plumbi noi, deoarece cei vechi au prinderea indoita si risca sa zboare mai repede de pe roti, ducand la dezechilibrare. In plus, daca ai jante de aliaj, uita-te atent si asigura-te ca ti se monteaza plumbi lipiti pe interior, nu pe buza jantei. Numai jantele din tabla se echilibreaza cu plumbi batuti pe buza!
8. Montarea rotii pe masina
Inainte de montarea rotii pe masina, ideal este ca mecanicul sa puna niste vaselina intre butuc si janta. Pentru ca doar asa se poate evita lipirea jantei de butuc, atunci cand mai vrei sa scoti rotile. Stii cu siguranta acea situatie in care janta nu mai e prinsa in niciun prezon, dar pur si simplu nu vrea sa se desprinda. Asa ca in loc sa te apuci sa lovesti roata cu barosul, mai bine pune niste vaselina intre cele doua piese si la demontarea viitoare roata se va desprinde lejer.
9. Prinderea prezoanelor
Ca o regula generala, prezoanele sau piulitele se pun inainte cu mana, doua-trei ture de filet, inainte sa fie stranse cu pistolul pneumatic. Am intalnit cazuri in care mecanicii puneau piulita direct in pistol, o fixau pe surub si strangeau, dar strangeau stramb filetul si stricau piulita. Nu degeaba, trebuie prinse intai cu mana si stranse la pistol.
10. Cheia dinamometrica, obligatorie
Strangerea finala a piulitelor si prezoanelor trebuie sa se faca cu cheia dinamometrica. Doar asa ne putem da seama daca au fost stranse prea tare sau prea putin la pistol. Daca strangerea este prea puternica, riscam sa rupem prezonul la demontarea urmatoare, iar daca este prea slaba, riscam sa ramanem fara roti in mers. Asadar, ca ultima verificare de siguranta, trebuie folosita o cheie dinamometrica la fiecare prezon, la fiecare roata.
O vulcanizare care se respecta va urma acesti pasi corespunzator si va lua toate masurile de siguranta. Daca ajungi la o vulcanizare care sare peste anumite etape ca sa economiseasca timpi si sa castige mai multi bani de pe urma soferilor in aceasta perioada aglomerata de iarna, e clar ca data viitoare nu mai trebuie sa calci pe acolo.
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Grila + aeratoare dacia logan 2 mcv 200 Lei
Faruri led vw golf 6 (2008-2012) u design 1879 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Racitor ulei termoflot land rover freelander ii 2.2 td4 4x4... 299 Lei
Toba intermediara renault talisman 2017 berlina 1.6 300 Lei
-
Cutie de viteze hyundai tucson 2016-2020 1.7 diesel 2500 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
A6420701587 a6420701087 0445115062 bosch injector mercedes... 500 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Cutie viteze hyundai tucson 1.7 crdi tip d4fe 2014 , 2015 ,... 5500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Coloana directie clio 2 symbol thalia din ani 1998 2008 150 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
5801674711 826996-5002s garrett turbosuflanta case ih / new... 5000 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
4803140 52329703267 3501756 0292520 turbosuflanta cummins /... 150 €
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei


