Cum trebuie sa ti se monteze anvelopele de iarna la vulcanizare
- Cheia dinamometrica, obligatorie
- Echilibrarea, cea mai importanta
- Atentie la sensul de rotatie al anvelopelor!
Cu totii ne punem acum pe jante anvelopele pentru sezonul rece. Mergem la vulcanizare si ii lasam pe meseriasi sa-si faca treaba. Dar nu strica sa ne asiguram ca anvelopele de iarna sunt montate corect, asa cum trebuie.
1. Ridicarea masinii
Am vazut vulcanizari care foloseau cricuri hidraulice sau platforme elevatoare pentru a ridica de la sol toate cele 4 roti in acelasi timp. O metoda foarte buna si rapida. Dar in unele cazuri, protectiile din cauciuc menite sa evite zgarieturile asupra pragurilor sau a dedesubtului masinii, lipseau. Si cei de la vulzanizare ridicau masina fier pe fier, producand zgarieturi. Nu se vedeau, insa, in timp, acestea se pot transforma in rugina... Asadar, e bine sa te asiguri ca masina iti este ridicata corespunzator, fara sa fie produse daune.
2. Scoaterea prezoanelor
Rotile sunt prinse cu 4-5 prezoane sau piulite. Acestea trebuie scoase cu pistolul pneumatic, nu cu vreo cheie manuala, pentru ca altfel riscam sa ne fie zgariate jantele in gaurile prin care intra prezoanele. In mod ideal, o vulcanizare care se respecta are un sistem pneumatic puternic, nu cu un compresor mic cat o sticla de Cola, iar atunci cand apasa tragaciul, prezonul sa se deblocheze imediat. Daca vedem ca un mecanic se chinuie la un prezon prea mult, e clar ca ceva e in neregula.
3. Scoaterea rotilor
Am vazut multe cazuri in care mecanicul scoate prezoanele si roata care nu mai are in ce sa se tina se loveste de discul de frana, zgariindu-se pe interior. Asta poate indoi si protectia din tabla a discului de frana sau poate sa produca si alte pagube la roti. Daca vedem un operator care lasa roata sa cada in loc sa o prinda bine sa nu intre in contact cu partile mecanice ale masinii, a doua oara nu vom mai calca pe la acea vulcanizare.
4. Verificarea valvelor
Spune-i mecanicului sa verifice valvele. Acestea ar trebui schimbate cam in fiecare an, deoarece sunt realizate dintr-un cauciuc prost care crapa foarte repede. O valva costa cam 3 lei pentru fiecare roata, dar macar nu va mai lasa aerul sa se piarda din anvelopa. Multe vulcanizari nu se uita la valva si nu mai pierd timpul sa o schimbe, decat daca le spui tu.
5. Punerea anvelopelor de iarna
Dupa ce au scoa cauciucul de vara, trebuie sa fie pus cel de iarna. Asigurati-va ca se foloseste pasta de etansare pe ambele parti ale cauciucului, nu doar pe una, cum am vazut la unele vulcanizari, pentru a economisi timp. Pasta nu are rol propriu-zis de etansare, ci de curatare si lubrifiere a zonei pentru ca anvelopa sa alunece bine pana in buza jantei. Asigurati-va ca se pune presiunea indicata de producator!
6. Sensul de rotatie
Fii atent la sensul de rotatie al anvelopelor. Mai ales acum, cand la vulcanizari este aglomeratie, multi mecanici monteaza roata cum le vine la mana. Am vazut multe cazuri in care soferii s-au trezit ulterior ca au cauciucurile de iarna montate invers, adica cu sensul de inaintare spre spate. Asadar, verifica inainte sa pleci de la vulcanizare sau imediat cum este pus pneul pe janta daca a fost montat corect, conform semnelor de pe peretele lateral.
7. Echilibrarea rotilor
Dupa orice schimb de anvelope este obligatoriu sa facem echilibrarea rotilor. Uitati-va atent cum se face echilibrarea, deoarece este cea mai importanta interventie la roti. Multe vulcanizari, din motive economice, refolosesc plumbi vechi scosi de la alte roti. Asigura-te ce se folosesc plumbi noi, deoarece cei vechi au prinderea indoita si risca sa zboare mai repede de pe roti, ducand la dezechilibrare. In plus, daca ai jante de aliaj, uita-te atent si asigura-te ca ti se monteaza plumbi lipiti pe interior, nu pe buza jantei. Numai jantele din tabla se echilibreaza cu plumbi batuti pe buza!
8. Montarea rotii pe masina
Inainte de montarea rotii pe masina, ideal este ca mecanicul sa puna niste vaselina intre butuc si janta. Pentru ca doar asa se poate evita lipirea jantei de butuc, atunci cand mai vrei sa scoti rotile. Stii cu siguranta acea situatie in care janta nu mai e prinsa in niciun prezon, dar pur si simplu nu vrea sa se desprinda. Asa ca in loc sa te apuci sa lovesti roata cu barosul, mai bine pune niste vaselina intre cele doua piese si la demontarea viitoare roata se va desprinde lejer.
9. Prinderea prezoanelor
Ca o regula generala, prezoanele sau piulitele se pun inainte cu mana, doua-trei ture de filet, inainte sa fie stranse cu pistolul pneumatic. Am intalnit cazuri in care mecanicii puneau piulita direct in pistol, o fixau pe surub si strangeau, dar strangeau stramb filetul si stricau piulita. Nu degeaba, trebuie prinse intai cu mana si stranse la pistol.
10. Cheia dinamometrica, obligatorie
Strangerea finala a piulitelor si prezoanelor trebuie sa se faca cu cheia dinamometrica. Doar asa ne putem da seama daca au fost stranse prea tare sau prea putin la pistol. Daca strangerea este prea puternica, riscam sa rupem prezonul la demontarea urmatoare, iar daca este prea slaba, riscam sa ramanem fara roti in mers. Asadar, ca ultima verificare de siguranta, trebuie folosita o cheie dinamometrica la fiecare prezon, la fiecare roata.
O vulcanizare care se respecta va urma acesti pasi corespunzator si va lua toate masurile de siguranta. Daca ajungi la o vulcanizare care sare peste anumite etape ca sa economiseasca timpi si sa castige mai multi bani de pe urma soferilor in aceasta perioada aglomerata de iarna, e clar ca data viitoare nu mai trebuie sa calci pe acolo.
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €