Curea sau lant: ce distributie este mai buna?

- Cureaua trebuie schimbata la 100.000 de kilometri
- Lantul de distributie se poate rupe si el
- Motorul fara interferenta: ce este?
Fiecare autoturism pe care il conduci are un motor ce functioneaza cu ajutorul unui lant sau al unei curele de distributie. Adica un element auto ce sincronizeaza vilbrochenul cu axele cu came. Dar de ce exista in ziua de azi ambele tipuri, in loc sa fie doar unul si bun?
De la inceputul motorului cu ardere interna, motoarele au depins de un lant de distributie. Numele acestei piese auto vine de la faptul ca ea distribuie rotatia de la vilbrochen la axele cu came. In engleza se numeste "timing chain" sau "timing belt", adica lant de sincronizare, oarecum prin prisma faptului ca sincronizeaza vilbrochenul de axele cu came. Nu degeaba, ai auzit pe la mecanici spunandu-se ca o curea trebuie "pusa la punct", adica intr-o pozitie in care ordinea aprinderii sa se faca bine, vilbrochenul fiind sincronizat cu pozitia axei cu came.
Au existat unele experimente de distributii chiar si prin roti dintate, adica fara lant sau curea, dar din cauza unui numar mare de piese in miscare si a nivelului de zgomot crescut, aceasta idee nu a prins la masinile de larg consum. Asa ca au ramas lanturile si curelele...
Interesant este ca inca din anii 1890, motoarele cu ardere interna aveau lanturi de distributie. Abia in anii '60, americanii de la Pontiac au scos pe piata un motor cu 6 cilindri echipat cu o curea de cauciuc, in locul lantului clasic. Asa a urmat o explozie de motoare echipate cu curea, marii producatorii apeland la noua inventie din mai multe motive.
Distributie pe pinioane de Ferrari
Avantajele unei curele de distributie
Cureaua de distributie era mult mai ieftina, in primul rand. Adica era o bucata de cauciuc, nu un lant complex din inox, asa ca pretul unui motor era mai mic. La fel de importanta era si silentiozitatea unui motor pe curea. Pentru ca nu intrau in contact doua elemente metalice, cu este in cazul lantului care intra in contact cu pinioanele, ci cureaua se invartea usor pe role cu rulmenti. Asa au aparut propulsoare de mare putere, cu 8 sau 12 cilindri, ce reuseau performanta de a nu avea nicio vibratie la ralanti.
Dar, imediat dupa anii '90, lantul de distributie a inceput sa aiba parte de o revenire in prim-plan. Producatori precum BMW, Volkswagen sau Mercedes-Benz au inceput sa puna lanturi de distributie pe toate modelele, inclusiv pe cele de cilindree mica. Putem lua exemplul marcii Volkswagen, care a inceput sa vanda motorizarea 1.2 TSI cu lant in loc de curea in numar de zeci de milioane de unitati. Insa acesta este un exemplu negativ, pentru ca lantul s-a dovedit a fi problematic, iar noile generatii de motorizari 1.2 TSI au fost echipate cu curea.
Ce avantaje are lantul
Lantul de distributie are cateva avantaje. In primul rand, nu necesita inlocuire o data la 100.000 de kilometri ca o curea de distributie (Dacia Logan are nevoie de o alta curea la 60.000 km). Pentru ca este realizat din metal, fiind asemanator cu lantul de bicicleta, dar mai rezistent, unii producatori spun ca nu trebuie schimbat niciodata, dar unii recomanda ca si lantul sa fie schimbat la un moment dat, cam pe la 250.000 - 300.000 de kilometri. Un alt avantaj este ca lantul nu depinde de pompa de apa, adica nu trebuie sa le schimbi pe amandoua in acelasi timp. Dar asta e avantaj oare?
Atat cureaua, cat si lantul, functioneaza cu ajutorul unor intinzatoare. Cureaua are intinzatoare mecanice, tensionate prin intermediul unui arc sau a unui amortizor. Insa intinzatorul de lant functioneaza pe baza presiunii hidraulice, ceea ce poate inseamna o problema. De fapt, se pare ca la motoarele TSI de la Volkswagen si la cele diesel de la BMW, motoare pe lant cunoscute ca fiind problematice, de aici pornea si problema: intinzatorul de lant hidraulic nu primea presiune imediat, lantul era larg, vibra si isi marea jocul intre zale, pana cand devenea foarte zgomotos. Asa ca daca motorul are ulei vechi sau nu face presiune buna, intinzatorul nu functioneaza bine si pot aparea probleme.
Motoare de interferenta sau fara interferenta
Daca o curea sau lant de distributie de rupe, avem doua variante: ori stricam motorul, ori nu patim nimic. Totul depinde de tipului motorului, daca este de interferenta sau fara interferenta. Ce inseamna asta? Un motor de interferenta este un motor in care, pozitia maxima a pistonului trece de nivelul maxim de deschidere al supapei. Supapele fiind sincronizate cu pozitia pistonului prin curea, nu ajung sa loveasca in piston, dar daca cureaua se rupe, pistonul si supapele se invart independent si se vor lovi cu siguranta.
Un motor fara interferenta este un motor care nu pateste nimic chiar daca cureaua se rupe. Deoarece supapa, chiar si la cea mai joasa pozitie, nu ajunge niciodata intr-o pozitie in care urca pistonul. Asa ca nici daca pistonul si supapa se misca haotic, nu sunt sanse sa se atinga intre ele.
Ce se intampla cand cedeaza o curea sau un lant de distributie?
Se intampla sa cumparam o masina second-hand si sa facem greseala de a-l crede pe cuvant pe vanzator care spune ca abia a facut distributie. Si sa ne asternem la drum, dupa care sa ne trezim cu motorul oprit in mijlocul autostrazii. Sau orice alta situatie in care cureaua sau lantul ne lasa. In primul rand, vom auzit o bubuitura la motor si imediat motorul se va opri.
In cazul in care motorul este pe curea, daunele sunt mai mici. O curea de cauciuc este usoara, nu are putere sa rupa nici macar carcasa de protectie. Si daca avem si motor fara interferenta, ne-am scos: punem un kit de distributie nou la service si am scapat de probleme. Daca insa avem motor de interferenta, la un motor pe curea vom fi nevoiti sa inlocuim pistoanele si supapele, care se vor fi lovit intre ele. Asta inseamna manopera si piese scumpe, pe langa noul kit de distributie.
Daca avem motorul pe lant si acesta se rupe, deoarece se poate rupe daca e supus la un stres termic sau mecanic, de exemplu sa rulam cu prea putin ulei in motor, pagubele vor fi mult mai mari. Lantul este o piesa metalica grea, care, odata ce se rupe la o turatie inalta, poate sparge si blocul motor, chiulasa si chiar poate sa indoaie vilbrochenul. De obicei, daca ni se rupe lantul in mers, vom avea nevoie de un motor complet nou.
Lantul sau cureaua: ce distributie este mai buna?
Un lant de distributie e mai rezistent si tine mai multi kilometri ca o curea, dar este mai scump, mai zgomotos si daca cedeaza, face pagube mai mari. O curea este silentioasa si in caz ca se strica nu produce pagube multe, in plus, costa si putin. Dar trebuie schimbata impreuna cu rolele intinzatoare si cu pompa de apa. Iar cel mai mare "pacat" al curelei este ca trebuie schimbata la un interval de 100.000 de kilometri. Asadar, concluzia este relativ simpla: daca ai de gand sa mergi sute de mii de kilometri pe an, poate mai rentabil ar fi un lant, dar daca faci 10-15.000 de kilometri pe an, atunci o curea este mai buna. Tu ce parere ai?
-
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
-
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
-
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
-
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
-
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
-
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
-
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
-
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei


