Curea sau lant: ce distributie este mai buna?

- Cureaua trebuie schimbata la 100.000 de kilometri
- Lantul de distributie se poate rupe si el
- Motorul fara interferenta: ce este?
Fiecare autoturism pe care il conduci are un motor ce functioneaza cu ajutorul unui lant sau al unei curele de distributie. Adica un element auto ce sincronizeaza vilbrochenul cu axele cu came. Dar de ce exista in ziua de azi ambele tipuri, in loc sa fie doar unul si bun?
De la inceputul motorului cu ardere interna, motoarele au depins de un lant de distributie. Numele acestei piese auto vine de la faptul ca ea distribuie rotatia de la vilbrochen la axele cu came. In engleza se numeste "timing chain" sau "timing belt", adica lant de sincronizare, oarecum prin prisma faptului ca sincronizeaza vilbrochenul de axele cu came. Nu degeaba, ai auzit pe la mecanici spunandu-se ca o curea trebuie "pusa la punct", adica intr-o pozitie in care ordinea aprinderii sa se faca bine, vilbrochenul fiind sincronizat cu pozitia axei cu came.
Au existat unele experimente de distributii chiar si prin roti dintate, adica fara lant sau curea, dar din cauza unui numar mare de piese in miscare si a nivelului de zgomot crescut, aceasta idee nu a prins la masinile de larg consum. Asa ca au ramas lanturile si curelele...
Interesant este ca inca din anii 1890, motoarele cu ardere interna aveau lanturi de distributie. Abia in anii '60, americanii de la Pontiac au scos pe piata un motor cu 6 cilindri echipat cu o curea de cauciuc, in locul lantului clasic. Asa a urmat o explozie de motoare echipate cu curea, marii producatorii apeland la noua inventie din mai multe motive.
Distributie pe pinioane de Ferrari
Avantajele unei curele de distributie
Cureaua de distributie era mult mai ieftina, in primul rand. Adica era o bucata de cauciuc, nu un lant complex din inox, asa ca pretul unui motor era mai mic. La fel de importanta era si silentiozitatea unui motor pe curea. Pentru ca nu intrau in contact doua elemente metalice, cu este in cazul lantului care intra in contact cu pinioanele, ci cureaua se invartea usor pe role cu rulmenti. Asa au aparut propulsoare de mare putere, cu 8 sau 12 cilindri, ce reuseau performanta de a nu avea nicio vibratie la ralanti.
Dar, imediat dupa anii '90, lantul de distributie a inceput sa aiba parte de o revenire in prim-plan. Producatori precum BMW, Volkswagen sau Mercedes-Benz au inceput sa puna lanturi de distributie pe toate modelele, inclusiv pe cele de cilindree mica. Putem lua exemplul marcii Volkswagen, care a inceput sa vanda motorizarea 1.2 TSI cu lant in loc de curea in numar de zeci de milioane de unitati. Insa acesta este un exemplu negativ, pentru ca lantul s-a dovedit a fi problematic, iar noile generatii de motorizari 1.2 TSI au fost echipate cu curea.
Ce avantaje are lantul
Lantul de distributie are cateva avantaje. In primul rand, nu necesita inlocuire o data la 100.000 de kilometri ca o curea de distributie (Dacia Logan are nevoie de o alta curea la 60.000 km). Pentru ca este realizat din metal, fiind asemanator cu lantul de bicicleta, dar mai rezistent, unii producatori spun ca nu trebuie schimbat niciodata, dar unii recomanda ca si lantul sa fie schimbat la un moment dat, cam pe la 250.000 - 300.000 de kilometri. Un alt avantaj este ca lantul nu depinde de pompa de apa, adica nu trebuie sa le schimbi pe amandoua in acelasi timp. Dar asta e avantaj oare?
Atat cureaua, cat si lantul, functioneaza cu ajutorul unor intinzatoare. Cureaua are intinzatoare mecanice, tensionate prin intermediul unui arc sau a unui amortizor. Insa intinzatorul de lant functioneaza pe baza presiunii hidraulice, ceea ce poate inseamna o problema. De fapt, se pare ca la motoarele TSI de la Volkswagen si la cele diesel de la BMW, motoare pe lant cunoscute ca fiind problematice, de aici pornea si problema: intinzatorul de lant hidraulic nu primea presiune imediat, lantul era larg, vibra si isi marea jocul intre zale, pana cand devenea foarte zgomotos. Asa ca daca motorul are ulei vechi sau nu face presiune buna, intinzatorul nu functioneaza bine si pot aparea probleme.
Motoare de interferenta sau fara interferenta
Daca o curea sau lant de distributie de rupe, avem doua variante: ori stricam motorul, ori nu patim nimic. Totul depinde de tipului motorului, daca este de interferenta sau fara interferenta. Ce inseamna asta? Un motor de interferenta este un motor in care, pozitia maxima a pistonului trece de nivelul maxim de deschidere al supapei. Supapele fiind sincronizate cu pozitia pistonului prin curea, nu ajung sa loveasca in piston, dar daca cureaua se rupe, pistonul si supapele se invart independent si se vor lovi cu siguranta.
Un motor fara interferenta este un motor care nu pateste nimic chiar daca cureaua se rupe. Deoarece supapa, chiar si la cea mai joasa pozitie, nu ajunge niciodata intr-o pozitie in care urca pistonul. Asa ca nici daca pistonul si supapa se misca haotic, nu sunt sanse sa se atinga intre ele.
Ce se intampla cand cedeaza o curea sau un lant de distributie?
Se intampla sa cumparam o masina second-hand si sa facem greseala de a-l crede pe cuvant pe vanzator care spune ca abia a facut distributie. Si sa ne asternem la drum, dupa care sa ne trezim cu motorul oprit in mijlocul autostrazii. Sau orice alta situatie in care cureaua sau lantul ne lasa. In primul rand, vom auzit o bubuitura la motor si imediat motorul se va opri.
In cazul in care motorul este pe curea, daunele sunt mai mici. O curea de cauciuc este usoara, nu are putere sa rupa nici macar carcasa de protectie. Si daca avem si motor fara interferenta, ne-am scos: punem un kit de distributie nou la service si am scapat de probleme. Daca insa avem motor de interferenta, la un motor pe curea vom fi nevoiti sa inlocuim pistoanele si supapele, care se vor fi lovit intre ele. Asta inseamna manopera si piese scumpe, pe langa noul kit de distributie.
Daca avem motorul pe lant si acesta se rupe, deoarece se poate rupe daca e supus la un stres termic sau mecanic, de exemplu sa rulam cu prea putin ulei in motor, pagubele vor fi mult mai mari. Lantul este o piesa metalica grea, care, odata ce se rupe la o turatie inalta, poate sparge si blocul motor, chiulasa si chiar poate sa indoaie vilbrochenul. De obicei, daca ni se rupe lantul in mers, vom avea nevoie de un motor complet nou.
Lantul sau cureaua: ce distributie este mai buna?
Un lant de distributie e mai rezistent si tine mai multi kilometri ca o curea, dar este mai scump, mai zgomotos si daca cedeaza, face pagube mai mari. O curea este silentioasa si in caz ca se strica nu produce pagube multe, in plus, costa si putin. Dar trebuie schimbata impreuna cu rolele intinzatoare si cu pompa de apa. Iar cel mai mare "pacat" al curelei este ca trebuie schimbata la un interval de 100.000 de kilometri. Asadar, concluzia este relativ simpla: daca ai de gand sa mergi sute de mii de kilometri pe an, poate mai rentabil ar fi un lant, dar daca faci 10-15.000 de kilometri pe an, atunci o curea este mai buna. Tu ce parere ai?
-
Bascule fata renault master 2.5dci 200 Lei
Cutie viteze manuala 1.9 d 192a8000 fiat bravo 2 464332891 1000 Lei
Set curea transmisie cu caneluri peugeot 307 estate (3e) (2002... 195 Lei
-
Overfender ornament bandou aripa dreapta fata dacia spring... 200 Lei
Polita portbagaj nty nissan qashqai 3 j12 2021→ ezc-ns-062 480 Lei
Far - toyota auris 2015 , 81170-02k30 961.54 Lei
-
Covorase auto mercedes vaneo 2002-2005 frogum 3d 349 Lei
Capota audi a4 b7 2007 break 1968 500 Lei
Bara spate amg mercedes c class w203 350 €
-
Panou sigurante spate sam mercedes ml 320 cdi w164 a1645400701 1800 Lei
Bara spate mercedes-benz ml w166 [2011 - 2015] 2.2 cdi om651.960 2000 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Bara spate audi q7 4m s-line facelift an 2020-2021-2022-2023... 800 Lei
Motor bmw x3 e83 2.0d m47n204d4 150 cai 800 €
Audi a6 audi a6 linousine 2.0 tdi 177 cp full led bi-xenon... 10300 €
-
Jante originale mercedes gle w292 c292 gle63 coupe 21 inch 1950 €
Janta spate yamaha aerox 13 100 Lei
Bsm cod 9659741780 bsm l-03-00 citroen c3 300 Lei
-
Set jante aliaj r17 vw tiguan (5n) 2007-2016 5n0601025m 2500 Lei
Calculator airbag mercedes a class w176 a1179005800 500 Lei
Crom grila radiator suzuki sx4 s-cross (2013-2018) 330 Lei
-
Pompa frana skoda octavia octavia 2.0 inj - (1997 2000) 65 Lei
Capota skoda octavia 2012 berlina 1.6 diesel 800 Lei
Haion opel astra g combi - culoare z151 an fab. 1999 - 2005 285 Lei
-
Dezmembrez toyota rav 4 2003 suv 2.0 d-4d 1cd-ftv 4x4
Filtru epurator cod 11810-7f400 / 3931070907 nissan terrano 2... 150 Lei
Senzor magnet pozitie ax axa came volkswagen golf 5 2.0 tfsi... 199.99 Lei
-
Bara spate mercedes c-class w203 berlina 2000 - 2007 190 Lei
Rezerva slim r17 mercedes c class w204 2007-2015 300 Lei
Ventilator radiator mercedes sprinter sprinter 2.2 cdi - (2006... 300 Lei
-
Dezmembrez bmw e39 an fabr. 1997, 2.5 525tds
Capac maner reglaj scaun oe dacia lodgy 2012→ 739433337r 65 Lei
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 5500 €
-
Chiuloasa completa originala yamaha mbk minarelli 125 150... 500 Lei
Ansamblu manete spirala volan / bloc lumini 13198908/498990969... 250 Lei
Suport ceasuri bord audi a4 b8 8k1857735 200 Lei


