Daca te lovesti de aceste probleme, inseamna ca urmeaza sa ramai fara frane
- Sistemul de franare este compus din mai multe componente
- Chiar daca numai cateva sunt considerate consumabile, problemele pot aparea si la celelalte
- Verifica o data la 3 luni placutele si discurile de frana
In acest articol vom povesti putin despre cum poti sa identifici problemele care pot aparea la franele masinii tale. De ce? Fiindca este mult mai bine sa previi o situatie, decat sa ajungi sa ramai cu masina in drum, sau mai bine spus, sa nu te mai opresti cu masina pe drum.
Asadar, cum aflam daca ne lasa franele? In primul rand, trebuie mentionat faptul ca sistemul de franare este compus dintr-o serie de piese, dintre care numai unele sunt considerate consumabile si se uzeaza mai repede. Dar, asta nu inseamna ca problemele nu pot sa apara si la celelalte componente, fie ca vorbim de modulul de ABS, sau de banalele placute de frana.
Cele mai des intalnite probleme sunt uzura placutelor, uzura discurilor si defectarea senzorilor de ABS. Pe langa acestea, mai pot sa apara probleme la conducte, la pompa de frana sau chiar la cilindrul de la pedala.
Iata cum sa identifici daca ai probleme cu vreunul dintre aceste elemente:
1. Scartait sau huruit in mers: in acest caz, placutele sunt uzate peste masura sau pistonul de etrier este blocat. Este necesara verificarea placutelor, iar daca au ajuns la senzor, trebuie neaparat sa le inlocuiesti.
2. Volanul vibreaza la franare: daca te lovesti de aceasta problema, cel mai probabil discurile fata sunt ovalizate si trebuiesc inlocuite. Am spus probabil, deoarece pot exista probleme sau slabiri in sistemul de directie, asa ca acesta trebuie verificat primul.
3. Daca masina trage intr-o parte cand franam sau cand mergem drept, inseamna ca unul dintre etriere este blocat. La fel ca si in cazul problemei explicate mai sus, verficarea lor trebuie facuta numai dupa ce ne-am asigurat ca nu sunt probleme cu unghiurile si directia.
4. Daca janta masinii este fierbinte, asta inseamna un singur lucru: frana este blocata. Aceasta defectiune poate fi cauzata ori de blocarea pistonului din etrier, ori din cauza unei defectini a sistemului ABS/ESP.
5. Martor de ABS aprins in bord: senzorul de ABS al unei roti s-a desprins sau e defect, necesitand inlocuire.
6. Martor de placute aprins in bord: inseamna ca placutele au senzor electronic de uzura si necesita inlocuire. Acesta se aprinde atunci cand placutele au ajuns la limita folosirii in conditii optime. Asta nu inseamna ca nu le mai poti folosi, insa din acel moment, acestea nu mai sunt sigure.
7. Daca discurile spate sunt ruginite (atentie, nu vorbim aici despre situatia in care nu misti masina mai multe zile la rand, iar discurile de frana ruginesc), sau mai corect spus, raman ruginite multa vreme, chiar si dupa folosirea masinii indelung, exista o problema cu repartitorul de frana. Acesta nu mai actioneaza frana pe spate si trebuie revizuit.
8. Frana moale (pedala moale): daca atunci cand calci pedala de frana, iar aceasta este moale, sau mai grav, se duce pana la fund, inseamna ca exista o scurgere de lichid in sistem. In acest caz, este necesara revizuirea sistemului, dar si transportarea masinii la service pe platforma, exclus pe propriile roti.
9. In cazul in care discurile de frana prezinta striatii sau santuri, inseamna ca au fost de o calitate slaba si placutele de frana si-au imprimat profilul in metal. In acest caz, cand schimbi placutele, schimba si discurile.
10. Discuri de frana cu buza: daca buza pe care o face discul de frana in exterior depaseste 1 milimetru, inseamna ca sunt uzate peste masura si necesita schimbare. De preferat, atunci cand inlocuiesti discurile de frana cu unele noi, schimba si placutele.
11. Pete pe asfalt: daca gasesti pete in spatele rotilor inseamna ca sunt cauzate ori de sistemul de franare, ori de amortizoare. In acest caz, scoate roata si verifica daca etrierele si conductele prezinta scurgeri.
La final, uite cateva sfaturi utile:
- pentru inceput, verifica o data la 3 luni starea placutelor si a discurilor de frana dupa criteriile de mai sus.
- apoi, nu monta niciodata discuri sau placute la mana a doua.
- cand schimbi discurile, schimba si placutele
- avand in vedere ca iarna incepe sa isi intre in drepturi, nu lasa niciodata frana de mana trasa cand afara sunt sub 0 grade Celsius.
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Vw touran diesel 2011 5790 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €