Daca te lovesti de aceste probleme, inseamna ca urmeaza sa ramai fara frane

Daca te lovesti de aceste probleme, inseamna ca urmeaza sa ramai fara frane
  • Sistemul de franare este compus din mai multe componente
  • Chiar daca numai cateva sunt considerate consumabile, problemele pot aparea si la celelalte
  • Verifica o data la 3 luni placutele si discurile de frana
Distribuie pe Facebook

In acest articol vom povesti putin despre cum poti sa identifici problemele care pot aparea la franele masinii tale. De ce? Fiindca este mult mai bine sa previi o situatie, decat sa ajungi sa ramai cu masina in drum, sau mai bine spus, sa nu te mai opresti cu masina pe drum.

Asadar, cum aflam daca ne lasa franele? In primul rand, trebuie mentionat faptul ca sistemul de franare este compus dintr-o serie de piese, dintre care numai unele sunt considerate consumabile si se uzeaza mai repede. Dar, asta nu inseamna ca problemele nu pot sa apara si la celelalte componente, fie ca vorbim de modulul de ABS, sau de banalele placute de frana.

Cele mai des intalnite probleme sunt uzura placutelor, uzura discurilor si defectarea senzorilor de ABS. Pe langa acestea, mai pot sa apara probleme la conducte, la pompa de frana sau chiar la cilindrul de la pedala.

Anatomia sistemului de franare

Iata cum sa identifici daca ai probleme cu vreunul dintre aceste elemente:

1. Scartait sau huruit in mers: in acest caz, placutele sunt uzate peste masura sau pistonul de etrier este blocat. Este necesara verificarea placutelor, iar daca au ajuns la senzor, trebuie neaparat sa le inlocuiesti.

2. Volanul vibreaza la franare: daca te lovesti de aceasta problema, cel mai probabil discurile fata sunt ovalizate si trebuiesc inlocuite. Am spus probabil, deoarece pot exista probleme sau slabiri in sistemul de directie, asa ca acesta trebuie verificat primul.

3. Daca masina trage intr-o parte cand franam sau cand mergem drept, inseamna ca unul dintre etriere este blocat. La fel ca si in cazul problemei explicate mai sus, verficarea lor trebuie facuta numai dupa ce ne-am asigurat ca nu sunt probleme cu unghiurile si directia.

4. Daca janta masinii este fierbinte, asta inseamna un singur lucru: frana este blocata. Aceasta defectiune poate fi cauzata ori de blocarea pistonului din etrier, ori din cauza unei defectini a sistemului ABS/ESP.

5. Martor de ABS aprins in bord: senzorul de ABS al unei roti s-a desprins sau e defect, necesitand inlocuire.

6. Martor de placute aprins in bord: inseamna ca placutele au senzor electronic de uzura si necesita inlocuire. Acesta se aprinde atunci cand placutele au ajuns la limita folosirii in conditii optime. Asta nu inseamna ca nu le mai poti folosi, insa din acel moment, acestea nu mai sunt sigure.

7. Daca discurile spate sunt ruginite (atentie, nu vorbim aici despre situatia in care nu misti masina mai multe zile la rand, iar discurile de frana ruginesc), sau mai corect spus, raman ruginite multa vreme, chiar si dupa folosirea masinii indelung, exista o problema cu repartitorul de frana. Acesta nu mai actioneaza frana pe spate si trebuie revizuit.

8. Frana moale (pedala moale): daca atunci cand calci pedala de frana, iar aceasta este moale, sau mai grav, se duce pana la fund, inseamna ca exista o scurgere de lichid in sistem. In acest caz, este necesara revizuirea sistemului, dar si transportarea masinii la service pe platforma, exclus pe propriile roti.

9. In cazul in care discurile de frana prezinta striatii sau santuri, inseamna ca au fost de o calitate slaba si placutele de frana si-au imprimat profilul in metal. In acest caz, cand schimbi placutele, schimba si discurile.

10. Discuri de frana cu buza: daca buza pe care o face discul de frana in exterior depaseste 1 milimetru, inseamna ca sunt uzate peste masura si necesita schimbare. De preferat, atunci cand inlocuiesti discurile de frana cu unele noi, schimba si placutele.

11. Pete pe asfalt: daca gasesti pete in spatele rotilor inseamna ca sunt cauzate ori de sistemul de franare, ori de amortizoare. In acest caz, scoate roata si verifica daca etrierele si conductele prezinta scurgeri.

La final, uite cateva sfaturi utile:

- pentru inceput, verifica o data la 3 luni starea placutelor si a discurilor de frana dupa criteriile de mai sus.

- apoi, nu monta niciodata discuri sau placute la mana a doua.

- cand schimbi discurile, schimba si placutele

- avand in vedere ca iarna incepe sa isi intre in drepturi, nu lasa niciodata frana de mana trasa cand afara sunt sub 0 grade Celsius.

Distribuie pe Facebook
mai multe