Dilema deceniului: cand sa schimbam treapta de viteza, sub 2000 sau peste 2000 rpm?

- Masinile moderne schimba viteza si la 1400 rpm
- Motoarele diesel sunt de obicei mai turate
- Benzinarele accepta si schimbari la turatie mica
Discutam zilele trecute cu cineva care sustinea ca niciodata, in vecii vecilor, nu trebuie sa schimbi treapta de viteza la mai putin de 2000 de ture. De fapt, ideal este sa schimbi viteza la 3000 de ture, ca daca o faci mai jos, masina este subturata si nu e bine... Si asa s-a nascut aceasta dilema.
Am auzit oameni care spun sa nu mergi cu masina subturata. Dar cine stie ce inseamna subturata, de fapt? Inseamna cand se balbaie si tremura, cand nu se simte bine motorul in acea treapta si face urat? Sau doar asa, daca ne uitam la ce turatie avem putem zice ca este sau nu subturata? Motivul fiind unul singur: daca mergi cu masina la turatie mica o sa ai un consum mare si strici motorul... Asa spun unii.
Subiectul de azi porneste insa de la cateva pareri personale ale unor soferi ce sustin ca, atunci cand pleci pe loc, trebuie sa te duci in prima treapta pe la 3000 de ture, ca atunci cand schimbi a 2-a, sa cobori la 2000 de ture, asadar sa mergi mereu cu masina intre 2000 si 3000 de rotatii pe minut. Cica acolo ar fi turatia optima in care motorul are randament bun si consuma cel mai putin...
Dar am auzit si alte pareri. Oameni care schimba treapta de viteza la 1600 de ture si la 60 la ora deja sunt in treapta a 5-a sau, daca exista, chiar in a 6-a. Si spun ca motorul nu se simte niciodata subturat sau chinuit, iar consumul este foarte bun. Prin urmare, exista soferi care schimba viteza sus, altii care schimba viteza jos... Care este adevarul, de fapt?
Adevarul este ca nu exista doi soferi care sa conduca la fel. Sau care sa conduca fix acelasi model de masina in acelasi fel. Adica NU exista nicio regula, totul tine de modul in care conduce fiecare sofer, fara sa insemne ca unul sau altul o face gresit.
Cei care sunt obisnuiti sa schimbe vitezele la turatie mare au, cel mai probabil, masini diesel cu primele trepte de viteza din cutie foarte lungi. Adica daca ar schimba a 2-a la 1600 de ture, turatia ar scadea undeva la sub 1000 de ture, ceea ce ar face motorul sa trepideze. Si asa, acesti soferi s-au obisnuit sa conduca masina asa cum ii place ei, adica mai turat.
La polul opus sunt soferii care pot schimba viteza la turatie mica fara ca motorul sa comenteze ca nu-i place turatia. Astfel, acesti soferi s-au obisnuit sa conduca la turatie mai mica, rar ajungand in oras sa accelereze pana la peste 2500 rpm.
Asadar, totul tine de stilul nostru de condus. Iar acest stil de condus este, in primul rand, indicat de tipul masinii, de ce motor are si ce carburant, dar si ce fel de cutie este cuplata la acel motor. Practic, masina ne spune cand si cum sa schimbam treptele de viteza.
Se strica masina daca schimbam vitezele la turatie mica?
Raspunsul este NU. Si luam exemplu modelele noi de automobile pe benzina sau motorina cu transmisie automata. In modul obisnuit, nu in cel ECO, o cutie automata din ziua de azi o sa schimbe treptele de viteza la sub 1500 rpm, uneori chiar si mai jos. Evident, daca nu bagi piciorul ca nebunul, ci pleci normal. Pentru ca masina sa aiba un consum mic si ca sa polueze cat mai putin. Evident, daca asta ar fi insemnat sa dauneze motorului, nu ar fi fost astfel setata electronica... Practic, de exemplu, cu un BMW 320d model nou, poti circula 100% in oras fara sa atingi vreodata 2000 rpm.
Nici masinile cu transmisie manuala nu sunt diferite. Aici insa exista acel 'asistent' la schimbarea treptelor, un mic martor din bord care iti spune cand sa schimbi viteza. O sa vezi ca si in cazul masinilor manuale, acest martor te va indruma sa faci schimbarea de viteza la o turatie extrem de mica, semn ca acolo este consumul optim si acolo masina se simte cel mai bine.
Ce se intampla daca schimbam viteza la turatie mare?
Daca esti genul acela de sofer care accelereaza de nebun in oras, doar ca sa franeze din scurt, sau daca iti place sa pleci primul de la semafor, atunci o sa turezi mereul motorul la peste 2000 rpm inainte sa schimbi treapta de viteza. Sau, poate ca doar ai o masina cu o transmisie pretentioasa care comenteaza daca vrei sa o faci mai jos... In aceste cazuri, cu cat turatia este mai mare, cu atat consumul va fi mai mare. Pentru ca turatia este data de combustibil, evident. Nu degeaba, la ralanti, o masina consuma cel mai putin, nu?
Si, teoretic, asta inseamna si o uzura suplimentara a motorului. Pentru ca turatie mare inseamna frecare mai mare si caldura mai mare in motor, insa daca avem grija si schimbam uleiul la timp cu unul de calitate, o sa ne dam seama ca si daca mergem mai sportiv, nu vom avea probleme in afara de un consum ridicat.
In concluzie, poate ca nu mai trebuie sa spunem de unul sau de altul ca schimba vitezele prea jos sau prea sus. Pentru ca nu este gresit in niciun fel. Doar atunci cand mergem cu cineva care schimba treapta si motorul tremura chinuit din toti suportii, da, atunci putem spune ca este subturat si ca nu e bine. Dar in rest, trebuie sa lasam prejudecatile invatate de bunicii care conduceau Dacii si care ne invatau sa schimbam viteza la peste 2000 de ture sau sa bagam a 5-a doar cand avem peste 60 la ora. Vremurile s-au schimbat, la fel si motoarele, iar orice sofer stie exact cum sa-si conduca masina cel mai eficient.
Apropo, tu cum schimbi vitezele?
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei


