Dilema deceniului: cand sa schimbam treapta de viteza, sub 2000 sau peste 2000 rpm?

- Masinile moderne schimba viteza si la 1400 rpm
- Motoarele diesel sunt de obicei mai turate
- Benzinarele accepta si schimbari la turatie mica
Discutam zilele trecute cu cineva care sustinea ca niciodata, in vecii vecilor, nu trebuie sa schimbi treapta de viteza la mai putin de 2000 de ture. De fapt, ideal este sa schimbi viteza la 3000 de ture, ca daca o faci mai jos, masina este subturata si nu e bine... Si asa s-a nascut aceasta dilema.
Am auzit oameni care spun sa nu mergi cu masina subturata. Dar cine stie ce inseamna subturata, de fapt? Inseamna cand se balbaie si tremura, cand nu se simte bine motorul in acea treapta si face urat? Sau doar asa, daca ne uitam la ce turatie avem putem zice ca este sau nu subturata? Motivul fiind unul singur: daca mergi cu masina la turatie mica o sa ai un consum mare si strici motorul... Asa spun unii.
Subiectul de azi porneste insa de la cateva pareri personale ale unor soferi ce sustin ca, atunci cand pleci pe loc, trebuie sa te duci in prima treapta pe la 3000 de ture, ca atunci cand schimbi a 2-a, sa cobori la 2000 de ture, asadar sa mergi mereu cu masina intre 2000 si 3000 de rotatii pe minut. Cica acolo ar fi turatia optima in care motorul are randament bun si consuma cel mai putin...
Dar am auzit si alte pareri. Oameni care schimba treapta de viteza la 1600 de ture si la 60 la ora deja sunt in treapta a 5-a sau, daca exista, chiar in a 6-a. Si spun ca motorul nu se simte niciodata subturat sau chinuit, iar consumul este foarte bun. Prin urmare, exista soferi care schimba viteza sus, altii care schimba viteza jos... Care este adevarul, de fapt?
Adevarul este ca nu exista doi soferi care sa conduca la fel. Sau care sa conduca fix acelasi model de masina in acelasi fel. Adica NU exista nicio regula, totul tine de modul in care conduce fiecare sofer, fara sa insemne ca unul sau altul o face gresit.
Cei care sunt obisnuiti sa schimbe vitezele la turatie mare au, cel mai probabil, masini diesel cu primele trepte de viteza din cutie foarte lungi. Adica daca ar schimba a 2-a la 1600 de ture, turatia ar scadea undeva la sub 1000 de ture, ceea ce ar face motorul sa trepideze. Si asa, acesti soferi s-au obisnuit sa conduca masina asa cum ii place ei, adica mai turat.
La polul opus sunt soferii care pot schimba viteza la turatie mica fara ca motorul sa comenteze ca nu-i place turatia. Astfel, acesti soferi s-au obisnuit sa conduca la turatie mai mica, rar ajungand in oras sa accelereze pana la peste 2500 rpm.
Asadar, totul tine de stilul nostru de condus. Iar acest stil de condus este, in primul rand, indicat de tipul masinii, de ce motor are si ce carburant, dar si ce fel de cutie este cuplata la acel motor. Practic, masina ne spune cand si cum sa schimbam treptele de viteza.
Se strica masina daca schimbam vitezele la turatie mica?
Raspunsul este NU. Si luam exemplu modelele noi de automobile pe benzina sau motorina cu transmisie automata. In modul obisnuit, nu in cel ECO, o cutie automata din ziua de azi o sa schimbe treptele de viteza la sub 1500 rpm, uneori chiar si mai jos. Evident, daca nu bagi piciorul ca nebunul, ci pleci normal. Pentru ca masina sa aiba un consum mic si ca sa polueze cat mai putin. Evident, daca asta ar fi insemnat sa dauneze motorului, nu ar fi fost astfel setata electronica... Practic, de exemplu, cu un BMW 320d model nou, poti circula 100% in oras fara sa atingi vreodata 2000 rpm.
Nici masinile cu transmisie manuala nu sunt diferite. Aici insa exista acel 'asistent' la schimbarea treptelor, un mic martor din bord care iti spune cand sa schimbi viteza. O sa vezi ca si in cazul masinilor manuale, acest martor te va indruma sa faci schimbarea de viteza la o turatie extrem de mica, semn ca acolo este consumul optim si acolo masina se simte cel mai bine.
Ce se intampla daca schimbam viteza la turatie mare?
Daca esti genul acela de sofer care accelereaza de nebun in oras, doar ca sa franeze din scurt, sau daca iti place sa pleci primul de la semafor, atunci o sa turezi mereul motorul la peste 2000 rpm inainte sa schimbi treapta de viteza. Sau, poate ca doar ai o masina cu o transmisie pretentioasa care comenteaza daca vrei sa o faci mai jos... In aceste cazuri, cu cat turatia este mai mare, cu atat consumul va fi mai mare. Pentru ca turatia este data de combustibil, evident. Nu degeaba, la ralanti, o masina consuma cel mai putin, nu?
Si, teoretic, asta inseamna si o uzura suplimentara a motorului. Pentru ca turatie mare inseamna frecare mai mare si caldura mai mare in motor, insa daca avem grija si schimbam uleiul la timp cu unul de calitate, o sa ne dam seama ca si daca mergem mai sportiv, nu vom avea probleme in afara de un consum ridicat.
In concluzie, poate ca nu mai trebuie sa spunem de unul sau de altul ca schimba vitezele prea jos sau prea sus. Pentru ca nu este gresit in niciun fel. Doar atunci cand mergem cu cineva care schimba treapta si motorul tremura chinuit din toti suportii, da, atunci putem spune ca este subturat si ca nu e bine. Dar in rest, trebuie sa lasam prejudecatile invatate de bunicii care conduceau Dacii si care ne invatau sa schimbam viteza la peste 2000 de ture sau sa bagam a 5-a doar cand avem peste 60 la ora. Vremurile s-au schimbat, la fel si motoarele, iar orice sofer stie exact cum sa-si conduca masina cel mai eficient.
Apropo, tu cum schimbi vitezele?
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 226 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 128 Lei
Pompa injectie inalta presiune 0445010799 1.7 dci 167006205r... 1500 Lei
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 56 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei


