Dilema deceniului: cand sa schimbam treapta de viteza, sub 2000 sau peste 2000 rpm?

- Masinile moderne schimba viteza si la 1400 rpm
- Motoarele diesel sunt de obicei mai turate
- Benzinarele accepta si schimbari la turatie mica
Discutam zilele trecute cu cineva care sustinea ca niciodata, in vecii vecilor, nu trebuie sa schimbi treapta de viteza la mai putin de 2000 de ture. De fapt, ideal este sa schimbi viteza la 3000 de ture, ca daca o faci mai jos, masina este subturata si nu e bine... Si asa s-a nascut aceasta dilema.
Am auzit oameni care spun sa nu mergi cu masina subturata. Dar cine stie ce inseamna subturata, de fapt? Inseamna cand se balbaie si tremura, cand nu se simte bine motorul in acea treapta si face urat? Sau doar asa, daca ne uitam la ce turatie avem putem zice ca este sau nu subturata? Motivul fiind unul singur: daca mergi cu masina la turatie mica o sa ai un consum mare si strici motorul... Asa spun unii.
Subiectul de azi porneste insa de la cateva pareri personale ale unor soferi ce sustin ca, atunci cand pleci pe loc, trebuie sa te duci in prima treapta pe la 3000 de ture, ca atunci cand schimbi a 2-a, sa cobori la 2000 de ture, asadar sa mergi mereu cu masina intre 2000 si 3000 de rotatii pe minut. Cica acolo ar fi turatia optima in care motorul are randament bun si consuma cel mai putin...
Dar am auzit si alte pareri. Oameni care schimba treapta de viteza la 1600 de ture si la 60 la ora deja sunt in treapta a 5-a sau, daca exista, chiar in a 6-a. Si spun ca motorul nu se simte niciodata subturat sau chinuit, iar consumul este foarte bun. Prin urmare, exista soferi care schimba viteza sus, altii care schimba viteza jos... Care este adevarul, de fapt?
Adevarul este ca nu exista doi soferi care sa conduca la fel. Sau care sa conduca fix acelasi model de masina in acelasi fel. Adica NU exista nicio regula, totul tine de modul in care conduce fiecare sofer, fara sa insemne ca unul sau altul o face gresit.
Cei care sunt obisnuiti sa schimbe vitezele la turatie mare au, cel mai probabil, masini diesel cu primele trepte de viteza din cutie foarte lungi. Adica daca ar schimba a 2-a la 1600 de ture, turatia ar scadea undeva la sub 1000 de ture, ceea ce ar face motorul sa trepideze. Si asa, acesti soferi s-au obisnuit sa conduca masina asa cum ii place ei, adica mai turat.
La polul opus sunt soferii care pot schimba viteza la turatie mica fara ca motorul sa comenteze ca nu-i place turatia. Astfel, acesti soferi s-au obisnuit sa conduca la turatie mai mica, rar ajungand in oras sa accelereze pana la peste 2500 rpm.
Asadar, totul tine de stilul nostru de condus. Iar acest stil de condus este, in primul rand, indicat de tipul masinii, de ce motor are si ce carburant, dar si ce fel de cutie este cuplata la acel motor. Practic, masina ne spune cand si cum sa schimbam treptele de viteza.
Se strica masina daca schimbam vitezele la turatie mica?
Raspunsul este NU. Si luam exemplu modelele noi de automobile pe benzina sau motorina cu transmisie automata. In modul obisnuit, nu in cel ECO, o cutie automata din ziua de azi o sa schimbe treptele de viteza la sub 1500 rpm, uneori chiar si mai jos. Evident, daca nu bagi piciorul ca nebunul, ci pleci normal. Pentru ca masina sa aiba un consum mic si ca sa polueze cat mai putin. Evident, daca asta ar fi insemnat sa dauneze motorului, nu ar fi fost astfel setata electronica... Practic, de exemplu, cu un BMW 320d model nou, poti circula 100% in oras fara sa atingi vreodata 2000 rpm.
Nici masinile cu transmisie manuala nu sunt diferite. Aici insa exista acel 'asistent' la schimbarea treptelor, un mic martor din bord care iti spune cand sa schimbi viteza. O sa vezi ca si in cazul masinilor manuale, acest martor te va indruma sa faci schimbarea de viteza la o turatie extrem de mica, semn ca acolo este consumul optim si acolo masina se simte cel mai bine.
Ce se intampla daca schimbam viteza la turatie mare?
Daca esti genul acela de sofer care accelereaza de nebun in oras, doar ca sa franeze din scurt, sau daca iti place sa pleci primul de la semafor, atunci o sa turezi mereul motorul la peste 2000 rpm inainte sa schimbi treapta de viteza. Sau, poate ca doar ai o masina cu o transmisie pretentioasa care comenteaza daca vrei sa o faci mai jos... In aceste cazuri, cu cat turatia este mai mare, cu atat consumul va fi mai mare. Pentru ca turatia este data de combustibil, evident. Nu degeaba, la ralanti, o masina consuma cel mai putin, nu?
Si, teoretic, asta inseamna si o uzura suplimentara a motorului. Pentru ca turatie mare inseamna frecare mai mare si caldura mai mare in motor, insa daca avem grija si schimbam uleiul la timp cu unul de calitate, o sa ne dam seama ca si daca mergem mai sportiv, nu vom avea probleme in afara de un consum ridicat.
In concluzie, poate ca nu mai trebuie sa spunem de unul sau de altul ca schimba vitezele prea jos sau prea sus. Pentru ca nu este gresit in niciun fel. Doar atunci cand mergem cu cineva care schimba treapta si motorul tremura chinuit din toti suportii, da, atunci putem spune ca este subturat si ca nu e bine. Dar in rest, trebuie sa lasam prejudecatile invatate de bunicii care conduceau Dacii si care ne invatau sa schimbam viteza la peste 2000 de ture sau sa bagam a 5-a doar cand avem peste 60 la ora. Vremurile s-au schimbat, la fel si motoarele, iar orice sofer stie exact cum sa-si conduca masina cel mai eficient.
Apropo, tu cum schimbi vitezele?
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei


