Dilema deceniului: cand sa schimbam treapta de viteza, sub 2000 sau peste 2000 rpm?

- Masinile moderne schimba viteza si la 1400 rpm
- Motoarele diesel sunt de obicei mai turate
- Benzinarele accepta si schimbari la turatie mica
Discutam zilele trecute cu cineva care sustinea ca niciodata, in vecii vecilor, nu trebuie sa schimbi treapta de viteza la mai putin de 2000 de ture. De fapt, ideal este sa schimbi viteza la 3000 de ture, ca daca o faci mai jos, masina este subturata si nu e bine... Si asa s-a nascut aceasta dilema.
Am auzit oameni care spun sa nu mergi cu masina subturata. Dar cine stie ce inseamna subturata, de fapt? Inseamna cand se balbaie si tremura, cand nu se simte bine motorul in acea treapta si face urat? Sau doar asa, daca ne uitam la ce turatie avem putem zice ca este sau nu subturata? Motivul fiind unul singur: daca mergi cu masina la turatie mica o sa ai un consum mare si strici motorul... Asa spun unii.
Subiectul de azi porneste insa de la cateva pareri personale ale unor soferi ce sustin ca, atunci cand pleci pe loc, trebuie sa te duci in prima treapta pe la 3000 de ture, ca atunci cand schimbi a 2-a, sa cobori la 2000 de ture, asadar sa mergi mereu cu masina intre 2000 si 3000 de rotatii pe minut. Cica acolo ar fi turatia optima in care motorul are randament bun si consuma cel mai putin...
Dar am auzit si alte pareri. Oameni care schimba treapta de viteza la 1600 de ture si la 60 la ora deja sunt in treapta a 5-a sau, daca exista, chiar in a 6-a. Si spun ca motorul nu se simte niciodata subturat sau chinuit, iar consumul este foarte bun. Prin urmare, exista soferi care schimba viteza sus, altii care schimba viteza jos... Care este adevarul, de fapt?
Adevarul este ca nu exista doi soferi care sa conduca la fel. Sau care sa conduca fix acelasi model de masina in acelasi fel. Adica NU exista nicio regula, totul tine de modul in care conduce fiecare sofer, fara sa insemne ca unul sau altul o face gresit.
Cei care sunt obisnuiti sa schimbe vitezele la turatie mare au, cel mai probabil, masini diesel cu primele trepte de viteza din cutie foarte lungi. Adica daca ar schimba a 2-a la 1600 de ture, turatia ar scadea undeva la sub 1000 de ture, ceea ce ar face motorul sa trepideze. Si asa, acesti soferi s-au obisnuit sa conduca masina asa cum ii place ei, adica mai turat.
La polul opus sunt soferii care pot schimba viteza la turatie mica fara ca motorul sa comenteze ca nu-i place turatia. Astfel, acesti soferi s-au obisnuit sa conduca la turatie mai mica, rar ajungand in oras sa accelereze pana la peste 2500 rpm.
Asadar, totul tine de stilul nostru de condus. Iar acest stil de condus este, in primul rand, indicat de tipul masinii, de ce motor are si ce carburant, dar si ce fel de cutie este cuplata la acel motor. Practic, masina ne spune cand si cum sa schimbam treptele de viteza.
Se strica masina daca schimbam vitezele la turatie mica?
Raspunsul este NU. Si luam exemplu modelele noi de automobile pe benzina sau motorina cu transmisie automata. In modul obisnuit, nu in cel ECO, o cutie automata din ziua de azi o sa schimbe treptele de viteza la sub 1500 rpm, uneori chiar si mai jos. Evident, daca nu bagi piciorul ca nebunul, ci pleci normal. Pentru ca masina sa aiba un consum mic si ca sa polueze cat mai putin. Evident, daca asta ar fi insemnat sa dauneze motorului, nu ar fi fost astfel setata electronica... Practic, de exemplu, cu un BMW 320d model nou, poti circula 100% in oras fara sa atingi vreodata 2000 rpm.
Nici masinile cu transmisie manuala nu sunt diferite. Aici insa exista acel 'asistent' la schimbarea treptelor, un mic martor din bord care iti spune cand sa schimbi viteza. O sa vezi ca si in cazul masinilor manuale, acest martor te va indruma sa faci schimbarea de viteza la o turatie extrem de mica, semn ca acolo este consumul optim si acolo masina se simte cel mai bine.
Ce se intampla daca schimbam viteza la turatie mare?
Daca esti genul acela de sofer care accelereaza de nebun in oras, doar ca sa franeze din scurt, sau daca iti place sa pleci primul de la semafor, atunci o sa turezi mereul motorul la peste 2000 rpm inainte sa schimbi treapta de viteza. Sau, poate ca doar ai o masina cu o transmisie pretentioasa care comenteaza daca vrei sa o faci mai jos... In aceste cazuri, cu cat turatia este mai mare, cu atat consumul va fi mai mare. Pentru ca turatia este data de combustibil, evident. Nu degeaba, la ralanti, o masina consuma cel mai putin, nu?
Si, teoretic, asta inseamna si o uzura suplimentara a motorului. Pentru ca turatie mare inseamna frecare mai mare si caldura mai mare in motor, insa daca avem grija si schimbam uleiul la timp cu unul de calitate, o sa ne dam seama ca si daca mergem mai sportiv, nu vom avea probleme in afara de un consum ridicat.
In concluzie, poate ca nu mai trebuie sa spunem de unul sau de altul ca schimba vitezele prea jos sau prea sus. Pentru ca nu este gresit in niciun fel. Doar atunci cand mergem cu cineva care schimba treapta si motorul tremura chinuit din toti suportii, da, atunci putem spune ca este subturat si ca nu e bine. Dar in rest, trebuie sa lasam prejudecatile invatate de bunicii care conduceau Dacii si care ne invatau sa schimbam viteza la peste 2000 de ture sau sa bagam a 5-a doar cand avem peste 60 la ora. Vremurile s-au schimbat, la fel si motoarele, iar orice sofer stie exact cum sa-si conduca masina cel mai eficient.
Apropo, tu cum schimbi vitezele?
-
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
-
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
-
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
-
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
-
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
-
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
-
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei


