Dilema deceniului: cand sa schimbam treapta de viteza, sub 2000 sau peste 2000 rpm?

- Masinile moderne schimba viteza si la 1400 rpm
- Motoarele diesel sunt de obicei mai turate
- Benzinarele accepta si schimbari la turatie mica
Discutam zilele trecute cu cineva care sustinea ca niciodata, in vecii vecilor, nu trebuie sa schimbi treapta de viteza la mai putin de 2000 de ture. De fapt, ideal este sa schimbi viteza la 3000 de ture, ca daca o faci mai jos, masina este subturata si nu e bine... Si asa s-a nascut aceasta dilema.
Am auzit oameni care spun sa nu mergi cu masina subturata. Dar cine stie ce inseamna subturata, de fapt? Inseamna cand se balbaie si tremura, cand nu se simte bine motorul in acea treapta si face urat? Sau doar asa, daca ne uitam la ce turatie avem putem zice ca este sau nu subturata? Motivul fiind unul singur: daca mergi cu masina la turatie mica o sa ai un consum mare si strici motorul... Asa spun unii.
Subiectul de azi porneste insa de la cateva pareri personale ale unor soferi ce sustin ca, atunci cand pleci pe loc, trebuie sa te duci in prima treapta pe la 3000 de ture, ca atunci cand schimbi a 2-a, sa cobori la 2000 de ture, asadar sa mergi mereu cu masina intre 2000 si 3000 de rotatii pe minut. Cica acolo ar fi turatia optima in care motorul are randament bun si consuma cel mai putin...
Dar am auzit si alte pareri. Oameni care schimba treapta de viteza la 1600 de ture si la 60 la ora deja sunt in treapta a 5-a sau, daca exista, chiar in a 6-a. Si spun ca motorul nu se simte niciodata subturat sau chinuit, iar consumul este foarte bun. Prin urmare, exista soferi care schimba viteza sus, altii care schimba viteza jos... Care este adevarul, de fapt?
Adevarul este ca nu exista doi soferi care sa conduca la fel. Sau care sa conduca fix acelasi model de masina in acelasi fel. Adica NU exista nicio regula, totul tine de modul in care conduce fiecare sofer, fara sa insemne ca unul sau altul o face gresit.
Cei care sunt obisnuiti sa schimbe vitezele la turatie mare au, cel mai probabil, masini diesel cu primele trepte de viteza din cutie foarte lungi. Adica daca ar schimba a 2-a la 1600 de ture, turatia ar scadea undeva la sub 1000 de ture, ceea ce ar face motorul sa trepideze. Si asa, acesti soferi s-au obisnuit sa conduca masina asa cum ii place ei, adica mai turat.
La polul opus sunt soferii care pot schimba viteza la turatie mica fara ca motorul sa comenteze ca nu-i place turatia. Astfel, acesti soferi s-au obisnuit sa conduca la turatie mai mica, rar ajungand in oras sa accelereze pana la peste 2500 rpm.
Asadar, totul tine de stilul nostru de condus. Iar acest stil de condus este, in primul rand, indicat de tipul masinii, de ce motor are si ce carburant, dar si ce fel de cutie este cuplata la acel motor. Practic, masina ne spune cand si cum sa schimbam treptele de viteza.
Se strica masina daca schimbam vitezele la turatie mica?
Raspunsul este NU. Si luam exemplu modelele noi de automobile pe benzina sau motorina cu transmisie automata. In modul obisnuit, nu in cel ECO, o cutie automata din ziua de azi o sa schimbe treptele de viteza la sub 1500 rpm, uneori chiar si mai jos. Evident, daca nu bagi piciorul ca nebunul, ci pleci normal. Pentru ca masina sa aiba un consum mic si ca sa polueze cat mai putin. Evident, daca asta ar fi insemnat sa dauneze motorului, nu ar fi fost astfel setata electronica... Practic, de exemplu, cu un BMW 320d model nou, poti circula 100% in oras fara sa atingi vreodata 2000 rpm.
Nici masinile cu transmisie manuala nu sunt diferite. Aici insa exista acel 'asistent' la schimbarea treptelor, un mic martor din bord care iti spune cand sa schimbi viteza. O sa vezi ca si in cazul masinilor manuale, acest martor te va indruma sa faci schimbarea de viteza la o turatie extrem de mica, semn ca acolo este consumul optim si acolo masina se simte cel mai bine.
Ce se intampla daca schimbam viteza la turatie mare?
Daca esti genul acela de sofer care accelereaza de nebun in oras, doar ca sa franeze din scurt, sau daca iti place sa pleci primul de la semafor, atunci o sa turezi mereul motorul la peste 2000 rpm inainte sa schimbi treapta de viteza. Sau, poate ca doar ai o masina cu o transmisie pretentioasa care comenteaza daca vrei sa o faci mai jos... In aceste cazuri, cu cat turatia este mai mare, cu atat consumul va fi mai mare. Pentru ca turatia este data de combustibil, evident. Nu degeaba, la ralanti, o masina consuma cel mai putin, nu?
Si, teoretic, asta inseamna si o uzura suplimentara a motorului. Pentru ca turatie mare inseamna frecare mai mare si caldura mai mare in motor, insa daca avem grija si schimbam uleiul la timp cu unul de calitate, o sa ne dam seama ca si daca mergem mai sportiv, nu vom avea probleme in afara de un consum ridicat.
In concluzie, poate ca nu mai trebuie sa spunem de unul sau de altul ca schimba vitezele prea jos sau prea sus. Pentru ca nu este gresit in niciun fel. Doar atunci cand mergem cu cineva care schimba treapta si motorul tremura chinuit din toti suportii, da, atunci putem spune ca este subturat si ca nu e bine. Dar in rest, trebuie sa lasam prejudecatile invatate de bunicii care conduceau Dacii si care ne invatau sa schimbam viteza la peste 2000 de ture sau sa bagam a 5-a doar cand avem peste 60 la ora. Vremurile s-au schimbat, la fel si motoarele, iar orice sofer stie exact cum sa-si conduca masina cel mai eficient.
Apropo, tu cum schimbi vitezele?
-
Praguri volkswagen passat b6 r-line look 2005-2010 v3 520 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
A0008304002 a0008303801 compresor aer condiționat mercedes c... 1000 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
87800544 87840269 87800544r 4521735001 turbo tractor neu... 1750 Lei
-
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
-
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Mercedes a 160 benzina 2011 3699 €
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
Usa dreapta si stanga ssangyong korando 200 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
0445110618 55255408 0 445 110 618 bosch injector opel corsa e... 600 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Conducta clima originala audi a6 c6 4f- cod: 4f0260712am 50 €
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
Pompa ambreiaj opel frontera b 2.2 dti din ani 1999 2004 200 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
42609705 3110100000000x compressor a/c chevrolet bolt ev opel... 2500 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
Radiator intercooler suzuki suzuki sx4 s-cross 1.4 t 2019... 450 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Skoda fabia benzina 2010 3460 €
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei


