Frana de mana trasa sau o lasam in viteza? Care este cea mai buna metoda de stationare
- Iarna, masinile cu cutie automata au nevoie de frana de mana trasa
- Lasatul in viteza, doar pe timp de iarna
- Frana de stationare, de folosit cand temperatura este pozitiva
Soferii au mereu o dilema legata de parcarea sau stationarea masinii: sa traga frana de mana sau sa o lase in viteza? Care sunt avantajele si care sunt dezavantajele fiecarei metode de blocare pe loc a autoturismului?
Frana de mana, pana nu demult, era cunoscuta sub numele de frana de urgenta. Adica era o frana menita sa fie utilizata in regim de urgenta, in caz ca franele hidraulice cedau sau nu tineau suficient. In timp insa, frana de urgenta a disparut si s-a transformat in frana de stationare. Adica o frana care are unic scop blocarea rotilor autoturismului cand acesta este oprit. Nu degeaba, frana de stationare a devenit in ultima perioada electrica, actionata de un simplu buton, imposibil de folosit in caz de urgenta, asa cum se intampla pe vremuri...
In cazul masinilor cu o transmisie manuala, multi soferi prefera in locul actionarii franei de stationare sa lase levierul cutiei intr-o viteza inferioara. Adica, atunci cand lasa masina oprita, o baga fie in viteza a 1-a, fie in a 2-a, fara sa traga frana de mana sau sa actioneze frana electrica de stationare. Dar oare asta inseamna ca este o solutie mai buna?
In sfarsit, este cazul celor care au autoturisme cu transmisii automate. Daca toate cutiile automate au Park, atunci de ce mai au si frana de mana? Mai trebuie sa tragem frana de mana la masinile hidramate sau nu? Putem sa lasam masina in N sau D dar sa tragem frana de mana? Care este oare cea mai buna varianta?
La masinile care au cutie de viteze manuala, este indicat sa actionam frana de mana (de stationare) atunci cand temperatura exterioara este pozitiva, adica peste 0 grade Celsius. Mereu, cu fiecare ocazie in care vrem sa oprim masina si sa o lasam parcata. Daca afara este cald si nu exista risc de inghet peste noapte, este recomandat sa tragem mereu frana de mana pentru a bloca rotile de pe puntea spate, roti care, in contact cu asfaltul, vor tine cel mai ferm si sigur autoturismul pe loc. Nu este recomandat sa lasam masina in viteza, pentru ca suprasolicitam transmisia si automobilul are mereu un joc de 10-20 de centimetri, deoarece rotile nu sunt blocate pe asfalt, ci se pot misca atat cat permit planetarele pana in cutie. In timp, daca folosim metoda cu lasatul in viteza, uzam prematur pinioanele din cutia de viteze.
Pe timp de iarna, lucrurile se schimba. Daca avem frana de mana automata, adica electrica, e bine sa o folosim si iarna, deoarece blocarea franei de pe spate nu se face prin cablu, ci prin intermediul unor motorase electrice puternice si riscul ca acestea sa se blocheze de la gheata este minim. Dar daca avem frana clasica pe cablu, trasa de levierul din interiorul masinii, daca afara sunt sub 0 grade, este bine sa evitam tragerea ei si sa lasam masina in viteza, pe o suprafata plana.
La masinile care au cutie de viteze automata, pe timp de vara trebuie mereu sa tragem frana de mana inainte sa punem levierul cutiei in Park. Deoarece daca am face invers sau nu am trage deloc frana de mana, dupa ce punem in Park, masina se va mai deplasa cativa centimetri si forteaza blocajul din cutie care nu ii permite sa inainteze mai mult. Daca tragem inainte frana de mana, rotile se vor bloca, masina nu se va misca, asa ca nu va exista fortarea micului ax metalic ce blocheaza cutia.
Pe timp de iarna, daca avem o masina cu cutie automata, este recomandat sa folosim si frana de mana pe cat posibil, exact ca pe timp de vara. Din pacate, este mai importanta pastrarea cutiei automate in stare buna, fara sa o uzam prematur, decat sa luam in considerare posibilitatea ca etrierul se va bloca de la inghet. Asadar, fie vara, fie iarna, daca avem cutie automata, cand oprim masina, prima oara tragem frana de mana, dupa care bagam cutia in Park.
ATENTIE! In cazul in care, pe timp de iarna, frana de mana se blocheaza, singura solutie este sa stropim etrierele sau tamburii cu apa fierbinte. Nu incercati cu ciocanul sau sa fortati deblocarea prin deplasare ca nu veti face decat sa agravati situatia,
- Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Set rulment roata audi a3 8l1 bta h2w004bta 127.49 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei Ford fiesta 1.25i 2007 1600 € Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei
- Rola intinzator curea alternator bmw 5 e39 bta e2b5006bta 114.25 Lei Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Intinzator curea curea distributie ford focus ii da bta... 98.85 Lei
- Set rulment roata peugeot 406 cupe 8c bta h2p002bta 197.21 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei
- Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei
- Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei
- Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei Nissan leaf tekna special 2019 22250 € Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei
- Rola intinzator curea alternator bmw 3 touring e46 bta e2b5006bta 114.25 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13990 € Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 €
- Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 € Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei