Frana de mana trasa sau o lasam in viteza? Care este cea mai buna metoda de stationare

Frana de mana trasa sau o lasam in viteza? Care este cea mai buna metoda de stationare
  • Iarna, masinile cu cutie automata au nevoie de frana de mana trasa
  • Lasatul in viteza, doar pe timp de iarna
  • Frana de stationare, de folosit cand temperatura este pozitiva
Distribuie pe Facebook

Soferii au mereu o dilema legata de parcarea sau stationarea masinii: sa traga frana de mana sau sa o lase in viteza? Care sunt avantajele si care sunt dezavantajele fiecarei metode de blocare pe loc a autoturismului?

Frana de mana, pana nu demult, era cunoscuta sub numele de frana de urgenta. Adica era o frana menita sa fie utilizata in regim de urgenta, in caz ca franele hidraulice cedau sau nu tineau suficient. In timp insa, frana de urgenta a disparut si s-a transformat in frana de stationare. Adica o frana care are unic scop blocarea rotilor autoturismului cand acesta este oprit. Nu degeaba, frana de stationare a devenit in ultima perioada electrica, actionata de un simplu buton, imposibil de folosit in caz de urgenta, asa cum se intampla pe vremuri...

In cazul masinilor cu o transmisie manuala, multi soferi prefera in locul actionarii franei de stationare sa lase levierul cutiei intr-o viteza inferioara. Adica, atunci cand lasa masina oprita, o baga fie in viteza a 1-a, fie in a 2-a, fara sa traga frana de mana sau sa actioneze frana electrica de stationare. Dar oare asta inseamna ca este o solutie mai buna?

Frana de mana trasa sau o lasam in viteza? Care este cea mai buna metoda de stationare

In sfarsit, este cazul celor care au autoturisme cu transmisii automate. Daca toate cutiile automate au Park, atunci de ce mai au si frana de mana? Mai trebuie sa tragem frana de mana la masinile hidramate sau nu? Putem sa lasam masina in N sau D dar sa tragem frana de mana? Care este oare cea mai buna varianta?

La masinile care au cutie de viteze manuala, este indicat sa actionam frana de mana (de stationare) atunci cand temperatura exterioara este pozitiva, adica peste 0 grade Celsius. Mereu, cu fiecare ocazie in care vrem sa oprim masina si sa o lasam parcata. Daca afara este cald si nu exista risc de inghet peste noapte, este recomandat sa tragem mereu frana de mana pentru a bloca rotile de pe puntea spate, roti care, in contact cu asfaltul, vor tine cel mai ferm si sigur autoturismul pe loc. Nu este recomandat sa lasam masina in viteza, pentru ca suprasolicitam transmisia si automobilul are mereu un joc de 10-20 de centimetri, deoarece rotile nu sunt blocate pe asfalt, ci se pot misca atat cat permit planetarele pana in cutie. In timp, daca folosim metoda cu lasatul in viteza, uzam prematur pinioanele din cutia de viteze.

Frana de mana trasa sau o lasam in viteza? Care este cea mai buna metoda de stationare

Pe timp de iarna, lucrurile se schimba. Daca avem frana de mana automata, adica electrica, e bine sa o folosim si iarna, deoarece blocarea franei de pe spate nu se face prin cablu, ci prin intermediul unor motorase electrice puternice si riscul ca acestea sa se blocheze de la gheata este minim. Dar daca avem frana clasica pe cablu, trasa de levierul din interiorul masinii, daca afara sunt sub 0 grade, este bine sa evitam tragerea ei si sa lasam masina in viteza, pe o suprafata plana.

La masinile care au cutie de viteze automata, pe timp de vara trebuie mereu sa tragem frana de mana inainte sa punem levierul cutiei in Park. Deoarece daca am face invers sau nu am trage deloc frana de mana, dupa ce punem in Park, masina se va mai deplasa cativa centimetri si forteaza blocajul din cutie care nu ii permite sa inainteze mai mult. Daca tragem inainte frana de mana, rotile se vor bloca, masina nu se va misca, asa ca nu va exista fortarea micului ax metalic ce blocheaza cutia.

Frana de mana trasa sau o lasam in viteza? Care este cea mai buna metoda de stationare

Pe timp de iarna, daca avem o masina cu cutie automata, este recomandat sa folosim si frana de mana pe cat posibil, exact ca pe timp de vara. Din pacate, este mai importanta pastrarea cutiei automate in stare buna, fara sa o uzam prematur, decat sa luam in considerare posibilitatea ca etrierul se va bloca de la inghet. Asadar, fie vara, fie iarna, daca avem cutie automata, cand oprim masina, prima oara tragem frana de mana, dupa care bagam cutia in Park.

ATENTIE! In cazul in care, pe timp de iarna, frana de mana se blocheaza, singura solutie este sa stropim etrierele sau tamburii cu apa fierbinte. Nu incercati cu ciocanul sau sa fortati deblocarea prin deplasare ca nu veti face decat sa agravati situatia,

Distribuie pe Facebook
mai multe