Frana de mana trasa sau o lasam in viteza? Care este cea mai buna metoda de stationare

- Iarna, masinile cu cutie automata au nevoie de frana de mana trasa
- Lasatul in viteza, doar pe timp de iarna
- Frana de stationare, de folosit cand temperatura este pozitiva
Soferii au mereu o dilema legata de parcarea sau stationarea masinii: sa traga frana de mana sau sa o lase in viteza? Care sunt avantajele si care sunt dezavantajele fiecarei metode de blocare pe loc a autoturismului?
Frana de mana, pana nu demult, era cunoscuta sub numele de frana de urgenta. Adica era o frana menita sa fie utilizata in regim de urgenta, in caz ca franele hidraulice cedau sau nu tineau suficient. In timp insa, frana de urgenta a disparut si s-a transformat in frana de stationare. Adica o frana care are unic scop blocarea rotilor autoturismului cand acesta este oprit. Nu degeaba, frana de stationare a devenit in ultima perioada electrica, actionata de un simplu buton, imposibil de folosit in caz de urgenta, asa cum se intampla pe vremuri...
In cazul masinilor cu o transmisie manuala, multi soferi prefera in locul actionarii franei de stationare sa lase levierul cutiei intr-o viteza inferioara. Adica, atunci cand lasa masina oprita, o baga fie in viteza a 1-a, fie in a 2-a, fara sa traga frana de mana sau sa actioneze frana electrica de stationare. Dar oare asta inseamna ca este o solutie mai buna?
In sfarsit, este cazul celor care au autoturisme cu transmisii automate. Daca toate cutiile automate au Park, atunci de ce mai au si frana de mana? Mai trebuie sa tragem frana de mana la masinile hidramate sau nu? Putem sa lasam masina in N sau D dar sa tragem frana de mana? Care este oare cea mai buna varianta?
La masinile care au cutie de viteze manuala, este indicat sa actionam frana de mana (de stationare) atunci cand temperatura exterioara este pozitiva, adica peste 0 grade Celsius. Mereu, cu fiecare ocazie in care vrem sa oprim masina si sa o lasam parcata. Daca afara este cald si nu exista risc de inghet peste noapte, este recomandat sa tragem mereu frana de mana pentru a bloca rotile de pe puntea spate, roti care, in contact cu asfaltul, vor tine cel mai ferm si sigur autoturismul pe loc. Nu este recomandat sa lasam masina in viteza, pentru ca suprasolicitam transmisia si automobilul are mereu un joc de 10-20 de centimetri, deoarece rotile nu sunt blocate pe asfalt, ci se pot misca atat cat permit planetarele pana in cutie. In timp, daca folosim metoda cu lasatul in viteza, uzam prematur pinioanele din cutia de viteze.
Pe timp de iarna, lucrurile se schimba. Daca avem frana de mana automata, adica electrica, e bine sa o folosim si iarna, deoarece blocarea franei de pe spate nu se face prin cablu, ci prin intermediul unor motorase electrice puternice si riscul ca acestea sa se blocheze de la gheata este minim. Dar daca avem frana clasica pe cablu, trasa de levierul din interiorul masinii, daca afara sunt sub 0 grade, este bine sa evitam tragerea ei si sa lasam masina in viteza, pe o suprafata plana.
La masinile care au cutie de viteze automata, pe timp de vara trebuie mereu sa tragem frana de mana inainte sa punem levierul cutiei in Park. Deoarece daca am face invers sau nu am trage deloc frana de mana, dupa ce punem in Park, masina se va mai deplasa cativa centimetri si forteaza blocajul din cutie care nu ii permite sa inainteze mai mult. Daca tragem inainte frana de mana, rotile se vor bloca, masina nu se va misca, asa ca nu va exista fortarea micului ax metalic ce blocheaza cutia.
Pe timp de iarna, daca avem o masina cu cutie automata, este recomandat sa folosim si frana de mana pe cat posibil, exact ca pe timp de vara. Din pacate, este mai importanta pastrarea cutiei automate in stare buna, fara sa o uzam prematur, decat sa luam in considerare posibilitatea ca etrierul se va bloca de la inghet. Asadar, fie vara, fie iarna, daca avem cutie automata, cand oprim masina, prima oara tragem frana de mana, dupa care bagam cutia in Park.
ATENTIE! In cazul in care, pe timp de iarna, frana de mana se blocheaza, singura solutie este sa stropim etrierele sau tamburii cu apa fierbinte. Nu incercati cu ciocanul sau sa fortati deblocarea prin deplasare ca nu veti face decat sa agravati situatia,
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei


