Frana de mana trasa sau o lasam in viteza? Care este cea mai buna metoda de stationare

- Iarna, masinile cu cutie automata au nevoie de frana de mana trasa
- Lasatul in viteza, doar pe timp de iarna
- Frana de stationare, de folosit cand temperatura este pozitiva
Soferii au mereu o dilema legata de parcarea sau stationarea masinii: sa traga frana de mana sau sa o lase in viteza? Care sunt avantajele si care sunt dezavantajele fiecarei metode de blocare pe loc a autoturismului?
Frana de mana, pana nu demult, era cunoscuta sub numele de frana de urgenta. Adica era o frana menita sa fie utilizata in regim de urgenta, in caz ca franele hidraulice cedau sau nu tineau suficient. In timp insa, frana de urgenta a disparut si s-a transformat in frana de stationare. Adica o frana care are unic scop blocarea rotilor autoturismului cand acesta este oprit. Nu degeaba, frana de stationare a devenit in ultima perioada electrica, actionata de un simplu buton, imposibil de folosit in caz de urgenta, asa cum se intampla pe vremuri...
In cazul masinilor cu o transmisie manuala, multi soferi prefera in locul actionarii franei de stationare sa lase levierul cutiei intr-o viteza inferioara. Adica, atunci cand lasa masina oprita, o baga fie in viteza a 1-a, fie in a 2-a, fara sa traga frana de mana sau sa actioneze frana electrica de stationare. Dar oare asta inseamna ca este o solutie mai buna?
In sfarsit, este cazul celor care au autoturisme cu transmisii automate. Daca toate cutiile automate au Park, atunci de ce mai au si frana de mana? Mai trebuie sa tragem frana de mana la masinile hidramate sau nu? Putem sa lasam masina in N sau D dar sa tragem frana de mana? Care este oare cea mai buna varianta?
La masinile care au cutie de viteze manuala, este indicat sa actionam frana de mana (de stationare) atunci cand temperatura exterioara este pozitiva, adica peste 0 grade Celsius. Mereu, cu fiecare ocazie in care vrem sa oprim masina si sa o lasam parcata. Daca afara este cald si nu exista risc de inghet peste noapte, este recomandat sa tragem mereu frana de mana pentru a bloca rotile de pe puntea spate, roti care, in contact cu asfaltul, vor tine cel mai ferm si sigur autoturismul pe loc. Nu este recomandat sa lasam masina in viteza, pentru ca suprasolicitam transmisia si automobilul are mereu un joc de 10-20 de centimetri, deoarece rotile nu sunt blocate pe asfalt, ci se pot misca atat cat permit planetarele pana in cutie. In timp, daca folosim metoda cu lasatul in viteza, uzam prematur pinioanele din cutia de viteze.
Pe timp de iarna, lucrurile se schimba. Daca avem frana de mana automata, adica electrica, e bine sa o folosim si iarna, deoarece blocarea franei de pe spate nu se face prin cablu, ci prin intermediul unor motorase electrice puternice si riscul ca acestea sa se blocheze de la gheata este minim. Dar daca avem frana clasica pe cablu, trasa de levierul din interiorul masinii, daca afara sunt sub 0 grade, este bine sa evitam tragerea ei si sa lasam masina in viteza, pe o suprafata plana.
La masinile care au cutie de viteze automata, pe timp de vara trebuie mereu sa tragem frana de mana inainte sa punem levierul cutiei in Park. Deoarece daca am face invers sau nu am trage deloc frana de mana, dupa ce punem in Park, masina se va mai deplasa cativa centimetri si forteaza blocajul din cutie care nu ii permite sa inainteze mai mult. Daca tragem inainte frana de mana, rotile se vor bloca, masina nu se va misca, asa ca nu va exista fortarea micului ax metalic ce blocheaza cutia.
Pe timp de iarna, daca avem o masina cu cutie automata, este recomandat sa folosim si frana de mana pe cat posibil, exact ca pe timp de vara. Din pacate, este mai importanta pastrarea cutiei automate in stare buna, fara sa o uzam prematur, decat sa luam in considerare posibilitatea ca etrierul se va bloca de la inghet. Asadar, fie vara, fie iarna, daca avem cutie automata, cand oprim masina, prima oara tragem frana de mana, dupa care bagam cutia in Park.
ATENTIE! In cazul in care, pe timp de iarna, frana de mana se blocheaza, singura solutie este sa stropim etrierele sau tamburii cu apa fierbinte. Nu incercati cu ciocanul sau sa fortati deblocarea prin deplasare ca nu veti face decat sa agravati situatia,
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei


