Greseli pe care le fac soferii de masini turbo si care ii trimit la service mai repede

- Schimbul de ulei
- Turatia motorului rece
- Mersul la drum intins
V-am mai spus in trecut despre cum se conduce o masina turbo-diesel sau una turbo pe benzina. Dar acum va spunem care sunt principalele greseli pe care le fac soferii care detin o masina dotata cu turbocompresor, indiferent daca e diesel sau pe benzina. Greseli care trimit masina mult mai repede in service.
Extrem de putine sunt masinile din ziua de astazi care nu mai sunt supra-alimentate cu un turbocompresor. Pana si marca Dacia are in oferta mai multe motoare turbo decat aspirate. Ceea ce nu face decat sa demonstreze eficienta motorului supra-alimentat fata de unul aspirat care este pe cale de disparitie. Insa motoarele turbo, fie ca vorbim de cele diesel, fie ca vorbim de cele pe benzina, au nevoie de o exploatare aparte, chiar daca producatorii nu ne spun care este. Si daca facem unele greseli, riscam sa ajungem la service cu niste cheltuieli foarte mari, asa ca iata ce NU trebuie sa facem.
Schimbul de ulei
Pe langa faptul ca lubrifiaza componentele interne ale motorului, uleiul are si rol de racire a turbinei. Asa ca este foarte important sa avem ulei proaspat in motor, inlocuit mereu la termen, pentru a beneficia de racirea optima. Un ulei vechi, plin de depuneri, va circula mai greu prin sistemul de racire al turbinei, iar depunerile pot afecta axul central al turbocompresorului care se invarte la peste 150.000 rpm. Uleiul vechi risca sa devina mai putin vascos, adica va curge mai greu prin piesele metalice, iar daca depasim cu mult termenul reviziei, putem chiar sa infundam unele conducte cu ulei gros.
Uleiul care trebuie
La fel de periculos ca un ulei imbatranit este si uleiul cu o vascozitate neconforma, adica alta fata de ceea ce spune producatorul. Uleiul nu are doar rol de ungere a pieselor din interior, ci si de racire a turbinei, de curatare, de protectie anticoroziva si rol hidraulic. Daca noi nu utilizam vascozitatea indicata de producator, riscam sa compromitem una din aceste categorii. De aceea, nu trebuie sa folosim un ulei mai gros sau mai subtire decat cel cerut de producatorul masinii noastre. Turbina poate sa aiba si ea de suferit daca utilizam uleiul gresit. Adica un ulei prea subtire poate sa treaca prin semeringuri si sa ajunga in admisie, fiind ars odata cu carburantul, iar un ulei prea gros nu va putea raci bine turbina.
Turatia motorului rece
Cand motorul este rece, mai ales pe timpul iernii, uleiul din motor isi pierde putin din vascozitate si are nevoie de cateva minute de circulatie prin motor ca sa se incalzeasca si sa ajunga la vascozitatea optima. Cand este frig, trebuie sa evitam turatia excesiva a motorului in primele 5-10 minute de la pornire, deoarece asta inseamna sa fortam si turbina care nu se poate raci cum trebuie din cauza uleiului care se va misca mai greu prin circuit. Asta nu inseamna ca trebuie sa stam pe loc pana se incalzeste motorul, ci doar sa nu il turam prea mult pana cand se incalzeste putin.
Turatia motorului cald
Atunci cand motorul atinge temperatura optima de functionare, lucrurile stau ceva mai diferit. Adica nu trebuie sa ne sfiim sa turam un motor turbo, ca sa beneficiem de puterea si cuplul sau. Schimbarea treptelor la motoarele turbo difera de la unul la altul, daca este benzinar sau diesel, dar fiecare motor ii transmite soferului momentul in care turbocompresorul isi spune cuvantul si baga presiune in admisie. Nu strica sa turam motorul chiar si la o utilizare obisnuita in oras, pana la schimbarea urmatoarei trepte de viteza, deoarece uleiul va circula mai repede prin sistem si va raci turbina, iar depunerile cauzate de funinginile arderii de motorina vor scadea.
Sistemul Start&Stop
Mai toate masinile moderne beneficiaza de acest sistem menit sa contribuie la un consum redus. Insa producatorii se pare ca au omis aspectul protejarii turbinei, sau poate chiar asta isi doresc, ca soferii sa revina cat mai repede la service? Sa zicem ca fortezi masina si turezi motorul conducand agresiv. Sistemul S&S nu stie ca turbina este incinsa si cand opresti la semafor va opri automat motorul. In acest moment, turbina ramane fara racire, deoarece nu mai circula uleiul prin sistem. Iar acest lucru poate duce, in timp, la stricarea turbinei, deoarece caldura excesiva poate deforma axul central al turbocompresorului. Asadar, daca stim ca am condus mai agresiv, e recomandat sa dezactivam sistemul S&S si sa-l pornim doar cand conducem linistit.
Mersul la drum intins
O masina turbo se comporta la fel ca una cu motor aspirat la drum intins. Singura diferenta este cand circulam pe autostrada cu 140 km/h constant, cu pilotul automat, dupa care tragem pe dreapta si oprim la benzinarie. Daca am circulat mai mult timp la turatii mari, de peste 2500-3000 rpm, turbina este extrem de incinsa, la temperaturi normale pentru ea, dar foarte ridicate, iar daca noi oprim brusc motorul ne vom confrunta cu aceeasi problema mentionata mai sus. Adica ii taiem racirea. Asadar, este indicat fie sa lasam motorul sa mearga la ralanti cat alimentam si folosim toaleta, fie asteptam cateva minute si oprim ulterior motorul, protejand astfel sistemul turbo.
Oprirea motorului
Daca la pornire trebuie sa menajam motorul si sa nu-l turam excesiv in primele minute, la oprirea lui nu trebuie sa facem nimic. Asta, evident, daca ne oprim dintr-un mers normal, la turatie mica, in care turbina nu a fost deloc pusa la treburi grele. Adica atata timp cat nu am alergat masina, oprim, scoatem cheia din contact si ne vedem de treaba. Daca vrem sa oprim dupa o cursa ceva mai in forta, ideal este sa asteptam cateva zeci de secunde, nu minute, pana cand motorul face ca uleiul sa circule putin si sa raceasca si turbina. Dar poate ca noi am marit viteza pentru ca ne grabeam, asa ca nu se justifica asteptarea pe loc... Asadar, numai daca fortam motorul mai serios este bine sa asteptam 30 de secunde - 1 minut.
Cand cumparam o masina turbo, nimeni nu ne spune cum trebuie sa ne comportam cu ea. Si daca suntem niste soferi normali, care circula in limitele legale, nici nu trebuie sa ne comportam diferit cu motorul turbo. Insa trebuie sa retinem ca mereu e bine sa avem uleiul bun si exact tipul cerut de producator, dar si ca, atunci cand vom urca pe Transfagarasan turand motorul pe serpentine, daca vrem sa oprim sus la Balea ca sa mancam o ciorba, e bine sa asteptam cateva minute ca sa se raceasca motorul chinuit la urcare. Atata tot.
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei


