Greseli pe care le fac soferii de masini turbo si care ii trimit la service mai repede
- Schimbul de ulei
- Turatia motorului rece
- Mersul la drum intins
V-am mai spus in trecut despre cum se conduce o masina turbo-diesel sau una turbo pe benzina. Dar acum va spunem care sunt principalele greseli pe care le fac soferii care detin o masina dotata cu turbocompresor, indiferent daca e diesel sau pe benzina. Greseli care trimit masina mult mai repede in service.
Extrem de putine sunt masinile din ziua de astazi care nu mai sunt supra-alimentate cu un turbocompresor. Pana si marca Dacia are in oferta mai multe motoare turbo decat aspirate. Ceea ce nu face decat sa demonstreze eficienta motorului supra-alimentat fata de unul aspirat care este pe cale de disparitie. Insa motoarele turbo, fie ca vorbim de cele diesel, fie ca vorbim de cele pe benzina, au nevoie de o exploatare aparte, chiar daca producatorii nu ne spun care este. Si daca facem unele greseli, riscam sa ajungem la service cu niste cheltuieli foarte mari, asa ca iata ce NU trebuie sa facem.
Schimbul de ulei
Pe langa faptul ca lubrifiaza componentele interne ale motorului, uleiul are si rol de racire a turbinei. Asa ca este foarte important sa avem ulei proaspat in motor, inlocuit mereu la termen, pentru a beneficia de racirea optima. Un ulei vechi, plin de depuneri, va circula mai greu prin sistemul de racire al turbinei, iar depunerile pot afecta axul central al turbocompresorului care se invarte la peste 150.000 rpm. Uleiul vechi risca sa devina mai putin vascos, adica va curge mai greu prin piesele metalice, iar daca depasim cu mult termenul reviziei, putem chiar sa infundam unele conducte cu ulei gros.
Uleiul care trebuie
La fel de periculos ca un ulei imbatranit este si uleiul cu o vascozitate neconforma, adica alta fata de ceea ce spune producatorul. Uleiul nu are doar rol de ungere a pieselor din interior, ci si de racire a turbinei, de curatare, de protectie anticoroziva si rol hidraulic. Daca noi nu utilizam vascozitatea indicata de producator, riscam sa compromitem una din aceste categorii. De aceea, nu trebuie sa folosim un ulei mai gros sau mai subtire decat cel cerut de producatorul masinii noastre. Turbina poate sa aiba si ea de suferit daca utilizam uleiul gresit. Adica un ulei prea subtire poate sa treaca prin semeringuri si sa ajunga in admisie, fiind ars odata cu carburantul, iar un ulei prea gros nu va putea raci bine turbina.
Turatia motorului rece
Cand motorul este rece, mai ales pe timpul iernii, uleiul din motor isi pierde putin din vascozitate si are nevoie de cateva minute de circulatie prin motor ca sa se incalzeasca si sa ajunga la vascozitatea optima. Cand este frig, trebuie sa evitam turatia excesiva a motorului in primele 5-10 minute de la pornire, deoarece asta inseamna sa fortam si turbina care nu se poate raci cum trebuie din cauza uleiului care se va misca mai greu prin circuit. Asta nu inseamna ca trebuie sa stam pe loc pana se incalzeste motorul, ci doar sa nu il turam prea mult pana cand se incalzeste putin.
Turatia motorului cald
Atunci cand motorul atinge temperatura optima de functionare, lucrurile stau ceva mai diferit. Adica nu trebuie sa ne sfiim sa turam un motor turbo, ca sa beneficiem de puterea si cuplul sau. Schimbarea treptelor la motoarele turbo difera de la unul la altul, daca este benzinar sau diesel, dar fiecare motor ii transmite soferului momentul in care turbocompresorul isi spune cuvantul si baga presiune in admisie. Nu strica sa turam motorul chiar si la o utilizare obisnuita in oras, pana la schimbarea urmatoarei trepte de viteza, deoarece uleiul va circula mai repede prin sistem si va raci turbina, iar depunerile cauzate de funinginile arderii de motorina vor scadea.
Sistemul Start&Stop
Mai toate masinile moderne beneficiaza de acest sistem menit sa contribuie la un consum redus. Insa producatorii se pare ca au omis aspectul protejarii turbinei, sau poate chiar asta isi doresc, ca soferii sa revina cat mai repede la service? Sa zicem ca fortezi masina si turezi motorul conducand agresiv. Sistemul S&S nu stie ca turbina este incinsa si cand opresti la semafor va opri automat motorul. In acest moment, turbina ramane fara racire, deoarece nu mai circula uleiul prin sistem. Iar acest lucru poate duce, in timp, la stricarea turbinei, deoarece caldura excesiva poate deforma axul central al turbocompresorului. Asadar, daca stim ca am condus mai agresiv, e recomandat sa dezactivam sistemul S&S si sa-l pornim doar cand conducem linistit.
Mersul la drum intins
O masina turbo se comporta la fel ca una cu motor aspirat la drum intins. Singura diferenta este cand circulam pe autostrada cu 140 km/h constant, cu pilotul automat, dupa care tragem pe dreapta si oprim la benzinarie. Daca am circulat mai mult timp la turatii mari, de peste 2500-3000 rpm, turbina este extrem de incinsa, la temperaturi normale pentru ea, dar foarte ridicate, iar daca noi oprim brusc motorul ne vom confrunta cu aceeasi problema mentionata mai sus. Adica ii taiem racirea. Asadar, este indicat fie sa lasam motorul sa mearga la ralanti cat alimentam si folosim toaleta, fie asteptam cateva minute si oprim ulterior motorul, protejand astfel sistemul turbo.
Oprirea motorului
Daca la pornire trebuie sa menajam motorul si sa nu-l turam excesiv in primele minute, la oprirea lui nu trebuie sa facem nimic. Asta, evident, daca ne oprim dintr-un mers normal, la turatie mica, in care turbina nu a fost deloc pusa la treburi grele. Adica atata timp cat nu am alergat masina, oprim, scoatem cheia din contact si ne vedem de treaba. Daca vrem sa oprim dupa o cursa ceva mai in forta, ideal este sa asteptam cateva zeci de secunde, nu minute, pana cand motorul face ca uleiul sa circule putin si sa raceasca si turbina. Dar poate ca noi am marit viteza pentru ca ne grabeam, asa ca nu se justifica asteptarea pe loc... Asadar, numai daca fortam motorul mai serios este bine sa asteptam 30 de secunde - 1 minut.
Cand cumparam o masina turbo, nimeni nu ne spune cum trebuie sa ne comportam cu ea. Si daca suntem niste soferi normali, care circula in limitele legale, nici nu trebuie sa ne comportam diferit cu motorul turbo. Insa trebuie sa retinem ca mereu e bine sa avem uleiul bun si exact tipul cerut de producator, dar si ca, atunci cand vom urca pe Transfagarasan turand motorul pe serpentine, daca vrem sa oprim sus la Balea ca sa mancam o ciorba, e bine sa asteptam cateva minute ca sa se raceasca motorul chinuit la urcare. Atata tot.
-
Jante de aliaj 5x112 r18 originale audi a4 b9,(compatibile...
600 €
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830
200 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen...
500 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen...
500 Lei
Bmw 520 2.0 d 2012
7500 €
Adaptor bec led volkswagen golf 7 / passat b7 / scirocco 386913
23 Lei
-
Plasa rulou separare portbagaj originala vw touareg (7l)
299 Lei
Stop stanga aripa, fiat albea (178) (id:650991)
274 Lei
Bandou / ornament aripa stanga spate hyundai tucson fab. 2004...
100 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett...
5000 Lei
A6510700587 28342997 delphi r00002d injector mercedes cdi 2.2...
100 €
G-g02085 macara pentru camionete 450kg
897 Lei
-
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017
1089 Lei
Scrumiera skoda octavia ii fab. 2004 - 2013 ⭐⭐⭐⭐⭐
100 Lei
Stop stanga / dreapta dacia sandero 2008 2009 2010 2011 2012
100 Lei
-
Furtun / conducta intercooler audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 -...
80 Lei
Bmw 320 2.0d 2007
3650 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite...
2900 €
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta...
3000 Lei
Radio cd audi a5 a4 b8, 8t1035652g, 8t1035652d,
380 Lei
Jante noi 17 inch originale vw passat 3g b8 r17 nivelles
950 €
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new...
2000 Lei
Suport accesorii audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 - 2012...
50 Lei
Motor iveco daily 2.8 hdi
2200 Lei
-
Capac buton geam electric opel astra h zafira b tigra b
20 Lei
Fiting adblue încălzit cu filtru cod 98001230
300 Lei
Carcasa cutie sigurante dacia sandero 2 stepway 2013-2020 noua
160 Lei
-
Carlig remorca 7h0803881b volkswagen vw transporter t5 [2003 -...
600 Lei
Jante audi a4 b9 a6 avant 4g/4g1 a6 f2 new a6 allroad q3 q5...
3600 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452
70 Lei
-
Motoras reglare far xenon audi a6 c7, audi a6 4g, a7, s6, rs6...
100 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa...
3000 Lei
Dezmembram renault kangoo 1.5 dci an fabr. 2015
-
Vw bora 1600 2000
1000 €
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco...
600 €
Carlig remorcare nissan qashqai j10 2007 2008 2009 2010 2011 2012
500 Lei
PieseAuto.ro
Accident frontal: ce piese auto schimbam la masina?
PieseAuto.ro
Cand dai drumul la aerul conditionat se aud zgomote? Iata ce piese se strica

