Greseli pe care le fac soferii de masini turbo si care ii trimit la service mai repede

- Schimbul de ulei
- Turatia motorului rece
- Mersul la drum intins
V-am mai spus in trecut despre cum se conduce o masina turbo-diesel sau una turbo pe benzina. Dar acum va spunem care sunt principalele greseli pe care le fac soferii care detin o masina dotata cu turbocompresor, indiferent daca e diesel sau pe benzina. Greseli care trimit masina mult mai repede in service.
Extrem de putine sunt masinile din ziua de astazi care nu mai sunt supra-alimentate cu un turbocompresor. Pana si marca Dacia are in oferta mai multe motoare turbo decat aspirate. Ceea ce nu face decat sa demonstreze eficienta motorului supra-alimentat fata de unul aspirat care este pe cale de disparitie. Insa motoarele turbo, fie ca vorbim de cele diesel, fie ca vorbim de cele pe benzina, au nevoie de o exploatare aparte, chiar daca producatorii nu ne spun care este. Si daca facem unele greseli, riscam sa ajungem la service cu niste cheltuieli foarte mari, asa ca iata ce NU trebuie sa facem.
Schimbul de ulei
Pe langa faptul ca lubrifiaza componentele interne ale motorului, uleiul are si rol de racire a turbinei. Asa ca este foarte important sa avem ulei proaspat in motor, inlocuit mereu la termen, pentru a beneficia de racirea optima. Un ulei vechi, plin de depuneri, va circula mai greu prin sistemul de racire al turbinei, iar depunerile pot afecta axul central al turbocompresorului care se invarte la peste 150.000 rpm. Uleiul vechi risca sa devina mai putin vascos, adica va curge mai greu prin piesele metalice, iar daca depasim cu mult termenul reviziei, putem chiar sa infundam unele conducte cu ulei gros.
Uleiul care trebuie
La fel de periculos ca un ulei imbatranit este si uleiul cu o vascozitate neconforma, adica alta fata de ceea ce spune producatorul. Uleiul nu are doar rol de ungere a pieselor din interior, ci si de racire a turbinei, de curatare, de protectie anticoroziva si rol hidraulic. Daca noi nu utilizam vascozitatea indicata de producator, riscam sa compromitem una din aceste categorii. De aceea, nu trebuie sa folosim un ulei mai gros sau mai subtire decat cel cerut de producatorul masinii noastre. Turbina poate sa aiba si ea de suferit daca utilizam uleiul gresit. Adica un ulei prea subtire poate sa treaca prin semeringuri si sa ajunga in admisie, fiind ars odata cu carburantul, iar un ulei prea gros nu va putea raci bine turbina.
Turatia motorului rece
Cand motorul este rece, mai ales pe timpul iernii, uleiul din motor isi pierde putin din vascozitate si are nevoie de cateva minute de circulatie prin motor ca sa se incalzeasca si sa ajunga la vascozitatea optima. Cand este frig, trebuie sa evitam turatia excesiva a motorului in primele 5-10 minute de la pornire, deoarece asta inseamna sa fortam si turbina care nu se poate raci cum trebuie din cauza uleiului care se va misca mai greu prin circuit. Asta nu inseamna ca trebuie sa stam pe loc pana se incalzeste motorul, ci doar sa nu il turam prea mult pana cand se incalzeste putin.
Turatia motorului cald
Atunci cand motorul atinge temperatura optima de functionare, lucrurile stau ceva mai diferit. Adica nu trebuie sa ne sfiim sa turam un motor turbo, ca sa beneficiem de puterea si cuplul sau. Schimbarea treptelor la motoarele turbo difera de la unul la altul, daca este benzinar sau diesel, dar fiecare motor ii transmite soferului momentul in care turbocompresorul isi spune cuvantul si baga presiune in admisie. Nu strica sa turam motorul chiar si la o utilizare obisnuita in oras, pana la schimbarea urmatoarei trepte de viteza, deoarece uleiul va circula mai repede prin sistem si va raci turbina, iar depunerile cauzate de funinginile arderii de motorina vor scadea.
Sistemul Start&Stop
Mai toate masinile moderne beneficiaza de acest sistem menit sa contribuie la un consum redus. Insa producatorii se pare ca au omis aspectul protejarii turbinei, sau poate chiar asta isi doresc, ca soferii sa revina cat mai repede la service? Sa zicem ca fortezi masina si turezi motorul conducand agresiv. Sistemul S&S nu stie ca turbina este incinsa si cand opresti la semafor va opri automat motorul. In acest moment, turbina ramane fara racire, deoarece nu mai circula uleiul prin sistem. Iar acest lucru poate duce, in timp, la stricarea turbinei, deoarece caldura excesiva poate deforma axul central al turbocompresorului. Asadar, daca stim ca am condus mai agresiv, e recomandat sa dezactivam sistemul S&S si sa-l pornim doar cand conducem linistit.
Mersul la drum intins
O masina turbo se comporta la fel ca una cu motor aspirat la drum intins. Singura diferenta este cand circulam pe autostrada cu 140 km/h constant, cu pilotul automat, dupa care tragem pe dreapta si oprim la benzinarie. Daca am circulat mai mult timp la turatii mari, de peste 2500-3000 rpm, turbina este extrem de incinsa, la temperaturi normale pentru ea, dar foarte ridicate, iar daca noi oprim brusc motorul ne vom confrunta cu aceeasi problema mentionata mai sus. Adica ii taiem racirea. Asadar, este indicat fie sa lasam motorul sa mearga la ralanti cat alimentam si folosim toaleta, fie asteptam cateva minute si oprim ulterior motorul, protejand astfel sistemul turbo.
Oprirea motorului
Daca la pornire trebuie sa menajam motorul si sa nu-l turam excesiv in primele minute, la oprirea lui nu trebuie sa facem nimic. Asta, evident, daca ne oprim dintr-un mers normal, la turatie mica, in care turbina nu a fost deloc pusa la treburi grele. Adica atata timp cat nu am alergat masina, oprim, scoatem cheia din contact si ne vedem de treaba. Daca vrem sa oprim dupa o cursa ceva mai in forta, ideal este sa asteptam cateva zeci de secunde, nu minute, pana cand motorul face ca uleiul sa circule putin si sa raceasca si turbina. Dar poate ca noi am marit viteza pentru ca ne grabeam, asa ca nu se justifica asteptarea pe loc... Asadar, numai daca fortam motorul mai serios este bine sa asteptam 30 de secunde - 1 minut.
Cand cumparam o masina turbo, nimeni nu ne spune cum trebuie sa ne comportam cu ea. Si daca suntem niste soferi normali, care circula in limitele legale, nici nu trebuie sa ne comportam diferit cu motorul turbo. Insa trebuie sa retinem ca mereu e bine sa avem uleiul bun si exact tipul cerut de producator, dar si ca, atunci cand vom urca pe Transfagarasan turand motorul pe serpentine, daca vrem sa oprim sus la Balea ca sa mancam o ciorba, e bine sa asteptam cateva minute ca sa se raceasca motorul chinuit la urcare. Atata tot.
-
0445110489 0445110488 cv6q 9f593 aa 0986435288 bosch injector... 450 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
5801647158 gt5518r 820803-0004 820803-5004s garrett... 7500 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Buton dublu geamuri electrice fata dacia logan 2 mcv stepway... 50 Lei
-
A2c89782400 a2c59513595 167000061r 5ws40977 pompa inalta... 750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Dezmembrari volvo s60
-
0445110248 0986435163 504088823 bosch injector fiat ducato /... 500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
-
Dezmembrari volvo s60
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
042200-0402 88370-76020 042200-0404 denso compresor ac lexus... 1500 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
-
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
Injector 0445110064 cod 33800 27010y hyndai i30 accent elantra... 200 Lei
0445110524 55246223 0986435280 bosch injector alfa romeo 1.6... 500 Lei
-
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
Modul audio 2000 fwd volkswagen vw passat b7 [2010 - 2015]... 100 Lei
Diferential fata 31517533433 bmw x1 e84 [2009 - 2012] 1500 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei


