Inmatricularea masinilor cu volan pe dreapta si pericolul acestora

- Romania permite circulatia masinilor cu volan pe dreapta fara probleme
- Numarul accidentelor provocate de soferii care conduc masini din Anglia este in crestere
- RAR-ul este institutia care poate face o schimbare in bine
In Romania este legal sa inmatriculezi si sa circuli cu un automobil dotat cu volan pe dreapta. Ceea ce este o mare aberatie din cauza nivelului urias de pericol pe care un automobil cu volan pe dreapta il presupune. Mai jos incercam sa va spunem de ce noi credem ca legea ar trebui schimbata.
Ce modificari trebuie sa aiba o masina pentru a fi inscrisa in circulatie, in Romania?
Din pacate, extrem de simplu. Conform legii, unica modificare pe care esti obligat sa o faci se refera la sistemul de iluminare fata. Iar acest lucru se face foarte usor si ieftin, cumparand de la dezmembrari sau noua o pereche de faruri pentru acelasi autoturism, dar speciale pentru o masina cu volan pe stanga. Astfel, fascicolul de lumina va fi orientat spre partea dreapta a drumului, fara a-i incomoda pe soferii care vin de pe contra-sens. Si, in afara de acest lucru, legea romaneasca este atat de proasta incat nu-ti mai cere nimic altceva...
In ciuda altor zvonuri conform carora mai trebuie sa schimbi si oglinda din stanga cu una periscopica, capabila sa iti ofere o mai buna vizibilitate in caz ca esti depasit de un alt vehicul, legea nu obliga soferii sa umble si la oglinzi, ci doar la faruri. Si nimic mai mult!
Cum poti inmatricula un automobil cu volan pe dreapta in Romania definitiv?
Exact la fel ca oricare alt autoturism cu volan pe stanga. Mai precis, dupa ce ai facut schimbarea farurilor si ai reglat corespunzator fascicolul cu un aparat special, te poti duce la RAR in vederea obtinerii cartii de identitate cu care ulterior o inscrii la financiar si obtii certificatul de inmatriculare de la DRPCIV. Te programezi, platesti intre 450 si 900 de lei, in functie de serviciile dorite. Mai precis, obtinere CIV, omologare, identificare si ITP. Dar, fiind la prima inmatriculare, esti obligat sa faci inspectia si ITP-ul la RAR. Asadar, in jur de 450 de lei tot platesti.
Urmeaza etapa de inscriere la Circa Financiara, unde platesti si Timbrul de Mediu daca este cazul, dupa care te duci cu taxele platite si cu actele de la RAR si financiar la DRPCIV de unde obtii talonul si placutele de inmatriculare. Cu alte cuvinte, pasii sunt exact aceiasi cu cei pe care ii face orice alt sofer care vrea sa treaca pe numele sau o masina adusa de afara cu volan pe stanga.
Documentele finale cu care trebuie sa te prezinti la DRPCIV in vederea obtinerii numerelor definitive:
- Cerere inmatriculare tip (se ia gratis de la informatii sau de pe site)
- Declaratie date personale
- Delegatie
- Copie CUI
- Fisa de inmatriculare cu viza/vizele Administratiilor Financiare
- Contractul de vanzare cumparare (copie original UK) + contractul de vanzare cumparare intre persoana fizica si persoana juridica in copie creat in tara
- Certificatul de inregistrare a autovehiculului (original UK) + copie
- Copia politei de asigurare RCA
- Cartea de identitate a autovehiculului CIV, original si copie fata/verso
- Certificatul de autenticitate eliberat de RAR
- Decizia de calculare a taxei de timbru + copie
- Chitanta reprezentand plata timbrului de mediu + copie
- Chitanta plata taxa de inmatriculare
- Chitanta contravaloare talon
- Numerele de inmatriculare UK curate
Problemele pe care le prezinta in Romania o masina cu volan pe dreapta
In primul rand, nu trebuie sa uitam ca discutam de ROMANIA! O tara in care este dificil sa circuli oricum cu volan pe stanga, din cauza semnelor de circulatie prost puse, din cauza lipsei de vizibilitate, din cauza ca avem o infrastructura proasta si o stare a drumurilor execrabila. Nu degeaba, Romania este fruntasa la capitolul accidente grave la nivel european... Daca mai adaugam si condusul unei masini cu volan pe dreapta, atunci lucrurile se complica si mai mult.
”Adrian P., de 55 de ani, a condus auto marca Mercedes Sprinter, înmatriculat în Marea Britanie, iar pe fondul efectuării unei depăşiri neregulamentare a acroşat atelajul cu tracţiune animală condus de Vilmos F. apoi a intrat în coliziune frontală cu autoturismul marca Volkswagen, condus regulamentar din sens opus de Sergiu C., de 21 de ani. În urma impactului a rănirea gravă a ambilor conducători auto, a conducătorului atelajului şi a 2 pasagere din autoturismul care circula regulamentar , în vârstă de 16 şi respectiv 17 ani”, se arată într-un comunicta rmeis presei de IPJ Satu Mare.
Cea mai mare problema este vizibilitatea in trafic. Si aici nu ne referim la mersul urban, cu viteza mica. Ci la mersul cu viteza mare, in coloana, la drum intins, pe drumuri nationale, adica acele sosele pe care au loc cele mai multe accidente rutiere grave. Sa zicem ca mergi in spatele unui autocar sau al unui camion si vrei sa depasesti. Intr-o masina cu volan pe stanga, ai nevoie doar de o jumatate de metru ca sa iesi, pentru a te asigura ca nu vine nicio masina de pe contra-sens ca sa poti depasi in siguranta. Ei bine, soferul fiind in partea dreapta, cand conduci o masina adusa din Anglia si vrei sa faci o depasire, esti obligat sa iesi cu mai mult de jumatate din masina pentru a vedea daca vine cineva din fata.
O alta problema este cand esti depasit. Sa reluam situatia de mai sus si, pentru a te asigura mai bine, lasi o distanta mult mai mare intre masina ta si cea din fata ca sa poti vedea mai bine daca vine cineva de pe contra-sens. In aceasta situatie, ai toate sansele sa fii depasit de alte masini. La fel cum se poate intampla si in oras sau oriunde altundeva. Problema cu masinile cu volan pe dreapta este ca soferul se asigura extrem de greu in oglinda retrovizoare din stanga. Pentru ca este mai departe de ea, logic. Iar sansele ca tu sa faci o manevra de depasire sau de viraj la stanga, in timp ce deja alte masini au intrat in depasirea ta, fara ca tu sa-i vezi, sunt maxime.
A treia problema la fel de grava este circulatia pe timp de noapte. Pe soselele Romaniei intunecate, pline cu biciclisti, carute fara semnalizare si remorci uitate pe marginea drumului, ai nevoie de cea mai buna vizibilitate. Din pacate, cei de la RAR nu s-au gandit la un aspect: masinile cu volan pe stanga au luminile special reglate pentru a-i oferi celui de la volan o vizibilitate buna. Degeaba reglezi luminile la fel pentru o masina cu volan pe dreapta, pentru ca soferul, daca sta in dreapta, o sa aiba parte de niste probleme: eventualele obstacole din dreapta vor fi obturate de stalpul parbrizului, farurile masinilor din spate il pot orbi mai usor, lumina fascicolelor din farurile propriei masini nu va fi aliniata cu ochii soferului si orice viraj efectuat la stanga va avea nevoie de un surplus de siguranta.
"Astfel de autovehicule, care au volan pe dreapta, devin foarte periculoase. În momentul în care execuţi manevra de depăşire, trebuie să te asiguri, or ca să te asiguri, trebuie să ieşi cu jumătate de maşină în afară. De aici şi până la accident nu mai e decât un singur pas. Sperăm că pe parcursul anului viitor, la nivelul RAR, să se poată lua o decizie cu privire la admiterea sau neadmiterea acestor autovehicule", a declarat, la Romania TV, şeful Direcţiei Rutiere, Lucian Diniţă, in 2012!!!!!
Masinile cu volan pe dreapta, un pericol public de care trebuie sa scapam urgent!
Asa cum ati citit mai sus, seful politiei rutiere spunea acum 3 ani ca aceste autoturisme sunt un pericol urias pe strazile din Romania. Pana acum, nu s-a luat nicio masura pentru a limita accesul acestor masini. Pe site-ul RAR, referitor la acest aspect, sunt scrise doar cateva randuri penibile:
Registrul Auto Român eliberează cartea de identitate pentru aceste vehicule cu volan pe dreapta pe baza aceloraşi condiţii ca şi pentru vehiculele care au postul de conducere pe partea stângă, în plus fiind necesară echiparea vehiculelor cu faruri care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului (specifice circulaţiei pe partea dreaptă).
Legislatia ar trebui schimbata urgent pentru a limita accesul pe strazi, asa cum se intampla si in alte tari. De exemplu, acolo unde se circula cu automobile cu volan pe dreapta, precum tarile din Marea Britanie, autoturismele care au volan pe stanga au un numar limitat de zile in care pot circula nestingherite. Dupa care, trebuie sa treaca prin anumite proceduri de omologare si verificari.
Din pacate, Uniunea Europeana este cea care pune mai presus egalitatea intre soferi decat siguranta rutiera. Pentru ca cei de la RAR au incercat in trecut sa schimbe legislatia si chiar sa interzica acordarea ITP-ului pentru masinile cu volan pe dreapta, insa au primit somatii din partea UE ca incalca dreptul cetatenilor europeeni la libera circulatie. Daca tot nu pot interzice acest lucru, macar pot inaspri normele de omologare si inmatriculare, dar pot la fel de bine sa creasca si taxele: vrei sa faci identificarea la o masina cu volan pe stanga, platesti 110 lei, vrei sa faci la o masina cu volan pe dreapta, platesti 1500 de lei. Cert este ca niste masuri se cer de urgenta!
In Romania, masinile cu volan pe dreapta omoara oameni si reprezinta un pericol urias din mai multe motive:
- sunt extrem de periculoase atunci cand vrei sa depasesti;
- pot provoca accidente atunci cand sunt depasite de alte vehicule, pentru ca soferul nu are vizibilitate;
- pasagerul care sta in stanga este in permanenta la propriu pe "scaunul mortului", fiind cel mai vulnerabil;
- conducerea pe timp de noapte este un chin si ii scade soferului vizibilitatea;
- au o stare tehnica precare, fiind de cele mai multe ori masini aduse din Anglia, cumparate pe bani putini, pe care englezii le dadeau oricum la fier vechi.
-
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
-
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
-
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
-
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
-
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei


