Jante mai mari si roti mai late: se strica sau nu confortul? Ce dezavantaje sunt?

Jante mai mari si roti mai late: se strica sau nu confortul? Ce dezavantaje sunt?
  • Articulatiile cedeaza mai repede cu roti mai mari
  • Franarea, defectuoasa daca pneurile sunt foarte late
  • Anvelope joase, sportivitate crescuta usor
Distribuie pe Facebook

Am vazut si am auzit multi soferi care spun ca daca pun pe masina jante mai mari, dispare confortul. Sau, daca pun anvelope cu talon mai inalt, creste confortul. Care sa fie adevarul?

Sa luam, spre exemplu, o masina destul de normala, cum ar fi un BMW E36. O masina care are, de fabrica, jante pe 15 inch. Evident, pentru ca este o masina pe care acum o conduc numai pasionatii, cineva se gandeste sa-i schimbe aspectul cu niste jante ceva mai mari. De exemplu, sa-i puna niste jante pe 18 inch. Trecem peste factorul omologare, care in Romania este o bataie de joc, si, in ciuda regulilor impuse de RAR, omul se gandeste sa-i puna jante mari, pe 18. Se strica, sau nu confortul, fata de rotile care erau initial, pe 15 toli?

Cand masina avea rotile originale, latimea anvelopei era de 195 cu inaltime 60, de exemplu. Ulterior, odata cu jantele cu diametru mult mai mare, au venit si anvelope cu o latime crescuta, ca doar nu pui 195 pe jante de 18 inch, nu? Mai exact, la jante mari, vin anvelope mai late, dar cu talon mai mic, sa pastrezi oarecum diametrul total al rotii, ca altfel ar atinge aripa sau contraaripa. Sa zicem ca acum ai anvelope de 225 latime cu talon 40.

Anvelope inguste sau late

Ei bine, vei avea surpriza sa observi ca pe partea de confort masina nu a pierdut nicio calitate. Adica gropile se simt la fel, socurile nu se transmit mai agresiv prin articulatii in volan si, daca nu ai stii, nu ti-ai da seama ca ai alte roti. De ce? Pentru ca anvelopa a pierdut la inaltimea talonului, adica la elongatie, dar a castigat la latime, iar impactul cu obstacolele se imparte la fel. In schimb, vor exista diferente la consum, pentru ca rotile mai mari sunt mai grele, dar si la manevrabilitate, pentru ca frecarea este crescuta si se resimte mai multa rezistenta in volan. Noroc ca avem servo-directie...

Asadar, in general, daca pui jante mai mari cu anvelope mai late, nu vei simti diferente majore sau deloc fata de unele jante mai mici, incaltate cu pneuri mai inguste. Socul este absorbit diferit, pe latime, nu pe inaltime, dar pe o suprafata similara.

Trebuie sa avem in vedere alte neajunsuri ceva mai importante, asa cum spuneam mai sus. Pentru ca, daca inlocuim niste jante de 15 cu unele de 18, ne vom trezi ca trenul de rulare, planetarele, cutia si motorul, trebuie sa invarta in plus vreo 10 - 15 kilograme, uneori si mai mult. Asta se traduce printr-un consum de carburant crescut. Poate ca nu semnificativ, dar 1 litru la 100 km, cu siguranta...

Anvelope inguste sau late

O alta problema poate fi tinuta de drum. In general, o masina cu roti mai late si anvelope cu talon mic are o tinuta mai buna, pentru ca ruliul cauzat de elasticitatea peretilor laterali scade. Insa la o masina normala, nu vom sesiza diferente majore, ci doar daca, simultan cu rotile mai late, vin si niste amortizoare sport.

Inca un dezavantaj atunci cand punem roti mai mari, nu doar cu o marime, sarind de la 15 la 16, ci mult mai mari, din cauza unei greutati suplimentare pe fiecare fuzeta, ne vom da seama ca tot ce tine de articulatii se uzeaza mai repede. Si aici ne referim la pivoti si la bucsaraie, care este nevoita sa primeasca socuri de la o roata mai grea. E ca si cum ai tine intr-o mana o sticla de suc de 0.5 litri, dupa care o schimbi cu una de 2.0 litri. E clar, ca iti va obosi mai repede incheietura...

Si, nu in ultimul rand, mai exista problema cu franarea. Reluam exemplul cu masina populara BMW E36 care vine de fabrica, pentru motorizarea 318i, cu frane pe disc plin pe fata si tamburi pe puntea spate. Cam ca o Dacie 1300... Ei bine, aceste frane deloc performante au fost gandite sa opreasca o masina incaltata cu anvelope late de 195. Motorizarile mai mari, cu mai multa putere, au primit atat frane mai bune, cu discuri pe spate si ventilate pe fata, cat si anvelope mai late. Daca insa, noi, vom pune pe franele originale de 318i niste jante cu anvelope late de 225, nu facem decat sa ne jucam cu viata. Pentru ca, din cauza aderentei mari pe care o are un pneu mai lat fata de unul ingust, riscam sa suprasolicitam franele si sa ne trezim cu etriere stricate sau furtune sparte. Prin urmare, roti cu mult mai mari necesita si frane mai bune.

In concluzie, daca ai chef sa treci la niste roti mai mari, o poti face fara griji doar daca pastrezi o decenta minima. Adica poti trece de la 15 la 16 inch, poate si 17, iar latimea sa creasca si ea cu 1-2 masuri. Daca te arunci, asa cum fac multi, sa treci direct la niste roti cu mult mai mari, din pacate, ai mai multe probleme decat avantaje. Poate ca nu pierzi confortul, dar poti pierde bani si, in rare si extreme cazuri, chiar viata.

Anvelope inguste sau late

Distribuie pe Facebook
mai multe