La ce sa ne uitam sub capota motorului unei masini second-hand pe care vrem sa o cumparam

- Scurgeri si umezeala
- Acumulatorul masinii
- Flansele de amortizor
Atunci cand vrei sa cumperi o masina rulata de la cineva, te uiti la starea exterioara, la starea caroseriei, te uiti dupa eventuale lovituri si defecte. Dupa care treci la interior, te uiti si la motor, iar la final te pui sa faci un test-drive. Insa la ce trebuie sa ne uitam cand ridicam capota?
Multi samsari sau pur si simplu vanzatori dornici sa-ti ascunda ceva se bazeaza pe faptul ca cei care se pricep, cat de cat, la mecanica, sunt foarte putini. Asa ca nu iti vor spune chiar toate defectele masinii, ci te vor lasa sa le descoperi sau nu. In cazul in care un cumparator neavizat nu le vede, atunci va lua o masina proasta care il va costa multi bani in viitor. Dar daca un cumparator care stie la ce sa se uite vede defectele ascunse, cel mai probabil vanzatorul va ramane cu buza umflata. Iar aruncarea unei priviri atente sub capota motorului este extrem de importanta: o aripa ruginita se repara usor, dar costurile serioase sunt la motor, asa ca nu vrem sa avem probleme acolo...
1. Scurgeri si umezeala
Cum ai ridicat capota motorului, uita-te atent peste tot la eventuale scurgeri sau urme de umezeala. Aici ne referim la scurgeri de ulei sau de lichide, care se vad pe corpul motorului. Fie in partea de sus, fie in laterale sau chiar in fata. Un motor bun trebuie sa fie uscat complet, iar cand dai cu degetul sa ramana curat. Daca e murdar si dai cu degetul, cu siguranta o sa iti ramana ulei sau altceva pe mana. Dar trebuie sa te uiti atent, pe langa garnitura de chiulasa, pe langa galeria de evacuare si admisie, sus, langa bujii, langa furtune, peste tot unde iti poti arunca privirea.
Pot exista scurgeri de ulei sau de lichid de servo, pot fi scurgeri de antigel sau de lichid de frana. Orice lichid din motor poate sa scape pe undeva. Si daca vedem asta, inseamna ca sunt niste probleme. In primul rand, daca sunt scurgeri, motorul acela nu a fost ingrijit corespunzator, asa ca trebuie evitat. In al doilea rand, nu am vrea sa ne trezim la un moment dat ca ramanem fara ulei in motor din cauza unei neglijente.
2. Acumulatorul masinii
Desi unele masini au bateria in portbagaj, majoritatea o au sub capota motorului. Nu trebuie sa trecem cu vederea acumulatorul masinii, ci trebuie sa ne uitam atent la el. In primul rand, trebuie sa ne uitam jos, langa baterie, in cautarea urmelor de acid curs din baterie. Mai trebuie sa ne uitam si la peretii laterali, sa nu fie umflati, semn ca bateria prezinta un pericol de explozie si este oricum in ultima perioada a vietii sale. La fel de atent trebuie sa ne uitam si la borne: sa nu fie coclite si ruginite.
Cumparatorii mai trebuie sa stie ca fiecare acumulator auto are data de fabricatie stantata in partea de sus. Daca vedem ca bateria are deja 4-5 ani, inseamna ca trebuie schimbata in curand. Poate ca nu ratezi o masina buna din cauza bateriei vechi, dar macar poti sa mai negociezi ceva daca e cazul sau macar stii ce cheltuieli te asteapta.
3. Lonjeroanele
Sub capota ne mai putem uita sa vedem daca masina a suferit un impact frontal. In spatele barei de protectie sunt suporturile de bara care se continua cu cele doua lonjeroane. Sunt cele mai inaintate elemente de rezistenta ale caroseriei si, in cazul unui accident puternic, se deplaseaza sau se indoaie. Si oricat le-ar repara un specialist, tot vor purta urmele de lovitura mult si bine.
Asadar, dupa ce ridicam capota, ne putem uita in spatele farurilor, in partea de jos, intre motor si trager, cautand urme de rugina si chit. Ne trebuie o lanterna, cel mai probabil, sau sa urcam masina pe elevator, insa si daca esti incepator iti poti da seama daca acolo s-a intervenit. O masina buna, nelovita, are vopseaua de fabrica si nu are urme de reparatii nicaieri.
4. Vasul de expansiune
Daca nu stii ce este vasul de expansiune, iti spunem noi: este vasul in care se pune lichidul de racire si din care, in functie de presiune, sistemul de racire isi trage sau da afara antigel. Aceasta piesa auto transparenta, prin care se vede nivelul lichidului, face mult mai multe decat crezi. De fapt, iti spune multe lucruri despre motorul masinii pe care tu doresti sa o cumperi.
Uita-te atent la vasul de expansiune si scoate-i capacul cu motorul oprit. Daca lichidul de racire este murdar cu urme de rugina sau pete de ulei, inseamna ca motorul are sau a avut probleme. Adica sunt mari sanse ca un motor care are lichidul maro si plin de ulei sa fi avut garnitura de chiulasa arsa. Mai mult, daca uleiul ajunge in racire, sunt mari sanse ca acesta sa dispara in curand. Adica acel motor mananca ulei, mai pe romaneste... Asadar, daca vezi in vasul de expansiune mizerie sau antigel care nu este curat si cu o culoare bine delimitata, inseamna ca acel motor are niste probleme ascunse.
5. Flansele de amortizor
Daca esti pe cale sa cumperi o masina mai veche de 10 ani, poate nu strica sa te uiti atent si la posibile probleme de rugina. Romania este o tara in care ploua destul de mult, nu degeaba foarte multe automobile mai vechi sunt acum ruginite pe alocuri. Mai ales daca ne gandim sa cumparam masina de la malul marii, adica din Constanta, de exemplu. Iar verificarea flanselor de amortizor este una din zonele ce trebuie inspectate.
Dar aici lucrurile sunt destul de simple. Odata ce avem capota ridicata, ne uitam la oalele amortizoarelor care sunt facute din tabla. Au de obicei niste garnituri mari din cauciuc, acestea nu trebuie sa fie mancate sau putrede. Si in jurul lor tabla trebuie sa fie tare si sa se auda plina cand batem cu degetul. Daca la flanse sunt urme de rugina sau umflaturi de rugina, inseamna ca sub vopsea exista crapaturi mai mari. Nu este ceva grav pe moment, insa, in timp, rugina se existent si, odata cu flansa de amortizor care incepe sa faca zgomot, va rugini si oala iar amortizorul nu va mai putea fi inlaturat din cauza acumularii de rugina.
6. Partea electrica
Toate motoarele au si elemente electrice la vedere. Adica niste cabluri, mufe, relee, ceva tot se vede. Chiar daca majoritatea masinilor au acum sistemele ascunse, departe de o eventuala sursa de incendiu, la o masina normala veche de cativa ani tot o sa vedem fire si mufe prin cateva locuri. Acestea trebuie verificate pentru un singur lucru: sa nu existe adaptari sau reparatii facute in spatele blocului.
Am vazut Volkswagen cu debitmetru de Ford, am vazut borne legate cu sarma sau cu banda adeziva, am vazut fire trase aiurea, fire la vedere, mufe in aer si asa mai departe. O masina care are instalatia electrica originala, asupra careia nu s-a intervenit, va avea totul la locul sau, fara adaptari, fara banda adeziva, fara coliere sau lipituri. Orice persoana, fie ea si incepatoare, poate face diferenta dintre o adaptare romaneasca si o cablaraie originala.
7. Prinderile de plastic
Ne mai putem da seama daca o masina a avut un accident usor daca privim prinderile de plastic de sub capota. Aici ne referim la prinderile farurilor, a tragerului si a radiatorului. Ajunge sa ridicam capota si sa inspectam atent zona. In momentul unui posibil impact, farurile se deplaseaza in spate si urechile de prindere se rup. La fel si cu radiatorul sau tragerul. Iar un proprietar care nu are chef sa cumpere piese noi, scumpe, va face niste adaptari. De exemplu, multe faruri ajung sa fie prinse cu sarma sau lipite. Iar in cazul radiatorului, acesta va fi fixat cu soricei sau sarma. Daca intalnim astfel de cazuri, masina aceea trebuie vazuta mai amanuntit si sa vedem despre ce e vorba, daca e cazul unui accident grav sau nu.
-
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
Grila radiator audi a6c8 noua ( 2018 - ) 2400 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
-
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
-
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
-
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
-
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A 654 090 63 01 a6540906301 6540906301 10009700431... 5000 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei


