Lectia de azi: cum sa verificam uzura placutelor de frana?

Lectia de azi: cum sa verificam uzura placutelor de frana?
  • Franele masinii tale sunt foarte importante
  • Placutele se schimba mai des decat discurile
  • Ferodo-ul nu trebuie sa aiba mai putin de 3 milimetri
Distribuie pe Facebook

Frana este unul dintre cele mai importante sisteme pe care le are masina ta, dar din pacate este si unul dintre cele mai neglijate. In acest articol nu va vom explica din ce este compus sau cum functioneaza, ci pur si simplu iti vom spune de ce trebuie sa fii atent la uzura franelor masinii tale, ce riscuri exista si cel mai important, cand este necesar sa le schimbi.

Desigur, vei spune ca nu esti mecanic auto si ca nu trebuie sa stii aceste lucruri. Dar sa fie oare asa? Ei bine, pornim din capul locului prin a-ti spune ca din cauza traficului haotic, al starii drumului, sau din pricina fenomenului de ovalizare, franele se uzeaza ceva mai repede decat prevede producatorul.

Apoi, este important de stiut ca placutele de frana se schimba mai des decat discurile, de obicei intre 15.000 si 25.000 de kilometri. Dar, asa cum spuneam, aceste cifre nu sunt exacte, deoarece sunt influentate de mai multi factori.

Asadar, cum se verifica uzura placutelor de frana? Foarte simplu. Daca ai jante de aliaj, gradul de uzura se vede foarte usor, fara sa dai roata jos. Insa, daca ai jante de tabla, treaba se complica putintel. Trebuie sa urci masina pe o rampa, elevator sau cric si sa dai roata jos, pentru a avea acces la etrier.

Cum sa verifici uzura placutelor de frana

Acum ca vezi placutele de frana, uita-te la grosimea materialului de frecare (ferodo) si tine minte ca acesta nu trebuie sa aiba mai putin de 3 milimetri. Daca are, atunci stii ce ai de facut.

Cum sa verifici uzura placutelor de frana

Un alt aspect important, si destul de logic zic eu, este ca placutele de frana se schimba in set (toate placutele de pe puntea respectiva), si niciodata doar la o singura roata. Chiar daca la o roata, ambele placute au o grosime de 3 milimetri, ferodo-ul este montat pe placuta de otel care se conecteaza la etrier cu cateva nituri, care ajung la 2-3 milimetri in materialul de frecare. Daca placuta se uzeaza, acele nituri vor intra in contact cu discul de franare, iar acest fenomen este ceva ce vrei sa eviti pe cat posibil.

Daca tot am adus vorba de discuri, tine minte ca nu trebuie sa montezi niciodata placute noi pe un disc uzat in exces, sau care prezinta santuri. Acestea vor fi luate si de placutele noi, iar frecarea nu se va face uniform.

Cum sa verifici uzura placutelor de frana

Regula se aplica si invers; nu trebuie sa montezi discuri noi si sa pastrezi placutele de frana vechi, deoarece acestea vor deforma discul, si asa cum stim, nu este foarte ieftin. Daca schimbi placutele de frana la timp, discurile te vor tine 2-3 schimburi de placute.

Cum sa verifici uzura placutelor de frana

Dar ce faci daca masina ta are pe puntea spate frane cu tamburi? In acest caz, acestia trebuie verificati periodic, deoarece exista riscul sa se blocheze si sa se uzeze mult mai repede.

Inainte sa inchei, iti mai dau un sfat: cand verifici discurile si placutele, arunca un ochi si la furtunele de frana, mai ales daca ai o masina putin mai veche. Ca orice piesa peste care a trecut anii, aceste conducte tind sa se slabeasca sau si mai rau, sa se rupa, iar atunci sistemul de franare cedeaza. Tine minte, este mai bine sa previi decat sa tragi ponoasele!

Distribuie pe Facebook
mai multe