M-am convins! Claxonul in Bucuresti salveaza vieti

M-am convins! Claxonul in Bucuresti salveaza vieti
  • Claxonarea abuziva este ilegala
  • Poti claxona oricand ca sa eviti un pericol
Distribuie pe Facebook

Astazi, pentru prima oara in viata mea, m-am urcat intr-o masina careia nu-i functioneaza claxonul. Si un drum de o ora de la intrarea pe A1 pana in Pantelimon s-a dovedit a fi un cosmar.

Conform legii, soferii nu au voie sa foloseasca in mod abuziv semnalele sonore, adica claxonul. Si cand il folosesc, conform Codului Rutier, trebuie sa o faca cu cel putin 25 de metri inainte de cei carora li se adreseaza. Dar nu mereu! Poti claxona oricand ca sa eviti un pericol imediat. Si, ghici ce: in Bucuresti esti intr-un pericol imediat non-stop...

Din capul locului, daca faci parte din acei soferi care claxoneaza la semafor in prima secunda in care se pune culoarea verde, ca esti tu grabit si disperat, inseamna ca esti un mare cocalar si nimic mai mult. La fel si daca folosesti claxonul cand vezi o domnisoara cu fusta scurta, ca sa-ti faci simtita prezenta precum un babuin in calduri. Aceste cazuri sunt clare de folosire abuziva si reprezinta contraventie, iar soferii ar trebui sa plateasca o amenda.

Exista insa sute de situatii in Bucuresti care iti cer folosirea claxonului de urgenta. Si drumul de traversare a Bucurestiului de care v-am zis mai sus m-a implicat direct in cateva. Mai jos o sa va spun cateva intamplari cu si fara claxon din ultima perioada.

De exemplu, stateam la semafor in aglomeratie pe prima banda. De fapt, pe a doua, ca prima era plina de masini parcate aiurea. In fata mea, un Matiz cu un mosulica la volan si cu niste babute pe bancheta din spate. Una din dudui i-a aratat in dreapta, putin in spate, un loc liber. Omul a bagat in marsarier si a inceput sa dea cu spatele fara ca macar o clipa sa se uite in oglinda din stanga. Ce-i drept, in oglinda din dreapta masina mea nu se vedea, ca era putin mai spre linia dintre benzi. Am claxonat o data scurt. Nimic. Am mai claxonat o data. De doua ori, nimic. In spate aveam coloana, ce sa dau in marsarier... Pana cand nu am apasat din toate puterile, Matizul nu s-a oprit. In final, s-a oprit la 5 milimetri de farul meu. Fara claxon, probabil ma bagam la cheltuieli.

Asta a fost o situatie in care claxonul si-a facut treaba. Astazi, de exemplu, neavand claxon, am avut alta perspectiva. Mergi linistit pe banda a doua si fix in fata intersectiei se trezeste o domnisoara cu o Corsa ca vrea si ea sa faca la stanga. Se baga, cu claxon ce-i drept, dar se baga cu japca fara sa tina cont de masinile din spate. Daca aveam claxon, poate ca s-ar fi oprit din manevra ei tampita, dar nevand, am fost nevoit sa franez brusc ca sa nu intru in ea... In masina, nu va ganditi la prostii! :)

Mai periculosi sunt soferii aia care iti sar in fata si nici macar nu dau semnal. Cred ca in fiecare zi am evitat accidente, usoare ce-i drept, claxonand o data scurt, cand ii vedeam ca se baga si la claxon se opreau din manevra. Azi insa, fara prietenul meu bun, claxonul, am lasat de la mine, am franat si i-am lasat sa se bage...

O alta situatie este atunci cand treci pe langa o parcare unde masinile sunt puse in spic. Treci in viteza si o masina parcata vrea sa iasa si da in marsarier. O vezi, ca are becul de marsarier aprins. Insa soferul ei nu vede bine cand vii tu, asa ca da, usor, cu spatele. Daca il claxonezi, pune frana. Daca nu ai claxon, omul iese in continuare si risti sa te trezesti cu o mega zgarietura dintr-un cap in celalalt al masinii. Am mai vazut.

Cele mai periculoase situatii sunt cu soferii care nu se asigura. Acei soferi care ies de pe strazi secundare. Fie nu vad prea bine, fie sunt in varsta, fie au uitat ca atunci cand te pui in miscare trebuie sa te uiti in toate partile. Mai ales noaptea, cand lumina farurilor ii pacaleste pe oameni si au impresia ca esti mai departe decat esti cu adevarat. Asa moare lumea, de cele mai multe ori, din pacate... Mi s-a intamplat de foarte multe ori. In general, cand claxonam, cealalta masina se oprea. Dar am avut si situatii in care claxonul sa nu produca niciun efect si masina cealalta sa-mi sara in fata. Am tras de volan si am evitat, injurand...

Da, poate ca sunt situatii in care nici claxonul nu mai poate evita un sofer dobitoc. Dar in 9 din 10 cazuri in care esti nevoit sa claxonezi ca sa eviti un impact, sunetul masinii va avea ca efect o reactie din partea celuilalt sofer. Asa ca prefer de fiecare data cand ma confrunt cu o situatie critica sa claxonez. Si prefer sa functioneze claxonul, nu ca in cazul masinii pe care o conduc zilele astea...

Din pacate, situatia de mai jos de pe DN1 a avut loc cu o masina la care mergea claxonul si se auzea din alt judet. Am claxonat o data scurt, nimic, dupa care lung, nimic... In concluzie, este necesar sa aveti la masina un claxon functional. Dar, mai presus, sa fiti mereu pregatiti sa evitati o situatie care se poate lasa cu urmari grave.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 21 Iulie 2017