Masini care tin cu casa in Romania: cum trebuie sa arate o masina cu costuri minime

Masini care tin cu casa in Romania: cum trebuie sa arate o masina cu costuri minime
  • Taxe cat mai mici
  • Consum redus
  • Intretinere ieftina
Distribuie pe Facebook

Romania este o tara plina de surprize neplacute in domeniul auto. Niciodata nu stii cand apare si dispare o TAXA AUTO. Niciodata nu stii cum se gandesc politicienii sa majoreze impozitele auto. Si niciodata nu stii cat de mult se va scumpi asigurarea. Sau alte taxe si impozite. Nu mai spunem de pretul carburantului care incepe sa fie inexplicabil de mare. Iata ce masini putem sa cumparam care sa tina cu casa.

Taxe cat mai mici

O masina ideala pentru soferul roman trebuie sa raspunda la cateva criterii. Aici vorbim despre soferul de rand, nu cel arogant cu 5 masini, ahtiat dupa viteza sau doar snob. Ci de soferul roman care utilizeaza un autoturism ca sa se deplaseze, nu sa faca impresie, si care doreste sa cheltuie cat mai putin pe masina. Iar primul criteriu este sa aiba o masina cu taxe cat mai mici.

Un automobil are costuri cu impozitul anual, asigurarea RCA, ITP-ul, taxe de drum sau de pod. Cele mai costisitoare cheltuieli sunt cele cu impozitul si cu asigurarea obligatorie. In cazul impozitului anual, o masina trebuie sa aiba motor cu o capacitate mai mica de 2.0 litri ca sa aiba costuri decente. Ideal ar fi sa avem o masina cu motor de sub 1200 cmc, daca vrem sa avem costuri minime. Insa niciodata peste 2000 cmc.

Ca sa avem o asigurare cat mai ieftina, trebuie ca posesorul sa aiba varsta cat mai inaintata. In cazul in care cumparatorul are pana in 30 de ani, ideal ar fi sa treaca masina pe numele unui parinte sau bunic. Varsta este mai importanta decat capacitatea cilindriica a motorului in modul de calcul a asigurarii. Asadar, o varsta cat mai inaintata a proprietarului din acte duce la un RCA foarte ieftin. Daca mai adaugam o cilindree mica si o greutate maxima admisa redusa, o sa dam pe RCA anual circa 250-300 de lei.

Masini care tin cu casa

Consum redus

O masina care tine din plin cu casa este masina care consuma foarte putin. De fapt, nu consumul conteaza in realitate, ci cati bani cheltuim lunar pe carburant. Varianta ideala nu este o masina diesel, asa cum ai crede, din cauza costurilor ridicate de exploatare, despre care vom discuta mai jos, ci una "hibrida", benzina cu GPL.

Chiar daca o masina pe GPL va consuma mai mult ca una pe motorina, dupa ce tragi linie, datorita pretului mai mic al gazului, vei observa ca la sfarsit de luna ai cheltuit mult mai putini bani ca in cazul unei masini diesel. Asadar, cine doreste costuri cat mai mici cu benzina, isi va lua o masina cu motor mic, pe benzina, echipata cu GPL. Instalatia GPL este de preferat sa fie montata de fabrica. De exemplu, dealerii Dacia ofera modele de benzinare cu GPL din fabrica, ceea ce iti ofera garantie.

Masini care tin cu casa

Motor aspirat

Felul motorului masinii pe care o cumparam contribuie mult la bugetul alocat cheltuielilor cu masina. Un motor fara pretentii, care sa necesite numai benzina si revizii periodice, este unul aspirat, pe benzina. Spre deosebire de un motor turbo, pe benzina sau motorina, un motor aspirat nu are turbo-compresor cu sistem complex de ungere, nu are valve EGR, filtru de particule, supapa wastegate si asa mai departe. Mai putine piese in miscare inseamna o fiabilitate crescuta.

Multi soferi sustin ca un motor aspirat nu este performant, ceea ce este adevarat. Dar daca ne preocupa foarte mult cheltuielile, nu trebuie sa ravnim la performanta. Nu se poate sa ramanem si cu banii in buzunar, dar si sa fugim de zor pe sosele. Un motor aspirat este mai lenes, nu are cuplu la turatie mica si nici putere uriasa, iar daca mai adaugam si GPL, este de-a dreptul lent. Insa aici vorbim doar despre costuile de exploatare, iar aceasta e cea mai buna varianta.

Masini care tin cu casa

Intretinere ieftina

Cine are o masina performanta, una clasica sau una foarte tehnologizata are cheltuieli mari cu intretinerea. Piese scumpe, manopera scumpa, revizii dese si la costuri ridicate. Asadar, cine vrea cheltuieli minime cu intretinerea isi va lua o masina ieftina si simpla. Una cu motor aspirat, fara multe sisteme electronice, va avea costuri mici.

De exemplu, statistic vorbind, un motor supraalimentat are cu 45% mai multe sanse sa se strice. Si aici ne referim la defecte ale anexelor, de la turbina la senzori. Un motor aspirat natural este si mai usor de reparat, dar si mai ieftin. Manopera pentru interventii la un motor aspirat e mai mica deoarece exista mult loc de manevra sub capota si schimbul unei distributii dureaza cam 1 ora, in loc de 3 cat este la un TDI.

Masini care tin cu casa

Valoare la revanzare

Desi romanii se gandesc ca o masina urmeaza sa o tina multi ani, valoarea la revanzare este foarte importanta. De exemplu, sunt cateva marci care, desi trec anii peste ele, valoarea ramane destul de sus. Luam ca exemplu o Dacia Duster veche de 5 ani, fabricata in 2013. O masina care si-a pierdut foarte putin din valoarea de noua, tocmai, datorita cautarii in randul oamenilor care vor o masina buna, care sa tina cu casa.

Sunt si modele de la Volkswagen, Hyundai sau Skoda de masini accesibile care, desi sunt vechi de 3-6 ani, pretul este apropiat de cel pe care l-au avut cand erau noi. Nu strica niciodata sa cumperi o masina a carei pret rezista la proba timpului. Nu stii cand ai nevoie de bani sau, pur si simplu, nu mai poti sustine un credit, asa ca esti nevoit sa o vinzi. La polul opus sunt masinile italienesti sau britanice, ale caror valoarea se injumatateste de cum ai iesit din reprezentanta.

Pentru noi, romanii, conteaza fiecare ban economisit. Asa ca trebuie sa fim atenti la consum, fiabilitate, taxe si cheltuielile in timp, daca nu vrem sa avem probleme. De ce sa cumparam o masina second-hand la care sa ne lase turbina si sa platim 3000 de lei pe una noua? Nu mai bine suntem putin atenti si cautam informatii online despre masinile care necesita cheltuieli minime si ne lasa bani multi in buzunar?

Distribuie pe Facebook
mai multe