Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?

  • Honda avea in '89 motor de 1.6 aspirat si 160 cp
  • Porsche a avut prima cutie cu 6 rapoarte in serie
  • BMW Seria 7, primul autoturism cu xenon din fabrica

In Europa, inclusiv in Romania, putem cataloga majoritatea autoturismelor in doua categorii: germane sau japoneze. Ce-i drept, sunt mai multe natii, frantuzesti, spaniole, cehesti sau romanesti. Dar marea majoritate a soferilor si iubitorilor de automobile le catalogheaza si le compara mai degraba pe cele doua, nemtesti si nipone. Dar care sunt cele mai bune?

In cel de-Al Doilea Razboi Mondial, nemtii erau aliati cu japonezii. Nu conteaza ca au fost invinsi impreuna... Ci conteaza ca istoria ne-a demonstrat in repetate randuri ca europenii, dar mai ales germanii, au dezvoltat domeniul auto cu mult inaintea asiaticilor. Nu trebuie decat sa ne gandim ca primul automobil functional din 1885, Benz Patent Motorwagen, a fost nemtesc. La fel si prima masina dotata cu sistemul Traction Control, un Mercedes din 1987, prima echipata cu xenon, BMW Seria 7, echipata cu ESP, cu motor supra-alimentat, cu motor turbo-diesel sau cu o cutie in 6 rapoarte (Porsche 959). Da, e clar ca nemtii au contribuit mai din timp si mai mult la dezvoltarea domeniul auto... Dar japonezii ce au facut?

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Benz Patent Motorwagen

Mare lucru, de-a lungul istoriei, nu prea au facut. Putem doar sa mentionam ca Mazda Protege era in 2002 prima masina echipata din fabrica cu un cititor de MP3-uri, sau ca in 1990 Acura Legend era prima care avea navigatie digitala. Si, de ce nu, ca in 1986, japonezii de la Toyota lansau modelul Soarer GT cu GPS din fabrica. Insa alte inovatii senzationale, nu prea au avut. Dar asta ii face mai putini buni?

Haideti sa luam totusi cateva modele populare si contemporane, sa le punem fata in fata in mod echidistant. Cum ar fi in 1991 Honda Accord versus BMW Seria 3, model E36. In timp ce japoneza avea pe toate cele 4 roti suspensie de tip double-wishbone, BMW avea pe puntea fata suspensie de tip McPherson - adica cum avea si in urma cu 20 de ani.

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?BMW Seria 3 E36

Ce facea BMW in 1970? Facea modelul 2000Ti, care avea motor 2.0 de 121 cp. In acelasi an, Nissan vindea modelul Skyline GT-R, echipat cu motor 2.0 de 160 cp. Sau, in 1975, cand Mercedes-Benz lansa limuzina 450SEL cu motor 6.9, considerata cea mai rapida limuzina din lume la acea vreme, cu ce se mandreau japonezii? Cam cu nimic, pentru ca atunci habar nu aveau sa faca limuzine de lux...

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Nissan Skyline GT-R

Sa ne referim putin la masini sport mai vechi. In 1994, de exemplu, cand Mitsubishi comercializa modelul 3000GT care, in varianta cea mai puternica, avea 324 cp sub capota, tractiune 4x4, directie pe toate cele 4 roti si doua turbo-compresoare. Cu ce puteau contracara germanii? Opel avea Omega cu motor V6 aspirat de nici 200 cp. Mercedes-Benz avea C 36 AMG de 280 cp, BMW avea M3-ul de 321 cp. Niciuna insa mai performanta ca masina japoneza...

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Mitsubishi 3000GT

Mai tarziu, in 1998, Mazda avea de vanzare modelul sport-coupe RX-7. O masina care, in cea mai puternica configuratie, avea 280 cp din fabrica si acceleratie de la 0 la 100 km/h in sub 5 secunde. In acelasi an, ce masini rapide ofereau nemtii? Acelasi BMW M3 de 321 cp, un Mercedes-Benz C 43 AMG de 302 cp si 5,7 secunde pana la 100 km/h... Adica nimic capabil sa-i tina piept micutei Mazda.

Sa o luam si invers. Opel lansa in 2012 modelul Astra OPC, cel mai puternic si performant model realizat vreodata de Opel. Exista oare ceva care sa-i tina piept la acea vreme, de pe continentul asiatic? Pai cu ce sa incepem: Mazda 3 MPS, Honda Civic Type-R, Subaru Impreza WRX STi si inca cateva modele... De fapt, marca germana Opel nu prea poate fi comparata la niciun capitol cu masinile japoneze. Din simplul motiv ca nu exceleaza la niciun capitol.

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Opel Astra OPC

Dar cine are cele mai rapide SUV-uri din lume? E clar cine: nemtii. Pentru ca au Porsche Cayenne, BMW X6M, Mercedes G-Class 65 AMG sau Audi Q7 cu motor V12. In acelasi timp, in aceeasi perioada, japonezii au multe SUV-uri de vanzare, dar niciunul performant. Niciunul capabil sa atinga vreo performanta similara cu cea a automobilelor germane...

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Porsche Cayenne GTS

Nu am uitat insa nici de marca nemteasca Audi. Care, in 1999, lansa modelul RS4: un break mai rapid si mai performant decat orice masina japoneza de la acea vreme. Care, la acceleratie era egalata de Mazda RX-7, insa la viteza maxima reusea sa aiba o viteza de top mai mare. La fel si cu generatiile urmatoare...

Ce se intampla in 2006? Audi lansa a doua generatie de RS4, inclusiv in varianta de caroserie sedan. Masina avea 420 cp si o acceleratie de la 0 la 100 km/h in 4.8 secunde. Pe langa faptul ca nicio alta masina germana, fie ea BMW sau Mercedes-Benz, nu putea sa ii tina piept, nici nu se punea problema ca in acel an sa existe vreo japoneza capabila sa fie mai rapida.

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Audi RS4

Sa revenim totusi cu cativa ani in urma. Honda lansa in 1990 modelul NSX, o masina cu motor central, tractiune spate si maxim 294 cp obtinuti dintr-un motor V6 aspirat. Masina accelera in sub 5 secunde pana la 100 km/h. In acelasi an, Mercedes vindea 190E 2.5-16 EVO care accelera in 7,1 secunde pana la suta, iar BMW avea modelul M3 de 235 cp, care accelera cam in acelasi timp. Tot atunci, Mercedes mai avea in oferta si un roadster SL600 de 389 cp, capabil sa atinga 100 km/h in doar 5,9 secunde. Rapid, dar nu suficient ca sa invinga un NSX.

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Honda NSX

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution

Haideti sa ne aducem aminte si de motorizarile de la finele anilor '80. Atunci cand Honda lansa motorul de 1.6 litri B16A2 cu tehnologie V-TEC ce dezvolta 160 cp. Motorul acesta a fost montat pe modelele Civic si CRX. Ce puteri ofereau nemtii la aceeasi capacitate cilindrica? Pai BMW avea intre 89 si 102 cp, Mercedes nu avea 1.6 dar scotea puterea asta din V6 sau V8, iar Audi se mandrea pe modelul 80 cu 70 - 102 cp. Nu suntem subiectivi, este realitatea.

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Honda CRX 1.6 V-TEC

Dar despre capacitatea de 1.8 litri ce putem spune? Pai BMW avea modelul 318 is care producea 143 cp, Mercedes avea C180 de 122 cp si Audi oferea 1.8 Turbo de 180 cp. Ce dragut! In acelasi timp, Honda oferea pentru modelele Integra un 1.8 aspirat de pana la 195 cp, cu linia rosie la 8500 rpm...

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Motorul Honda de 1.8 litri aspirat care produce 195 cp

Dar despre domeniul 4x4 ce putem spune? Care sa fie mai bun, sistemul 4Motion, 4Matic, xDrive, sau cele de pe Mitsubishi Lancer EVO sau Subaru Impreza WRX STi? Dar despre motorsport? Cine are mai multe victorii in WRC, in Formula 1 sau in anduranta? Poate ca este egalitate, cumva... Voi ce ziceti?

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?Volkswagen Passat W8 4Motion

In ce an a lansat BMW modelul M1? Se intampla in 1978 si a vandut numai 453 de exemplare echipate cu motor de 3.5 litri cu 6 pistoane in linie care oferea 277 cp. Era vreao masina japoneza in acea perioada care sa-i tina piept acestui supercar nemtesc? Ar fi niste modele Datsun, ceva Nissan, poate chiar o Mazda, dar nimic capabil sa accelereze, sa se comporte, sa arate sau sa aiba viteza unui BMW M1. E clar ca pe ce inseamna super-masini, nemtii s-au descurcat mai bine.

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?

Este si cazul unui rapid automobil de serie produs de nemti, Audi R8 GT cu motorul de Gallardo, un V10 de 5,2 litri si 560 cp, capabil sa atinga 100 km/h in doar 3,6 secunde. Mai rapid ca orice BMW M3, M5, M6, mai rapid ca orice Mercedes AMG sau oricare alta masina germana. Nu insa mai rapid ca un supercar german precum Porsche Turbo S, care atinge 100 km/h in 2,9 secunde... Asadar, asta sa fie cea mai rapida masina nemteasca? Cu siguranta. Dar nu mai rapida ca un Nissan GT-R care costa mult mai putin si face 0-100 in 2,7 secunde cu sistemul Launch Control.

Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?

In concluzie, putem spune ca masinile germane au plusurile si minusurile lor in fata celor japoneze. La fel cum cele japoneze au plusuri si minusuri in fata celor nemtesti. Poate ca germanele ofera mai multa calitate, mai mult confort, mai multa istorie si mai multa traditie. Insa japonezii ofera tehnologie, seriozitate, fiabilitate si performanta. Un singur lucru este clar: aceasta disputa dateaza de multi ani si inca o sa mai continue, fara sa existe un castigator clar. Dar, totusi, care sunt mai bune: masinile germane, sau cele japoneze?

Sondaj
Ce masini sunt mai bune?

Ce masini sunt mai bune?

Vezi toate pozele (14) Poze Masini germane vs. masini japoneze: care sunt mai bune?
mai multe