Merita sa avem pe masina un sistem Start/Stop?

Merita sa avem pe masina un sistem Start/Stop?
  • Sistemul Start/Stop reduce emisiile emanate de masina
  • Acesta opreste motorul cand masina este la relanti si il reporneste la o actiune a soferului
  • Repornirea dureaza aproximativ 0,3 secunde
Distribuie pe Facebook

Sistemul Start/Stop este regasit din in ce mai des in oferta noilor modele, iar in cazul unor constructori de automobile, acesta este oferit chiar in configuratia standard. Pentru a putea putea raspunde la intrebarea din titlu, trebuie in primul rand sa vorbim despre ce anume face acest sistem, cum, si cel mai important, de ce.

Cunoscut sub mai multe denumiri, in functie de producatorul de automobile care il ofera, sistemul Start/Stop face exact ce ii spune si numele: opreste motorul masinii atunci cand aceasta se afla la relanti, si il reporneste, spre exemplu cand soferul apasa din nou ambreiajul pentru a se pune in miscare.

Acest sistem a fost inventat in primul rand pentru a scadea emisiile emanate de automobile, si in al doilea rand pentru ca acestea sa consume ceva mai putin carburant. Este logic ca atunci cand masina se afla la semafor, iar motorul este oprit, nu emite nicio noxa, si nici nu consuma carburant.

Cum functioneaza?

De obicei, sistemul Start/Stop poate fi activat sau dezactivat de la buton. Atunci cand este activat, acesta opreste automat motorul cand masina sta pe loc, iar soferul pune schimbatorul in punctul mort si ridica piciorul de pe ambreiaj. Marele avantaj este ca celelalte sisteme electrice precum pompa servo, compresorul de clima, contactul, sistemul de sunet si alte cateva elemente raman active.

In momentul in care soferul apasa ambreiajul, motorul este repornit automat de electromotor sau de un generator. Exista si modele la care motorul va porni daca simte un gest care semnalizeaza ca soferul este pe cale sa plece, cum ar fi miscarea volanului sau a schimbatorului.

Cat de repede porneste motorul?

In primul rand trebuie mentionat faptul ca starterul este unul special, iar aprinderea motorului este programata altfel decat la o masina care nu beneficiaza de acest sistem. Toate acestea fac ca motorul sa porneasca in 0,3 secunde de la apasarea ambreiajului.

La autoturismele cu transmisie automata, masina se opreste atunci cand cutia este in Neutru si porneste odata ce este bagata in Drive, desigur cu piciorul pe frana. La unele modele noi, aceasta operatiune se face atunci cand masina este in viteza, dar sta pe loc si soferul tine apasata frana- in acest caz, motorul porneste odata cu apasarea acceleratiei.

Asadar, merita sa alegi o masina cu un asemenea sistem?

Ei bine, merita, daca tii la mediul inconjurator sau la salvarea ursilor polari. Studiile au aratat ca masinile cu sistem Start/Stop consuma ceva mai putin decat cele care nu au acest sistem, dar diferenta este foarte mica, de aproximativ 1-1,5 litri la 100 de km. In acelasi timp, atata timp cat motorul este oprit, nu emite nicio noxa. Asadar, este mai mult o chestie de marketing si de imagine, decat de economie la propriile buzunare.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 10 Noiembrie 2016