Mit sau realitate: carburantul ieftin vs. scump. E mai buna benzina de 100 decat cea de 95?

Mit sau realitate: carburantul ieftin vs. scump. E mai buna benzina de 100 decat cea de 95?
  • Motorina mai scumpa ofera consum mai mic
  • Benzina cu cifra octanica mare se preteaza doar la masini performante
Distribuie pe Facebook

La pompele de benzina din intreaga tara au aparut acum mai multe tipuri de carburanti. De exemplu, benzina este de 95, 98, 99 sau 100. Iar motorina este si ea de mai multe feluri, standard sau superioara. Pentru soferi, in mod real, exista oare diferente care sa justifice diferenta de pret, deloc mica?

Cand te duci la benzinarie, incepi sa fii debusolat de produsele pe care le gasesti. Unele statii ofera 3 tipuri de benzina si 3 tipuri de motorina, avand toate preturi diferite. Dar majoritatea ofera doar doua feluri de benzina si doua de motorina, un carburant ieftin si altul scump. Care sunt in realitate diferentele dintre aceste lichide?

Petrom are in oferta o benzina Standard 95 si una Extra 99. La fel si la motorina, una Standard si una Extra. In cazul benzinei, numele ne spune si ca avem de-a face cu o cifra octanica diferita, adica benzina ieftina este de 95 si cea scumpa de 99.

Benzina Standard 95 se prezinta ca fiind un carburant de calitate pentru masini cu orice tip de motor cu aprindere prin scanteie, carburant care asigura respectarea normelor de emisie Euro 5, carburant fara sulf si prietenos cu mediul datorita continutului redus de benzen si de hidrocarburi aromatice.

Benzina Extra 99 se prezinta ca fiind un carburant de calitate pentru masini cu orice tip de motor cu aprindere prin scanteie, carburant care asigura respectarea normelor de emisie Euro 5, carburant cu cifra octanica ridicata (99), care permite performante imbunatatite ale motorului, carburant fara sulf si prietenos cu mediul datorita continutului redus de benzen si de hidrocarburi aromatice.

Cu alte cuvinte doar cifra octanica este diferita. Dar ce inseamna cifra octanica? Cifra octanica, sau numarul octanic, este o unitate standard de masurare a performantei carburantilor pentru motoare de aviatie sau cu ardere interna. Cu cat este mai mare cifra octanica, cu atat acel carburant va rezista la o compresie mai mare inainte sa se aprinda. Adica un carburant cu cifra octanica mare va ajuta la o ardere mai buna in cazul motoarelor performante care au o compresie mare, evitand detonarea.

Dar la motorina cum sta treaba? Motorina Standard se recomanda ca fiind un carburant de calitate pentru masini cu orice tip de motor cu aprindere prin compresie (diesel), este carburant care asigura respectarea normelor de emisie Euro 5, carburant fara sulf, prietenos cu mediul datorita continutului redus de hidrocarburi poliaromatice, asigura o autoaprindere corecta prin nivelul corespunzator al cifrei cetanice si este adaptat la toate condițiile climaterice din Romania.

Motorina Extra este carburant de calitate pentru masini cu orice tip de motor cu aprindere prin compresie (diesel), care asigura respectarea normelor de emisie Euro 5, carburant de calitate superioara, conferita de utilizarea unui pachet multifuncţional de aditivi, care permite imbunatatirea performantelor motorului si o protectie mai buna a acestuia si ofera extra kilometri si emisii mai mici. Totodata este un carburant fara sulf, prietenos cu mediul datorita continutului redus de hidrocarburi poliaromatice, asigura o autoaprindere corecta prin nivelul corespunzator al cifrei cetanice adaptat la toate conditiile climaterice din Romania.

Cu alte cuvinte, producatorii spun ca benzina mai scumpa se preteaza pentru motoarele performante care cer un astfel de carburant ca sa faca o ardere optima. Iar motorina scumpa are mai multi aditivi ce confera o performanta mai buna, extra kilometri si emisii mai mici. Dar in realitate, cum sta treaba?

In cazul masinilor pe benzina, atata timp cat nu ai un motor performant care sa ofere sute de cai putere, nu are niciun rost utilizarea benzinei scumpe. Adica nu vei sesiza nicio imbunatatire a mersului, in afara de o gaura mai mare in portofel. De fapt, nici masinile de fabrica foarte performante, cum ar fi un Mercedes-Benz S65 AMG sau vreun Renault Megane RS, niciun BMW M3 sau M5, nu necesita folosirea unor carburanti cu cifra octanica mare, ci merg perfect si cu Standard 95. Numai in cazul in care simtim ca motorul da rateuri, sau cand simtim in momentul acceleratiei ca intrerupe, e nevoie sa schimbam carburantul. Practic, degeaba pui carburant mai scump intr-un motor care nu o cere, deoarece puterea masinii va fi aceeasi.

La motorina, varianta scumpa de la toti producatorii are niste aditivi in plus, dar care nu ofera o cifra octanica diferita, deoarece la motorina tocmai, trebuie sa aiba o cifra octanica mica, pentru ca nu se comprima carburantul, ci aerul. In schimb, conteaza cifra cetanica, adica cat de repede se aprinde motorina in camera de compresie. Varianta scumpa de motorina nu ofera performante mai bune, ci ofera altceva: o cifra cetanica mai mare, ceea ce va duce la o ardere mai completa care se traduce in functionare prin consum mai mic.

In concluzie, ca sa tragem linie, benzina mai scumpa nu merita cumparata daca masina nu o cere, deoarece nu vom sesiza nicio diferenta, nici la consum, nici la putere. In schimb, daca ne permitem, este mai bine sa cumparam motorina mai scumpa deoarece ofera o ardere optimizata si, desi este mai scumpa, vom avea un consum mai mic. S-ar putea chiar la sfarsit de an, dupa ce tragem linie, sa ne dam seama ca am mers mai multi kilometri si am cheltuit mai putini bani cumparand motorina scumpa in locul celei standard.

Distribuie pe Facebook
mai multe