Mit sau realitate? Legende populare care iti fac masina sa mearga mai bine: zahar, tuica, rumegus, pasta de dinti
- Zahar in ulei
- Tuica la parbriz
- Iconitele din parbriz
Nu ai cum sa nu fi auzit de cateva ponturi nebunesti, spuse de batrani, in domeniul auto. Mici artificii de pe vremuri, cand lumea era saraca si masinile se chinuiau sa mearga. Iata cateva astfel de legende populare care, chipurile, iti faceau masina sa mearga mai bine. Sau doar sa mearga!
Zahar in ulei
Poate cel mai daunator zvon de pe vremea comunista se refera la zaharul din motor. Se pare ca cineva a nascocit aceasta legenda, conform careia, daca pui 4 linguri de zahar tos in uleiul motorului, acesta nu va mai scoate sunete de tacheti si consumul o sa scada. Adica ceea ce face un aditiv de ulei astazi, ar fi facut in trecut zaharul care se gasea pe toate drumurile. Insa realitatea era ca zaharul nu facea decat sa strice motorul. Pentru ca se punea in motorul rece, iar cand se incalzea, se topea si chiar se atenua zgomotul. Insa imediat cum opreai masina si o lasai peste noapte, zaharul ajuns in sorbul de ulei redevenea solid si a doua zi nu mai aveai deloc presiune. Ceea ce ducea la... adio motor!
Rumegus in motor
La fel ca zaharul, cica ar fi fost si... rumegusul. Adica facea aceleasi minuni. E vorba de rumegus fin, de lemn, care, pus in cantitatea care trebuie direct in motor, langa ulei, ingrosa uleiul si facea sa dispara sunetele din interior. Aceasta metoda pare ca era mai eficienta decat zaharul, mai ales ca nu se intarea si nu bloca, dar lemnul se dilata si, de cele mai multe ori, facea uleiul sa fie mult prea vascos. Consumul masinii crestea si, usor-usor, incepea sa scoata fum alb.
Pasta de dinti pe faruri
O metoda populara de intretinere a masinii, folosita si in zilele noastre, este curatarea farurilor auto cu pasta de dinti. Adica pasta are rol de solutie pentru polish care curata stratul matuit al geamului. Cel putin, asta spune teoria. Insa la cate feluri de pasta de dinti sunt acum, oare ce tip sa alegem? Pasta in trei culori o fi buna? Cert este ca cine apeleaza la asa ceva, o face, fie din plictiseala, fie din lipsa unei documentari. Oricum, de ce sa folosesti pasta de dinti cand se gaseste peste tot pasta de polish? Poate pentru ca oricum ai pasta in baie... Insa daca faci asta, o sa te trezesti peste 2 luni cu farul inapoi matuit. Pentru ca un service specializat pe asa ceva face mult mai multe, inclusiv sa-ti puna la final o folie rezistenta care izoleaza lustruirea. Fara folie... egal cu zero.
Tuica la parbriz
In multe zone din Romania este mai usor sa gasesti tuica decat lichid de parbriz. Uneori, gasesti spirt, dar este mult mai ieftina si populara tuica sau palinca. De preferat, cat mai tare, ca sa aiba punctul de ingheta ridicat. Este o metoda din batrani, eficienta si azi, anume sa amesteci apa cu tuica pentru a nu ingheta cand temperatura scade sub 0 grade, facand asa un lichid ideal de parbriz. Dar la masinile moderne, ne putem trezi ca daca facem abuz de lichid pe baza de tuica, o sa ramanem fara vopsea in curand si ca tot ce inseamna cauciuc, garnituri, va fi mancat de alcoolul puternic. Poate fi, asadar, folosita doar in caz de urgenta.
CD antiradar
Imediat dupa '89, cand romanii au inceput sa aiba mai multe masini, politia din toata tara a inceput sa se echipeze si cu aparate radar. Insa romanii habar nu aveau ca exista niste dispozitive numite detectoare de radar. Asa ca le-au fabricat ei. Foarte usor, foarte rapid. Asa s-a nascut legenda CD-ului de la oglinda care respingea undele radarului si il ametea, destul incat sa nu stie cu ce viteza mergeai. Ba am vazut chiar cateva camioane ce aveau o rama de jur imprejurul parbrizului facuta din CD-uri, in speranta ca vor deveni invizibili pentru radarele de politie. Evident, acest anti-radar cu muzica era inutil, dar a devenit o moda la fel de populara ca antenele impodobite cu mici cutiute galbene de la oul Kinder.
Cartoful in evacuare
Daca vrei sa te razbuni pe cineva si nu inghite vrajeala cu zaharul din ulei, poti incerca metoda clasica a cartofului. Se pare ca aceasta manevra dateaza din anii '60, cand o gasca de hoti din Bucuresti ii talharea pe soferii care veneau la film in centru cu masina. Cand lumea se ducea la film, hotii bagau cate un cartof pe teava de evacuare a masinii, alegand doar 3-4 masini pe noaptea. Cand reveneau la masina oamenii, masinile nu mai porneau, din cauza ca gazele de evacuare nu aveau unde sa se duca. Asa ca isi lasau masina acolo, cu gandul sa vina a doua zi dupa ea. Dar cand se intorceau,
Benzina in motorina
O alta legenda populara spune ca daca pui un litru de benzina la un plin de motorina, aceasta nu va mai ingheta pe timp de iarna. Dar adevarul este ca... nu face absolut nimic. Motorina ingheata mai repede ca benzina, dar la un plin de 50 de litri, sa pui 1 litru de benzina, este egal cu zero. Nici nu se va vedea nimic la comportamentul masinii, dar nici nu va avea vreun efect anti-inghetare. Asa ca mai bine este sa ne asiguram ca folosim motorina de calitate, aditivata, dar si ca masina noastra se afla intr-o stare tehnica buna, cu injectoare curate si cu bujii incandescente capabile sa incalzeasca camera de ardere.
Dres in loc de curea
Soferii de Dacie stiau ca trebuie sa aiba mereu cu in masina o femeie sau macar un dres de dama. Pe vremuri, curelele de accesorii, de fapt cea de alternator, care era unicul accesoriu, erau proaste si se rupeau foarte des. Dar pentru ca erau la vedere, la indemana, se puteau repara usor daca aveai ce trebuie la tine. Si, de cele mai multe ori, solutia salvatoare se dovedea a fi dresul de femeie. Era elastic, era gasit peste tot unde era o doamna, era rezistent si te tinea pana acasa. Il legai de mai multe ori strans, iar forta era suficienta sa invarta alternatorul pentru a produce curent pana acasa.
Iconitele din parbriz
Din batrani, se povesteste, ca daca ai pe parbriz 12 iconite, aliniate perfect perpendicular sub oglinda retrovizoare, cate una pentru fiecare luna a anului, nu se vor atinge de tine amenzile si nici accidentele! De fapt, unii sunt asa de speriati ca ar putea fi trasi pe dreapta de un agent de la rutiera, incat au inmultit numarul minim si au ajuns chiar si la 300 de iconite si matani pe parbriz! Dar aceasta legenda este, fara indoiala, o simpla superstitie care face mai mult rau decat bine. Pentru ca unii soferi mai vad inainte doar printr-o portiune minuscula, cat o palma, ceea ce creste riscul de a se produce un accident. Mai mult, nu trebuie sa uitam ca daca esti credincios cu adevarat, nu trebuie sa ti-o arati pe parbriz, ci prin ceea ce faci.
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw touran diesel 2011 5790 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €