Mit sau realitate: scaderea presiunii in anvelope ajuta la circulatia masinii pe zapada

Mit sau realitate: scaderea presiunii in anvelope ajuta la circulatia masinii pe zapada
  • Presiunea poate sa scada pana la 1.5 bar
  • In mod normal, presiunea este de 2.5 bar
  • Franarea se va face mai eficient pe zapada
Distribuie pe Facebook

Chiar daca si-a intrat cam tarziu in drepturi, iarna se simte din rasputeri: avem zapada, coduri portocalii si drumuri inchise, asa cum ii sta bine unei Romanii prost organizate. Multi soferi sunt nevoiti sa circule in conditii grele de iarna chiar si in marile orase, acolo unde autoritatile au incasat banii, dar ai uitat sa deszapezeasca. Oare scaderea presiunii din anvelope este o solutie ca sa circulam mai bine?

Daca ninge 15 minute oriunde in Romania, autoritatile sunt luate prin surprindere si se inchid autostrazi si drumuri nationale, dar si unitati de invatamant, ca doar nu se astepta nimeni sa vina iarna. Iar daca ninsoarea indrazneste sa dureze 48 de ore, in plina iarna, autoritatile se blocheaza, o iau razna, dupa care ii lasa pe soferi sa se descurce. Mai ales pe cei care locuiesc pe strazi mai laturnalnice, nu in imediata apropiere a marilor bulevarde, strazi pe care nu calca niciodata vreun utilaj de deszapezire.

Pe langa lopata clasica, peria si racleta de geam, soferul roman trebuie sa se descurce cum poate ca sa circule pe soselele inzapezite. Mai ales daca ne gandim ca sunt destui soferi inconstienti care circula si acum, cand zapada e pana la brau, cu anvelope de vara pe jantele masinii. Unii circula cu 1 km/h, altii pierd controlul, altii derapeaza, unii raman impotmoliti si extrem de multi isi dubleaza timpul de a ajunge la locul de munca. Totul, din cauza ca autoritatile alese de noi, cele care managerizeaza banii nostri, nu sunt in stare sa fie pregatite pentru iarna.

Asa ca unii soferi apeleaza la o solutie interesanta care sa le ofere aderenta mult dorita pe strazile pline de gheata. Chiar daca au anvelope de iarna, aderenta nu este suficienta pentru mazga formata pe carosabil, unde este un strat de zapada proaspata sub care s-a format o gheata foarte alunecoasa. Si ca sa aiba o aderenta mai buna la plecarea de pe loc, evitand astfel impotmolirea, dar mai ales ca sa aiba o franare mult mai buna, soferii aleg sa scada presiunea anvelopelor.

Daca in mod normal, presiunea in anvelope este de 2.2-2.5 bari, daca vrem sa avem o aderenta crescuta pe zapda, o putem scadea la 1.5 bari pe toate cele 4 roti. Daca scadem presiunea, suprafata de contact a anvelopei cu solul se va dubla, ceea ce inseamna ca vom avea o aderenta crescuta. Insa aceasta masura vine cu niste minusuri: nu putem circula cu viteza mare, de peste 60 km/h, cu presiunea scazuta in anvelope! Daca trebuie sa ne punem la drum intins, oprim intr-o vulcanizare sau benzinarie si crestem presiunea la cea recomandata de producator.

Asadar, daca stii ca primarul tau a furat mai mult decat a investit in comunitate, ceea ce inseamna ca nu trebuie sa te astepti la drumuri curate, poti sa scazi presiunea din anvelope temporar, astfel incat sa te bucuri de o aderenta mai mare, atata timp cat nu ai de gand sa circuli cu viteza crescuta.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 28 Februarie 2018