Motoarele care mananca ulei: ce se intampla, de fapt, cu uleiul care dispare din motor?

- Segmenti uzati
- Semeringuri de supapa uzate
- Turbocrompresor cu joc in ax
Este imposibil sa nu fi auzit de masini care au motoare mancatoare de ulei. Am auzit de unele cazuri in care soferul punea cate 1 litru de ulei pentru fiecare 1000 km parcursi. In general, cam toate motoarele mananca ulei, dar unele doar 50 ml la 10.000 de kilometri, altele chiar si cantitati masurate in litri. Dar unde dispare tot acest ulei?
Chiar daca auzim mai mult despre motoarele diesel ca sunt consumatoare de ulei, in general cam toate motoarele, indiferent de tipul carburantului, consuma ulei. Exista soferi care se pot jura cu mana pe inima ca masina lor nu consuma gram de ulei, insa in realitate absolut toate motoarele consuma ulei, ce-i drept, in cantitati diferite. Producatorii din zilele noastre chiar anunta la masinile noi un consuma de ulei, adica nu sustin ca motoarele nu consuma, ba chiar dau ca fiind normal un consum de 1 litru ulei la fiecare 10.000 de kilometri parcursi.
Daca aveai pana acum impresia ca uleiul este doar pentru lubrifiere si ca nu se consuma, s-ar putea sa ai o surpriza. Daca la fiecare schimb de ulei nivelul pe joja ramane acelasi, inseamna ca s-a consumat foarte putin ulei, maximum 200 ml. Asta este o situatie normal si fericita, care semnaleaza ca acel motor functioneaza in parametri si ca nu are probleme. Dar ce facem cand motorul nostru consuma 1 litru la 1000 de kilometri sau chiar mai mult? Ce facem daca noi punem ulei si se aprinde becul in fiecare luna ca sa adaugam?
Evident, cand uleiul dispare din motor foarte repede inseamna ca avem niste probleme. Iata in randurile de mai jos care sunt principalele cauze ale consumului de ulei.
Segmentii uzati - fum albastru
Segmentii din motor au ca rol izolarea gazelor din camera de ardere de sistemul de ungere. Daca segmentii motorului sunt uzati, uleiul va trece de ei si va intra in camera de combustie, unde va fi ars impreuna cu benzina sau motorina si va ajunge in evacuare, unde va fi eliminat sub forma de fum albastru. Ne dam seama daca motorul sufera de aceasta problema cand masina noastra scoate fum tot timpul, in special la turatie mare, indiferent daca motorul este rece sau cald.
Semeringuri de supapa - fum albastru
O alta situatie poate fi cea in care masina noastra scoate fum albastru pe evacuare doar la pornirea motorului si cand este rece. Aceasta poate fi cauzata de semeringurile de supapa care s-au uzat. Supapele sunt si ele lubrifiate de ulei, insa uleiul este izolat de camera de ardere de niste semeringuri care nu ii permit uleiului din chiulasa sa ajunga in cilindri. Daca semeringurile s-au uzat si au joc mare, uleiul intra si este ars, exact ca in cazul segmentilor uzati.
Scurgere turbocompresor - fum albastru
Cea mai comuna problema a masinilor moderne cu turbina este aceasta. Adica un turbocompresor care se raceste cu ulei, dar care incepe sa aiba un joc mare in axul central si uleiul incepe sa se scurga pe langa garniturile de etansare, ajungand fie in admisie, fie in evacuare. In ambele situatii, uleiul se scurge si este ars, fiind eliminat fum albastru pe evacuare. Aceasta problema este des intalnita la masinile de generatie noua, fie turbo-diesel, fie de tip TSI.
Folosirea unui ulei prea subtire - fum albastru
Daca, cumva ai bagat in motor alt ulei decat cel indicat, cu o vascozitate mai scazuta, acel ulei se va strecura mult mai usor pe langa piesele enumerate mai sus, adica segmenti, supape, ax de turbina, chiar daca piesele nu sunt uzate. Va ajunge in evacuare unde va fi ars si ne trezim ca scoatem fum albastru pe toba finala.
Nu trebuie sa confundam fumul albastru cu fumul alb sau negru. Fumul albastru, care este, de fapt, un bleu deschis, este cauzat numai de arderea uleiului. Adica daca scoatem fum alb pe evacuare e clar ca motorul nostru consuma ulei. Fumul alb este cauzat de arderea gresita a carburantului, adica probleme la injectoare, la pompa de injectie, sau de arderea antigelului. La randul sau, fumul negru este cauzat de o ardere prea bogata in motorina, la masinile diesel. Adica avem un amestec prea bogat cauzat de un filtru de aer blocat, probleme la pompa de injectie, la turbocompresor, la supape sau la valva EGR.
Asadar, motorul unei masini, indiferent de tehnologia lui, indiferent de cine il produce sau de cat de scump este, nu poate fi realizat complet etans, fara nicio marja de joc intre piese, ceea ce face ca ungerea sa nu fie 100% eficienta. Momentan nu a fost inventat un motor cu ardere interna care sa aiba o lubrifiere optima. Asa ca, uleiul ajunge sa fie ars si consumat in procesul sau de ungere. Dar acest lucru e normal! Trebuie sa ne speriem doar daca ajungem sa punem ulei cot la cot cu motorina, sau daca la fiecare schimb ne trezim ca nivelul pe joja scade foarte mult. Chiar se intampla ca mecanicul sa-ti puna 5 litri de ulei proaspat la o revizie, iar la urmatoarea sa scoata doar 2,5 litri... Si te vei intreba unde au disparut 2,5 litri, dar de acum inainte vei sti raspunsul.
-
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll originale audi q5 / mercedes / vw/ seat /... 2000 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
42609705 3110100000000x compressor a/c chevrolet bolt ev opel... 2500 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Jante aliaj 16 - set alfa romeo 147 [facelift] [2004 - 2010] 750 Lei
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
-
0445010414 55253490 55243307 bosch pompa inalta presiune... 1000 Lei
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
Bara fata toyota verso 09/13 1032 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei


