Motoarele care mananca ulei: ce se intampla, de fapt, cu uleiul care dispare din motor?

- Segmenti uzati
- Semeringuri de supapa uzate
- Turbocrompresor cu joc in ax
Este imposibil sa nu fi auzit de masini care au motoare mancatoare de ulei. Am auzit de unele cazuri in care soferul punea cate 1 litru de ulei pentru fiecare 1000 km parcursi. In general, cam toate motoarele mananca ulei, dar unele doar 50 ml la 10.000 de kilometri, altele chiar si cantitati masurate in litri. Dar unde dispare tot acest ulei?
Chiar daca auzim mai mult despre motoarele diesel ca sunt consumatoare de ulei, in general cam toate motoarele, indiferent de tipul carburantului, consuma ulei. Exista soferi care se pot jura cu mana pe inima ca masina lor nu consuma gram de ulei, insa in realitate absolut toate motoarele consuma ulei, ce-i drept, in cantitati diferite. Producatorii din zilele noastre chiar anunta la masinile noi un consuma de ulei, adica nu sustin ca motoarele nu consuma, ba chiar dau ca fiind normal un consum de 1 litru ulei la fiecare 10.000 de kilometri parcursi.
Daca aveai pana acum impresia ca uleiul este doar pentru lubrifiere si ca nu se consuma, s-ar putea sa ai o surpriza. Daca la fiecare schimb de ulei nivelul pe joja ramane acelasi, inseamna ca s-a consumat foarte putin ulei, maximum 200 ml. Asta este o situatie normal si fericita, care semnaleaza ca acel motor functioneaza in parametri si ca nu are probleme. Dar ce facem cand motorul nostru consuma 1 litru la 1000 de kilometri sau chiar mai mult? Ce facem daca noi punem ulei si se aprinde becul in fiecare luna ca sa adaugam?
Evident, cand uleiul dispare din motor foarte repede inseamna ca avem niste probleme. Iata in randurile de mai jos care sunt principalele cauze ale consumului de ulei.
Segmentii uzati - fum albastru
Segmentii din motor au ca rol izolarea gazelor din camera de ardere de sistemul de ungere. Daca segmentii motorului sunt uzati, uleiul va trece de ei si va intra in camera de combustie, unde va fi ars impreuna cu benzina sau motorina si va ajunge in evacuare, unde va fi eliminat sub forma de fum albastru. Ne dam seama daca motorul sufera de aceasta problema cand masina noastra scoate fum tot timpul, in special la turatie mare, indiferent daca motorul este rece sau cald.
Semeringuri de supapa - fum albastru
O alta situatie poate fi cea in care masina noastra scoate fum albastru pe evacuare doar la pornirea motorului si cand este rece. Aceasta poate fi cauzata de semeringurile de supapa care s-au uzat. Supapele sunt si ele lubrifiate de ulei, insa uleiul este izolat de camera de ardere de niste semeringuri care nu ii permit uleiului din chiulasa sa ajunga in cilindri. Daca semeringurile s-au uzat si au joc mare, uleiul intra si este ars, exact ca in cazul segmentilor uzati.
Scurgere turbocompresor - fum albastru
Cea mai comuna problema a masinilor moderne cu turbina este aceasta. Adica un turbocompresor care se raceste cu ulei, dar care incepe sa aiba un joc mare in axul central si uleiul incepe sa se scurga pe langa garniturile de etansare, ajungand fie in admisie, fie in evacuare. In ambele situatii, uleiul se scurge si este ars, fiind eliminat fum albastru pe evacuare. Aceasta problema este des intalnita la masinile de generatie noua, fie turbo-diesel, fie de tip TSI.
Folosirea unui ulei prea subtire - fum albastru
Daca, cumva ai bagat in motor alt ulei decat cel indicat, cu o vascozitate mai scazuta, acel ulei se va strecura mult mai usor pe langa piesele enumerate mai sus, adica segmenti, supape, ax de turbina, chiar daca piesele nu sunt uzate. Va ajunge in evacuare unde va fi ars si ne trezim ca scoatem fum albastru pe toba finala.
Nu trebuie sa confundam fumul albastru cu fumul alb sau negru. Fumul albastru, care este, de fapt, un bleu deschis, este cauzat numai de arderea uleiului. Adica daca scoatem fum alb pe evacuare e clar ca motorul nostru consuma ulei. Fumul alb este cauzat de arderea gresita a carburantului, adica probleme la injectoare, la pompa de injectie, sau de arderea antigelului. La randul sau, fumul negru este cauzat de o ardere prea bogata in motorina, la masinile diesel. Adica avem un amestec prea bogat cauzat de un filtru de aer blocat, probleme la pompa de injectie, la turbocompresor, la supape sau la valva EGR.
Asadar, motorul unei masini, indiferent de tehnologia lui, indiferent de cine il produce sau de cat de scump este, nu poate fi realizat complet etans, fara nicio marja de joc intre piese, ceea ce face ca ungerea sa nu fie 100% eficienta. Momentan nu a fost inventat un motor cu ardere interna care sa aiba o lubrifiere optima. Asa ca, uleiul ajunge sa fie ars si consumat in procesul sau de ungere. Dar acest lucru e normal! Trebuie sa ne speriem doar daca ajungem sa punem ulei cot la cot cu motorina, sau daca la fiecare schimb ne trezim ca nivelul pe joja scade foarte mult. Chiar se intampla ca mecanicul sa-ti puna 5 litri de ulei proaspat la o revizie, iar la urmatoarea sa scoata doar 2,5 litri... Si te vei intreba unde au disparut 2,5 litri, dar de acum inainte vei sti raspunsul.
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei


