Motorul SOHC, OHV sau DOHC: care sunt diferentele?

Motorul SOHC, OHV sau DOHC: care sunt diferentele?
  • OHV inseamna OverHead Valve
  • OHC inseamna OvearHead Camshaft
  • DOHC inseamna Double OverHead Camshaft
Distribuie pe Facebook

Motoarele auto sunt de mai multe feluri, in functie de pozitia pistoanelor. Avem cu cilindri in linie, in V, de tip boxer sau chiar paraleli. Dar mai exista o clasificare a motoarelor, in functie de pozitia axei cu came. Din acest punct de vedere avem motoare OHC, OHV sau DOHC.

OHV inseamna OverHead Valve si se refera la un motor care are, dupa cum spune si numele, valvele deasupra pistonului, dar si deasupra axei cu came. Mai precis, axa cu came este pozitionata mai jos de piston, secventa de aprindere facandu-se de la axa catre supape prin intermediul unor tije metalice care transmit miscarea catre culbutorii localizati deasupra pistonului. Acest design este unul mai invechit si nu se mai foloseste deoarece prin transmiterea miscarii prin tijele metalice catre supape se pierde energie, adica putere, iar acest lucru inseamna si un consum mai mare.

Motorul SOHC, OHV sau DOHC: care sunt diferentele?

OHC inseamna OvearHead Camshaft si se refera la un motor care are axul cu came deasupra pistonului. Ce-i drept, si acest motor are valvele deasupra pistonului ca in cazul unui motor OHV, insa axul sau axele cu came sunt deasupra, nu sub cilindru. Si un motor OHC nu mai are tijele metalice de transmitere a miscarii intre ax si supape, ci axul cu came este pus direct pe supape, prin intermediul tachetilor. Lipsind piesele de transfer, tije si culbutori, exista mai putine piese in miscare, cei 4 timpi se mai mai usor, este mai putina energie rispita, iar motorul devine mai eficient. Motorul OHC se mai numeste si SOHC, de la Single OverHead Camshaft.

Motorul SOHC, OHV sau DOHC: care sunt diferentele?

DOHC inseamna Double OverHead Camshaft si este, practic, un motor OHC dar cu doua axe cu came. Aceste motoare DOHC sunt in general cu 4 sau 5 supape pe fiecare cilindru, iar fiecare axa se ocupa de jumatate din ele. Mai toate motoarele din ziua de azi sunt DOHC, iar motoarele cu pistoanele pozitionate in V pot avea chiar si 4 axe cu came.

Motorul SOHC, OHV sau DOHC: care sunt diferentele?

Motoarele moderne OHC sau DOHC sunt mai silentioase, folosesc tacheti hidraulici sau mecanici care confera tolerante minime intre piesele interne ale distributiei, ofera putere mai mare si un consum mai mic fata de motoarele OHV din trecut. Exista motoare de acest gen si cu lant de distributie, dar si cu o curea, aceasta fiind alegerea producatorului auto.

Numai uitandu-te la un motor de masina iti poti da seama usor ce fel de tip este. Poti sa te uiti daca fulia distributiei este pozitionata sus sau jos, daca este una singura sau este dubla. Ce-i drept, in viata de zi cu zi, nu prea te ajuta sa stii aceasta informatie, adica unde este localizata axa cu came a motorului tau. Ci doar daca esti pasionat si vrei sa vezi cum sunt gandite si dezvoltate masinile prietenilor tau cand iesi la gratar.

Motorul SOHC, OHV sau DOHC: care sunt diferentele?

Motorul SOHC, OHV sau DOHC: care sunt diferentele?

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze Motorul SOHC, OHV sau DOHC: care sunt diferentele?
mai multe