Piese auto pe care sa le verificam inainte de venirea caldurii

Cand ziua temperatura ajunge sa aiba si 25 de grade, e clar ca intram tot mai repede in vara. Scapam de frig, de anvelopele de iarna, de portiere inghetate si de mizeria de pe sosea. Insa nu strica sa aruncam un ochi asupra masinii noastre inainte de venirea verii, ca sa fim siguri ca vor lipsi cu desavarsire evenimentele neplacute, mai ales pe perioada vacantelor.
1. Freonul
De obicei, iarna soferii nu prea dau drumul la aerul conditionat. Dar asta e o greseala, deoarece cu AC-ul pornit, motorul se incalzeste mai repede, dar si parbrizul se dezabureste mult mai rapid. Insa majoritatea nu dau drumul la AC, iar asta poate duce la uscarea o-ringurilor, adica a garniturilor, deoarece freonul amestecat cu ulei nu mai circula prin circuit si nu le lubrifiaza. Sunt mari sansele ca dupa o perioada de cateva luni in care nu am pornit aerul conditionat sa ne trezim fara freon. O garnitura s-a fisurat si tot gazul s-a evaporat. E usor sa verificam daca mai avem freon bun sau nu: daca porneste compresorul cand apasam butonul cu fulg, avem freon, ca fara presiune nu ar porni compresorul. Si, evident, ne dam seama si daca simtim aer rece venind pe aerisiri.
2. Antigelul
Nivelul antigelului tinde sa scada in sezonul rece. Deoarece schimbarile de temperatura, de la -20 de grade, la +80 cand motorul este la temperatura maxima, fac ca unele garnituri sa cedeze. Nu mult, nu cat sa ne dam seama, dar cedeaza. Adica incepe sa se scurga usor antigelul, care se prelinge in general pe blocul motor si se evapora, fara sa vedem o balta sub masina. Asa ca e bine sa aruncam un ochi asupra antigelului, atat la nivel, cat si la eficienta, verificand capacitatea sa de a rezista la inghet si la fierbere. Asta se face cu un aparat pe care il are orice service sau pe care il poti cumpara de oriunde, chiar si dintr-un Supermarket.
3. Placutele de frana
Cand circulam iarna prin umezeala, zapada topite amestecata cu sare si solutii de deszapezire, franele au de suferit. Intra apa murdara intre discuri si placute, iar particulele incep sa roada din suprafata lor. Mai mult, exista si riscul de a se bloca etrierele, mai ales la masinile vechi la care ruginesc arcurile care deblocheaza frana de mana. Putem sa ne uitam singuri la sistemul de franare, atunci cand facem schimbul de anvelope acasa sau la vulcanizare. Daca vedem placutele uzate, discurile cu santuri adanci sau rugina la etriere, e bine sa vizitam un service. Nu am vrea sa plecam intr-o vacanta si, desi masina franeaza bine, sa ne trezim ca un etrier se blocheaza si scoate fum.
4. Farurile
Din cauza iernii si a nisipului si sarii ridicate de masinile care circula in fata noastra, farurile se matuiesc. Mai ales cele care au sticla din plastic si nu de sticla, adica... majoritatea masinilor mai noi. Nisipul amestecat cu zapada topita functioneaza ca un smirghel pe geam, iar daca avem parte de o iarna lunga, sigur o sa avem si farurile cu probleme. Si cum nu vrem sa ne prinda noaptea pe undeva la vara si sa nu avem vizibilitate buna, trebuie sa luam masuri. Adica sa ne uitam la faruri si, daca suprafata de sticla e matuita, fie la schimbam fie la ducem al un centru de reconditionare sau ni le reconditionam singuri cu un kit care le face ca noi, de exemplu Visbella. Au fost multe cazuri de accidente care puteau fi evitate daca soferul ar fi avut faruri mai bune ca sa vada biciclistul din fata lui...
5. Uleiul
Nu doar iarna, sau la sfarsit de iarna, dar uleiul e bine sa fie verificat destul de des. Se pare ca peste 50% din totalul de soferi care circula in Romania o fac cu nivelul scazut la ulei, adica sub semnul indicat pe joja. Iar asta poate duce oricand la stricarea totala si iremediabila a motorului. Pe timp de iarna, unele garnituri pot ceda si scurgerile de ulei pot sa creasca, asa ca inainte de venirea caldurii e bine sa mai verificam uleiul o data. In primul rand, uleiul se verifica la cald. Adica dupa ce venim de la un drum, cand motorul este cald, lasam masina sa stea pe loc, pe carosabil drept, cu motorul oprit, in jur de 10-20 de minute. Dupa care putem verifica nivelul de pe joja. O putem face si dupa ce masina a stat mai mult timp, dar cand uleiul este rece si daca nu suntem pe drept, fiind mai putin vascos poate sa arate mai putin pe joja. La nevoie, completam, iar daca nivelul este negru si contaminat, il schimbam impreuna cu filtrul de ulei.
6. Scutul de la motor
In Romania, cand vine iarna, autoritatile sunt surprinse de zapada si uita sa mai curete strazile. Asta inseamna ca masinile noastre sterg zapada de pe carosabil, unele scuturi de motor se rup, la fel si bare sau prelungiri de bare. Mai ales cand autobuzul din fata ta circula si la o groapa scapa in urma un ditamai bolovanul de zapada inghetata pe care il iei din plin. Ca sa fii sigur ca scutul tau a ramas la locul lui, e bine sa arunci un ochi pe sub masina si sa vezi daca are toate prinderile bune. Cand o sa circuli la vara pe autostrada, nu ai vrea sa cedeze si sa il pierzi, eventual sa zboare pe parbrizul altei masini din spate. Uita-te la el, sa nu fie spart sau rupt, dar si la prinderile care il tin pe loc.
Pe langa aceste lucruri pe care le poti face singur in spatele blocului sau in curtea casei, e recomandat sa dam o fuga si la un service auto pentru o revizie totala, adica sa se uite la masina, pe sub ea, pe la motor, etc. Nu este niciodata prea mare grija pentru masina ta, mai ales in Romania unde oricum are de suferit serios de la gropi, aglomeratie, carburant de calitate proasta, praf si asa mai departe.
-
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Broasca capota motor bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007] touring... 174 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei


