Piese auto pe care sa le verificam inainte de venirea caldurii

Cand ziua temperatura ajunge sa aiba si 25 de grade, e clar ca intram tot mai repede in vara. Scapam de frig, de anvelopele de iarna, de portiere inghetate si de mizeria de pe sosea. Insa nu strica sa aruncam un ochi asupra masinii noastre inainte de venirea verii, ca sa fim siguri ca vor lipsi cu desavarsire evenimentele neplacute, mai ales pe perioada vacantelor.
1. Freonul
De obicei, iarna soferii nu prea dau drumul la aerul conditionat. Dar asta e o greseala, deoarece cu AC-ul pornit, motorul se incalzeste mai repede, dar si parbrizul se dezabureste mult mai rapid. Insa majoritatea nu dau drumul la AC, iar asta poate duce la uscarea o-ringurilor, adica a garniturilor, deoarece freonul amestecat cu ulei nu mai circula prin circuit si nu le lubrifiaza. Sunt mari sansele ca dupa o perioada de cateva luni in care nu am pornit aerul conditionat sa ne trezim fara freon. O garnitura s-a fisurat si tot gazul s-a evaporat. E usor sa verificam daca mai avem freon bun sau nu: daca porneste compresorul cand apasam butonul cu fulg, avem freon, ca fara presiune nu ar porni compresorul. Si, evident, ne dam seama si daca simtim aer rece venind pe aerisiri.
2. Antigelul
Nivelul antigelului tinde sa scada in sezonul rece. Deoarece schimbarile de temperatura, de la -20 de grade, la +80 cand motorul este la temperatura maxima, fac ca unele garnituri sa cedeze. Nu mult, nu cat sa ne dam seama, dar cedeaza. Adica incepe sa se scurga usor antigelul, care se prelinge in general pe blocul motor si se evapora, fara sa vedem o balta sub masina. Asa ca e bine sa aruncam un ochi asupra antigelului, atat la nivel, cat si la eficienta, verificand capacitatea sa de a rezista la inghet si la fierbere. Asta se face cu un aparat pe care il are orice service sau pe care il poti cumpara de oriunde, chiar si dintr-un Supermarket.
3. Placutele de frana
Cand circulam iarna prin umezeala, zapada topite amestecata cu sare si solutii de deszapezire, franele au de suferit. Intra apa murdara intre discuri si placute, iar particulele incep sa roada din suprafata lor. Mai mult, exista si riscul de a se bloca etrierele, mai ales la masinile vechi la care ruginesc arcurile care deblocheaza frana de mana. Putem sa ne uitam singuri la sistemul de franare, atunci cand facem schimbul de anvelope acasa sau la vulcanizare. Daca vedem placutele uzate, discurile cu santuri adanci sau rugina la etriere, e bine sa vizitam un service. Nu am vrea sa plecam intr-o vacanta si, desi masina franeaza bine, sa ne trezim ca un etrier se blocheaza si scoate fum.
4. Farurile
Din cauza iernii si a nisipului si sarii ridicate de masinile care circula in fata noastra, farurile se matuiesc. Mai ales cele care au sticla din plastic si nu de sticla, adica... majoritatea masinilor mai noi. Nisipul amestecat cu zapada topita functioneaza ca un smirghel pe geam, iar daca avem parte de o iarna lunga, sigur o sa avem si farurile cu probleme. Si cum nu vrem sa ne prinda noaptea pe undeva la vara si sa nu avem vizibilitate buna, trebuie sa luam masuri. Adica sa ne uitam la faruri si, daca suprafata de sticla e matuita, fie la schimbam fie la ducem al un centru de reconditionare sau ni le reconditionam singuri cu un kit care le face ca noi, de exemplu Visbella. Au fost multe cazuri de accidente care puteau fi evitate daca soferul ar fi avut faruri mai bune ca sa vada biciclistul din fata lui...
5. Uleiul
Nu doar iarna, sau la sfarsit de iarna, dar uleiul e bine sa fie verificat destul de des. Se pare ca peste 50% din totalul de soferi care circula in Romania o fac cu nivelul scazut la ulei, adica sub semnul indicat pe joja. Iar asta poate duce oricand la stricarea totala si iremediabila a motorului. Pe timp de iarna, unele garnituri pot ceda si scurgerile de ulei pot sa creasca, asa ca inainte de venirea caldurii e bine sa mai verificam uleiul o data. In primul rand, uleiul se verifica la cald. Adica dupa ce venim de la un drum, cand motorul este cald, lasam masina sa stea pe loc, pe carosabil drept, cu motorul oprit, in jur de 10-20 de minute. Dupa care putem verifica nivelul de pe joja. O putem face si dupa ce masina a stat mai mult timp, dar cand uleiul este rece si daca nu suntem pe drept, fiind mai putin vascos poate sa arate mai putin pe joja. La nevoie, completam, iar daca nivelul este negru si contaminat, il schimbam impreuna cu filtrul de ulei.
6. Scutul de la motor
In Romania, cand vine iarna, autoritatile sunt surprinse de zapada si uita sa mai curete strazile. Asta inseamna ca masinile noastre sterg zapada de pe carosabil, unele scuturi de motor se rup, la fel si bare sau prelungiri de bare. Mai ales cand autobuzul din fata ta circula si la o groapa scapa in urma un ditamai bolovanul de zapada inghetata pe care il iei din plin. Ca sa fii sigur ca scutul tau a ramas la locul lui, e bine sa arunci un ochi pe sub masina si sa vezi daca are toate prinderile bune. Cand o sa circuli la vara pe autostrada, nu ai vrea sa cedeze si sa il pierzi, eventual sa zboare pe parbrizul altei masini din spate. Uita-te la el, sa nu fie spart sau rupt, dar si la prinderile care il tin pe loc.
Pe langa aceste lucruri pe care le poti face singur in spatele blocului sau in curtea casei, e recomandat sa dam o fuga si la un service auto pentru o revizie totala, adica sa se uite la masina, pe sub ea, pe la motor, etc. Nu este niciodata prea mare grija pentru masina ta, mai ales in Romania unde oricum are de suferit serios de la gropi, aglomeratie, carburant de calitate proasta, praf si asa mai departe.
-
Dezmembrez vw jetta 3, 1.6fsi
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
-
Bara fata renault megane 4 facelift model 2020-2024 cod... 500 Lei
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
Instalatie electrica peugeot 407 2004-2011 1.6 hdi 110 9hz... 150 Lei
-
Pachet filtru particule cnh original audi a4, a5, a6, q5 2.0... 8000 Lei
Telescop fata dreapta opel tigra z14xep - (2004 2010) 75 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
-
Usita rezervor 3g9809857a vw passat b8 sedan (3g2, cb2) 2.0... 250 Lei
Suport maner 820028464 renault megane 2 [2002 - 2006] 72 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830 200 Lei
-
Difuzor bara spate + ornament esapament toba compatibil audi... 1120 Lei
Broasca haion smart forfour incuietoare portbagaj 150 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2900 €
-
Conducta frana mini one r50 (ra3) 1.6 2003 250 Lei
Usa dreapta spate renault espace v an... 850 Lei
Dezmembram renault kangoo 1.5 dci an fabr. 2015
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Injectoare ford focus 2 1.8 tdci an fabr. 2008 500 Lei
Scrumiera centrala vw sharan (2000-2010), ford galaxy, seat... 60 Lei
-
Dacia duster dci 2022 12750 €
Set praguri stanga / dreapta dacia logan fab. 2004 -... 640 Lei
Mufa cu cablu injector sencom volvo xc90 1 2002-2015 504029 85 Lei
-
Bara spate mercedes clk w209 me-clk-209-bslook-r1fp 339 €
Antifurt roti oe renault kadjar 2015→ m12 x 1,5 7711239101 310 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Actuator / servomotor / motoras grila activa volvo xc40 2018... 250 Lei
Egr vw passat b6 2.0 tdi an 2009 2010 2011 2012 298 Lei
Folie faruri / stopuri premium ppf lights black negru 60cm x... 1225 Lei
-
Ford focus benzina 2013 4690 €
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31000 Lei
Conducte tur retur injectoare bmw 2.0d m47 seria 1 3 e87 e90... 100 Lei


