Piese auto pe care sa le verificam inainte de venirea caldurii

Cand ziua temperatura ajunge sa aiba si 25 de grade, e clar ca intram tot mai repede in vara. Scapam de frig, de anvelopele de iarna, de portiere inghetate si de mizeria de pe sosea. Insa nu strica sa aruncam un ochi asupra masinii noastre inainte de venirea verii, ca sa fim siguri ca vor lipsi cu desavarsire evenimentele neplacute, mai ales pe perioada vacantelor.
1. Freonul
De obicei, iarna soferii nu prea dau drumul la aerul conditionat. Dar asta e o greseala, deoarece cu AC-ul pornit, motorul se incalzeste mai repede, dar si parbrizul se dezabureste mult mai rapid. Insa majoritatea nu dau drumul la AC, iar asta poate duce la uscarea o-ringurilor, adica a garniturilor, deoarece freonul amestecat cu ulei nu mai circula prin circuit si nu le lubrifiaza. Sunt mari sansele ca dupa o perioada de cateva luni in care nu am pornit aerul conditionat sa ne trezim fara freon. O garnitura s-a fisurat si tot gazul s-a evaporat. E usor sa verificam daca mai avem freon bun sau nu: daca porneste compresorul cand apasam butonul cu fulg, avem freon, ca fara presiune nu ar porni compresorul. Si, evident, ne dam seama si daca simtim aer rece venind pe aerisiri.
2. Antigelul
Nivelul antigelului tinde sa scada in sezonul rece. Deoarece schimbarile de temperatura, de la -20 de grade, la +80 cand motorul este la temperatura maxima, fac ca unele garnituri sa cedeze. Nu mult, nu cat sa ne dam seama, dar cedeaza. Adica incepe sa se scurga usor antigelul, care se prelinge in general pe blocul motor si se evapora, fara sa vedem o balta sub masina. Asa ca e bine sa aruncam un ochi asupra antigelului, atat la nivel, cat si la eficienta, verificand capacitatea sa de a rezista la inghet si la fierbere. Asta se face cu un aparat pe care il are orice service sau pe care il poti cumpara de oriunde, chiar si dintr-un Supermarket.
3. Placutele de frana
Cand circulam iarna prin umezeala, zapada topite amestecata cu sare si solutii de deszapezire, franele au de suferit. Intra apa murdara intre discuri si placute, iar particulele incep sa roada din suprafata lor. Mai mult, exista si riscul de a se bloca etrierele, mai ales la masinile vechi la care ruginesc arcurile care deblocheaza frana de mana. Putem sa ne uitam singuri la sistemul de franare, atunci cand facem schimbul de anvelope acasa sau la vulcanizare. Daca vedem placutele uzate, discurile cu santuri adanci sau rugina la etriere, e bine sa vizitam un service. Nu am vrea sa plecam intr-o vacanta si, desi masina franeaza bine, sa ne trezim ca un etrier se blocheaza si scoate fum.
4. Farurile
Din cauza iernii si a nisipului si sarii ridicate de masinile care circula in fata noastra, farurile se matuiesc. Mai ales cele care au sticla din plastic si nu de sticla, adica... majoritatea masinilor mai noi. Nisipul amestecat cu zapada topita functioneaza ca un smirghel pe geam, iar daca avem parte de o iarna lunga, sigur o sa avem si farurile cu probleme. Si cum nu vrem sa ne prinda noaptea pe undeva la vara si sa nu avem vizibilitate buna, trebuie sa luam masuri. Adica sa ne uitam la faruri si, daca suprafata de sticla e matuita, fie la schimbam fie la ducem al un centru de reconditionare sau ni le reconditionam singuri cu un kit care le face ca noi, de exemplu Visbella. Au fost multe cazuri de accidente care puteau fi evitate daca soferul ar fi avut faruri mai bune ca sa vada biciclistul din fata lui...
5. Uleiul
Nu doar iarna, sau la sfarsit de iarna, dar uleiul e bine sa fie verificat destul de des. Se pare ca peste 50% din totalul de soferi care circula in Romania o fac cu nivelul scazut la ulei, adica sub semnul indicat pe joja. Iar asta poate duce oricand la stricarea totala si iremediabila a motorului. Pe timp de iarna, unele garnituri pot ceda si scurgerile de ulei pot sa creasca, asa ca inainte de venirea caldurii e bine sa mai verificam uleiul o data. In primul rand, uleiul se verifica la cald. Adica dupa ce venim de la un drum, cand motorul este cald, lasam masina sa stea pe loc, pe carosabil drept, cu motorul oprit, in jur de 10-20 de minute. Dupa care putem verifica nivelul de pe joja. O putem face si dupa ce masina a stat mai mult timp, dar cand uleiul este rece si daca nu suntem pe drept, fiind mai putin vascos poate sa arate mai putin pe joja. La nevoie, completam, iar daca nivelul este negru si contaminat, il schimbam impreuna cu filtrul de ulei.
6. Scutul de la motor
In Romania, cand vine iarna, autoritatile sunt surprinse de zapada si uita sa mai curete strazile. Asta inseamna ca masinile noastre sterg zapada de pe carosabil, unele scuturi de motor se rup, la fel si bare sau prelungiri de bare. Mai ales cand autobuzul din fata ta circula si la o groapa scapa in urma un ditamai bolovanul de zapada inghetata pe care il iei din plin. Ca sa fii sigur ca scutul tau a ramas la locul lui, e bine sa arunci un ochi pe sub masina si sa vezi daca are toate prinderile bune. Cand o sa circuli la vara pe autostrada, nu ai vrea sa cedeze si sa il pierzi, eventual sa zboare pe parbrizul altei masini din spate. Uita-te la el, sa nu fie spart sau rupt, dar si la prinderile care il tin pe loc.
Pe langa aceste lucruri pe care le poti face singur in spatele blocului sau in curtea casei, e recomandat sa dam o fuga si la un service auto pentru o revizie totala, adica sa se uite la masina, pe sub ea, pe la motor, etc. Nu este niciodata prea mare grija pentru masina ta, mai ales in Romania unde oricum are de suferit serios de la gropi, aglomeratie, carburant de calitate proasta, praf si asa mai departe.
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
0445120092 0986435551 504194432 bosch injector case ih... 750 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
-
Dezmembrez audi a6 2.0 tdi blb 140 de cai
Ornament bandou - toyota rav 4 2012 , 75605-0r030 177.61 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Traversa superioara bmw seria 5 (2010-2017) [f10] 7200689 249 Lei
Set rulment roata ford transit ( lichidare de stoc) 200 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
Tips ornament toba bmw e71 1700 Lei
Ceasuri bord uk bmw x1 2.0 2010, 215463001 / 924234701 238 Lei
Pompa recirculare apa 8k0819147 / 8k0965561a audi a5 8t [2007... 150 Lei


