Piese auto pe care sa le verificam inainte de venirea caldurii

Cand ziua temperatura ajunge sa aiba si 25 de grade, e clar ca intram tot mai repede in vara. Scapam de frig, de anvelopele de iarna, de portiere inghetate si de mizeria de pe sosea. Insa nu strica sa aruncam un ochi asupra masinii noastre inainte de venirea verii, ca sa fim siguri ca vor lipsi cu desavarsire evenimentele neplacute, mai ales pe perioada vacantelor.
1. Freonul
De obicei, iarna soferii nu prea dau drumul la aerul conditionat. Dar asta e o greseala, deoarece cu AC-ul pornit, motorul se incalzeste mai repede, dar si parbrizul se dezabureste mult mai rapid. Insa majoritatea nu dau drumul la AC, iar asta poate duce la uscarea o-ringurilor, adica a garniturilor, deoarece freonul amestecat cu ulei nu mai circula prin circuit si nu le lubrifiaza. Sunt mari sansele ca dupa o perioada de cateva luni in care nu am pornit aerul conditionat sa ne trezim fara freon. O garnitura s-a fisurat si tot gazul s-a evaporat. E usor sa verificam daca mai avem freon bun sau nu: daca porneste compresorul cand apasam butonul cu fulg, avem freon, ca fara presiune nu ar porni compresorul. Si, evident, ne dam seama si daca simtim aer rece venind pe aerisiri.
2. Antigelul
Nivelul antigelului tinde sa scada in sezonul rece. Deoarece schimbarile de temperatura, de la -20 de grade, la +80 cand motorul este la temperatura maxima, fac ca unele garnituri sa cedeze. Nu mult, nu cat sa ne dam seama, dar cedeaza. Adica incepe sa se scurga usor antigelul, care se prelinge in general pe blocul motor si se evapora, fara sa vedem o balta sub masina. Asa ca e bine sa aruncam un ochi asupra antigelului, atat la nivel, cat si la eficienta, verificand capacitatea sa de a rezista la inghet si la fierbere. Asta se face cu un aparat pe care il are orice service sau pe care il poti cumpara de oriunde, chiar si dintr-un Supermarket.
3. Placutele de frana
Cand circulam iarna prin umezeala, zapada topite amestecata cu sare si solutii de deszapezire, franele au de suferit. Intra apa murdara intre discuri si placute, iar particulele incep sa roada din suprafata lor. Mai mult, exista si riscul de a se bloca etrierele, mai ales la masinile vechi la care ruginesc arcurile care deblocheaza frana de mana. Putem sa ne uitam singuri la sistemul de franare, atunci cand facem schimbul de anvelope acasa sau la vulcanizare. Daca vedem placutele uzate, discurile cu santuri adanci sau rugina la etriere, e bine sa vizitam un service. Nu am vrea sa plecam intr-o vacanta si, desi masina franeaza bine, sa ne trezim ca un etrier se blocheaza si scoate fum.
4. Farurile
Din cauza iernii si a nisipului si sarii ridicate de masinile care circula in fata noastra, farurile se matuiesc. Mai ales cele care au sticla din plastic si nu de sticla, adica... majoritatea masinilor mai noi. Nisipul amestecat cu zapada topita functioneaza ca un smirghel pe geam, iar daca avem parte de o iarna lunga, sigur o sa avem si farurile cu probleme. Si cum nu vrem sa ne prinda noaptea pe undeva la vara si sa nu avem vizibilitate buna, trebuie sa luam masuri. Adica sa ne uitam la faruri si, daca suprafata de sticla e matuita, fie la schimbam fie la ducem al un centru de reconditionare sau ni le reconditionam singuri cu un kit care le face ca noi, de exemplu Visbella. Au fost multe cazuri de accidente care puteau fi evitate daca soferul ar fi avut faruri mai bune ca sa vada biciclistul din fata lui...
5. Uleiul
Nu doar iarna, sau la sfarsit de iarna, dar uleiul e bine sa fie verificat destul de des. Se pare ca peste 50% din totalul de soferi care circula in Romania o fac cu nivelul scazut la ulei, adica sub semnul indicat pe joja. Iar asta poate duce oricand la stricarea totala si iremediabila a motorului. Pe timp de iarna, unele garnituri pot ceda si scurgerile de ulei pot sa creasca, asa ca inainte de venirea caldurii e bine sa mai verificam uleiul o data. In primul rand, uleiul se verifica la cald. Adica dupa ce venim de la un drum, cand motorul este cald, lasam masina sa stea pe loc, pe carosabil drept, cu motorul oprit, in jur de 10-20 de minute. Dupa care putem verifica nivelul de pe joja. O putem face si dupa ce masina a stat mai mult timp, dar cand uleiul este rece si daca nu suntem pe drept, fiind mai putin vascos poate sa arate mai putin pe joja. La nevoie, completam, iar daca nivelul este negru si contaminat, il schimbam impreuna cu filtrul de ulei.
6. Scutul de la motor
In Romania, cand vine iarna, autoritatile sunt surprinse de zapada si uita sa mai curete strazile. Asta inseamna ca masinile noastre sterg zapada de pe carosabil, unele scuturi de motor se rup, la fel si bare sau prelungiri de bare. Mai ales cand autobuzul din fata ta circula si la o groapa scapa in urma un ditamai bolovanul de zapada inghetata pe care il iei din plin. Ca sa fii sigur ca scutul tau a ramas la locul lui, e bine sa arunci un ochi pe sub masina si sa vezi daca are toate prinderile bune. Cand o sa circuli la vara pe autostrada, nu ai vrea sa cedeze si sa il pierzi, eventual sa zboare pe parbrizul altei masini din spate. Uita-te la el, sa nu fie spart sau rupt, dar si la prinderile care il tin pe loc.
Pe langa aceste lucruri pe care le poti face singur in spatele blocului sau in curtea casei, e recomandat sa dam o fuga si la un service auto pentru o revizie totala, adica sa se uite la masina, pe sub ea, pe la motor, etc. Nu este niciodata prea mare grija pentru masina ta, mai ales in Romania unde oricum are de suferit serios de la gropi, aglomeratie, carburant de calitate proasta, praf si asa mai departe.
-
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 128 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 56 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Pompa injectie inalta presiune 0445010799 1.7 dci 167006205r... 1500 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 226 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei


