Piese auto pe care sa le verificam inainte de venirea caldurii
Cand ziua temperatura ajunge sa aiba si 25 de grade, e clar ca intram tot mai repede in vara. Scapam de frig, de anvelopele de iarna, de portiere inghetate si de mizeria de pe sosea. Insa nu strica sa aruncam un ochi asupra masinii noastre inainte de venirea verii, ca sa fim siguri ca vor lipsi cu desavarsire evenimentele neplacute, mai ales pe perioada vacantelor.
1. Freonul
De obicei, iarna soferii nu prea dau drumul la aerul conditionat. Dar asta e o greseala, deoarece cu AC-ul pornit, motorul se incalzeste mai repede, dar si parbrizul se dezabureste mult mai rapid. Insa majoritatea nu dau drumul la AC, iar asta poate duce la uscarea o-ringurilor, adica a garniturilor, deoarece freonul amestecat cu ulei nu mai circula prin circuit si nu le lubrifiaza. Sunt mari sansele ca dupa o perioada de cateva luni in care nu am pornit aerul conditionat sa ne trezim fara freon. O garnitura s-a fisurat si tot gazul s-a evaporat. E usor sa verificam daca mai avem freon bun sau nu: daca porneste compresorul cand apasam butonul cu fulg, avem freon, ca fara presiune nu ar porni compresorul. Si, evident, ne dam seama si daca simtim aer rece venind pe aerisiri.
2. Antigelul
Nivelul antigelului tinde sa scada in sezonul rece. Deoarece schimbarile de temperatura, de la -20 de grade, la +80 cand motorul este la temperatura maxima, fac ca unele garnituri sa cedeze. Nu mult, nu cat sa ne dam seama, dar cedeaza. Adica incepe sa se scurga usor antigelul, care se prelinge in general pe blocul motor si se evapora, fara sa vedem o balta sub masina. Asa ca e bine sa aruncam un ochi asupra antigelului, atat la nivel, cat si la eficienta, verificand capacitatea sa de a rezista la inghet si la fierbere. Asta se face cu un aparat pe care il are orice service sau pe care il poti cumpara de oriunde, chiar si dintr-un Supermarket.
3. Placutele de frana
Cand circulam iarna prin umezeala, zapada topite amestecata cu sare si solutii de deszapezire, franele au de suferit. Intra apa murdara intre discuri si placute, iar particulele incep sa roada din suprafata lor. Mai mult, exista si riscul de a se bloca etrierele, mai ales la masinile vechi la care ruginesc arcurile care deblocheaza frana de mana. Putem sa ne uitam singuri la sistemul de franare, atunci cand facem schimbul de anvelope acasa sau la vulcanizare. Daca vedem placutele uzate, discurile cu santuri adanci sau rugina la etriere, e bine sa vizitam un service. Nu am vrea sa plecam intr-o vacanta si, desi masina franeaza bine, sa ne trezim ca un etrier se blocheaza si scoate fum.
4. Farurile
Din cauza iernii si a nisipului si sarii ridicate de masinile care circula in fata noastra, farurile se matuiesc. Mai ales cele care au sticla din plastic si nu de sticla, adica... majoritatea masinilor mai noi. Nisipul amestecat cu zapada topita functioneaza ca un smirghel pe geam, iar daca avem parte de o iarna lunga, sigur o sa avem si farurile cu probleme. Si cum nu vrem sa ne prinda noaptea pe undeva la vara si sa nu avem vizibilitate buna, trebuie sa luam masuri. Adica sa ne uitam la faruri si, daca suprafata de sticla e matuita, fie la schimbam fie la ducem al un centru de reconditionare sau ni le reconditionam singuri cu un kit care le face ca noi, de exemplu Visbella. Au fost multe cazuri de accidente care puteau fi evitate daca soferul ar fi avut faruri mai bune ca sa vada biciclistul din fata lui...
5. Uleiul
Nu doar iarna, sau la sfarsit de iarna, dar uleiul e bine sa fie verificat destul de des. Se pare ca peste 50% din totalul de soferi care circula in Romania o fac cu nivelul scazut la ulei, adica sub semnul indicat pe joja. Iar asta poate duce oricand la stricarea totala si iremediabila a motorului. Pe timp de iarna, unele garnituri pot ceda si scurgerile de ulei pot sa creasca, asa ca inainte de venirea caldurii e bine sa mai verificam uleiul o data. In primul rand, uleiul se verifica la cald. Adica dupa ce venim de la un drum, cand motorul este cald, lasam masina sa stea pe loc, pe carosabil drept, cu motorul oprit, in jur de 10-20 de minute. Dupa care putem verifica nivelul de pe joja. O putem face si dupa ce masina a stat mai mult timp, dar cand uleiul este rece si daca nu suntem pe drept, fiind mai putin vascos poate sa arate mai putin pe joja. La nevoie, completam, iar daca nivelul este negru si contaminat, il schimbam impreuna cu filtrul de ulei.
6. Scutul de la motor
In Romania, cand vine iarna, autoritatile sunt surprinse de zapada si uita sa mai curete strazile. Asta inseamna ca masinile noastre sterg zapada de pe carosabil, unele scuturi de motor se rup, la fel si bare sau prelungiri de bare. Mai ales cand autobuzul din fata ta circula si la o groapa scapa in urma un ditamai bolovanul de zapada inghetata pe care il iei din plin. Ca sa fii sigur ca scutul tau a ramas la locul lui, e bine sa arunci un ochi pe sub masina si sa vezi daca are toate prinderile bune. Cand o sa circuli la vara pe autostrada, nu ai vrea sa cedeze si sa il pierzi, eventual sa zboare pe parbrizul altei masini din spate. Uita-te la el, sa nu fie spart sau rupt, dar si la prinderile care il tin pe loc.
Pe langa aceste lucruri pe care le poti face singur in spatele blocului sau in curtea casei, e recomandat sa dam o fuga si la un service auto pentru o revizie totala, adica sa se uite la masina, pe sub ea, pe la motor, etc. Nu este niciodata prea mare grija pentru masina ta, mai ales in Romania unde oricum are de suferit serios de la gropi, aglomeratie, carburant de calitate proasta, praf si asa mai departe.
- Vw golf 1.6d 2011 4300 € Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Dezmembrez mini mini countryman (r60) 2010 - 2016 cooper d n47...
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 € Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei Dacia duster 4x4 , 1,6 benzina 2016 7950 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13900 € Dacia duster 4x4 2020 9990 € Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei
- 042400-1201 42400-0021 esb20c 88370-12080 compresor ac toyota... 1250 Lei Skoda karoq diesel 2019 13770 € Opel crossland x impecabil 1.2 turbo 110 cp full led unic... 42000 Lei
- Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2012 5990 € Nissan leaf tekna special 2019 20900 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 13850 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7150 € Rdx bara fata pentru audi a4 b6 8e "s-edition" frontschrze... 438 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Vw polo euro 5 dpf activ 2013 5350 € Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Mercedes 220 euro 5 2013 13850 € Dacia sandero stepway tce 2014 5950 € Compresor clima ac mini cooper r60 countryman 1.6 d n47c16a... 400 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mercedes vito 220-116 2017 12600 € Bmw x1 euro 5 2010 9000 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Hyundai i10 motor 1.0 benzina+gpl din fabrica euro 6 stare... 25000 Lei
- Cutie de viteză - 5+1, 1.8b, land rover freelander [1998 -... 500 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6290 € 22799205 akj200a101b 22753244 95522205 compressor a/c... 1250 Lei
- Jante bmw x1 f48, x2 f39, seria 1 f40,seria 2 f45, 225xe... 3200 Lei Compresor, climatizare mini mini countryman (r60) (2010 -... 1790 Lei Vw passat 1.6 benzina 2001 900 €