Ploaia inghetata: cand ne trezim cu masina acoperita de gheata. Ce e de facut?
- Ploaia inghetata
- Preventia, marele secret
- Masina inghetata
De dimineata, cine a vrut sa plece cu masina la treaba, a avut o surpriza de proportii. Pe langa zapada normala, a fost nevoit sa scape si de gheata care acoperea intreaga masina. Si nu mica i-a fost mirarea cand a vazut ca pierde cam 30 de minute sa plece la drum cu minima vizibilitate...
Va spuneam acum ceva vreme despre sindromul masinii inghetate. Dar atunci ne refeream doar la partea mecanica, mobila, care poate ingheta si incremeni masina pe loc, cand vrei sa pleci. Iata ca acum, dupa ce am vazut noaptea trecuta, ne vom atinti nitel privirea asupra inghetului de suprafata. Degeaba putem misca masina de pe loc, daca nu avem o vizibilitate buna ca sa intram in trafic.
Ploaia inghetata
Un fenomen meteo relativ rar este ploaia inghetata, exact ce am avut parte noi peste Romania zilele acestea. Adica noaptea a inceput sa ploua cand temperatura era pozitiva si ulterior temperatura a scazut sub zero. Interesant este ca pentru ca acest eveniment sa aiba loc trebuie sa fie cativa factori sincronizati, motiv pentru care se intampla destul de rar. De exemplu, in aer temperatura trebuie sa fie mai mare decat la sol. Pentru ca ploaia sa ajunga in stare lichida pe pamant si sa inghete imediat cum atinge pamantul. Sau, in cazul nostru, masinile...
In astfel de cazuri, stratul de gheata poate fi si de 1 centimetru. Peste tot, pe copaci, pe acoperisuri, pe garduri si pe masini. Asta pentru ca ploaia tot cade si imediat cum se depune ingheata, formandu-se straturi peste straturi. La masini este cu atat mai grav cu cat temperatura caroseriei este mai mica decat cea a mediului inconjurator si ingheata si mai repede. Conteaza ca primul strat sa inghete, semn ca a venit o temperatura sub 0 grade, ca imediat ingheata si urmatoarele. Pe anvelope, parbriz, caroserie, stergatoare, manere, oglinzi... peste tot.
Preventia, marele secret
Daca am lua in calcul cativa factori meteo, dar si atentionarile de coduri galbene sau portocalii de la stiri, am putea sa scapam de acest fenoment neplacut. In cazul in care prognoza este de precipitatii si temperaturi scazute, sunt sanse mari sa avem parte de aceasta "ploaie inghetata". Asa am putea sa ne pregatim mai bine, astfel incat de dimineata sa nu avem probleme cu dezghetarea si curatarea masinii vreme indelungata.
De exemplu, daca avem un spray de dezghetare, putem sa stropim toate geamurile masinii seara si sa le lasam asa. In solutia aceasta se regaseste alcool, ceea ce face imposibila inghetarea peste noapte. De dimineata, in timp ce alti soferi se chinuie cu racleta sa curete geamurile, noi vom da din stergatoare de cateva ori si vom pleca fara emotii. Dar daca nu am fost pe faza si de dimineata ne trezim cu masina inghetata, putem apela la alte masuri.
Masina inghetata
In cazul in care nu ne-am pregatit de cu seara pentru a evita inghetarea geamurilor, trebuie sa trecem la treaba. Primul pas este sa pornim motorul cu aerul conditionat pornit, dat la maxim pe dezaburire, si sa apasam butonul de dezghetare a lunetei. Cei mai bucurosi sunt cei cu parbriz incalzit, care functioneaza la fel ca luneta, gheata topindu-se in cateva minute datorita firicelelor mici conductoare din interiorul geamului. Dar majoritatea soferilor depinde de aerul cald pentru eliminarea ghetii. Asa ca primul pas este sa pornim clima cu AC-ul activat.
Nu strica sa pozitionam gurile aerisirilor din habitaclu, cele din partile laterale, orientate spre geamurile din parti. Vor ajuta la dezaburirea geamurilor si la topirea ghetii mai repede. La fel de importanta este si pornirea incalzirii la oglinzi, daca acest lucru se face separat fata de dezaburirea lunetei.
Pasul urmator este sa folosim, daca avem, sprayul de dezghet mentionat si mai sus. Daca stratul de gheata e gros, asa cum s-a intamplat acum in Bucuresti, spray-ul ne va ajuta doar putin. Stropim cu spray geamurile inghetate, cu exceptia lunetei care se dezgheata prima oricum, dupa care deblocam manual stergatoarele inghetate, cu grija, sa nu rupem lamelele.
Daca nu deblocam cu mana stergatoarele inghetate, cand le vom porni de la buton riscam sa le rupem sau sa ardem motorasul. Asa ca nu trebuie sa le uitam, atat pe cele de la parbriz, cat si stergatorul din spate daca exista.
Urmeaza cea mai grea si mai dureroasa etapa. Daca stratul e subtire, folosim racleta normal, peste gheata care deja trebuie sa se fi inmuiat de la solutie pana acum. Dar daca stratul este gros, asa cum s-a intamplat azi, vom folosi coltul racletei ca sa facem santuri inguste pe toate suprafata larbrizului. Multe si dese, ca niste linii, ca o tabla de sah, orizontale si verticale. Nu trebuie sa ne fie teama ca zgariem parbrizul, deoarece nu este o manevra facuta foarte des. Daca am face asta zilnic, s-ar putea sa-l zgariem, dar o data pe iarna nu e problema.
Cu gheata plina de linii si santuri facute cu coltul racletei, mai dam o data cu spray de dezghetare. Acum, solutia intra mai bine in gheata si o dizolva repede. Dupa ce dam cu spray, putem sa folosim racleta normal, pentru ca deja bucatile se desprind si aluneca pe parbriz.
Este cea mai rapida metoda, daca nu vrem sa asteptam 30 de minute cu motorul pornit pe loc, pana cand se incalzeste si se topeste singura gheata. Daca avem si masina diesel, care se incalzeste greu, am putea astepta pe loc si 5 ore...
Fii pregatit pentru iarna
Multi au impresia ca iarna a spus tot ce a avut de spus si ca nu mai ninge. Iata ca a nins, ba chiar bine. Si, in plus, am primit bonus si acest fenomen rar si deranjant numit ploaie inghetata. Dar daca suntem echipati cu perie, racleta, solutie de dezghetare si solutie de parbriz de calitate, avem sanse mari ca aceasta problema sa fie una trecatoare si usor de depasit. Si sa nu fim acel vecin care se trezeste cu 2 ore inainte doar ca sa-si pregateasca masina de plecat la serviciu...
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Vw touran diesel 2011 5790 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €