Ponturi ca sa mergi in siguranta cu masina pe ploaie

Ponturi ca sa mergi in siguranta cu masina pe ploaie
  • Sigur ai presiunea care trebuie in roti?
  • Mareste distanta fata de celelalte masini
  • Legislatie necunoscuta: 30 km/h pe piatra cubica!
Distribuie pe Facebook

In Romania, tara cu cele mai multe accidente mortale pe cap de locuitor, traficul este un cosmar. Lipsa educatiei, lipsa agentilor de politie pe strazi si lipsa infrastructurii sunt principalele cauze. Acest cosmar devine colosal atunci cand ploua: soferii parca se pierd, nu mai stiu ce sa faca si uita complet regulile de circulatie.

1. Sigur ai presiunea care trebuie in roti?

Una din principalele reguli ale sofatului in siguranta este sa ai mereu presiunea optima in anvelope. Asta iti asigura o aderenta buna pe asfalt, dar si o franare eficienta. Si mai important decat presiunea optima pe asfaltul uscat este ca presiunea sa fie cea corecta cand circulam pe ploaie. De ce? Daca avem presiune mica in cauciucuri, atunci o sa creasca ruliul automobilului in viraje. Mai mult, sub anvelopa se va strecura mai multa apa, in loc sa fie evacuate de profilul suprafetei de rulare si creste riscul de acvaplanare. Iar daca avem presiune mult prea mare, suprafata de contact cu asfaltul scade, asadar scade si aderenta si vom avea o franare mai slaba.

2. Mareste distanta fata de celelalte masini

O regula extrem de importanta in circulatie este sa pastrezi o distanta sigura fata de masina din fata ta. Insa soferii romani nu prea au auzit de aceasta regula si mereu vor sa fie lipiti de cel care circula inaintea lor. Evident, nu degeaba, in Romania avem multe accidente usoare care ar fi putut fi evitate foarte usor. Daca oricum nu pastram distanta cand asfaltul e uscat, nu strica sa ne invatam ca atunci cand ploua avem nevoie neaparat de o distanta de franare mult mai mare. Asa ca, atunci cand avem carosabil ud, este impetuos necesar sa marim distant fata de masina din fata noastra, deoarece nu stim cand trebuie sa franam de urgenta si avem nevoie de o distanta ca sa ne oprim.

3. Legislatie necunoscuta: 30 km/h pe piatra cubica!

Facem pariu ca nu stiai de aceasta lege din Codul Rutier. Si anume, viteza maxima cu care poti circula pe carosabilul din piatra cubica, atunci cand ploua, este de 30 km/h in oras si 50 km/h in afara orasului. Adica acest gen de carosabil, tot mai rar pe soselele din Romania, avand o suprafata extrem de alunecoasa, are un regim special. Daca, de exemplu, esti surprins cand ploua de un aparat radar mergand pe un drum de piatra cubica cu 80 km/h ramai fara permisul de conducere. Insa soferii trebuie sa retina ca aceste masuri nu sunt scoase din burta, ci sunt facute pentru siguranta lor.

4. Ia-ti stergatoare de calitate

Atunci cand ploua sau ninge, romanii sufera cumplit. Pentru ca avem poluare mare, praf peste tot, frunze, mizerie, tot felul de chestii care se depun pe masina noastra. Nu putini sunt cei care merg cu masina fara sa aiba o vizibilitate buna, din cauza parbrizului si a geamurilor laterale murdare. Si pentru ca s-au zgarcit si au cumparat stergatoare ieftine din targ sau de la semafor, acestea nu-i ajuta deloc. Am patit-o si noi, stim cum este. Dupa care, ne-am hotarat sa terminam cu prostiile si sa investim in stergatoare scumpe, de calitate, de la un producator de renume. Pe langa faptul ca sterg parbrizul impecabil, sunt rezistente si aerodinamice la viteze mari.

5. Gandeste-te inainte sa te urci la volan

De fapt, marea problema a soferului roman este... prostia. Si anume, el conduce in acelasi mod, fie iarna, fie vara. Ceea ce este o mare greseala. Trebuie sa invatam sa ne adaptam stilul de condus la specificul suprafatei carosabile. Si sa ne gandim putin: ploua afara, deci aluneca pe jos, deci franez mai prost, deci trebuie sa conduc mai incet si sa franez fara sa bruschez pedala. Ninge afara, deci trebuie sa conduc prudent, sa pastrez o distanta mare fata de orice masina din fata mea, trebuie sa franez usor impreuna cu frana de motor si mereu sa am o vizibilitate buna. Din nefericire, majoritatea soferilor nu se gandesc, conduc iarna la fel ca vara si asa se produc accidente.

Ploaie

Mai jos avem cateva sfaturi de conducere pe ploaie din partea Brigazii de Politie Rutiera Bucuresti:

Precipitaţiile influenţează desfăşurarea traficului rutier din Capitală.

Iată de ce, ori de câte ori conduceţi pe timp de ploaie trebuie să aveţi în vedere câteva aspecte importante:

- prima condiţie a deplasării autovehiculului în deplină siguranţă este corelarea manierei de condus cu specificul suprafeţei carosabile;
- înainte de a porni la drum, asiguraţi-vă că parbrizul, geamurile laterale şi lunetă vă asigură o vizibilitate foarte bună. De asemenea, trebuie să aveţi în bună stare de funcţionare ştergătoarele şi instalaţia de climatizare şi dezaburire;
- evitaţi frânările şi accelerările bruşte;
- păstraţi o distanţă suficientă faţă de autovehiculul care va preceda, astfel încât să puteţi opri în siguranţă, în situaţia în care acesta încetineşte sau opreşte brusc;
- când carosabilul din piatra cubica este umed, aveţi obligaţia să circulaţi cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara acestora.

În condiţiile unui trafic aglomerat recomandăm conducătorilor auto:
-să nu depaşească coloana de autovehicule oprite la semafor;
-să nu oprească sau să staţioneze în locuri unde ar putea împiedica desfaşurarea normală a traficului rutier;
-să păstreze liber centrul intersecţiei;
-să nu blocheze calea de rulare a mijloacelor de transport public;
-să nu treacă la culoarea roşie a semaforului electric;
-să nu claxoneze inutil;
-asiguraţi-vă o bună vizibilitate prin curăţarea parbrizului şi folosirea sistemului de dezaburire.

Pietonii sunt rugaţi să circule numai pe trotuare, traversarea străzii să o facă pe la locurile marcate, la culoarea verde a semaforului electric şi numai după ce sunt siguri că intenţia lor de a traversa a fost observată de către şoferi.

Distribuie pe Facebook
mai multe