Probleme ale sistemului de franare: de ce tremura volanul, de ce avem frana moale?

- Discurile aftermarket se ovalizeaza repede
- De ce tremura volanul masinii?
- Cum se intampla sa ramai fara frane?
Sistemul de franare este cel mai important pentru masina noastra, dar si cel mai vulnerabil la a se strica. Nu degeaba, cei de la RAR pun mare accent pe franele masinii si le verifica atat la statiile ITP, cat si in trafic. Sunt cateva lucruri care se pot defecta la franele masinii: iata care, dar si care sunt cauzele.
Discurile aftermarket se ovalizeaza repede
Vi s-a intamplat vreodata sa puneti discuri de frana noi la masina, dupa care sa incepeti sa simtiti in volan cum tremura la frana, dupa numai cateva mii de kilometri? Astfel de cazuri sunt tot mai numeroase, din pacate. Adica daca discurile fata de frana, cele originale, de fabrica, te vor tine mult si bine, in momentul in care le schimbi, apar problemele. Noua ni s-a intamplat cu un set complet de discuri si placute marca ATE, adica nu porcarii ordinare, ci produse ale unei marci consacrate de elemente pentru franare. Le-am montat, impreuna cu placute noi de la aceeasi marca, dupa care, la doar 20.000 de kilometri, se simt ca si ovalizate, masina vibrand puternic la franare usoara. Dar de ce sunt asa de proaste discurile aftermarket?
Problema discurilor de frana este ca in zilele noastre se fac din materiale extrem de proaste, bazate pe aliaje ECO, mai putin rezistente la temperaturi mari. In plus, se zvoneste ca piesele destinate unor piete sarace, printre care si Romania, au o calitate si mai slaba decat cele vandute in vest. Iar asta se vede imediat la ovalizarea discurilor dupa distante scurte parcurse cu masina.
Discurile de frana se ovalizeaza de obicei atunci cand sunt supuse la treceri bruste de temperatura. Adica dupa o franare puternica, atunci cand discurile sunt incinse, intram intr-o balta care le raceste instantaneu. Cateva astfel de cazuri si discurile incep sa se deformeze. Insa nu e este normal sa se ovalizeze intr-un timp asa de scurt si la masini de mici dimensiuni, care nu merg nici repede, nici nu au o greutate mare care trebuie incetinita. Singura optiune ar fi sa cumparam discuri de frana originale, OEM, piese care au un control al calitatii mult mai bun ca cele aftermarket.
De ce tremura volanul masinii?
In primul rand, volanul masinii tremura la franare din cauza discurilor ovalizate. Cand ne referim la frane, acesta este motivul principal. Am mai auzit de cazuri in care cineva care a schimbat placutele de frana a uitat sa stranga bine suportul de etrier pe fuzeta, acest lucru ducand la o vibratie extrem de puternica la franare. Dar atunci cand franam si volanul tremura, e clar ca trebuie sa vedem daca discurile sunt ovalizate.
Alte motive pentru care volanul tremura pot fi nelegate de frane. De exemplu, rotile care nu sunt echilibrate vor vibra si la franare, dar si in mers. La fel si o roata care nu este stransa bine in prezoane. Dar si o roata care este desumflata sau care are o galma in peretele lateral. De obicei, doar la franare, volanul poate sa mai preia o vibratie si daca exista un pivot sau un cap de bara foarte uzat, deoarece atunci cand franam geometria rotilor se schimba, mai ales daca exista piese de directie uzate. Asadar, daca ne asiguram ca nu avem aceste probleme, nu mai raman decat discurile ovalizate ce trebuie luate in ecuatie.
Cum se intampla sa ramai fara frane?
Acum ani buni, sa tot fie vreo 20, eram cu cineva intr-un Daewoo Cielo, mergand pe un drum national spre Bucuresti. Deodata, s-a auzit un zgomot relativ puternic, ca si cum a pocnit ceva, dupa care masina a ramas complet fara frane. Cand a ciupit frana soferul, o conducta s-a spart si tot lichidul s-a scurs pe carosabil, lasand pedala bleaga si complet inutila. Abia ne-am tarat spre Bucuresti, cu viteza minima, oprind cu frana de motor si frana de mana, intr-o inconstienta uriasa.
Ceea ce doream sa spun este ca atunci cand ramai fara frane in totalitate, se intampla pentru ca ramai fara presiune in sistem. Iar presiunea dispare din doua motive: fie ai ramas fara lichid de frana, fie lichidul a fiert.
Pierderea lichidului de franare apare atunci cand avem o conducta ruginita de frana sau un furtun mancat si crapat. La un moment dat, de la presiune, lichidul fisureaza conducta sau furtunul si lichidul se scurge. Si cum tot sistemul este conectat sub aceeasi presiune, daca pocneste o conducta de la o roata, toate cele 4 roti raman fara presiune. Din acest motiv trebuie sa verificam periodic pe sub masina starea conductelor si starea furtunelor de frana. De la schimbarile de vreme, sarea de pe carosabil, nisip si alte intemperii, cauciucul se mananca si crapa, iar conductele incep sa rugineasca.
Cand avem pedala de frana moale?
A doua situatie in care putem sa ramanem fara frane se manifesta prin "pedala moale". Adica simtim ca pedala este moale, o apasam si nu se intampla nimic, dar ceva presiune exista. Atunci cand se sparge o conducte, pedala este moarta, nu moale, se duce pana la fund si nu mai revine. Dar cand avem pedala moale, aceasta revine, semn ca exista presiune. Insa masina nu franeaza deloc sau extrem de slab. Ce se intampla in aceasta situatie?
Acest fenomen apare de obicei cand facem abuz de franele masinii. Adica atunci cand coboram pe un drum plin de serpentine si trebuie sa franam des si agresiv. Ceea ce face ca discurile sa se incinga foarte tare, in unele cazuri chiar se inrosesc. Dupa care, la randul sau, se incinge etrierul foarte puternic, iar acest lucru face ca lichidul de frana, care este un lichid pe baza de apa, sa inceapa sa fiarba in primii 5-10 cm din furtunele de frana. Si prin fierbere, apar bule de aer in sistem. Lichidul nu se comprima, insa aerul format de bulele de fierbere se comprima, iar atunci cand apasam frana, noi de fapt comprimam aerul fara sa punem presiune mare pe placute. Asa apare pedala moale si lipsa franarii.
In astfel de cazuri, cand trebuie sa coboram un drum abrupt plin de viraje, este recomandat sa folosim mai mult frana de motor, ca sa menajam franele rotilor. Doar asa putem evita un asemenea fenomen. Mai ales daca avem o masina mai veche sau una lipsita de performanta, care are discuri de frana pline pe fata sau de dimensiuni mici, care se incing imediat. Daca avem o masina cu discuri mari, caldura se propaga usor si nu ajungem la fierberea lichidului din instalatie.
Alte probleme ale franelor auto
Am mai auzit cazuri de placute noi sparte dupa numai 50 de kilometri, produse de o firma romaneasca. Sau discuri crapate, etriere sparte si pompe de frana blocate. Adica multe diverse probleme posibile, insa cele mai populare sunt cele mentionate mai sus. Spune-ne si tu cu ce probleme te-ai confruntat pe partea de frane auto!
-
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei
-
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
-
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
-
A 654 090 63 01 a6540906301 6540906301 10009700431... 5000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
-
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
Grila radiator audi a6c8 noua ( 2018 - ) 2400 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei


