Probleme cu pornirea la diesel cand e ger? Iata ce trebuie sa faci

Probleme cu pornirea la diesel cand e ger? Iata ce trebuie sa faci
  • Probleme cu alimentarea
  • Incalzitul bujiilor
  • Ce facem sa pornim din prima?
Distribuie pe Facebook

Majoritatea soferilor din Romania au preferat economia de carburant, motiv pentru care si-au cumparat autoturisme diesel. Dar nu sunt multi cei care au modele noi, majoritatea avand masini ce au implinit deja mai bine de un deceniu. Acestea au un singur inamic: gerul.

Sigur ti s-a intamplat sau ai avut vreun vecin la care ai vazut treaba asta. Adica sa incerce sa porneasca o masina cu motor diesel cand afara sunt -20 de grade si aceasta sa faca mofturi. Daca cele pe benzina nu au problema asta, adica pornesc la prima cheie fara emotii, in cazul celor diesel lucrurile sunt mai sensibile.

Am intalnit si automobile destul de noi, cumparate din reprezentanta acum maxim un an, care aveau probleme la pornire pe ger. Ce sa mai zicem de vecini cu cine stie ce Passat TDI vechi de 15 ani care pornea abia la a 5-a cheie foarte lunga. Sau de frantuzesti pe motorina care se chinuiau sa porneasca pana cand se termina bateria... si tot nu plecau din loc!

Probleme cu alimentarea

Iarna, mai ales atunci cand este ger crunt, adica temperaturi mai mici de -20 de grade pe perioade mai lungi, impreuna cu faptul ca soferul nu porneste masina cateva zile, motorina din sistemul de alimentare trece prin niste transformari. De la condens sau direct de la pompa, in motorina exista si o cantitate destul de mica de apa. Cand este extrem de frig, apa se separa de motorina si formeaza dopuri de gheata pe conducte, dopuri ce blocheaza alimentare cu motorina.

In caz ca patesti asa ceva, nu ai ce sa faci decat sa impingi masina intr-un garaj incalzit sau sa aduci un feon cu care sa incalzesti conductele vizibile sub capota. Din fericire, acest lucru se intampla destul de rar si, de cele mai multe ori, masina, oricat de inghetata este ea, porneste dupa mai multe incercari. Dar cum sa facem sa porneasca din prima?

Diesel engine

Incalzitul bujiilor

De cele mai multe ori, soferii de diesel nu au problema mai sus mentionata, ci au o problema cu faptul ca motorul porneste greu. Vara o ia imediat, la sfert de cheie, dar iarna, mai ales cand e ger, trebuie sa dea la automat de li se face rau. Asta pentru ca motorul diesel nu are bujii conventionale care aprind amestecul de carburant, ci aprinderea se face prin comprimare. Dar totusi are niste bujii incandescente care au un singur rol: sa preincalzeasca camera de ardere.

Vara, aceste bujii nici nu se aprind, temperatura fiind optima pentru aprindere fara ajutor. Iarna bujiile incep sa incalzeasca camera de ardere, ne dam seama de acest lucru cand vedem un martor portocaliu pe bord ce ne semnaleaza momentul cat ele stau aprinse. De obicei, bujiile incandecente se aprind circa 4-5 secunde, dupa care se sting. Teoretic, aceasta aprindere scurta a incalzit camera de ardere si pornire se face usor.

Masinile mai noi au un senzor in camera de ardere si bujiile stau aprinse pana cand se atinge temperatura optima, dar masinile mai vechi, fie ca sunt 0 grade sau -20, au bujii care stau aprinse doar 4-5 secunde. Acestea sunt si cele mai problematice pe timp de iarna.

Soferul pune contactul, dupa care da la automat, dar motorul nu porneste. Ce se intampla? Camera de ardere este rece si compresia nu se face eficient, cat sa produca explozie. In plus, bujia incandenscenta o fi si ea veche, o fi acoperita de calamina, iar incalzirea sa nu mai produce caldura de odinioara. Asa ca motoarele diesel ceva mai vechi nu prea au chef sa porneasca din prima pe ger...

Diesel engineMartorul care ne arata incalzirea bujiei este cel galben in forma de spirala

Ce facem sa pornim din prima?

Daca stim ca motorul nostru diesel nu mai e la prima tinerete si cand e frig nu vrea sa o ia din prima, avem o singura varianta ca sa o ia, totusi, la prima cheie. Punem contactul fara sa dam la automat si il tinem 4-5 secunde. Scoatem contactul, il repunem si il tinem iar 4-5 secunde, pana cand se stinge martorul bujiei incandescente. Repetam figura de 3-4 ori, astfel incat bujia sa se aprinda si sa incalzeasca de mai multe ori camera de ardere. Daca punem contactul doar o data, bujia sta aprinsa 4-5 secunde si se stinge, dar daca repetam figura, camera se va incalzi mai bine.

Cand vom pune contactul a 4-a oara, dupa ce se stinge martorul, putem da la automat si masina o va lua din prima. Evident, daca nu cumva e vorba de alte probleme, precum injectoare infundate sau dopul de gheata amintit mai sus.

Asadar, decat sa chinui masina dand la automat in nestire, iti recomandam sa urmezi sfatul de mai sus si sa faci scamatoria care iti va permite sa pornesti dieselarul din dotare la prima cheie.

Distribuie pe Facebook
mai multe