Probleme cu pornirea la diesel cand e ger? Iata ce trebuie sa faci
- Probleme cu alimentarea
- Incalzitul bujiilor
- Ce facem sa pornim din prima?
Majoritatea soferilor din Romania au preferat economia de carburant, motiv pentru care si-au cumparat autoturisme diesel. Dar nu sunt multi cei care au modele noi, majoritatea avand masini ce au implinit deja mai bine de un deceniu. Acestea au un singur inamic: gerul.
Sigur ti s-a intamplat sau ai avut vreun vecin la care ai vazut treaba asta. Adica sa incerce sa porneasca o masina cu motor diesel cand afara sunt -20 de grade si aceasta sa faca mofturi. Daca cele pe benzina nu au problema asta, adica pornesc la prima cheie fara emotii, in cazul celor diesel lucrurile sunt mai sensibile.
Am intalnit si automobile destul de noi, cumparate din reprezentanta acum maxim un an, care aveau probleme la pornire pe ger. Ce sa mai zicem de vecini cu cine stie ce Passat TDI vechi de 15 ani care pornea abia la a 5-a cheie foarte lunga. Sau de frantuzesti pe motorina care se chinuiau sa porneasca pana cand se termina bateria... si tot nu plecau din loc!
Probleme cu alimentarea
Iarna, mai ales atunci cand este ger crunt, adica temperaturi mai mici de -20 de grade pe perioade mai lungi, impreuna cu faptul ca soferul nu porneste masina cateva zile, motorina din sistemul de alimentare trece prin niste transformari. De la condens sau direct de la pompa, in motorina exista si o cantitate destul de mica de apa. Cand este extrem de frig, apa se separa de motorina si formeaza dopuri de gheata pe conducte, dopuri ce blocheaza alimentare cu motorina.
In caz ca patesti asa ceva, nu ai ce sa faci decat sa impingi masina intr-un garaj incalzit sau sa aduci un feon cu care sa incalzesti conductele vizibile sub capota. Din fericire, acest lucru se intampla destul de rar si, de cele mai multe ori, masina, oricat de inghetata este ea, porneste dupa mai multe incercari. Dar cum sa facem sa porneasca din prima?
Incalzitul bujiilor
De cele mai multe ori, soferii de diesel nu au problema mai sus mentionata, ci au o problema cu faptul ca motorul porneste greu. Vara o ia imediat, la sfert de cheie, dar iarna, mai ales cand e ger, trebuie sa dea la automat de li se face rau. Asta pentru ca motorul diesel nu are bujii conventionale care aprind amestecul de carburant, ci aprinderea se face prin comprimare. Dar totusi are niste bujii incandescente care au un singur rol: sa preincalzeasca camera de ardere.
Vara, aceste bujii nici nu se aprind, temperatura fiind optima pentru aprindere fara ajutor. Iarna bujiile incep sa incalzeasca camera de ardere, ne dam seama de acest lucru cand vedem un martor portocaliu pe bord ce ne semnaleaza momentul cat ele stau aprinse. De obicei, bujiile incandecente se aprind circa 4-5 secunde, dupa care se sting. Teoretic, aceasta aprindere scurta a incalzit camera de ardere si pornire se face usor.
Masinile mai noi au un senzor in camera de ardere si bujiile stau aprinse pana cand se atinge temperatura optima, dar masinile mai vechi, fie ca sunt 0 grade sau -20, au bujii care stau aprinse doar 4-5 secunde. Acestea sunt si cele mai problematice pe timp de iarna.
Soferul pune contactul, dupa care da la automat, dar motorul nu porneste. Ce se intampla? Camera de ardere este rece si compresia nu se face eficient, cat sa produca explozie. In plus, bujia incandenscenta o fi si ea veche, o fi acoperita de calamina, iar incalzirea sa nu mai produce caldura de odinioara. Asa ca motoarele diesel ceva mai vechi nu prea au chef sa porneasca din prima pe ger...
Ce facem sa pornim din prima?
Daca stim ca motorul nostru diesel nu mai e la prima tinerete si cand e frig nu vrea sa o ia din prima, avem o singura varianta ca sa o ia, totusi, la prima cheie. Punem contactul fara sa dam la automat si il tinem 4-5 secunde. Scoatem contactul, il repunem si il tinem iar 4-5 secunde, pana cand se stinge martorul bujiei incandescente. Repetam figura de 3-4 ori, astfel incat bujia sa se aprinda si sa incalzeasca de mai multe ori camera de ardere. Daca punem contactul doar o data, bujia sta aprinsa 4-5 secunde si se stinge, dar daca repetam figura, camera se va incalzi mai bine.
Cand vom pune contactul a 4-a oara, dupa ce se stinge martorul, putem da la automat si masina o va lua din prima. Evident, daca nu cumva e vorba de alte probleme, precum injectoare infundate sau dopul de gheata amintit mai sus.
Asadar, decat sa chinui masina dand la automat in nestire, iti recomandam sa urmezi sfatul de mai sus si sa faci scamatoria care iti va permite sa pornesti dieselarul din dotare la prima cheie.
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €