Probleme cu pornirea la diesel cand e ger? Iata ce trebuie sa faci

- Probleme cu alimentarea
- Incalzitul bujiilor
- Ce facem sa pornim din prima?
Majoritatea soferilor din Romania au preferat economia de carburant, motiv pentru care si-au cumparat autoturisme diesel. Dar nu sunt multi cei care au modele noi, majoritatea avand masini ce au implinit deja mai bine de un deceniu. Acestea au un singur inamic: gerul.
Sigur ti s-a intamplat sau ai avut vreun vecin la care ai vazut treaba asta. Adica sa incerce sa porneasca o masina cu motor diesel cand afara sunt -20 de grade si aceasta sa faca mofturi. Daca cele pe benzina nu au problema asta, adica pornesc la prima cheie fara emotii, in cazul celor diesel lucrurile sunt mai sensibile.
Am intalnit si automobile destul de noi, cumparate din reprezentanta acum maxim un an, care aveau probleme la pornire pe ger. Ce sa mai zicem de vecini cu cine stie ce Passat TDI vechi de 15 ani care pornea abia la a 5-a cheie foarte lunga. Sau de frantuzesti pe motorina care se chinuiau sa porneasca pana cand se termina bateria... si tot nu plecau din loc!
Probleme cu alimentarea
Iarna, mai ales atunci cand este ger crunt, adica temperaturi mai mici de -20 de grade pe perioade mai lungi, impreuna cu faptul ca soferul nu porneste masina cateva zile, motorina din sistemul de alimentare trece prin niste transformari. De la condens sau direct de la pompa, in motorina exista si o cantitate destul de mica de apa. Cand este extrem de frig, apa se separa de motorina si formeaza dopuri de gheata pe conducte, dopuri ce blocheaza alimentare cu motorina.
In caz ca patesti asa ceva, nu ai ce sa faci decat sa impingi masina intr-un garaj incalzit sau sa aduci un feon cu care sa incalzesti conductele vizibile sub capota. Din fericire, acest lucru se intampla destul de rar si, de cele mai multe ori, masina, oricat de inghetata este ea, porneste dupa mai multe incercari. Dar cum sa facem sa porneasca din prima?
Incalzitul bujiilor
De cele mai multe ori, soferii de diesel nu au problema mai sus mentionata, ci au o problema cu faptul ca motorul porneste greu. Vara o ia imediat, la sfert de cheie, dar iarna, mai ales cand e ger, trebuie sa dea la automat de li se face rau. Asta pentru ca motorul diesel nu are bujii conventionale care aprind amestecul de carburant, ci aprinderea se face prin comprimare. Dar totusi are niste bujii incandescente care au un singur rol: sa preincalzeasca camera de ardere.
Vara, aceste bujii nici nu se aprind, temperatura fiind optima pentru aprindere fara ajutor. Iarna bujiile incep sa incalzeasca camera de ardere, ne dam seama de acest lucru cand vedem un martor portocaliu pe bord ce ne semnaleaza momentul cat ele stau aprinse. De obicei, bujiile incandecente se aprind circa 4-5 secunde, dupa care se sting. Teoretic, aceasta aprindere scurta a incalzit camera de ardere si pornire se face usor.
Masinile mai noi au un senzor in camera de ardere si bujiile stau aprinse pana cand se atinge temperatura optima, dar masinile mai vechi, fie ca sunt 0 grade sau -20, au bujii care stau aprinse doar 4-5 secunde. Acestea sunt si cele mai problematice pe timp de iarna.
Soferul pune contactul, dupa care da la automat, dar motorul nu porneste. Ce se intampla? Camera de ardere este rece si compresia nu se face eficient, cat sa produca explozie. In plus, bujia incandenscenta o fi si ea veche, o fi acoperita de calamina, iar incalzirea sa nu mai produce caldura de odinioara. Asa ca motoarele diesel ceva mai vechi nu prea au chef sa porneasca din prima pe ger...
Martorul care ne arata incalzirea bujiei este cel galben in forma de spirala
Ce facem sa pornim din prima?
Daca stim ca motorul nostru diesel nu mai e la prima tinerete si cand e frig nu vrea sa o ia din prima, avem o singura varianta ca sa o ia, totusi, la prima cheie. Punem contactul fara sa dam la automat si il tinem 4-5 secunde. Scoatem contactul, il repunem si il tinem iar 4-5 secunde, pana cand se stinge martorul bujiei incandescente. Repetam figura de 3-4 ori, astfel incat bujia sa se aprinda si sa incalzeasca de mai multe ori camera de ardere. Daca punem contactul doar o data, bujia sta aprinsa 4-5 secunde si se stinge, dar daca repetam figura, camera se va incalzi mai bine.
Cand vom pune contactul a 4-a oara, dupa ce se stinge martorul, putem da la automat si masina o va lua din prima. Evident, daca nu cumva e vorba de alte probleme, precum injectoare infundate sau dopul de gheata amintit mai sus.
Asadar, decat sa chinui masina dand la automat in nestire, iti recomandam sa urmezi sfatul de mai sus si sa faci scamatoria care iti va permite sa pornesti dieselarul din dotare la prima cheie.
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei


