Recomandat sau de evitat: spalarea motorului masinii

De ce ai vrea sa-ti speli motorul masinii? Pentru ca se murdareste si el. Dar ce are daca se murdareste, se strica, merge mai prost? Nu neaparat. Adica exista masini in toata lumea asta care nu au avut motorul spalat vreodata. Pentru ca, sa fim seriosi, motorul este oarecum protejat de capota, nu-l ploua si nu-l murdareste noroiul sau zapada iernii. Poate doar putin praf sa se depuna pe el... Atunci, de ce ai vrea sa-l speli?
Spalarea motorului are, la origine, un scop foarte practic, dar care, usor-usor, a fost transformat in ceva "la moda". Mai ales atunci cand e vorba de samsarii care vor sa prezinte automobile "impecabile" in fata cumparatorilor necunoscatori care, daca vad un motor curat, cred ca masina este perfecta din punct de vedere tehnic. Si mai sunt si acei pasionati care vor, pur si simplu, sa aiba motorul "farmacie", pentru ca tin la masina... Dar unde e partea practica aici?
De fapt, spalarea motorului se face de nevoie, nu de placere. Mai precis, la masinile mai vechi, care incep sa aiba scurgeri de diferite feluri, de carburant, de ulei, de lichide si asa mai departe. Sunt motoare care, atunci cand ridici capota, sunt umede peste tot. La fel si multe alte piese, sunt toate pline de scurgeri, iar mecanicul sau chiar proprietarul nu mai stie de unde vine fiecare scurgere. Adica inainte de realizarea unor lucrari mecanice, este bine sa stim cu ce ne confruntam.
Aici intervine spalarea motorului din punct de vedere practic. Vrei sa scapi si tu de scurgeri, vrei sa ai motorul uscat, sa nu mai curga ulei si sa ai mirosuri in interior, ca o masina noua. Dar ca sa identifici ce trebuie sa faci, e musai obligatoriu sa scapi de toata mizeria. In timp, lichidele scurse din motor s-au amestecat cu praf si au format, in unele cazuri, straturi groase de calamina si "maglavais" scarbos, in special la vehiculele mai vechi. O spalare a motorului se face cu solutii active, care vor degresa toate aceste zone si vor lasa motorul "la metal", adica curat ca in prima zi.
Asadar, spalarea motorului se face pentru identificarea unor probleme tehnice, ca sa stim ce garnituri sa schimbam, ce semeringuri trebuie sa inlocuim. Curatam motorul, circulam cateva sute de kilometri si mergem iar la service, vazand cu precizie de unde sunt scurgerile, iar mecanicul va sti exact ce sa schimbe.
Dar cum se face spalarea unui motor auto? Am auzi diferite pareri, de la jet de spalatorie cu presiune direct pe motor, pana la detailing minutios al fiecarei piese de sub capota. In realitate, spalarea motorului nu este deloc usoara, daca vrei sa o faci ca la carte. In primul rand, ai nevoie de niste solutii puternice active, degresante, care vor inlatura si cele mai vechi si persistente pete de ulei. Si vei avea nevoie de si apa sub presiune, nu uriasa, dar un furtun cu reductor este ideal. Plus niste perii si carpe curate.
Inainte de toate, este obligatoriu sa deconectam bateria masinii. Altfel, riscam sa avem probleme sau sa facem niste scurt-circuite.
Prima etapa a spalarii unui motor este demontarea elementelor de plastic care acopera partea superioara. Adica grilaj stergatoare, capace de protectie, carcasa filtru aer si asa mai departe. Cu o sticla dotata cu pulverizator, solutia activa se stropeste peste tot, atat pe motorul propriu-zis, cat si pe peretele ignifug sau anexe. Dupa care se lasa sa lucreze, pana dizolva murdaria. ATENTIE insa la dozajul solutiei active, deoarece in procentaj prea mare amestecata cu apa va coroda aluminiul si cauciucul, dar in doza care trebuie, va indeparta numai mizeria.
Urmeaza izolarea partilor electrice, daca acestea sunt expuse. Adica cutii de sigurante, calculator, relee, etc. Alternatorul sau electromotorul nu necesita izolare inainte de clatirea finala, desi multi le acopera cu pungi sau folie de plastic. Dar daca sunt masini mai vechi, putem acoperi delcoul sau alte piese electrice la vedere. In rest, cu furtunul, putem sa clatim direct fara teama ca se va strica ceva. Daca vedem ca uleiul sau acolo unde era strat gros de depuneri nu a fost indepartat, reluam procesul si lasam in acele zone solutia activa sa actioneze mai mult, putandu-ne ajuta si de perii. Dupa care clatim bine iar.
In mod ideal, spalarea motorului se face cand afara sunt peste 20 de grade. Deoarece, tot in mod ideal, trebuie sa lasi masina cel putin 24 de ore inainte sa conectezi iar bateria, pentru a te asigura ca apa se zvanta si ca nu mai exista riscul unui scurt. Daca sunt cateva mufe la vedere, le putem deconecta si sterge daca au ala in interior. Daca suntem cu adevarat profesionisti, e bine sa suflam cu un compresor toate zonele spalate, pentru a ne asigura ca am indepartat apa. Asadar, cand vedem ca motorul este uscat, putem conecta bateria. Iar acolo unde mai sunt zone umede, folosim carpa.
Dupa ce motorul e uscat si curat, putem porni masina. Daca nu avem martori aprinsi in bord si daca totul functioneaza, uscarea a fost realizata cu succes. Este bine in acest moment sa mergem peste 30 de minute cu masina ca motorul sa se incalzeasca si sa evapore si ultimele urme de apa.
Iar dupa ce vom circula cateva zile, saptamani, ne putem duce cu masina la service astfel incat mecanicul sa identifice exact ce garnituri, semeringuri sau rulmenti trebuie inlocuiti, de unde este scurgerea si ce actiuni trebuie facute. In final, daca reparam toate aceste elemente care provocau scurgeri, am putea avea un motor uscat care, pe viitor, se va murdari numai de praf, usor de curatat si foarte aratos pentru eventuali cumparatori.
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Supapa control, presiune combustibil (580050 maxgear)... 40.79 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
Dezmembrez renault clio 1 4i an 1996
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Far bi xenon - mercedes vito (w639) & viano 2010 , a6398202861 983.52 Lei
Grila mercedes e class w211 facelift 800 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Tablou sigurante borna baterie, 6r0937550a, skoda roomster... 180 Lei
-
Kit pornire renault clio 1.2 8201117953, s120205102a 500 Lei
Kit pana roata rezerva opel astra j sport tourer 1.6 1.7 cdti... 800 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Skoda octavia benzina 2010 3899 €
Dacia dokker benzina 2013 3750 €
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Ford focus benzina 2014 4650 €
0445117048 a6540700187 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
-
Skoda octavia benzina 2013 4299 €
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
Vw golf benzina 2010 3350 €
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Far stanga, ford focus 2 (da), facelift (id:642650) 302 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €


