Recomandat sau de evitat: spalarea motorului masinii

De ce ai vrea sa-ti speli motorul masinii? Pentru ca se murdareste si el. Dar ce are daca se murdareste, se strica, merge mai prost? Nu neaparat. Adica exista masini in toata lumea asta care nu au avut motorul spalat vreodata. Pentru ca, sa fim seriosi, motorul este oarecum protejat de capota, nu-l ploua si nu-l murdareste noroiul sau zapada iernii. Poate doar putin praf sa se depuna pe el... Atunci, de ce ai vrea sa-l speli?
Spalarea motorului are, la origine, un scop foarte practic, dar care, usor-usor, a fost transformat in ceva "la moda". Mai ales atunci cand e vorba de samsarii care vor sa prezinte automobile "impecabile" in fata cumparatorilor necunoscatori care, daca vad un motor curat, cred ca masina este perfecta din punct de vedere tehnic. Si mai sunt si acei pasionati care vor, pur si simplu, sa aiba motorul "farmacie", pentru ca tin la masina... Dar unde e partea practica aici?
De fapt, spalarea motorului se face de nevoie, nu de placere. Mai precis, la masinile mai vechi, care incep sa aiba scurgeri de diferite feluri, de carburant, de ulei, de lichide si asa mai departe. Sunt motoare care, atunci cand ridici capota, sunt umede peste tot. La fel si multe alte piese, sunt toate pline de scurgeri, iar mecanicul sau chiar proprietarul nu mai stie de unde vine fiecare scurgere. Adica inainte de realizarea unor lucrari mecanice, este bine sa stim cu ce ne confruntam.
Aici intervine spalarea motorului din punct de vedere practic. Vrei sa scapi si tu de scurgeri, vrei sa ai motorul uscat, sa nu mai curga ulei si sa ai mirosuri in interior, ca o masina noua. Dar ca sa identifici ce trebuie sa faci, e musai obligatoriu sa scapi de toata mizeria. In timp, lichidele scurse din motor s-au amestecat cu praf si au format, in unele cazuri, straturi groase de calamina si "maglavais" scarbos, in special la vehiculele mai vechi. O spalare a motorului se face cu solutii active, care vor degresa toate aceste zone si vor lasa motorul "la metal", adica curat ca in prima zi.
Asadar, spalarea motorului se face pentru identificarea unor probleme tehnice, ca sa stim ce garnituri sa schimbam, ce semeringuri trebuie sa inlocuim. Curatam motorul, circulam cateva sute de kilometri si mergem iar la service, vazand cu precizie de unde sunt scurgerile, iar mecanicul va sti exact ce sa schimbe.
Dar cum se face spalarea unui motor auto? Am auzi diferite pareri, de la jet de spalatorie cu presiune direct pe motor, pana la detailing minutios al fiecarei piese de sub capota. In realitate, spalarea motorului nu este deloc usoara, daca vrei sa o faci ca la carte. In primul rand, ai nevoie de niste solutii puternice active, degresante, care vor inlatura si cele mai vechi si persistente pete de ulei. Si vei avea nevoie de si apa sub presiune, nu uriasa, dar un furtun cu reductor este ideal. Plus niste perii si carpe curate.
Inainte de toate, este obligatoriu sa deconectam bateria masinii. Altfel, riscam sa avem probleme sau sa facem niste scurt-circuite.
Prima etapa a spalarii unui motor este demontarea elementelor de plastic care acopera partea superioara. Adica grilaj stergatoare, capace de protectie, carcasa filtru aer si asa mai departe. Cu o sticla dotata cu pulverizator, solutia activa se stropeste peste tot, atat pe motorul propriu-zis, cat si pe peretele ignifug sau anexe. Dupa care se lasa sa lucreze, pana dizolva murdaria. ATENTIE insa la dozajul solutiei active, deoarece in procentaj prea mare amestecata cu apa va coroda aluminiul si cauciucul, dar in doza care trebuie, va indeparta numai mizeria.
Urmeaza izolarea partilor electrice, daca acestea sunt expuse. Adica cutii de sigurante, calculator, relee, etc. Alternatorul sau electromotorul nu necesita izolare inainte de clatirea finala, desi multi le acopera cu pungi sau folie de plastic. Dar daca sunt masini mai vechi, putem acoperi delcoul sau alte piese electrice la vedere. In rest, cu furtunul, putem sa clatim direct fara teama ca se va strica ceva. Daca vedem ca uleiul sau acolo unde era strat gros de depuneri nu a fost indepartat, reluam procesul si lasam in acele zone solutia activa sa actioneze mai mult, putandu-ne ajuta si de perii. Dupa care clatim bine iar.
In mod ideal, spalarea motorului se face cand afara sunt peste 20 de grade. Deoarece, tot in mod ideal, trebuie sa lasi masina cel putin 24 de ore inainte sa conectezi iar bateria, pentru a te asigura ca apa se zvanta si ca nu mai exista riscul unui scurt. Daca sunt cateva mufe la vedere, le putem deconecta si sterge daca au ala in interior. Daca suntem cu adevarat profesionisti, e bine sa suflam cu un compresor toate zonele spalate, pentru a ne asigura ca am indepartat apa. Asadar, cand vedem ca motorul este uscat, putem conecta bateria. Iar acolo unde mai sunt zone umede, folosim carpa.
Dupa ce motorul e uscat si curat, putem porni masina. Daca nu avem martori aprinsi in bord si daca totul functioneaza, uscarea a fost realizata cu succes. Este bine in acest moment sa mergem peste 30 de minute cu masina ca motorul sa se incalzeasca si sa evapore si ultimele urme de apa.
Iar dupa ce vom circula cateva zile, saptamani, ne putem duce cu masina la service astfel incat mecanicul sa identifice exact ce garnituri, semeringuri sau rulmenti trebuie inlocuiti, de unde este scurgerea si ce actiuni trebuie facute. In final, daca reparam toate aceste elemente care provocau scurgeri, am putea avea un motor uscat care, pe viitor, se va murdari numai de praf, usor de curatat si foarte aratos pentru eventuali cumparatori.
-
Contact pornire peugeot, n0500109 120 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
T88888c t575163a 9831370080 9840056680 9847929580 compresor ac... 2500 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
0445110489 0445110488 cv6q 9f593 aa 0986435288 bosch injector... 450 Lei
-
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Kit pornire / calculator motor / ecu + contact suzuki jimny... 1000 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Luneta citroen c5 1 break 2001-2007 400 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Luneta bmw seria 5 e34 sedan 1987-1996 250 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
-
0445120409 5801932928 0 445 120 409 bosch injector iveco... 650 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
Jeep grand cherokee diesel euro 5 ~ 4x4 automata ~ 159000km 2013 11900 €
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
Injector bosch cod 0445110188 0986435090 citroen ford mazda 3... 200 Lei
5801930226 839765-0001 839765-5001s gtd1749v garrett turbo... 2000 Lei
804813-02 500060582 5801525938 5801404351 garrett turbo iveco... 3500 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei
Grila de ventilatie bord centrala stanga skoda fabia 6y2 1999... 100 Lei


