Secrete din interior: Top 10 tepe facute de service-urile auto din Romania ca sa-ti fure banii

  • Piese proaste in cutii bune
  • Caseta de directie reconditionata
  • Manopera inflorita

Doi mecanici care au lucrat si in reprezentante de firma, dar si in ateliere auto de cartier, ne-au spus care sunt principalele metode prin care soferii din Romania iau teapa cand ajung cu masina la service. Iata la ce sa fii atent si cum poti sa scapi sa fii jefuit.

1. Inspectia gratuita, masina stricata

Daca un service isi face reclama si spune ca are servicii gratuite, cum ar fi o inspectie amanuntita, reglajul farurilor, verificare frana sau alte servicii oferite benevol, trebuie sa stii ca aceasta e doar o momeala. Adica tu te duci cu masina pentru ceva gratis, dar la final, service-ul se asigura ca vei primi si un mare deviz cu problemele automobilului, plus un estimat de pret. Adica primesti ceva gratis, dar totodata primesti si o lista cu probleme pe care vrei sa o rezolvi. Nu toti apeleaza la acelasi service pentru rezolvarea problemelor, dar e nevoie doar de 2-3 oameni ca sa-si acopere cheltuiala cu o campanie de gratuitati.

Rezolvare: ia devizul cu estimarea si cere si o parere secundara de la alt service auto.

2. Piese proaste in cutii bune

O teapa des intalnita care poate fi trecuta la inselatorie si pedepsita cu inchisoarea este cea in care clientul comanda niste piese de calitate, dar i se monteaza niste piese ieftine, de calitate inferioara. Mai exact, daca piesele sunt comandate tot de acelasi service in care se face operatiunea, acesta comanda un set de piese ieftine pe care le trece pe factura clientului ca avand o alta marca, mult mai scumpa. De exemplu, daca eu vreau discuri de frana ATE pe masina mea, service-ul comanda unele ITN, care costa 1/3 din pretul unor ATE. Discurile sunt noi, dar nu rezista la fel de mult in timp si se ovalizeaza mai usor, iar eu cu masina trebuie sa ma intorc mai des la service. Inselatoria a ajuns la un asemenea nivel incat unele service-uri ii dau inapoi clientului discurile vechi in cutie de ATE, de la niste piese mai vechi, pentru a nu ridica suspiciuni.

Rezolvare: inainte sa pleci cu masina din service inspecteaza piesele si asigura-te ca au stantate pe ele marca comandata.

Secrete din interior: Top 10 tepe facute de service-urile auto din Romania ca sa-ti fure banii

3. Ulei nou doar pe factura

Cea mai intalnita teapa la un service este cea cu uleiul completat, nu schimbat. Asta s-a intamplat la cele mai mari reprezentante premium din Romania, pana cand au fost filmati cu camera ascunsa. Adica te duci cu un BMW X5 nou la revizie, dar oamenii de acolo nu schimba uleiul ci doar completeaza ca sa ajunga la nivel. In schimb, pe factura, ghici ce primesti: un schimb de ulei complet, in valoare de vreo 650 de lei, fara manopera si filtre. La final, daca esti tare in gura si vrei dovezi, ti se arata 1-2 bidoane de ulei goale, de parca tu ai sti daca acel ulei este la tine in motor sau deja la vanzare... Aceeasi treaba se face si cu ulei de calitate, pentru ca tu vrei cel mai scump ulei, dar de fapt in motor ti se pune ulei mineral, ieftin. Adica ajungi sa platesti cate 80 lei/litru pentru un ulei care este 80 lei/bidonul de 5 litri.

Rezolvare: numai stand langa mecanici cand fac schimbul de ulei te poti asigura ca operatiunea este completa.

4. Filtre aspirate si spalate

Mana in mana cu schimbul de ulei doar pe factura merge de minune si schema cu filtrele doar pe factura. Asta era o inselatorie facuta acum ceva vreme de majoritatea reprezentantelor auto, pana cand clientii s-au prins si i-au filmat. Adica au marcat filtrele si dupa ce au iesit din service cu factura pe care scria ca au fost inlocuite toate filtrele si uleiul, sub capota erau aceleasi filtre marcate. Doar putin spalate si aspirate. Adica oamenii de acolo si-au insusit filtrele noi pe care le vand separat la negru, iar pe cele de masina le-au lasat acolo, fara sa-i intereseze ca isi bat joc de masina si de client. Un ochi neavizat nu isi da seama ca un filtru vechi, dar spalat si sters cu carpa ibibata in ulei sa luceasca, este de fapt cel pe care il are deja de 20.000 de kilometri...

Rezolvare: ceri inainte de revizie sa primesti filtrele vechi inapoi, in ambalajele celor noi.

Secrete din interior: Top 10 tepe facute de service-urile auto din Romania ca sa-ti fure banii

5. Lichide inlocuite fictiv

Cand te duci cu masina pentru o operatiune de rutina la service incearca sa ti se bage pe gat si schimbul de lichide, pentru ca este nevoie, ca altfel moare masina. Adica e nevoie aparenta de schimbul de antigel, de lichid de frana si de servo. La final, platesti pentru ele, bucuros ca ai rezolvat problema si ca la iarna nu iti ingheata motorul. Dar ghici ce: nu ai primit nimic nou. Ci doar vreo 200 ml de antigel proaspat in vas ca sa fie culoare noua care sa nu bata la ochi, putina completare in vasul de servo si in cel de frana. Adica tocmai ai platit 340 de lei pe ceva care costa in realitate vreo... 15 lei.

Rezolvare: numai daca stai langa mecanici poti sa te asiguri ca fac schimburile de lichide.

6. Caseta de directie reconditionata

Soferii care au probleme cu caseta de directie primesc sfatul de la service sa o inlocuiasca. Aceasta operatiune este una costisitoare, ce depaseste uneori 4000 de lei buget. Service-ul insa face alta manevra: o scoate pe ce veche si o duce la reconditionat, in loc sa comande si sa monteze una noua. Oricum, caseta de directie reconditionata este buna, aproape ca una noua, uneori este chiar revopsita sa para noua. Si pe factura apare un pret de 4000 de lei, sa zicem, dar reconditionarea casetei a costat circa... 1200 de lei. Pe factura apare pretul mare, evident, iar diferenta intra direct in buzunarul patronului de service...

Rezolvare: ceri sa ti se arate caseta de directie veche, ambalajul celei noi si te uiti sub masina sa te asiguri ca este una noua.

Secrete din interior: Top 10 tepe facute de service-urile auto din Romania ca sa-ti fure banii

7. Pagube intentionate

Cand lasi masina la service pentru rezolvarea unor probleme, esti sunat sa ti se spuna ca pe langa cele cu care ai venit, mecanicii au descoperit altele proaspete. Un furtun care e spart, o pompa care e stricata sau un amortizor care este scurs. Aceste piese insa nu au nimic, dar cu putina indemanare, devin stricate imediat. Ori se slabeste un colier, se ietnapa un burduf de planetara, se slabesc niste suruburi sau se rup niste mufe. Clientul, daca tot are masina in service, vrea sa scape de probleme si accepta noile cheltuieli fara sa clipeasca.

Rezolvare: faci inspectia initiala a masinii impreuna cu mecanicul.

8. Electronica problematica

Sa zicem ca in bord iti apare un martor aprins, fie de airbag, fie de ABS, de orice. Te duci cu masina la service pentru rezolvarea problemei, care de fapt este una banala, ce poate fi rezolvata din diagnoza, ca erori in bord mai apar din cand in cand. Dar de fapt, ti se spune ca trebuie sa schimbi niste senzori, debitmetrul, un calculator sau cine stie ce alte minuni. Cu alte cuvinte, se fac tepe si pe partea electrica, cand ti se spune ca ai probleme majore, dar de fapt sunt unele simple, pe care le are orice masina care merge...

Rezolvare: ceri sa primesti piesele inlocuite, dar si ambalajele pieselor noi care, chipurile, au fost montate pe masina. Verifici codurile sa fie identice.

Secrete din interior: Top 10 tepe facute de service-urile auto din Romania ca sa-ti fure banii

9. Adio benzina din rezervor

O teapa ceva mai nevinovata, dar foarte enervanta, este atunci cand te trezesti ca pleci cu masina din service fara carburant in rezervor, benzina sau motorina. Cand ii intrebi pe mecanici unde a disparut mare parte din combustibil, iti vor spune ca a fost nevoie sa scoata rezervorul ca sa umble la pompa de carburant, sau ca l-au dat jos sa umble la cardan, la diferential sau la alet minuni, iar din motive de siguranta au fost nevoiti sa-l goleasca. Unii mai derbedei se vor jura ca au facut ture cu masina ca sa se asigure ca merge cum trebuie. Mai poti sa le spui ceva?

Rezolvare: resetezi kilometrajul cand lasi masina in service si faci poza la nivelul de carburant. Daca se intampla asa ceva, ceri ca masina sa fie returnata in starea initiala, cu rezervorul plin cum era.

10. Manopera inflorita

Sa zicem ca te duci la service pentru un schimb de ambreiaj. Si de la bun inceput ti se face calculul, cat costa piesele si cat costa manopera. La final insa, vei vedea pe factura ceva mai mult de plata decat la estimarea initiala. Ghici de ce: pentru ca a durat mai mult lucrarea decat au anticipat mecanicii. Tot din vina ta, pentru ca ai o masina veche si proasta, pentru ca suruburile erau blocate, a fost nevoie de forta suplimentara, de scule mai multe, de vreo 3 ore in plus... Dar la final, misiunea a fost indeplinita. Ce poti sa le spui? Nu prea multe lucruri. Insa cand auzi asa ceva, e clar ca e vorba de o teapa menita sa-ti scoata din buzunar alti bani. Bani pe care service-ul nu il merita, deoarece cu siguranta operatiunea a durat mai putin si decat durata initiala...

Rezolvare: nu trebuie sa platesti sub nicio forma peste pretul stabilit initial. Orice cost suplimentar este ilegal si poti chema Protectia Consumatorului.

Secrete din interior: Top 10 tepe facute de service-urile auto din Romania ca sa-ti fure banii

Vezi toate pozele (6) Poze Secrete din interior: Top 10 tepe facute de service-urile auto din Romania ca sa-ti fure banii
mai multe