Secretele claxonului auto: cum functioneaza acest element care uneori te scoate din sarite?

Secretele claxonului auto: cum functioneaza acest element care uneori te scoate din sarite?
  • Claxonul electric a fost inventat in anii '50
  • Masinile moderne au doua claxoane care scot sunete diferite
  • Orice claxon electric functioneaza dupa principiul difuzoarelor auto
Distribuie pe Facebook

Claxonul masinii tale este printre cele mai folosite elemente ale acesteia. Fie ca il folosesti pe buna-dreptate ca sa eviti un pericol iminent, fie ca doresti numai sa ii amintesti rudele celui din fata ta, claxonul este mereu la datorie. Insa, ai idee cum functioneaza acesta?

Primele claxoane au aparut in anii 1890, sub o forma complet diferita de cea pe care o cunoastem noi astazi. Acestea au continuat sa existe pana in anii '50, cand a fost dezvoltat claxonul electric, sau cu alte cuvinte acea chestie enervanta pe care o avem si azi pe masinile noastre.

Orice claxon electric functioneaza dupa principiul difuzoarelor audio, si este format dintr-o carcasa din tabla metalica, o diafragma din otel de forma rotunda, un electromagnet, un surub de reglaj si un intrerupator-contactor. Claxonul are unul sau 2 papuci de contact cu care este conectat la firele ce vin direct de la volan.

Claxonul auto

In general, masinile moderne au doua claxoane, care chiar daca par identice, scot sunete de tonalitati diferite. Mai precis, unul scoate 500 Hz si celalalt 405 si 420 Hz. Scopul acestor doua sunete diferite este sa fie mai bine percepute intr-un mediu aglomerat, cum ar fi cel dintr-un oras la ora de varf.

Claxonul auto

Acum ca am trecut in revista elementele componente ale unui claxon auto, haide sa vedem cum functioneaza acesta. In primul rand, diafragma metalica este montata pe un ax din otel care pivoteaza sus-jos. In clipa in care noi apasam claxonul de pe volan, curentul intra in diafragma, aceasta este conectata la contactorul care intrerupe in permanenta curentul, miscand astfel diafragma sus-jos extrem de repede. Acest proces se repeta pe toata durata apasarii volanului (sau a butonului, daca ai Dacia Logan cu claxon la buton ).

Claxonul auto

Sunetul pe care noi il auzim este datorat vitezei cu care se misca diafragma. Acesta este de fapt compus din milioane de "bip-uri" scurte, emise de diafragma atat de repede incat ni se par un zgomot continuu.

Din cauza acestei viteze, daca uiti sa mai iei mana din volan, claxonul se va supraincalzi si intr-un final se va arde, sau va incepe sa aiba un sunet din ce in ce mai ciudat.

Claxonul auto

Fiecare claxon vine reglat din fabrica sa faca un anumit zgomot, insa daca te plictisesti prea tare si vrei sa sune altfel, poti sa reglezi pozitia diafragmei si cursa pe care aceasta o face in carcasa, invartind de surubul de reglaj.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 31 Ianuarie 2017