Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarna
- Echilibrarea rotilor la fiecare inceput de sezon
- Mai putin de 1,6 mm profil ne poate costa viata
- Inspectie GRATUITA a masinii la final de iarna
Acum ca iarna si-a cam iesit din drepturi si meteorologii ne anunta ca urmeaza zile calduroase, tot mai multi soferi se pregatesc sa-si schimbe pneurile de iarna cu cele de vara. Indiferent ca vrei niste anvelope noi sau ca le pui pe cele din magazie, specialistii de la Top Lac Auto ne invata cum sa trecem de la un sezon la altul cu automobilul pentru a ne bucura de o maxima siguranta.
1. Alegerea corecta a anvelopelor
Daca dupa sezonul rece trebuie sa achizitionam un set de vara nou, trebuie sa luam in calcul cateva aspecte. In primul rand, trebuie sa ne asiguram ca vom achizitiona pneurile potrivite pentru masina noastra. Adica anvelope fabricate pentru o anumita viteza maxima, pentru un anumit grad de incarcatura si care apartin unui brand recomandat de producator. In plus, trebuie sa tinem cont de ceea ce ne dorim: siguranta, longevitate, economie de carburant sau performanta. Si in acest caz trebuie sa luam in calcul insemnele de pe etichetele care sunt acum pe toate anvelopele comercializate. ATENTIE! Daca o anvelopa nu are eticheta europeana cu cele 3 criterii de zgomot, franare pe carosabil umed si eficienta, nu trebuie cumparata!
2. Echilibrarea rotilor la fiecare inceput de sezon
Nu conteaza daca avem un set suplimentar de vara fata de cel de iarna, cu jante si anvelope separate, sau daca avem doar anvelopele pe care le montam pe acelasi set de jante. Atunci cand facem schimbul, fie ca este de vara sau de iarna, specialistii ne recomanda sa facem o echilibrare a celor 4 roti. Pentru ca sunt sanse ca, de-a lungul folosintei, ori plumbii sa fi cazut, ori jantele sa se fi strambat sau pneurile sa aiba galme sau deformari din pricina gropilor. Asa ca este recomandat sa echilibram si daca montam doar anvelopele, dar si daca montam setul complet jante + anvelope, ca sa ne asiguram ca nu o sa avem probleme in sezonul cald care urmeaza.
3. Presiunea perfecta in anvelope
Multi soferi din Romania omit sa verifice presiunea din anvelope si circula fara sa umble la roti cu luni sau chiar ani. Mereu trebuie sa ne asiguram ca avem in pneuri presiunea recomandata de producator sau inscrisa pe automobilul nostru, in zona stalpului dintre portiere. Daca vom circula cu presiune mai mica vom uza anvelope neuniform si aceasta se va incalzi mai repede, iar daca avem presiune prea mare, la viteza csrecuta, din cauza ca aerul se dilata, riscam sa avem parte de o explozie. Asadar, nu strica sa ne uitam cel putin o data pe luna la presiunea din rotile noastre.
4. Cauciucurile all-season, un compromis nedorit
Anvelopele dedicate folosirii anului intreg, numite mixte sau all-season, sunt bune la tot si bune la nimic. Adica au un profil jumatate de iarna, jumatate de vara, ceea ce inseamna ca nu se vor comporta excelent nici vara, nici iarna. In plus, materialul din care sunt facute este cel folosit la anvelopele de iarna, ceea ce inseamna ca acestea se vor uza mai repede vara. Si cum in Romania zilele calduroase sunt mai mult decat cele geroase, anvelopele all-season nu prea sunt de dorit. Acum au aparut si anvelope de vara, omologate si pentru iarna, care sunt mult mai bune, insa ideal este sa avem cate un set pentru fiecare sezon daca vrem sa ne asiguram de franare, longevitate si aderenta optime, fie ca este canicula, fie ca este polei si ger.
5. Anvelopa dedicata sezonului in care suntem
Producatorii de pneuri nu au facut degeaba doua tipuri, in functie de sezon, adica pneuri de vara si pneuri de iarna. Ci pentru ca au vrut sa ofere siguranta maxima soferilor din toata lumea. Asadar, indiferent ca ninge sau nu, iarna este considerat sezonul in care temperatura medie a unei saptamani scade sub 7 grade Celsius. Cand termometrul incepe sa ne arate mai putin, e timpul sa trecem la anvelopele de iarna. Acelasi lucru se intampla prin lunile martie, aprilie: cand vedem ca temperatura zilei este de peste 7 grade Celsius, e timpul sa trecem la setul de vara. Orice tentativa de a 'pacali' acest sistem eficient poate duce la accidente grave.
6. Mai putin de 1,6 mm profil ne poate costa viata
Conform legislatiei in vigoare, Registrul Auto Roman spune ca o anvelopa nu are voie sa fie utilizata daca are profil mai mic de 1,6 mm. Noi credem ca este putin si ca profilul trebuie sa fie mai mare pentru franare optima, inclusiv in cazul pneurilor de iarna care daca au mai putin de 5 mm in carne, nu mai sunt anvelope de iarna! Daca insa nu ne intereseaza siguranta noastra si a pasagerilor, e bine sa respectam legea si sa ne asiguram ca avem mereu anvelope cu profil de peste 1,6 mm, in caz contrar riscam amenzi usturatoare. Mai mult, daca suntem implicati intr-un accident, indiferent ca suntem pagubit sau vinovat, riscam ca societatea de asigurari sa nu ne despagubeasca din cauza anvelopelor uzate!
7. Geometria, recomandata cel putin o data pe an
Specialistii ne recomanda sa facem geometria rotilor cel putin o data pe an, de preferat la sfarsit de iarna, atunci cand ne montam pneurile de vara. Pentru ca din cauza gropilor, din cauza anvelopelor dezechilibrate, din cauza bordurilor si a sinelor de tramvai, sistemul de directie al masinii are de suferit. Exista riscul ca unele suruburi sa se slabeasca, unele piese sa se indoaie si unele conexiuni din cauciuc, bucse sau pivoti, sa cedeze. Aceste lucruri apar in general la sfarsit de iarna, asa ca odata cu montarea noului set de vara, ca sa ne asiguram ca masina este in regula si ca nu va uza pneurile neuniform, e bine sa facem o geometrie.
8. Verificarea lichidelor si a bateriei auto
Tot un sfat la inceputul sezonului cald, ca sa evitam problemele din concediu, este sa ne uitam la nivelul si calitatea lichidelor de sub capota motorului. Ideal ar fi sa mergem intr-un service specializat care este dotat cu aparate de masura. Pentru ca trebuie sa verificam lichidul de frana, daca este la nivel si daca mai este bun, antigelul, daca este la nivel si daca mai are eficienta, lichidul de servo si chiar uleiul motorului. In plus, acumulatorul masinii, dupa o iarna grea, are toate sansele sa cedeze. Un test cu un aparat dedicat, care ne spune daca bateria noastra inmagazineaza corect curent, este ideal, ca sa nu ne trezim pe autostrada, cand mergem spre litoral, ca nu mai avem curent.
9. Inspectie GRATUITA a masinii la final de iarna
Tot din aceleasi motive ca cele enumerate mai sus, cum ar fi gropi, borduri, dar si fortarea masinii iarna, cand ramanem impotmoliti sau uzura suplimentara cauzata de nisip, sare si substantele aruncate pe carosabil, sunt sanse sa ne trezim la masina cu anumite probleme. Fie la suspensii, fie la directie sau chiar la franare. Pentru a ne asigura ca vara care tocmai incepe va fi una lipsita de emotii si ca in concedii nu trebuie sa ne facem griji ca ramanem cu masina in drum, e bine sa facem o inspectie mecanica gratuita. Astfel de inspectii sunt oferite in general de cateva service-uri mari care tin la siguranta soferilor, cum este si cazul Top Lac Auto.
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw touran diesel 2011 5790 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €