Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarna

- Echilibrarea rotilor la fiecare inceput de sezon
- Mai putin de 1,6 mm profil ne poate costa viata
- Inspectie GRATUITA a masinii la final de iarna
Acum ca iarna si-a cam iesit din drepturi si meteorologii ne anunta ca urmeaza zile calduroase, tot mai multi soferi se pregatesc sa-si schimbe pneurile de iarna cu cele de vara. Indiferent ca vrei niste anvelope noi sau ca le pui pe cele din magazie, specialistii de la Top Lac Auto ne invata cum sa trecem de la un sezon la altul cu automobilul pentru a ne bucura de o maxima siguranta.
1. Alegerea corecta a anvelopelor
Daca dupa sezonul rece trebuie sa achizitionam un set de vara nou, trebuie sa luam in calcul cateva aspecte. In primul rand, trebuie sa ne asiguram ca vom achizitiona pneurile potrivite pentru masina noastra. Adica anvelope fabricate pentru o anumita viteza maxima, pentru un anumit grad de incarcatura si care apartin unui brand recomandat de producator. In plus, trebuie sa tinem cont de ceea ce ne dorim: siguranta, longevitate, economie de carburant sau performanta. Si in acest caz trebuie sa luam in calcul insemnele de pe etichetele care sunt acum pe toate anvelopele comercializate. ATENTIE! Daca o anvelopa nu are eticheta europeana cu cele 3 criterii de zgomot, franare pe carosabil umed si eficienta, nu trebuie cumparata!
Eticheta EU ne arata eficienta, franarea pe carosabil umed si nivelul de zgomot
2. Echilibrarea rotilor la fiecare inceput de sezon
Nu conteaza daca avem un set suplimentar de vara fata de cel de iarna, cu jante si anvelope separate, sau daca avem doar anvelopele pe care le montam pe acelasi set de jante. Atunci cand facem schimbul, fie ca este de vara sau de iarna, specialistii ne recomanda sa facem o echilibrare a celor 4 roti. Pentru ca sunt sanse ca, de-a lungul folosintei, ori plumbii sa fi cazut, ori jantele sa se fi strambat sau pneurile sa aiba galme sau deformari din pricina gropilor. Asa ca este recomandat sa echilibram si daca montam doar anvelopele, dar si daca montam setul complet jante + anvelope, ca sa ne asiguram ca nu o sa avem probleme in sezonul cald care urmeaza.
3. Presiunea perfecta in anvelope
Multi soferi din Romania omit sa verifice presiunea din anvelope si circula fara sa umble la roti cu luni sau chiar ani. Mereu trebuie sa ne asiguram ca avem in pneuri presiunea recomandata de producator sau inscrisa pe automobilul nostru, in zona stalpului dintre portiere. Daca vom circula cu presiune mai mica vom uza anvelope neuniform si aceasta se va incalzi mai repede, iar daca avem presiune prea mare, la viteza csrecuta, din cauza ca aerul se dilata, riscam sa avem parte de o explozie. Asadar, nu strica sa ne uitam cel putin o data pe luna la presiunea din rotile noastre.
Putem sa verificam presiunea si singuri, in orice benzinarie
4. Cauciucurile all-season, un compromis nedorit
Anvelopele dedicate folosirii anului intreg, numite mixte sau all-season, sunt bune la tot si bune la nimic. Adica au un profil jumatate de iarna, jumatate de vara, ceea ce inseamna ca nu se vor comporta excelent nici vara, nici iarna. In plus, materialul din care sunt facute este cel folosit la anvelopele de iarna, ceea ce inseamna ca acestea se vor uza mai repede vara. Si cum in Romania zilele calduroase sunt mai mult decat cele geroase, anvelopele all-season nu prea sunt de dorit. Acum au aparut si anvelope de vara, omologate si pentru iarna, care sunt mult mai bune, insa ideal este sa avem cate un set pentru fiecare sezon daca vrem sa ne asiguram de franare, longevitate si aderenta optime, fie ca este canicula, fie ca este polei si ger.
5. Anvelopa dedicata sezonului in care suntem
Producatorii de pneuri nu au facut degeaba doua tipuri, in functie de sezon, adica pneuri de vara si pneuri de iarna. Ci pentru ca au vrut sa ofere siguranta maxima soferilor din toata lumea. Asadar, indiferent ca ninge sau nu, iarna este considerat sezonul in care temperatura medie a unei saptamani scade sub 7 grade Celsius. Cand termometrul incepe sa ne arate mai putin, e timpul sa trecem la anvelopele de iarna. Acelasi lucru se intampla prin lunile martie, aprilie: cand vedem ca temperatura zilei este de peste 7 grade Celsius, e timpul sa trecem la setul de vara. Orice tentativa de a 'pacali' acest sistem eficient poate duce la accidente grave.
Anvelopa de vara (stanga) vs. anvelopa de iarna (dreapta)
6. Mai putin de 1,6 mm profil ne poate costa viata
Conform legislatiei in vigoare, Registrul Auto Roman spune ca o anvelopa nu are voie sa fie utilizata daca are profil mai mic de 1,6 mm. Noi credem ca este putin si ca profilul trebuie sa fie mai mare pentru franare optima, inclusiv in cazul pneurilor de iarna care daca au mai putin de 5 mm in carne, nu mai sunt anvelope de iarna! Daca insa nu ne intereseaza siguranta noastra si a pasagerilor, e bine sa respectam legea si sa ne asiguram ca avem mereu anvelope cu profil de peste 1,6 mm, in caz contrar riscam amenzi usturatoare. Mai mult, daca suntem implicati intr-un accident, indiferent ca suntem pagubit sau vinovat, riscam ca societatea de asigurari sa nu ne despagubeasca din cauza anvelopelor uzate!
7. Geometria, recomandata cel putin o data pe an
Specialistii ne recomanda sa facem geometria rotilor cel putin o data pe an, de preferat la sfarsit de iarna, atunci cand ne montam pneurile de vara. Pentru ca din cauza gropilor, din cauza anvelopelor dezechilibrate, din cauza bordurilor si a sinelor de tramvai, sistemul de directie al masinii are de suferit. Exista riscul ca unele suruburi sa se slabeasca, unele piese sa se indoaie si unele conexiuni din cauciuc, bucse sau pivoti, sa cedeze. Aceste lucruri apar in general la sfarsit de iarna, asa ca odata cu montarea noului set de vara, ca sa ne asiguram ca masina este in regula si ca nu va uza pneurile neuniform, e bine sa facem o geometrie.
O geometrie computerizata ne scapa de uzura neuniforma a pneurilor
8. Verificarea lichidelor si a bateriei auto
Tot un sfat la inceputul sezonului cald, ca sa evitam problemele din concediu, este sa ne uitam la nivelul si calitatea lichidelor de sub capota motorului. Ideal ar fi sa mergem intr-un service specializat care este dotat cu aparate de masura. Pentru ca trebuie sa verificam lichidul de frana, daca este la nivel si daca mai este bun, antigelul, daca este la nivel si daca mai are eficienta, lichidul de servo si chiar uleiul motorului. In plus, acumulatorul masinii, dupa o iarna grea, are toate sansele sa cedeze. Un test cu un aparat dedicat, care ne spune daca bateria noastra inmagazineaza corect curent, este ideal, ca sa nu ne trezim pe autostrada, cand mergem spre litoral, ca nu mai avem curent.
9. Inspectie GRATUITA a masinii la final de iarna
Tot din aceleasi motive ca cele enumerate mai sus, cum ar fi gropi, borduri, dar si fortarea masinii iarna, cand ramanem impotmoliti sau uzura suplimentara cauzata de nisip, sare si substantele aruncate pe carosabil, sunt sanse sa ne trezim la masina cu anumite probleme. Fie la suspensii, fie la directie sau chiar la franare. Pentru a ne asigura ca vara care tocmai incepe va fi una lipsita de emotii si ca in concedii nu trebuie sa ne facem griji ca ramanem cu masina in drum, e bine sa facem o inspectie mecanica gratuita. Astfel de inspectii sunt oferite in general de cateva service-uri mari care tin la siguranta soferilor, cum este si cazul Top Lac Auto.
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei


