Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarna

  • Echilibrarea rotilor la fiecare inceput de sezon
  • Mai putin de 1,6 mm profil ne poate costa viata
  • Inspectie GRATUITA a masinii la final de iarna
Distribuie pe Facebook

Acum ca iarna si-a cam iesit din drepturi si meteorologii ne anunta ca urmeaza zile calduroase, tot mai multi soferi se pregatesc sa-si schimbe pneurile de iarna cu cele de vara. Indiferent ca vrei niste anvelope noi sau ca le pui pe cele din magazie, specialistii de la Top Lac Auto ne invata cum sa trecem de la un sezon la altul cu automobilul pentru a ne bucura de o maxima siguranta.

1. Alegerea corecta a anvelopelor

Daca dupa sezonul rece trebuie sa achizitionam un set de vara nou, trebuie sa luam in calcul cateva aspecte. In primul rand, trebuie sa ne asiguram ca vom achizitiona pneurile potrivite pentru masina noastra. Adica anvelope fabricate pentru o anumita viteza maxima, pentru un anumit grad de incarcatura si care apartin unui brand recomandat de producator. In plus, trebuie sa tinem cont de ceea ce ne dorim: siguranta, longevitate, economie de carburant sau performanta. Si in acest caz trebuie sa luam in calcul insemnele de pe etichetele care sunt acum pe toate anvelopele comercializate. ATENTIE! Daca o anvelopa nu are eticheta europeana cu cele 3 criterii de zgomot, franare pe carosabil umed si eficienta, nu trebuie cumparata!

Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarnaEticheta EU ne arata eficienta, franarea pe carosabil umed si nivelul de zgomot

2. Echilibrarea rotilor la fiecare inceput de sezon

Nu conteaza daca avem un set suplimentar de vara fata de cel de iarna, cu jante si anvelope separate, sau daca avem doar anvelopele pe care le montam pe acelasi set de jante. Atunci cand facem schimbul, fie ca este de vara sau de iarna, specialistii ne recomanda sa facem o echilibrare a celor 4 roti. Pentru ca sunt sanse ca, de-a lungul folosintei, ori plumbii sa fi cazut, ori jantele sa se fi strambat sau pneurile sa aiba galme sau deformari din pricina gropilor. Asa ca este recomandat sa echilibram si daca montam doar anvelopele, dar si daca montam setul complet jante + anvelope, ca sa ne asiguram ca nu o sa avem probleme in sezonul cald care urmeaza.

3. Presiunea perfecta in anvelope

Multi soferi din Romania omit sa verifice presiunea din anvelope si circula fara sa umble la roti cu luni sau chiar ani. Mereu trebuie sa ne asiguram ca avem in pneuri presiunea recomandata de producator sau inscrisa pe automobilul nostru, in zona stalpului dintre portiere. Daca vom circula cu presiune mai mica vom uza anvelope neuniform si aceasta se va incalzi mai repede, iar daca avem presiune prea mare, la viteza csrecuta, din cauza ca aerul se dilata, riscam sa avem parte de o explozie. Asadar, nu strica sa ne uitam cel putin o data pe luna la presiunea din rotile noastre.

Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarnaPutem sa verificam presiunea si singuri, in orice benzinarie

4. Cauciucurile all-season, un compromis nedorit

Anvelopele dedicate folosirii anului intreg, numite mixte sau all-season, sunt bune la tot si bune la nimic. Adica au un profil jumatate de iarna, jumatate de vara, ceea ce inseamna ca nu se vor comporta excelent nici vara, nici iarna. In plus, materialul din care sunt facute este cel folosit la anvelopele de iarna, ceea ce inseamna ca acestea se vor uza mai repede vara. Si cum in Romania zilele calduroase sunt mai mult decat cele geroase, anvelopele all-season nu prea sunt de dorit. Acum au aparut si anvelope de vara, omologate si pentru iarna, care sunt mult mai bune, insa ideal este sa avem cate un set pentru fiecare sezon daca vrem sa ne asiguram de franare, longevitate si aderenta optime, fie ca este canicula, fie ca este polei si ger.

5. Anvelopa dedicata sezonului in care suntem

Producatorii de pneuri nu au facut degeaba doua tipuri, in functie de sezon, adica pneuri de vara si pneuri de iarna. Ci pentru ca au vrut sa ofere siguranta maxima soferilor din toata lumea. Asadar, indiferent ca ninge sau nu, iarna este considerat sezonul in care temperatura medie a unei saptamani scade sub 7 grade Celsius. Cand termometrul incepe sa ne arate mai putin, e timpul sa trecem la anvelopele de iarna. Acelasi lucru se intampla prin lunile martie, aprilie: cand vedem ca temperatura zilei este de peste 7 grade Celsius, e timpul sa trecem la setul de vara. Orice tentativa de a 'pacali' acest sistem eficient poate duce la accidente grave.

Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarnaAnvelopa de vara (stanga) vs. anvelopa de iarna (dreapta)

6. Mai putin de 1,6 mm profil ne poate costa viata

Conform legislatiei in vigoare, Registrul Auto Roman spune ca o anvelopa nu are voie sa fie utilizata daca are profil mai mic de 1,6 mm. Noi credem ca este putin si ca profilul trebuie sa fie mai mare pentru franare optima, inclusiv in cazul pneurilor de iarna care daca au mai putin de 5 mm in carne, nu mai sunt anvelope de iarna! Daca insa nu ne intereseaza siguranta noastra si a pasagerilor, e bine sa respectam legea si sa ne asiguram ca avem mereu anvelope cu profil de peste 1,6 mm, in caz contrar riscam amenzi usturatoare. Mai mult, daca suntem implicati intr-un accident, indiferent ca suntem pagubit sau vinovat, riscam ca societatea de asigurari sa nu ne despagubeasca din cauza anvelopelor uzate!

7. Geometria, recomandata cel putin o data pe an

Specialistii ne recomanda sa facem geometria rotilor cel putin o data pe an, de preferat la sfarsit de iarna, atunci cand ne montam pneurile de vara. Pentru ca din cauza gropilor, din cauza anvelopelor dezechilibrate, din cauza bordurilor si a sinelor de tramvai, sistemul de directie al masinii are de suferit. Exista riscul ca unele suruburi sa se slabeasca, unele piese sa se indoaie si unele conexiuni din cauciuc, bucse sau pivoti, sa cedeze. Aceste lucruri apar in general la sfarsit de iarna, asa ca odata cu montarea noului set de vara, ca sa ne asiguram ca masina este in regula si ca nu va uza pneurile neuniform, e bine sa facem o geometrie.

Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarnaO geometrie computerizata ne scapa de uzura neuniforma a pneurilor

8. Verificarea lichidelor si a bateriei auto

Tot un sfat la inceputul sezonului cald, ca sa evitam problemele din concediu, este sa ne uitam la nivelul si calitatea lichidelor de sub capota motorului. Ideal ar fi sa mergem intr-un service specializat care este dotat cu aparate de masura. Pentru ca trebuie sa verificam lichidul de frana, daca este la nivel si daca mai este bun, antigelul, daca este la nivel si daca mai are eficienta, lichidul de servo si chiar uleiul motorului. In plus, acumulatorul masinii, dupa o iarna grea, are toate sansele sa cedeze. Un test cu un aparat dedicat, care ne spune daca bateria noastra inmagazineaza corect curent, este ideal, ca sa nu ne trezim pe autostrada, cand mergem spre litoral, ca nu mai avem curent.

Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarna

9. Inspectie GRATUITA a masinii la final de iarna

Tot din aceleasi motive ca cele enumerate mai sus, cum ar fi gropi, borduri, dar si fortarea masinii iarna, cand ramanem impotmoliti sau uzura suplimentara cauzata de nisip, sare si substantele aruncate pe carosabil, sunt sanse sa ne trezim la masina cu anumite probleme. Fie la suspensii, fie la directie sau chiar la franare. Pentru a ne asigura ca vara care tocmai incepe va fi una lipsita de emotii si ca in concedii nu trebuie sa ne facem griji ca ramanem cu masina in drum, e bine sa facem o inspectie mecanica gratuita. Astfel de inspectii sunt oferite in general de cateva service-uri mari care tin la siguranta soferilor, cum este si cazul Top Lac Auto.

Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarnaEchipa Top Lac Auto

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (9) Poze Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarna
mai multe