Specialistii ne invata: cum alegem anvelopele potrivite si cum verificam masina la sfarsit de iarna

- Echilibrarea rotilor la fiecare inceput de sezon
- Mai putin de 1,6 mm profil ne poate costa viata
- Inspectie GRATUITA a masinii la final de iarna
Acum ca iarna si-a cam iesit din drepturi si meteorologii ne anunta ca urmeaza zile calduroase, tot mai multi soferi se pregatesc sa-si schimbe pneurile de iarna cu cele de vara. Indiferent ca vrei niste anvelope noi sau ca le pui pe cele din magazie, specialistii de la Top Lac Auto ne invata cum sa trecem de la un sezon la altul cu automobilul pentru a ne bucura de o maxima siguranta.
1. Alegerea corecta a anvelopelor
Daca dupa sezonul rece trebuie sa achizitionam un set de vara nou, trebuie sa luam in calcul cateva aspecte. In primul rand, trebuie sa ne asiguram ca vom achizitiona pneurile potrivite pentru masina noastra. Adica anvelope fabricate pentru o anumita viteza maxima, pentru un anumit grad de incarcatura si care apartin unui brand recomandat de producator. In plus, trebuie sa tinem cont de ceea ce ne dorim: siguranta, longevitate, economie de carburant sau performanta. Si in acest caz trebuie sa luam in calcul insemnele de pe etichetele care sunt acum pe toate anvelopele comercializate. ATENTIE! Daca o anvelopa nu are eticheta europeana cu cele 3 criterii de zgomot, franare pe carosabil umed si eficienta, nu trebuie cumparata!
Eticheta EU ne arata eficienta, franarea pe carosabil umed si nivelul de zgomot
2. Echilibrarea rotilor la fiecare inceput de sezon
Nu conteaza daca avem un set suplimentar de vara fata de cel de iarna, cu jante si anvelope separate, sau daca avem doar anvelopele pe care le montam pe acelasi set de jante. Atunci cand facem schimbul, fie ca este de vara sau de iarna, specialistii ne recomanda sa facem o echilibrare a celor 4 roti. Pentru ca sunt sanse ca, de-a lungul folosintei, ori plumbii sa fi cazut, ori jantele sa se fi strambat sau pneurile sa aiba galme sau deformari din pricina gropilor. Asa ca este recomandat sa echilibram si daca montam doar anvelopele, dar si daca montam setul complet jante + anvelope, ca sa ne asiguram ca nu o sa avem probleme in sezonul cald care urmeaza.
3. Presiunea perfecta in anvelope
Multi soferi din Romania omit sa verifice presiunea din anvelope si circula fara sa umble la roti cu luni sau chiar ani. Mereu trebuie sa ne asiguram ca avem in pneuri presiunea recomandata de producator sau inscrisa pe automobilul nostru, in zona stalpului dintre portiere. Daca vom circula cu presiune mai mica vom uza anvelope neuniform si aceasta se va incalzi mai repede, iar daca avem presiune prea mare, la viteza csrecuta, din cauza ca aerul se dilata, riscam sa avem parte de o explozie. Asadar, nu strica sa ne uitam cel putin o data pe luna la presiunea din rotile noastre.
Putem sa verificam presiunea si singuri, in orice benzinarie
4. Cauciucurile all-season, un compromis nedorit
Anvelopele dedicate folosirii anului intreg, numite mixte sau all-season, sunt bune la tot si bune la nimic. Adica au un profil jumatate de iarna, jumatate de vara, ceea ce inseamna ca nu se vor comporta excelent nici vara, nici iarna. In plus, materialul din care sunt facute este cel folosit la anvelopele de iarna, ceea ce inseamna ca acestea se vor uza mai repede vara. Si cum in Romania zilele calduroase sunt mai mult decat cele geroase, anvelopele all-season nu prea sunt de dorit. Acum au aparut si anvelope de vara, omologate si pentru iarna, care sunt mult mai bune, insa ideal este sa avem cate un set pentru fiecare sezon daca vrem sa ne asiguram de franare, longevitate si aderenta optime, fie ca este canicula, fie ca este polei si ger.
5. Anvelopa dedicata sezonului in care suntem
Producatorii de pneuri nu au facut degeaba doua tipuri, in functie de sezon, adica pneuri de vara si pneuri de iarna. Ci pentru ca au vrut sa ofere siguranta maxima soferilor din toata lumea. Asadar, indiferent ca ninge sau nu, iarna este considerat sezonul in care temperatura medie a unei saptamani scade sub 7 grade Celsius. Cand termometrul incepe sa ne arate mai putin, e timpul sa trecem la anvelopele de iarna. Acelasi lucru se intampla prin lunile martie, aprilie: cand vedem ca temperatura zilei este de peste 7 grade Celsius, e timpul sa trecem la setul de vara. Orice tentativa de a 'pacali' acest sistem eficient poate duce la accidente grave.
Anvelopa de vara (stanga) vs. anvelopa de iarna (dreapta)
6. Mai putin de 1,6 mm profil ne poate costa viata
Conform legislatiei in vigoare, Registrul Auto Roman spune ca o anvelopa nu are voie sa fie utilizata daca are profil mai mic de 1,6 mm. Noi credem ca este putin si ca profilul trebuie sa fie mai mare pentru franare optima, inclusiv in cazul pneurilor de iarna care daca au mai putin de 5 mm in carne, nu mai sunt anvelope de iarna! Daca insa nu ne intereseaza siguranta noastra si a pasagerilor, e bine sa respectam legea si sa ne asiguram ca avem mereu anvelope cu profil de peste 1,6 mm, in caz contrar riscam amenzi usturatoare. Mai mult, daca suntem implicati intr-un accident, indiferent ca suntem pagubit sau vinovat, riscam ca societatea de asigurari sa nu ne despagubeasca din cauza anvelopelor uzate!
7. Geometria, recomandata cel putin o data pe an
Specialistii ne recomanda sa facem geometria rotilor cel putin o data pe an, de preferat la sfarsit de iarna, atunci cand ne montam pneurile de vara. Pentru ca din cauza gropilor, din cauza anvelopelor dezechilibrate, din cauza bordurilor si a sinelor de tramvai, sistemul de directie al masinii are de suferit. Exista riscul ca unele suruburi sa se slabeasca, unele piese sa se indoaie si unele conexiuni din cauciuc, bucse sau pivoti, sa cedeze. Aceste lucruri apar in general la sfarsit de iarna, asa ca odata cu montarea noului set de vara, ca sa ne asiguram ca masina este in regula si ca nu va uza pneurile neuniform, e bine sa facem o geometrie.
O geometrie computerizata ne scapa de uzura neuniforma a pneurilor
8. Verificarea lichidelor si a bateriei auto
Tot un sfat la inceputul sezonului cald, ca sa evitam problemele din concediu, este sa ne uitam la nivelul si calitatea lichidelor de sub capota motorului. Ideal ar fi sa mergem intr-un service specializat care este dotat cu aparate de masura. Pentru ca trebuie sa verificam lichidul de frana, daca este la nivel si daca mai este bun, antigelul, daca este la nivel si daca mai are eficienta, lichidul de servo si chiar uleiul motorului. In plus, acumulatorul masinii, dupa o iarna grea, are toate sansele sa cedeze. Un test cu un aparat dedicat, care ne spune daca bateria noastra inmagazineaza corect curent, este ideal, ca sa nu ne trezim pe autostrada, cand mergem spre litoral, ca nu mai avem curent.
9. Inspectie GRATUITA a masinii la final de iarna
Tot din aceleasi motive ca cele enumerate mai sus, cum ar fi gropi, borduri, dar si fortarea masinii iarna, cand ramanem impotmoliti sau uzura suplimentara cauzata de nisip, sare si substantele aruncate pe carosabil, sunt sanse sa ne trezim la masina cu anumite probleme. Fie la suspensii, fie la directie sau chiar la franare. Pentru a ne asigura ca vara care tocmai incepe va fi una lipsita de emotii si ca in concedii nu trebuie sa ne facem griji ca ramanem cu masina in drum, e bine sa facem o inspectie mecanica gratuita. Astfel de inspectii sunt oferite in general de cateva service-uri mari care tin la siguranta soferilor, cum este si cazul Top Lac Auto.
-
Antifurt roti oe renault kadjar 2015→ m12 x 1,5 7711239101 310 Lei
Actuator / servomotor / motoras grila activa volvo xc40 2018... 250 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Far xenon audi a4 b6 - dr 8e0941004p / 8e0941030t / complet... 350 €
-
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830 200 Lei
Dacia duster dci 2022 12750 €
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Mufa cu cablu injector sencom volvo xc90 1 2002-2015 504029 85 Lei
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 180 Lei
-
Radar senzor acc distronic audi a6 / a7 4k rs6 rs7 2019 2020... 1750 Lei
Trusa roata rezerva cric suport cheie 997504622r renault... 400 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
Instalatie electrica peugeot 407 2004-2011 1.6 hdi 110 9hz... 150 Lei
Dezmembrez vw jetta 3, 1.6fsi
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
Bara fata renault megane 4 facelift model 2020-2024 cod... 500 Lei
Scrumiera centrala vw sharan (2000-2010), ford galaxy, seat... 60 Lei
Suport maner 820028464 renault megane 2 [2002 - 2006] 72 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
-
Usa dreapta spate renault espace v an... 850 Lei
Vw golf diesel 2000 1000 €
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 250 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
Planetara dreapta - fata renault master ii 2.5 dci 84 kw 114cp... 300 Lei
Balast xenon magneti marelli bmw seria 3 e46 1997-2006... 1090 Lei
Injectoare ford focus 2 1.8 tdci an fabr. 2008 500 Lei
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2900 €


