Ti-ai luat masina second-hand? Iata ce surprize primesti cand ajungi cu masina in service
- Orice masina trebuie verifcata in service inainte de cumparare
- Distributia trebuie schimbata oricum
- Masina diesel are cele mai mari costuri de intretinere
Dupa eliminarea taxei auto au fost inscrise aproape 1 milion de vehicule aduse de afara. Cel mai probabil, una este cumparata de tine, cel care citesti aici. Si, la fel ca multe alte zeci de mii de proaspat proprietari de masina veche, te-ai dus cu masina la service ca sa faci ce trebuie. Ce surprize ai gasit acolo?
Sa luam un exemplu concret, a unei masini cumparate de un prieten si coleg de serviciu. Omul, familist fiind, si-a gasit un Citroen C8 din 2008, cu "motorul ala bun" care te tine 1 milion de kilometri, 2.0 HDi de 136 cp. Masina mergea frumos, se auzea minunat, tragea chiar bine, avea multe dotari si totul era functional. Pana a ajuns cu masina la service, pentru o revizie de filtre si uleiuri.
Cand crezi ca te pricepi la masini, dai banul si pleci fericit acasa cu masina ce pare fara probleme. Pana cand ajungi intr-un service cu mecanic priceput si ti-o pune pe elevator. Dupa care incepe lista cea lunga, frumoasa si extrem de costisitoare.
Tu te duci in service pentru filtre si ulei, ca in rest, masina merge bine. Dar, de fapt, caseta de directie trebuie reconditionata, ca scuipa ulei prin toate partile. Dupa care, ambreiajul patineaza la turatii mari, ceea ce nu e bine. Distributia cu pompa de apa trebuie neaparat sa o schimbi, ca nu sti ce s-a intamplat acolo... Opaaaa, stai ca sunt si doua bielete antiruliu pe care trebuie sa le inlocuim. Si un semering de palier. Vezi ca ai nevoie de un set garnituri pentru motor, ca se scurge ulei. Si de ulei la cutie, ulei de servo, ba chiar un suport de motor, ca e rupt, asa se intampla la toate dieselurile.
Si uite asa, desi masina merge bine, trage, functioneaza corect, dupa ce te duci la service pentru o revizie de 400 de lei, filtre si ulei, pleci cu un deviz de... 3500 de lei. Pe care il faci, ca doar nu te aventurezi la drum cu o rabla.
Am ajuns la concluzia ca o masina este ca un om cand se duce la medic. Te duci sa-ti faci o ecografie si doctorul incepe: pai aveti polipi pe bila, aveti pietre la rinichi, ficatul ingrasat, inima da sa plesneasca si prostata e cam ruginita. Ceea ce este absolut normal, atat la oamenii trecuti de prima tinerete, cat si la masinile second-hand.
Orice masina second-hand necesita investitii. Distributia la cele pe curea este obligatorie, cu tot cu pompa de apa. Si filtrele si uleiul, neaparat. Dupa care, de la caz la caz, masinile au diverse hibe. Fie pe partea de articulatii si suspensii, pivoti, bascule, amortizoare scurse, fie la planetare, frane si asa mai departe. Iar masinile diesel, fara doar si poate, au mai multe probleme, care, spre ghinionul cumparatorului, se pot descoperi doar dupa ce ai dat banii pe masina si ajungi la mecanic.
Masinile diesel sunt cele mai secretoase. Adica pot avea EGR-ul infundat, pot avea probleme la turbina care scuipa ulei in admisie, pot avea intercoolerul fisurat, senzori stricati, martori aprinsi in bord, filtru de particule infundat si cate si mai cate. Cu toate astea, autoturismele diesel Euro 3 si Euro 4 sunt cele mai cautate de romani, in special datorita unui consum promis aparent mic. In realitate, cati bani dai la service dupa ce ai luat masina, te face sa realizezi ca nu a meritat cheltuiala care este doar in imaginatia ta.
Si uite asa, incet-incet, romanul incepe sa urasca masina diesel care este foarte pretentioasa si foarte costisitoare, mai ales daca e cumparata la mana a doua. Iar benzinarele incep sa prinda teren, fiind fiabile, cu probleme la vedere, usor de identificat, dar si mai ieftine la achizitie, cat si la intretinere in timp.
In concluzie, nu ii recomand nimanui sa-si cumpere masina second-hand diesel mai veche de 3-4 ani. Chiar daca au fost rulate in strainatate, cu motorina de calitate superioara: tot ce este pe motorina va fi o masina mancatoare de bani la nesfarsit.
TU CE EXPERIENTE AI AVUT LA SERVICE CAND TE-AI DUS PRIMA OARA CU MASINA?
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Audi q5 quatro 2017 23800 €