Tipuri de motoare diesel: cu pompe-duse vs. common-rail. Care este mai bun?
- Cum functioneaza injectia pompe-duse?
- Cum functioneaza sistemul common-rail?
- Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Romanii sunt mari amatori de consumuri mici, asadar de masini dotate cu motoare pe motorina. Visul romanului este sa aiba un 2.0 TDi la scara, care fuge de rupe si consuma vreo 5 litri in orasul aglomerat. Aproape 75% din totalul masinilor second-hand aduse de afara si inscrise in 2017 la noi in tara sunt diesel, semn ca acest tip de alimentare ramane preferatul majoritatii. Dar ce diesel este cel mai bun?
Motoarele diesel de acum sunt toate cu injectie directa, adica motorina este injectata direct in cilindru. Pistonul motorului are o cupa de combustie, adica o adancitura in care se face compresia, in acest loc injectoarele pulverizand motorina sub presiune. In functie de felul in care este injectata motorina in motor, avem doua tipuri de motoare diesel moderne: pompe-duse (pumpe-duse) si common-rail.
Cum functioneaza injectia pompe-duse?
Motoarele cu injectie directa de tip pompe-duse, au numele de "pompa-injector" exact de la felul in care baga motorina in cilindru. Un motor cu 4 cilindri va avea 4 injectoare care sunt si pompe de motorina individuale. Sunt ca niste seringi cu arc ce pulverizeaza motorina apasate de axa cu came. Practic, fiecare injector este alimentat cu motorina de o pompa de presiune mica, iar in momentul in care trebuie sa se faca aprinderea prin compresie, axa cu came apasa pe pompa injectorului si pulverizeaza carburant in cilindru.
Avantajul acestui tip de injectie diesel este simplitatea si fiabilitatea in timp. Adica daca se strica un injector, se inlocuieste singular, fara sa fie nevoie sa se schimbe toate. In plus, fiecare injector este o pompa de presiune mare a motorinei in sine, nu mai este nevoie de o pompa de presiuna inalta cum are motorul common-rail.
Dezavantajul este ca presiunea injectoarelor ramane aceeasi mereu, indiferent de turatie, ceea ce va duce la o eficienta scazuta si la noxe mai mari. Calculatorul masinii, in cazul acestui tip de motor, nu controleaza fiecare flux de injector in parte, ci doar citeste cantitatea de motorina consumata de fiecare, astfel incat sa-i indice soferului consumul si sa aprinda un martor de bord daca solenoidul de blocheaza.
Asadar, sistemul pompe-duse este un sistem cu pompe individuale pentru fiecare injector, actionate de axa cu came.
Cum functioneaza sistemul common-rail?
Numele common-rail inseamna "rampa comuna". Adica este un sistem de injectie care foloseste o rampa comuna pentru toate injectoarele. Motorina este trasa din rezervor de o pompa de presiune joasa, apoi impinsa in partea din fata, unde este motorul. Carburantul este preluat de o pompa de presiune inalta care o impinge cu aceeasi presiune egala in toate cele 4 injectoare. Adica, spre deosebire de pompe-duse, avem o singura pompa care impinge motorina la toate injectoarele, in loc de pompe individuale actionate mecanic.
Injectoarele sunt si ele speciale. La pompe-duse, motorina este injectata in cilindru cand apasa pe injectorul-pompa axa cu came, dar la common-rail, fluxul de motorina este controlat electronic, individual, pe fiecare injector. Injectoarele de common-rail au o mufa electronica prin care un solenoid primeste comanda de la computerul ECU si da drumul la carburant. Presiunea este reglata de un regulator de presiune, montat inainte de rampa de injectoare, ea fiind egala in toate injectoarele.
Daca la pompe-duse injectia se face cand axa cu came este in pozitia optima si cand pistonul este jos, ordinea timpilor de aprindere neputand fi gresita, la common-rail totul se face electronic, controlat de computer. Computerul stie, in functie de turatie si viteza, care este momentul optim ca sa injecteze motorina in fiecare cilindru individual. Si mai stie si cum sa regleze presiunea motorinei, controland regulatorul de presiune.
Avantajele sistemului common-rail tin in special de consumul de carburant mai mic, dar si de noxele micsorate, impuse de Uniunea Europeana. Dezavantajele ar fi ca sunt mai multe piese in miscare ce trebuie sa functioneze la unison, impreuna, ca injectia sa se faca cum trebuie. Avem pompa de presiune inalta, regulator, injectoare computerizate, senzori, sonde si computere peste tot. In timp, fiabilitatea unui asemenea sistem de injectie poate lasa de dorit.
Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Teoretic, cel mai bun motor diesel, din punct de vedere al fiabilitatii, este unul de tip SDI. Adica un motor diesel aspirat, fara turbo-compresor, care utilizeaza o injectie de tip pompe-duse. Avand putine piese in miscare, acest motor este fiabil in timp, dar nu are putere mare si nici performante. Asa ca nu este deloc un motor cautat in zilele noastre pentru automobile de familie, ci mai degraba pentru vehicule utilitare.
Motoarele pompe-duse sunt mai fiabile in timp decat cele common-rail, chiar si in varianta supra-alimentata. Insa din cauza ca nu mai respecta normele Euro, au fost in totalitate inlocuite cu cele common-rail. Asadar, acum, vrand-nevrand, vom cumpara numai autoturisme cu common-rail, chiar daca injectia este una complexa si predispusa la probleme dupa un rulaj inalt.
- 0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei 0445120057 500060544 2854608 504091505r 0986435552 bosch... 130 € 0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 600 Lei
- 0445110239 0986435122 injector citroen 1.6 hdi hdi fiat 1.6 d... 250 Lei 28353991 a6510702787 delphi injector mercedes 2.2 cdi w204... 500 Lei 0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei
- 0445120346 5801496001 500060548 bosch injector iveco eurocargo... 650 Lei 12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 € 504066692 4036104 4033933 hx50w holset turbosuflanta case ih... 400 €
- 5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei 0445120075 504128307 2855135 bosch injector new holland t6 t7... 130 € A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei
- A6510900980 turbosuflanta mercedes 6510900880 sprinter (b906)... 200 € 33800-2u000 continentl 338002u000 injector kia optima proceed... 600 Lei A2c80584700 167008683r pompa inalta presiune nissan opel... 1750 Lei
- Gk2q9k546ac gk2q-9k546-ac a2c9303500080 2143478 vdo injector... 600 Lei 5802003662 826818-5003s 826818-3 garrett turbosuflanta iveco... 5000 Lei 0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 200 Lei
- Ejbr02301z ejbr01901z 33801-4x500 delphi injector hyndayi... 400 Lei 0445110520 5801594342 0986435248 5801483286 injector fiat... 600 Lei 0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
- 0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei 0445110141 8200146357 93190346 bosch injector nissan opel... 300 Lei 0445124015 538884015 5801453888r 0986435663 bosch injector... 750 Lei
- 3597180 504040250 4890542 hx35w holset turbosuflanta iveco... 300 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12290 € 0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei
- 0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei 0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 € 0445120409 5801932928 0 445 120 409 bosch injector iveco... 650 Lei
- A6650170121 a6650170321 r04601d ejbr02601z delphi injectoare... 500 Lei 4803140 52329703267 3501756 0292520 turbosuflanta cummins /... 150 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- 8200421359 ejbr03101d delphi 28232251 166001137r injector... 300 Lei 8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei 5801674711 826996-5002s garrett turbosuflanta case ih / new... 5000 Lei