Tipuri de motoare diesel: cu pompe-duse vs. common-rail. Care este mai bun?

- Cum functioneaza injectia pompe-duse?
- Cum functioneaza sistemul common-rail?
- Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Romanii sunt mari amatori de consumuri mici, asadar de masini dotate cu motoare pe motorina. Visul romanului este sa aiba un 2.0 TDi la scara, care fuge de rupe si consuma vreo 5 litri in orasul aglomerat. Aproape 75% din totalul masinilor second-hand aduse de afara si inscrise in 2017 la noi in tara sunt diesel, semn ca acest tip de alimentare ramane preferatul majoritatii. Dar ce diesel este cel mai bun?
Motoarele diesel de acum sunt toate cu injectie directa, adica motorina este injectata direct in cilindru. Pistonul motorului are o cupa de combustie, adica o adancitura in care se face compresia, in acest loc injectoarele pulverizand motorina sub presiune. In functie de felul in care este injectata motorina in motor, avem doua tipuri de motoare diesel moderne: pompe-duse (pumpe-duse) si common-rail.
Cum functioneaza injectia pompe-duse?
Motoarele cu injectie directa de tip pompe-duse, au numele de "pompa-injector" exact de la felul in care baga motorina in cilindru. Un motor cu 4 cilindri va avea 4 injectoare care sunt si pompe de motorina individuale. Sunt ca niste seringi cu arc ce pulverizeaza motorina apasate de axa cu came. Practic, fiecare injector este alimentat cu motorina de o pompa de presiune mica, iar in momentul in care trebuie sa se faca aprinderea prin compresie, axa cu came apasa pe pompa injectorului si pulverizeaza carburant in cilindru.
Avantajul acestui tip de injectie diesel este simplitatea si fiabilitatea in timp. Adica daca se strica un injector, se inlocuieste singular, fara sa fie nevoie sa se schimbe toate. In plus, fiecare injector este o pompa de presiune mare a motorinei in sine, nu mai este nevoie de o pompa de presiuna inalta cum are motorul common-rail.
Dezavantajul este ca presiunea injectoarelor ramane aceeasi mereu, indiferent de turatie, ceea ce va duce la o eficienta scazuta si la noxe mai mari. Calculatorul masinii, in cazul acestui tip de motor, nu controleaza fiecare flux de injector in parte, ci doar citeste cantitatea de motorina consumata de fiecare, astfel incat sa-i indice soferului consumul si sa aprinda un martor de bord daca solenoidul de blocheaza.
Asadar, sistemul pompe-duse este un sistem cu pompe individuale pentru fiecare injector, actionate de axa cu came.
Cum functioneaza sistemul common-rail?
Numele common-rail inseamna "rampa comuna". Adica este un sistem de injectie care foloseste o rampa comuna pentru toate injectoarele. Motorina este trasa din rezervor de o pompa de presiune joasa, apoi impinsa in partea din fata, unde este motorul. Carburantul este preluat de o pompa de presiune inalta care o impinge cu aceeasi presiune egala in toate cele 4 injectoare. Adica, spre deosebire de pompe-duse, avem o singura pompa care impinge motorina la toate injectoarele, in loc de pompe individuale actionate mecanic.
Injectoarele sunt si ele speciale. La pompe-duse, motorina este injectata in cilindru cand apasa pe injectorul-pompa axa cu came, dar la common-rail, fluxul de motorina este controlat electronic, individual, pe fiecare injector. Injectoarele de common-rail au o mufa electronica prin care un solenoid primeste comanda de la computerul ECU si da drumul la carburant. Presiunea este reglata de un regulator de presiune, montat inainte de rampa de injectoare, ea fiind egala in toate injectoarele.
Daca la pompe-duse injectia se face cand axa cu came este in pozitia optima si cand pistonul este jos, ordinea timpilor de aprindere neputand fi gresita, la common-rail totul se face electronic, controlat de computer. Computerul stie, in functie de turatie si viteza, care este momentul optim ca sa injecteze motorina in fiecare cilindru individual. Si mai stie si cum sa regleze presiunea motorinei, controland regulatorul de presiune.
Avantajele sistemului common-rail tin in special de consumul de carburant mai mic, dar si de noxele micsorate, impuse de Uniunea Europeana. Dezavantajele ar fi ca sunt mai multe piese in miscare ce trebuie sa functioneze la unison, impreuna, ca injectia sa se faca cum trebuie. Avem pompa de presiune inalta, regulator, injectoare computerizate, senzori, sonde si computere peste tot. In timp, fiabilitatea unui asemenea sistem de injectie poate lasa de dorit.
Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Teoretic, cel mai bun motor diesel, din punct de vedere al fiabilitatii, este unul de tip SDI. Adica un motor diesel aspirat, fara turbo-compresor, care utilizeaza o injectie de tip pompe-duse. Avand putine piese in miscare, acest motor este fiabil in timp, dar nu are putere mare si nici performante. Asa ca nu este deloc un motor cautat in zilele noastre pentru automobile de familie, ci mai degraba pentru vehicule utilitare.
Motoarele pompe-duse sunt mai fiabile in timp decat cele common-rail, chiar si in varianta supra-alimentata. Insa din cauza ca nu mai respecta normele Euro, au fost in totalitate inlocuite cu cele common-rail. Asadar, acum, vrand-nevrand, vom cumpara numai autoturisme cu common-rail, chiar daca injectia este una complexa si predispusa la probleme dupa un rulaj inalt.
-
804813-02 500060582 5801525938 5801404351 garrett turbo iveco... 3500 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Injector bosch cod 0445110188 0986435090 citroen ford mazda 3... 200 Lei
-
T88888c t575163a 9831370080 9840056680 9847929580 compresor ac... 2500 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Grila audi a6 c6 facelift 400 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0445110489 0445110488 cv6q 9f593 aa 0986435288 bosch injector... 450 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Pleoape faruri originale mattig pentru skoda octavia 1 u 1u 150 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
-
5801930226 839765-0001 839765-5001s gtd1749v garrett turbo... 2000 Lei
Luneta bmw seria 5 e34 sedan 1987-1996 250 Lei
Jante noi 20 inch originale vw touareg 7p r20 5x130 980 €
-
Luneta citroen c5 1 break 2001-2007 400 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Contact pornire peugeot, n0500109 120 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445120409 5801932928 0 445 120 409 bosch injector iveco... 650 Lei


