Tipuri de motoare diesel: cu pompe-duse vs. common-rail. Care este mai bun?

- Cum functioneaza injectia pompe-duse?
- Cum functioneaza sistemul common-rail?
- Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Romanii sunt mari amatori de consumuri mici, asadar de masini dotate cu motoare pe motorina. Visul romanului este sa aiba un 2.0 TDi la scara, care fuge de rupe si consuma vreo 5 litri in orasul aglomerat. Aproape 75% din totalul masinilor second-hand aduse de afara si inscrise in 2017 la noi in tara sunt diesel, semn ca acest tip de alimentare ramane preferatul majoritatii. Dar ce diesel este cel mai bun?
Motoarele diesel de acum sunt toate cu injectie directa, adica motorina este injectata direct in cilindru. Pistonul motorului are o cupa de combustie, adica o adancitura in care se face compresia, in acest loc injectoarele pulverizand motorina sub presiune. In functie de felul in care este injectata motorina in motor, avem doua tipuri de motoare diesel moderne: pompe-duse (pumpe-duse) si common-rail.
Cum functioneaza injectia pompe-duse?
Motoarele cu injectie directa de tip pompe-duse, au numele de "pompa-injector" exact de la felul in care baga motorina in cilindru. Un motor cu 4 cilindri va avea 4 injectoare care sunt si pompe de motorina individuale. Sunt ca niste seringi cu arc ce pulverizeaza motorina apasate de axa cu came. Practic, fiecare injector este alimentat cu motorina de o pompa de presiune mica, iar in momentul in care trebuie sa se faca aprinderea prin compresie, axa cu came apasa pe pompa injectorului si pulverizeaza carburant in cilindru.
Avantajul acestui tip de injectie diesel este simplitatea si fiabilitatea in timp. Adica daca se strica un injector, se inlocuieste singular, fara sa fie nevoie sa se schimbe toate. In plus, fiecare injector este o pompa de presiune mare a motorinei in sine, nu mai este nevoie de o pompa de presiuna inalta cum are motorul common-rail.
Dezavantajul este ca presiunea injectoarelor ramane aceeasi mereu, indiferent de turatie, ceea ce va duce la o eficienta scazuta si la noxe mai mari. Calculatorul masinii, in cazul acestui tip de motor, nu controleaza fiecare flux de injector in parte, ci doar citeste cantitatea de motorina consumata de fiecare, astfel incat sa-i indice soferului consumul si sa aprinda un martor de bord daca solenoidul de blocheaza.
Asadar, sistemul pompe-duse este un sistem cu pompe individuale pentru fiecare injector, actionate de axa cu came.
Cum functioneaza sistemul common-rail?
Numele common-rail inseamna "rampa comuna". Adica este un sistem de injectie care foloseste o rampa comuna pentru toate injectoarele. Motorina este trasa din rezervor de o pompa de presiune joasa, apoi impinsa in partea din fata, unde este motorul. Carburantul este preluat de o pompa de presiune inalta care o impinge cu aceeasi presiune egala in toate cele 4 injectoare. Adica, spre deosebire de pompe-duse, avem o singura pompa care impinge motorina la toate injectoarele, in loc de pompe individuale actionate mecanic.
Injectoarele sunt si ele speciale. La pompe-duse, motorina este injectata in cilindru cand apasa pe injectorul-pompa axa cu came, dar la common-rail, fluxul de motorina este controlat electronic, individual, pe fiecare injector. Injectoarele de common-rail au o mufa electronica prin care un solenoid primeste comanda de la computerul ECU si da drumul la carburant. Presiunea este reglata de un regulator de presiune, montat inainte de rampa de injectoare, ea fiind egala in toate injectoarele.
Daca la pompe-duse injectia se face cand axa cu came este in pozitia optima si cand pistonul este jos, ordinea timpilor de aprindere neputand fi gresita, la common-rail totul se face electronic, controlat de computer. Computerul stie, in functie de turatie si viteza, care este momentul optim ca sa injecteze motorina in fiecare cilindru individual. Si mai stie si cum sa regleze presiunea motorinei, controland regulatorul de presiune.
Avantajele sistemului common-rail tin in special de consumul de carburant mai mic, dar si de noxele micsorate, impuse de Uniunea Europeana. Dezavantajele ar fi ca sunt mai multe piese in miscare ce trebuie sa functioneze la unison, impreuna, ca injectia sa se faca cum trebuie. Avem pompa de presiune inalta, regulator, injectoare computerizate, senzori, sonde si computere peste tot. In timp, fiabilitatea unui asemenea sistem de injectie poate lasa de dorit.
Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Teoretic, cel mai bun motor diesel, din punct de vedere al fiabilitatii, este unul de tip SDI. Adica un motor diesel aspirat, fara turbo-compresor, care utilizeaza o injectie de tip pompe-duse. Avand putine piese in miscare, acest motor este fiabil in timp, dar nu are putere mare si nici performante. Asa ca nu este deloc un motor cautat in zilele noastre pentru automobile de familie, ci mai degraba pentru vehicule utilitare.
Motoarele pompe-duse sunt mai fiabile in timp decat cele common-rail, chiar si in varianta supra-alimentata. Insa din cauza ca nu mai respecta normele Euro, au fost in totalitate inlocuite cu cele common-rail. Asadar, acum, vrand-nevrand, vom cumpara numai autoturisme cu common-rail, chiar daca injectia este una complexa si predispusa la probleme dupa un rulaj inalt.
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
042200-0533 88370-33030 88370-33020 compresor aer condiționat... 1250 Lei
042200-1501 88370-52010 8837052010 compresor ac aer... 1250 Lei
-
0445110613 13538514146 0986435268 bosch injector bmw 1 2 3 4... 120 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 239 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
789500-5008s 5801394956 gtc4088v garrett turbosuflanta iveco... 5000 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445117025 504371264 5801540213 0445117087 injector fiat... 650 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
8201371485 6000619981 144107692r garrett turbo fiat nissan... 1500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5801674711 826996-5002s garrett turbosuflanta case ih / new... 5000 Lei
A6510702987 0445117035 0986435248 bosch injectoare mercedes... 500 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445110955 0445110749 9828959880 bosch injector citroen opel... 600 Lei
0445110895 166003281r bosch injector nissan qashqai ii... 700 Lei
-
0445010465 5801940312 bosch pompa de inalta presiune iveco... 1500 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei


