Tipuri de cutii automate: ce este si cum functioneaza transmisia cu dublu ambreiaj

Tipuri de cutii automate: ce este si cum functioneaza transmisia cu dublu ambreiaj
  • Internele unei cutii manuale
  • Jumatate cutie manuala, un sfert automata, un sfert robotizata
  • Ambreiajul a fost inlocuit cu un modul cu dublu-ambreiaj
Distribuie pe Facebook

Automobilele moderne au tot felul de transmisii automate: robotizate, pilotate, secventiale, semi-automate sau cu dublu-ambreiaj. Multa lume crede ca o cutie careia i se spune ca este cu dublu ambreiaj are doua discuri de ambreiaj... Dar lucrurile sunt putin diferite.

Dupa ce v-am explicat cum functioneaza transmisia secventiala, incercam astazi sa va spunem cum functioneaza una dintre cele mai moderne transmisii de pe piata, cea cu dublu-ambreiaj. Este o transmisie mai complexa intalnita pe cateva modele de pe piata, care se mandreste cu un timp mai scurt de schimbare a treptelor, dar si cu o schimbare mai lina decat in cazul unei cutii automate conventionale.

Internele unei cutii manuale

O cutie automata cu dublu-ambreiaj este de fapt o cutie care are piesele componente identice cu cele ale unei cutii manuale. Chiar daca este automata, in sensul ca soferul nu are pedala de ambreiaj si schimbul treptelor se face automat, este mult mai apropiata ca si configuratie de o cutie manuala decat de una automata hidraulica.

Cutia DCT, adica Dual-Clutch Transmission, se foloseste de pinioanele sincronizate ale unei cutii manuale, nu de o roata planetara, asa cum au cutiile automate. In plus fata de o cutie manuala este un sistem de presincronizare a treptelor si un ax central dublu (arbore) care face legatura cu volanta motorului. Lipseste insa kitul de ambreiaj standard, acesta fiind inlocuit cu un modul cu dublu-ambreiaj.

Modulul cu dublu-ambreiaj poate fi de doua feluri: uscat, asa cum este un disc obisnuit, sau umed, adica inchis ermetic intr-un ulei pentru o schimbare mai silentioasa.

Cutia cu dublu ambreiaj

Arbore central dublu, de unde si numele

O cutie manuala conventionala are un singur ax central care preia turatia de la motor si o transmite pinioanelor. O cutie cu dublu-ambreiaj are un arbore dublu, de fapt sunt doua axe bagate una in alta. Axul exterior se ocupa de vitezele impare, adica 1, 3, 5, 7 si axul interior se ocupa de vitezele pare, adica 2, 4, 6. Fiecare ax are propriul ambreiaj, de unde si numele acestui tip de transmisie.

Cum functioneaza cutia DCT?

Fiind o cutie automata, un computer controleaza intreaga functionalitate a transmisiei. Computerul se foloseste de niste parghii pentru selectarea pinioanelor din cutie aferente fiecarei trepte de viteza. Cand punem levierul in Drive, computerul selecteaza arborele exterior, care se ocupa de treapta 1 si in acelasi timp preselecteaza, cu ajutorul unui sincron, treapta a doua.

Cand computerul simte ca viteza creste si ca vine momentul sa bage o treapta superioara, decupleaza arborele exterior si cupleaza in acelasi timp arborele interior care introduce treapta a 2-a care era deja preselectata. Cand e momentul sa intre viteza a 3-a, arborii iar fac schimb, unul se decupleaza si se cupleaza celalalt.

Ideea unei cutii cu dublu-ambreiaj este ca in permanenta cutia sa fie unita cu motorul printr-un ambreiaj. Daca la o cutie manuala se face o pauza, atunci cand calcam pedala si se decupleaza discul de pe volanta, in cazul unei cutii cu dublu-ambreiaj in permanenta este un ambreiaj cuplat.

Care sunt avantajele unei transmisii cu dublu-ambreiaj?

O asemenea cutie de viteze, chiar daca are un sistem de functionare mai complex, se foloseste de mecanica unei cutii manuale. Asta inseamna ca este eficienta si ofera un consum de carburant mai scazut, cel putin, asta sustin producatorii. Mai mult, pentru ca urmatoarea viteza este mereu pre-selectata, asteptand sa intre in actiune cu celalalt ambreiaj, schimbarea vitezelor se face mult mai repede decat in cazul unei cutii manuale sau a unei cutii semi-automate (robotizata, cu un singur ambreiaj).

Un alt avantaj ar fi ca o asemenea transmisie poate sa reziste la puteri mai mari din partea motoarelor. Renault Clio RS are o cutie EDC, numita Efficient Dual-Clutch, iar Porsche are celebra transmisie PDK, Porsche Doppelkupplung (dubla-cuplare). Si tot mai multi producatori incep sa foloseasca asemenea transmisii pentru ca ofera un consum scazut si performante marite. Inclusiv noul BMW M3, de care uitasem...

Cutia cu dublu ambreiaj

Jumatate cutie manuala, un sfert automata, un sfert robotizata

Ca sa intelegem cel mai bine unde se incadreaza aceasta cutie trebuie sa stim cum functioneaza o cutie robotizata (pilotata). Aceasta e practic o cutie manuala dar la care ambreiajul este calcat de un actuator hidro-mecanic si schimbarea vitezelor se face de catre un alt actuator comandat de un calculator. Insa o cutie robotizata obisnuita are ambreiajul normal al cutiei manuale, cum este si in cazul transmisiei Easy-R de la Dacia, iar schimbarea treptelor are o pauza destul de mare.

Asa a luat nastere cutia cu dublu-ambreiaj: de ce sa nu folosim un ambreiaj dublu, fiecare cu treptele sale de viteza, ca sa micsoram pauza dintre schimbari? Zis si facut. Schimbarea se face automat, controlata de computer, dar pentru ca sunt doua ambreiaje, motorul este mereu cuplat cu cutia si pauza este inexistenta.

O cutie noua si eficienta ce reprezinta viitorul

Cutiile robotizate sunt ieftine, dar nu au deloc performanta din cauza pauzelor mari pe care le au la fiecare schimbare de viteza. Cutiile secventiale sunt performante, dar complexe si nu prea economice. Cutiile automate normale sunt grele si au intretinerea costisitoare. Dar cutiile cu dublu ambreiaj au doar avantaje. Pentru ca producatorii au reusit sa ia toate calitatile de la celelalte tipuri de transmisii si le-au incorporat in DCT. Si chiar daca momentan sunt noi si moderne, neavand timp sa-si valideze eficienta pe termen lung, se pare ca sunt o solutie de viitor. Si daca pana acum nu stiai cum functioneaza, speram ca, de acum inainte, vei stii!

Distribuie pe Facebook
mai multe