Tipuri de cutii automate: ce este si cum functioneaza transmisia cu dublu ambreiaj

- Internele unei cutii manuale
- Jumatate cutie manuala, un sfert automata, un sfert robotizata
- Ambreiajul a fost inlocuit cu un modul cu dublu-ambreiaj
Automobilele moderne au tot felul de transmisii automate: robotizate, pilotate, secventiale, semi-automate sau cu dublu-ambreiaj. Multa lume crede ca o cutie careia i se spune ca este cu dublu ambreiaj are doua discuri de ambreiaj... Dar lucrurile sunt putin diferite.
Dupa ce v-am explicat cum functioneaza transmisia secventiala, incercam astazi sa va spunem cum functioneaza una dintre cele mai moderne transmisii de pe piata, cea cu dublu-ambreiaj. Este o transmisie mai complexa intalnita pe cateva modele de pe piata, care se mandreste cu un timp mai scurt de schimbare a treptelor, dar si cu o schimbare mai lina decat in cazul unei cutii automate conventionale.
Internele unei cutii manuale
O cutie automata cu dublu-ambreiaj este de fapt o cutie care are piesele componente identice cu cele ale unei cutii manuale. Chiar daca este automata, in sensul ca soferul nu are pedala de ambreiaj si schimbul treptelor se face automat, este mult mai apropiata ca si configuratie de o cutie manuala decat de una automata hidraulica.
Cutia DCT, adica Dual-Clutch Transmission, se foloseste de pinioanele sincronizate ale unei cutii manuale, nu de o roata planetara, asa cum au cutiile automate. In plus fata de o cutie manuala este un sistem de presincronizare a treptelor si un ax central dublu (arbore) care face legatura cu volanta motorului. Lipseste insa kitul de ambreiaj standard, acesta fiind inlocuit cu un modul cu dublu-ambreiaj.
Modulul cu dublu-ambreiaj poate fi de doua feluri: uscat, asa cum este un disc obisnuit, sau umed, adica inchis ermetic intr-un ulei pentru o schimbare mai silentioasa.
Arbore central dublu, de unde si numele
O cutie manuala conventionala are un singur ax central care preia turatia de la motor si o transmite pinioanelor. O cutie cu dublu-ambreiaj are un arbore dublu, de fapt sunt doua axe bagate una in alta. Axul exterior se ocupa de vitezele impare, adica 1, 3, 5, 7 si axul interior se ocupa de vitezele pare, adica 2, 4, 6. Fiecare ax are propriul ambreiaj, de unde si numele acestui tip de transmisie.
Cum functioneaza cutia DCT?
Fiind o cutie automata, un computer controleaza intreaga functionalitate a transmisiei. Computerul se foloseste de niste parghii pentru selectarea pinioanelor din cutie aferente fiecarei trepte de viteza. Cand punem levierul in Drive, computerul selecteaza arborele exterior, care se ocupa de treapta 1 si in acelasi timp preselecteaza, cu ajutorul unui sincron, treapta a doua.
Cand computerul simte ca viteza creste si ca vine momentul sa bage o treapta superioara, decupleaza arborele exterior si cupleaza in acelasi timp arborele interior care introduce treapta a 2-a care era deja preselectata. Cand e momentul sa intre viteza a 3-a, arborii iar fac schimb, unul se decupleaza si se cupleaza celalalt.
Ideea unei cutii cu dublu-ambreiaj este ca in permanenta cutia sa fie unita cu motorul printr-un ambreiaj. Daca la o cutie manuala se face o pauza, atunci cand calcam pedala si se decupleaza discul de pe volanta, in cazul unei cutii cu dublu-ambreiaj in permanenta este un ambreiaj cuplat.
Care sunt avantajele unei transmisii cu dublu-ambreiaj?
O asemenea cutie de viteze, chiar daca are un sistem de functionare mai complex, se foloseste de mecanica unei cutii manuale. Asta inseamna ca este eficienta si ofera un consum de carburant mai scazut, cel putin, asta sustin producatorii. Mai mult, pentru ca urmatoarea viteza este mereu pre-selectata, asteptand sa intre in actiune cu celalalt ambreiaj, schimbarea vitezelor se face mult mai repede decat in cazul unei cutii manuale sau a unei cutii semi-automate (robotizata, cu un singur ambreiaj).
Un alt avantaj ar fi ca o asemenea transmisie poate sa reziste la puteri mai mari din partea motoarelor. Renault Clio RS are o cutie EDC, numita Efficient Dual-Clutch, iar Porsche are celebra transmisie PDK, Porsche Doppelkupplung (dubla-cuplare). Si tot mai multi producatori incep sa foloseasca asemenea transmisii pentru ca ofera un consum scazut si performante marite. Inclusiv noul BMW M3, de care uitasem...
Jumatate cutie manuala, un sfert automata, un sfert robotizata
Ca sa intelegem cel mai bine unde se incadreaza aceasta cutie trebuie sa stim cum functioneaza o cutie robotizata (pilotata). Aceasta e practic o cutie manuala dar la care ambreiajul este calcat de un actuator hidro-mecanic si schimbarea vitezelor se face de catre un alt actuator comandat de un calculator. Insa o cutie robotizata obisnuita are ambreiajul normal al cutiei manuale, cum este si in cazul transmisiei Easy-R de la Dacia, iar schimbarea treptelor are o pauza destul de mare.
Asa a luat nastere cutia cu dublu-ambreiaj: de ce sa nu folosim un ambreiaj dublu, fiecare cu treptele sale de viteza, ca sa micsoram pauza dintre schimbari? Zis si facut. Schimbarea se face automat, controlata de computer, dar pentru ca sunt doua ambreiaje, motorul este mereu cuplat cu cutia si pauza este inexistenta.
O cutie noua si eficienta ce reprezinta viitorul
Cutiile robotizate sunt ieftine, dar nu au deloc performanta din cauza pauzelor mari pe care le au la fiecare schimbare de viteza. Cutiile secventiale sunt performante, dar complexe si nu prea economice. Cutiile automate normale sunt grele si au intretinerea costisitoare. Dar cutiile cu dublu ambreiaj au doar avantaje. Pentru ca producatorii au reusit sa ia toate calitatile de la celelalte tipuri de transmisii si le-au incorporat in DCT. Si chiar daca momentan sunt noi si moderne, neavand timp sa-si valideze eficienta pe termen lung, se pare ca sunt o solutie de viitor. Si daca pana acum nu stiai cum functioneaza, speram ca, de acum inainte, vei stii!
-
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
-
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
-
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
-
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
-
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
-
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
-
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei


