Tipuri de cutii automate: cum functioneaza transmisia secventiala
![Tipuri de cutii automate: cum functioneaza transmisia secventiala Tipuri de cutii automate: cum functioneaza transmisia secventiala](https://www.4tuning.ro/images/tipuri-de-cutii-automate-cum-functioneaza/tipuri-de-cutii-automate-cum-functioneaza-75e2d2d88ed284eb1b-940-0-1-95-1.jpg)
- Dezvoltata cu gandul la performanta
- Electronica, mai rapida ca omul
- E clar cine ridica ambreiajul, dar cine face schimbarea de trepte?
Industria auto a vazut de-a lungul vremii o multime de inovatii si tehnologii care au dus la dezvoltarea domeniului intr-un ritm foarte alert. La fel cum partea motorizarilor este in continua dezvoltare, la fel este si cea legata de transmisiile masinilor. Iar cel al cutiilor automate nu face exceptie.
Ce inseamna cutie de viteze secventiala? Asa cum ii spune si numele, acest tip de transmisie este una in care schimbarea treptelor se face doar secvential. Adica nu poti sa treci din a 2-a in a 4-a fara sa treci prin a 3-a, nu poti sari nicio viteza. Cu alte cuvinte, esti nevoit sa urci sau sa retrogradezi prin toate. De aici vine numele de cutie secventiala, pentru ca trece prin toate secventele de schimbare a treptelor.
Dezvoltata cu gandul la performanta
Transmisiile secventiale au inceput sa se dezvolte in anii '70, dar abia in urmatorul deceniu au ajuns pe automobilele de competitie, inclusiv de Formula 1. Inginerii au cautat o solutie ca sa micsoreze timpul intre schimbarile de viteza la o cutie manuala, schimbare care necesita calcarea unui ambreiaj si miscarea levierului, asa ca au apelat la mecanisme complicate. Cert este ca la final, au reusit sa faca o cutie care schimba vitezele doar printr-o miscare simpla, inainte si inapoi, fara sa necesite ambreiaj apasat de sofer.
Cutie secventiala manuala, dar... automata
Transmisia secventiala este, de fapt, una care are toate componentele uneia manuale. Adica nu functioneaza pe principiul unei transmisii hidraulice conventionale, ci face schimbarea treptelor mecanic. De fapt, este similara, prin conceptie, cu transmisiile semi-automate, asa cum este si cea Easy-R de pe Dacia, adica o cutie manuala ale carei viteze sunt schimbate cu ajutorul unor device-uri, fara sa fie nevoie de interventia soferului. In aceasta categorie intra mai multe asemenea cutii de viteza, de tipul celor cu dublu-ambreiaj DSG sau cele secventiale traditionale SMG.
Electronica, mai rapida ca omul
Inginerii si-au dat seama ca pot sa faca un mecanism capabil sa schimbe vitezele mai repede ca omul. Asa au reusit sa elimine pedala de ambreiaj. In schimbul piciorului au pus un actuator hidraulic, electric sau mecanic, in functie de producator, care are o furca ce ridica si lasa ambreiajul, exact ca si cum ar fi miscat de apasarea pedalei. Acest device care ridica ambreiajul si il lasa intr-o fractiune de secunda, la inceput era activat direct, printr-un contact electric declansat de sofer cand misca levierul schimbatorului pentru cativa milimetri. La primul impuls, actuatorul ridica ambreiajul, intra viteza, dupa care cobora ambreiajul. Ulterior s-a apelat la comenzi controlate de computere, mult mai sofisticate.
E clar cine ridica ambreiajul, dar cine face schimbarea de treapta?
Primele transmisii secventiale functionau prin comanda electronica pentru cuplarea ambreiajului si pe direct pentru efectuarea schimbarii de treapta. Acest lucru se facea miscand levierul schimbatorului (sau padele de la volan) inainte si inapoi. Cand soferul facea o miscare de tragere a levierului, odata cu impulsul electronic care se ocupa de ambreiaj, se transmitea si o miscare la un tambur special gandit care transforma aceasta minuscula miscare de cativa milimetri intr-una ampla care selecta viteza, exact ca in cazul unei cutii manuale.
Transmisiile secventiale moderne nu mai lasa nimic in voia mecanicii si a soferului si au inlocuit si aceasta cuplare a vitezelor lasand-o in voia electronicii. Adica in momentul in care ai miscat putin levierul, un alt actuator electronic sau hidraulic face selectarea vitezei, totul doar intr-o fractiune de secunda. La motociclete si la automobilele de competitie insa, au ramas cutiile cu selectarea mecanica pentru un plus de fiabilitate.
De ce este mai buna o cutie secventiala?
Pentru o viteza de schimbare mai scazuta. De exemplu, la o cutie manuala, ca sa bagi din treapta a 2-a in a 3-a, trebuie sa calci ambreiajul, sa scoti levierul si sa faci o miscare din stanga jos, undeva in mijloc sus, acolo unde stii ca este treapta a 3-a. In schimb, la o transmisie secventiala, singura miscare pe care o faci este sa tragi levierul in jos, sau sa apesi padela de la schimbator.
In plus, deoarece nu esti lasat sa sari peste o viteza, nu ai cum sa gresesti intr-o cursa. Adica nu e ca si cum ai gresi pozitia levierului si, din greseala, te trezesti ca ai bagat in loc de a 2-a, ai bagat a 4-a... Mai mult, miscarea este mereu aceeasi si nu trebuie sa te gandesti in ce treapta esti, adica misti doar in fata si in spate levierul, alta treaba nu ai.
Exista dezavantaje ale transmisiei secventiale?
Normal, ca altfel s-ar regasi pe orice masina. In primul rand, deoarece vorbim de o tehnologie de performanta, pretul unei asemenea cutii este foarte mare. Nu degeaba este, momentan, rezervata doar modelelor sport scumpe si motocicletelor. In plus, deoarece are mai multe componente, inclusiv electrice, hidro-mecanice si o multime de solenoizi, este mai predispusa ca o cutie manuala la stricaciuni. Dar, e normal ca orice aduce performanta sa fie mai lipsit de fiabilitate.
In concluzie, putem spune ca o transmisie secventiala este, practic, una manuala dar care schimba mai rapid decat soferul cu ajutorul unor "artificii" mecanice si electronice, totodata eliminand pedala de ambreiaj. Poate ca nu este cea mai fiabila transmisie si nici cea mai docila intr-o functionare de zi cu zi prin trafic, pentru ca nu te lasa sa sari dintr-o viteza in alta fara sa treci prin toate, dar cert este ca are o viteza extrem de mare de schimbare a treptelor si ca este montata pe automobile de toate felurile, inclusiv de Formula 1 si pe mai toate motorizarile oferite de Ferrari sau Lamborghini. Si asta cam spune tot, nu?
-
0445010305 55237688 bosch pompa inalta presiune alfa romeo... 1000 Lei
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
A2c53334602 9684704880 5ws40809 vdo pompa inalta presiune... 1000 Lei
-
5802377343 877675-0001 877675-5001 gte1449kvz garrett... 2000 Lei
Dacia duster 4x4 , 1,6 benzina 2016 8300 €
Chiuloasa completa originala aprilia scarabeo - sport city one... 400 Lei
-
Vw passat 2.0tdi unic prop. an fab. 2010 4250 €
Kia rio 1.3i 2003 499 €
Vw golf gtd cun 2.0 l diesel 2017 14950 €
-
Opel astra z18xe 2001 2900 €
Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
8200057225 8200423059 delphi pompa inalta presiune dacia... 500 Lei
-
Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
Modul bluetooth premium volkswagen tiguan cod: 3c8035730b 599 Lei
0445010465 5801940312 bosch pompa de inalta presiune iveco... 1500 Lei
-
Senzor unghi volan caseta directie seat ibiza iv... 295 Lei
Far dreapta full led toyota corolla sedan 2019 2020 2021 2022 950 Lei
0414703013 504287108 504213316 bosch unitate pompa-duza case... 750 Lei
-
9649574480 9649186280 siemens injector citroen / peugeot 1.4... 350 Lei
Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 €
0445110119 55187291 0986435083 injector fiat doblo marea... 150 Lei
-
Mitsubishi asx 150 cp 2012 7990 €
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
0445010577 cv2q9a543aa bosch pompa inalta presiune ford b-max... 750 Lei
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
-
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
Vw caravelle diesel 2.0l 2013 9100 €
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 11500 €
Opel astra aspirat benzina 2018 11500 €
0445110469 0445110468 04l130277ac bosch injector audi seat... 600 Lei
-
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei
0445010303 55234362 0986437094 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
![Le curatam sau le schimbam? Cum sa...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-b76ebf31a8b98d780a-400-300-2-95-1.jpg&h=UVMyuK3BzrsFtk9Gx12vk4oM_NWgc7Mu5OS7fA&d=400x300)
![Valva EGR: ce simptome are o masina...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-d5dfbf3310948984e6-400-300-2-95-1.jpg&h=cqN1QIRYy2pS6EVKUTV1giHORaAzW9q41gRUAQ&d=400x300)
![Nu, nu este o pădure, ci un singur...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=media.stiripesurse.ro%2Fimage%2F202407%2Fw460%2Fmedia-172204906860252900.png&h=bKEIgJ6-jsHPj2q0dRr52pipoEsKDWHXw98UDQ&d=400x300)