Tipuri de motoare diesel: cu pompe-duse vs. common-rail. Care este mai bun?

- Cum functioneaza injectia pompe-duse?
- Cum functioneaza sistemul common-rail?
- Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Romanii sunt mari amatori de consumuri mici, asadar de masini dotate cu motoare pe motorina. Visul romanului este sa aiba un 2.0 TDi la scara, care fuge de rupe si consuma vreo 5 litri in orasul aglomerat. Aproape 75% din totalul masinilor second-hand aduse de afara si inscrise in 2017 la noi in tara sunt diesel, semn ca acest tip de alimentare ramane preferatul majoritatii. Dar ce diesel este cel mai bun?
Motoarele diesel de acum sunt toate cu injectie directa, adica motorina este injectata direct in cilindru. Pistonul motorului are o cupa de combustie, adica o adancitura in care se face compresia, in acest loc injectoarele pulverizand motorina sub presiune. In functie de felul in care este injectata motorina in motor, avem doua tipuri de motoare diesel moderne: pompe-duse (pumpe-duse) si common-rail.
Cum functioneaza injectia pompe-duse?
Motoarele cu injectie directa de tip pompe-duse, au numele de "pompa-injector" exact de la felul in care baga motorina in cilindru. Un motor cu 4 cilindri va avea 4 injectoare care sunt si pompe de motorina individuale. Sunt ca niste seringi cu arc ce pulverizeaza motorina apasate de axa cu came. Practic, fiecare injector este alimentat cu motorina de o pompa de presiune mica, iar in momentul in care trebuie sa se faca aprinderea prin compresie, axa cu came apasa pe pompa injectorului si pulverizeaza carburant in cilindru.
Avantajul acestui tip de injectie diesel este simplitatea si fiabilitatea in timp. Adica daca se strica un injector, se inlocuieste singular, fara sa fie nevoie sa se schimbe toate. In plus, fiecare injector este o pompa de presiune mare a motorinei in sine, nu mai este nevoie de o pompa de presiuna inalta cum are motorul common-rail.
Dezavantajul este ca presiunea injectoarelor ramane aceeasi mereu, indiferent de turatie, ceea ce va duce la o eficienta scazuta si la noxe mai mari. Calculatorul masinii, in cazul acestui tip de motor, nu controleaza fiecare flux de injector in parte, ci doar citeste cantitatea de motorina consumata de fiecare, astfel incat sa-i indice soferului consumul si sa aprinda un martor de bord daca solenoidul de blocheaza.
Asadar, sistemul pompe-duse este un sistem cu pompe individuale pentru fiecare injector, actionate de axa cu came.
Cum functioneaza sistemul common-rail?
Numele common-rail inseamna "rampa comuna". Adica este un sistem de injectie care foloseste o rampa comuna pentru toate injectoarele. Motorina este trasa din rezervor de o pompa de presiune joasa, apoi impinsa in partea din fata, unde este motorul. Carburantul este preluat de o pompa de presiune inalta care o impinge cu aceeasi presiune egala in toate cele 4 injectoare. Adica, spre deosebire de pompe-duse, avem o singura pompa care impinge motorina la toate injectoarele, in loc de pompe individuale actionate mecanic.
Injectoarele sunt si ele speciale. La pompe-duse, motorina este injectata in cilindru cand apasa pe injectorul-pompa axa cu came, dar la common-rail, fluxul de motorina este controlat electronic, individual, pe fiecare injector. Injectoarele de common-rail au o mufa electronica prin care un solenoid primeste comanda de la computerul ECU si da drumul la carburant. Presiunea este reglata de un regulator de presiune, montat inainte de rampa de injectoare, ea fiind egala in toate injectoarele.
Daca la pompe-duse injectia se face cand axa cu came este in pozitia optima si cand pistonul este jos, ordinea timpilor de aprindere neputand fi gresita, la common-rail totul se face electronic, controlat de computer. Computerul stie, in functie de turatie si viteza, care este momentul optim ca sa injecteze motorina in fiecare cilindru individual. Si mai stie si cum sa regleze presiunea motorinei, controland regulatorul de presiune.
Avantajele sistemului common-rail tin in special de consumul de carburant mai mic, dar si de noxele micsorate, impuse de Uniunea Europeana. Dezavantajele ar fi ca sunt mai multe piese in miscare ce trebuie sa functioneze la unison, impreuna, ca injectia sa se faca cum trebuie. Avem pompa de presiune inalta, regulator, injectoare computerizate, senzori, sonde si computere peste tot. In timp, fiabilitatea unui asemenea sistem de injectie poate lasa de dorit.
Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Teoretic, cel mai bun motor diesel, din punct de vedere al fiabilitatii, este unul de tip SDI. Adica un motor diesel aspirat, fara turbo-compresor, care utilizeaza o injectie de tip pompe-duse. Avand putine piese in miscare, acest motor este fiabil in timp, dar nu are putere mare si nici performante. Asa ca nu este deloc un motor cautat in zilele noastre pentru automobile de familie, ci mai degraba pentru vehicule utilitare.
Motoarele pompe-duse sunt mai fiabile in timp decat cele common-rail, chiar si in varianta supra-alimentata. Insa din cauza ca nu mai respecta normele Euro, au fost in totalitate inlocuite cu cele common-rail. Asadar, acum, vrand-nevrand, vom cumpara numai autoturisme cu common-rail, chiar daca injectia este una complexa si predispusa la probleme dupa un rulaj inalt.
-
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
Jante noi 17 inch originale seat leon 3 5f r17 590 €
Fulie vibrochen 059 105 251 m audi a8 d3 3.0tdi 2004 asb oem... 150 Lei
-
St8151 simulator suspensie auto 380v 22970 Lei
Geam lampa plafon fata renault megane 2 [facelift] [2006 -... 20 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
-
Macara cu motoras stanga vw golf 4 2 usi 150 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Catadioptru bara spate stanga cod: 7210795 7210795 bmw seria 5... 128 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Dezmembrez piese caroserie, motor, cutie viteze, suspensie...
-
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei
Praguri laterale pentru vw polo 9n / 9n3 toate modelele... 179 €
Fuzeta fata dreapta mercedes-benz e-class w211/s211 [2002 -... 200 Lei
-
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
Cutie viteza manuala, cod gm428744098, opel corsa d, 1.2 benz,... 1106 Lei
-
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
Bara fata dacia logan 2 2017-2018-2019-2020 noua 620223034r... 300 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
Stop dreapta honda cr-v (2013-2017) original 130 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei


