Tipuri de motoare diesel: cu pompe-duse vs. common-rail. Care este mai bun?

- Cum functioneaza injectia pompe-duse?
- Cum functioneaza sistemul common-rail?
- Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Romanii sunt mari amatori de consumuri mici, asadar de masini dotate cu motoare pe motorina. Visul romanului este sa aiba un 2.0 TDi la scara, care fuge de rupe si consuma vreo 5 litri in orasul aglomerat. Aproape 75% din totalul masinilor second-hand aduse de afara si inscrise in 2017 la noi in tara sunt diesel, semn ca acest tip de alimentare ramane preferatul majoritatii. Dar ce diesel este cel mai bun?
Motoarele diesel de acum sunt toate cu injectie directa, adica motorina este injectata direct in cilindru. Pistonul motorului are o cupa de combustie, adica o adancitura in care se face compresia, in acest loc injectoarele pulverizand motorina sub presiune. In functie de felul in care este injectata motorina in motor, avem doua tipuri de motoare diesel moderne: pompe-duse (pumpe-duse) si common-rail.
Cum functioneaza injectia pompe-duse?
Motoarele cu injectie directa de tip pompe-duse, au numele de "pompa-injector" exact de la felul in care baga motorina in cilindru. Un motor cu 4 cilindri va avea 4 injectoare care sunt si pompe de motorina individuale. Sunt ca niste seringi cu arc ce pulverizeaza motorina apasate de axa cu came. Practic, fiecare injector este alimentat cu motorina de o pompa de presiune mica, iar in momentul in care trebuie sa se faca aprinderea prin compresie, axa cu came apasa pe pompa injectorului si pulverizeaza carburant in cilindru.
Avantajul acestui tip de injectie diesel este simplitatea si fiabilitatea in timp. Adica daca se strica un injector, se inlocuieste singular, fara sa fie nevoie sa se schimbe toate. In plus, fiecare injector este o pompa de presiune mare a motorinei in sine, nu mai este nevoie de o pompa de presiuna inalta cum are motorul common-rail.
Dezavantajul este ca presiunea injectoarelor ramane aceeasi mereu, indiferent de turatie, ceea ce va duce la o eficienta scazuta si la noxe mai mari. Calculatorul masinii, in cazul acestui tip de motor, nu controleaza fiecare flux de injector in parte, ci doar citeste cantitatea de motorina consumata de fiecare, astfel incat sa-i indice soferului consumul si sa aprinda un martor de bord daca solenoidul de blocheaza.
Asadar, sistemul pompe-duse este un sistem cu pompe individuale pentru fiecare injector, actionate de axa cu came.
Cum functioneaza sistemul common-rail?
Numele common-rail inseamna "rampa comuna". Adica este un sistem de injectie care foloseste o rampa comuna pentru toate injectoarele. Motorina este trasa din rezervor de o pompa de presiune joasa, apoi impinsa in partea din fata, unde este motorul. Carburantul este preluat de o pompa de presiune inalta care o impinge cu aceeasi presiune egala in toate cele 4 injectoare. Adica, spre deosebire de pompe-duse, avem o singura pompa care impinge motorina la toate injectoarele, in loc de pompe individuale actionate mecanic.
Injectoarele sunt si ele speciale. La pompe-duse, motorina este injectata in cilindru cand apasa pe injectorul-pompa axa cu came, dar la common-rail, fluxul de motorina este controlat electronic, individual, pe fiecare injector. Injectoarele de common-rail au o mufa electronica prin care un solenoid primeste comanda de la computerul ECU si da drumul la carburant. Presiunea este reglata de un regulator de presiune, montat inainte de rampa de injectoare, ea fiind egala in toate injectoarele.
Daca la pompe-duse injectia se face cand axa cu came este in pozitia optima si cand pistonul este jos, ordinea timpilor de aprindere neputand fi gresita, la common-rail totul se face electronic, controlat de computer. Computerul stie, in functie de turatie si viteza, care este momentul optim ca sa injecteze motorina in fiecare cilindru individual. Si mai stie si cum sa regleze presiunea motorinei, controland regulatorul de presiune.
Avantajele sistemului common-rail tin in special de consumul de carburant mai mic, dar si de noxele micsorate, impuse de Uniunea Europeana. Dezavantajele ar fi ca sunt mai multe piese in miscare ce trebuie sa functioneze la unison, impreuna, ca injectia sa se faca cum trebuie. Avem pompa de presiune inalta, regulator, injectoare computerizate, senzori, sonde si computere peste tot. In timp, fiabilitatea unui asemenea sistem de injectie poate lasa de dorit.
Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Teoretic, cel mai bun motor diesel, din punct de vedere al fiabilitatii, este unul de tip SDI. Adica un motor diesel aspirat, fara turbo-compresor, care utilizeaza o injectie de tip pompe-duse. Avand putine piese in miscare, acest motor este fiabil in timp, dar nu are putere mare si nici performante. Asa ca nu este deloc un motor cautat in zilele noastre pentru automobile de familie, ci mai degraba pentru vehicule utilitare.
Motoarele pompe-duse sunt mai fiabile in timp decat cele common-rail, chiar si in varianta supra-alimentata. Insa din cauza ca nu mai respecta normele Euro, au fost in totalitate inlocuite cu cele common-rail. Asadar, acum, vrand-nevrand, vom cumpara numai autoturisme cu common-rail, chiar daca injectia este una complexa si predispusa la probleme dupa un rulaj inalt.
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Traversa superioara bmw seria 5 (2010-2017) [f10] 7200689 249 Lei
Pompa recirculare apa 8k0819147 / 8k0965561a audi a5 8t [2007... 150 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Ornament bandou - toyota rav 4 2012 , 75605-0r030 177.61 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
-
Set rulment roata ford transit ( lichidare de stoc) 200 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
Ceasuri bord uk bmw x1 2.0 2010, 215463001 / 924234701 238 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445120092 0986435551 504194432 bosch injector case ih... 750 Lei
-
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Tips ornament toba bmw e71 1700 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Ford focus benzina 2014 4650 €
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Dezmembrez audi a6 2.0 tdi blb 140 de cai
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €


