Tipuri de motoare diesel: cu pompe-duse vs. common-rail. Care este mai bun?
- Cum functioneaza injectia pompe-duse?
- Cum functioneaza sistemul common-rail?
- Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Romanii sunt mari amatori de consumuri mici, asadar de masini dotate cu motoare pe motorina. Visul romanului este sa aiba un 2.0 TDi la scara, care fuge de rupe si consuma vreo 5 litri in orasul aglomerat. Aproape 75% din totalul masinilor second-hand aduse de afara si inscrise in 2017 la noi in tara sunt diesel, semn ca acest tip de alimentare ramane preferatul majoritatii. Dar ce diesel este cel mai bun?
Motoarele diesel de acum sunt toate cu injectie directa, adica motorina este injectata direct in cilindru. Pistonul motorului are o cupa de combustie, adica o adancitura in care se face compresia, in acest loc injectoarele pulverizand motorina sub presiune. In functie de felul in care este injectata motorina in motor, avem doua tipuri de motoare diesel moderne: pompe-duse (pumpe-duse) si common-rail.
Cum functioneaza injectia pompe-duse?
Motoarele cu injectie directa de tip pompe-duse, au numele de "pompa-injector" exact de la felul in care baga motorina in cilindru. Un motor cu 4 cilindri va avea 4 injectoare care sunt si pompe de motorina individuale. Sunt ca niste seringi cu arc ce pulverizeaza motorina apasate de axa cu came. Practic, fiecare injector este alimentat cu motorina de o pompa de presiune mica, iar in momentul in care trebuie sa se faca aprinderea prin compresie, axa cu came apasa pe pompa injectorului si pulverizeaza carburant in cilindru.
Avantajul acestui tip de injectie diesel este simplitatea si fiabilitatea in timp. Adica daca se strica un injector, se inlocuieste singular, fara sa fie nevoie sa se schimbe toate. In plus, fiecare injector este o pompa de presiune mare a motorinei in sine, nu mai este nevoie de o pompa de presiuna inalta cum are motorul common-rail.
Dezavantajul este ca presiunea injectoarelor ramane aceeasi mereu, indiferent de turatie, ceea ce va duce la o eficienta scazuta si la noxe mai mari. Calculatorul masinii, in cazul acestui tip de motor, nu controleaza fiecare flux de injector in parte, ci doar citeste cantitatea de motorina consumata de fiecare, astfel incat sa-i indice soferului consumul si sa aprinda un martor de bord daca solenoidul de blocheaza.
Asadar, sistemul pompe-duse este un sistem cu pompe individuale pentru fiecare injector, actionate de axa cu came.
Cum functioneaza sistemul common-rail?
Numele common-rail inseamna "rampa comuna". Adica este un sistem de injectie care foloseste o rampa comuna pentru toate injectoarele. Motorina este trasa din rezervor de o pompa de presiune joasa, apoi impinsa in partea din fata, unde este motorul. Carburantul este preluat de o pompa de presiune inalta care o impinge cu aceeasi presiune egala in toate cele 4 injectoare. Adica, spre deosebire de pompe-duse, avem o singura pompa care impinge motorina la toate injectoarele, in loc de pompe individuale actionate mecanic.
Injectoarele sunt si ele speciale. La pompe-duse, motorina este injectata in cilindru cand apasa pe injectorul-pompa axa cu came, dar la common-rail, fluxul de motorina este controlat electronic, individual, pe fiecare injector. Injectoarele de common-rail au o mufa electronica prin care un solenoid primeste comanda de la computerul ECU si da drumul la carburant. Presiunea este reglata de un regulator de presiune, montat inainte de rampa de injectoare, ea fiind egala in toate injectoarele.
Daca la pompe-duse injectia se face cand axa cu came este in pozitia optima si cand pistonul este jos, ordinea timpilor de aprindere neputand fi gresita, la common-rail totul se face electronic, controlat de computer. Computerul stie, in functie de turatie si viteza, care este momentul optim ca sa injecteze motorina in fiecare cilindru individual. Si mai stie si cum sa regleze presiunea motorinei, controland regulatorul de presiune.
Avantajele sistemului common-rail tin in special de consumul de carburant mai mic, dar si de noxele micsorate, impuse de Uniunea Europeana. Dezavantajele ar fi ca sunt mai multe piese in miscare ce trebuie sa functioneze la unison, impreuna, ca injectia sa se faca cum trebuie. Avem pompa de presiune inalta, regulator, injectoare computerizate, senzori, sonde si computere peste tot. In timp, fiabilitatea unui asemenea sistem de injectie poate lasa de dorit.
Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Teoretic, cel mai bun motor diesel, din punct de vedere al fiabilitatii, este unul de tip SDI. Adica un motor diesel aspirat, fara turbo-compresor, care utilizeaza o injectie de tip pompe-duse. Avand putine piese in miscare, acest motor este fiabil in timp, dar nu are putere mare si nici performante. Asa ca nu este deloc un motor cautat in zilele noastre pentru automobile de familie, ci mai degraba pentru vehicule utilitare.
Motoarele pompe-duse sunt mai fiabile in timp decat cele common-rail, chiar si in varianta supra-alimentata. Insa din cauza ca nu mai respecta normele Euro, au fost in totalitate inlocuite cu cele common-rail. Asadar, acum, vrand-nevrand, vom cumpara numai autoturisme cu common-rail, chiar daca injectia este una complexa si predispusa la probleme dupa un rulaj inalt.
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Rola intinzator curea alternator kia pro cee'd ed bta e20321bta 114.25 Lei Rola intinzator curea alternator renault twingo i c06 bta... 85.01 Lei
- Ford kuga 2.0 tdci 4x4 ,140 cp , pdc, clima , euro 5 2012 6950 € Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t caroserie 904 bta... 89.77 Lei Rola intinzator curea alternator renault clio ii bb0/1/2... 85.01 Lei
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6850 € Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz limuzina... 75.15 Lei
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei Intinzator curea transmisie citroËn nemo caroserie aa bta... 92.55 Lei
- Set rulment roata opel astra h twintop l67 bta h2x023bta 346.36 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 75.15 Lei Intinzator curea curea distributie bmw 7 e65 e66 e67 bta... 87.6 Lei
- Rola intinzator curea alternator renault kangoo express fc0/1... 85.01 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8700 € Set rulment roata opel astra h l48 bta h2x023bta 346.36 Lei
- Intinzator curea curea distributie bmw x1 e84 bta e2b0007bta 87.6 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Set rulment roata peugeot 206 hatchback 2a/c bta h1p004bta 84.09 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie opel vectra c combi... 92.55 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz kombi... 75.15 Lei Intinzator curea transmisie peugeot 306 break 7e n3 n5 bta... 88.1 Lei
- Set rulment roata opel astra h combi l35 bta h2x023bta 346.36 Lei Set rulment roata citroËn evasion 22 u6 bta h2c015bta 250.01 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 244 bta... 146.42 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Set rulment roata peugeot expert 224 bta h2c015bta 250.01 Lei Intinzator curea transmisie audi a6 avant 4b5 c5 bta e2w5751bta 115.87 Lei
- Set rulment roata citroËn jumper caroserie 244 bta h1c018bta 146.42 Lei Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t platou / sasiu... 89.77 Lei Set rulment roata citroËn jumpy u6u bta h2c015bta 250.01 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei