Tipuri de motoare diesel: cu pompe-duse vs. common-rail. Care este mai bun?

- Cum functioneaza injectia pompe-duse?
- Cum functioneaza sistemul common-rail?
- Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Romanii sunt mari amatori de consumuri mici, asadar de masini dotate cu motoare pe motorina. Visul romanului este sa aiba un 2.0 TDi la scara, care fuge de rupe si consuma vreo 5 litri in orasul aglomerat. Aproape 75% din totalul masinilor second-hand aduse de afara si inscrise in 2017 la noi in tara sunt diesel, semn ca acest tip de alimentare ramane preferatul majoritatii. Dar ce diesel este cel mai bun?
Motoarele diesel de acum sunt toate cu injectie directa, adica motorina este injectata direct in cilindru. Pistonul motorului are o cupa de combustie, adica o adancitura in care se face compresia, in acest loc injectoarele pulverizand motorina sub presiune. In functie de felul in care este injectata motorina in motor, avem doua tipuri de motoare diesel moderne: pompe-duse (pumpe-duse) si common-rail.
Cum functioneaza injectia pompe-duse?
Motoarele cu injectie directa de tip pompe-duse, au numele de "pompa-injector" exact de la felul in care baga motorina in cilindru. Un motor cu 4 cilindri va avea 4 injectoare care sunt si pompe de motorina individuale. Sunt ca niste seringi cu arc ce pulverizeaza motorina apasate de axa cu came. Practic, fiecare injector este alimentat cu motorina de o pompa de presiune mica, iar in momentul in care trebuie sa se faca aprinderea prin compresie, axa cu came apasa pe pompa injectorului si pulverizeaza carburant in cilindru.
Avantajul acestui tip de injectie diesel este simplitatea si fiabilitatea in timp. Adica daca se strica un injector, se inlocuieste singular, fara sa fie nevoie sa se schimbe toate. In plus, fiecare injector este o pompa de presiune mare a motorinei in sine, nu mai este nevoie de o pompa de presiuna inalta cum are motorul common-rail.
Dezavantajul este ca presiunea injectoarelor ramane aceeasi mereu, indiferent de turatie, ceea ce va duce la o eficienta scazuta si la noxe mai mari. Calculatorul masinii, in cazul acestui tip de motor, nu controleaza fiecare flux de injector in parte, ci doar citeste cantitatea de motorina consumata de fiecare, astfel incat sa-i indice soferului consumul si sa aprinda un martor de bord daca solenoidul de blocheaza.
Asadar, sistemul pompe-duse este un sistem cu pompe individuale pentru fiecare injector, actionate de axa cu came.
Cum functioneaza sistemul common-rail?
Numele common-rail inseamna "rampa comuna". Adica este un sistem de injectie care foloseste o rampa comuna pentru toate injectoarele. Motorina este trasa din rezervor de o pompa de presiune joasa, apoi impinsa in partea din fata, unde este motorul. Carburantul este preluat de o pompa de presiune inalta care o impinge cu aceeasi presiune egala in toate cele 4 injectoare. Adica, spre deosebire de pompe-duse, avem o singura pompa care impinge motorina la toate injectoarele, in loc de pompe individuale actionate mecanic.
Injectoarele sunt si ele speciale. La pompe-duse, motorina este injectata in cilindru cand apasa pe injectorul-pompa axa cu came, dar la common-rail, fluxul de motorina este controlat electronic, individual, pe fiecare injector. Injectoarele de common-rail au o mufa electronica prin care un solenoid primeste comanda de la computerul ECU si da drumul la carburant. Presiunea este reglata de un regulator de presiune, montat inainte de rampa de injectoare, ea fiind egala in toate injectoarele.
Daca la pompe-duse injectia se face cand axa cu came este in pozitia optima si cand pistonul este jos, ordinea timpilor de aprindere neputand fi gresita, la common-rail totul se face electronic, controlat de computer. Computerul stie, in functie de turatie si viteza, care este momentul optim ca sa injecteze motorina in fiecare cilindru individual. Si mai stie si cum sa regleze presiunea motorinei, controland regulatorul de presiune.
Avantajele sistemului common-rail tin in special de consumul de carburant mai mic, dar si de noxele micsorate, impuse de Uniunea Europeana. Dezavantajele ar fi ca sunt mai multe piese in miscare ce trebuie sa functioneze la unison, impreuna, ca injectia sa se faca cum trebuie. Avem pompa de presiune inalta, regulator, injectoare computerizate, senzori, sonde si computere peste tot. In timp, fiabilitatea unui asemenea sistem de injectie poate lasa de dorit.
Ce sistem de injectie la masinile diesel este cel mai bun?
Teoretic, cel mai bun motor diesel, din punct de vedere al fiabilitatii, este unul de tip SDI. Adica un motor diesel aspirat, fara turbo-compresor, care utilizeaza o injectie de tip pompe-duse. Avand putine piese in miscare, acest motor este fiabil in timp, dar nu are putere mare si nici performante. Asa ca nu este deloc un motor cautat in zilele noastre pentru automobile de familie, ci mai degraba pentru vehicule utilitare.
Motoarele pompe-duse sunt mai fiabile in timp decat cele common-rail, chiar si in varianta supra-alimentata. Insa din cauza ca nu mai respecta normele Euro, au fost in totalitate inlocuite cu cele common-rail. Asadar, acum, vrand-nevrand, vom cumpara numai autoturisme cu common-rail, chiar daca injectia este una complexa si predispusa la probleme dupa un rulaj inalt.
-
Far dreapta xenon porsche macan model 2014-2018 cod 95b941032 fk 3000 Lei
Far stanga opel astra g limuzina f69 1998-2009 130 Lei
Usa stanga fata mercedes c class w204 600 Lei
-
Suport superior far stanga am volkswagen golf 6 2008-2013... 55 Lei
Aripa dreapta fata skoda rapid 2013 berlina 1.6 tdi cayc 500 Lei
Cutie transfer kia sportage sls 2.0i g4kd 163 cai cutie viteze... 1799 Lei
-
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
Dezmembrez vw transporter t5 1.9 tdi 63kw (85cp) tip axc 2007
Stop stanga mazda cx-30 (2019-2024) 650 Lei
-
Trimuri oak grey originale audi a4 8w b9 / a5 f5 sportback... 500 €
Ornamente portiere audi a4 100 Lei
Faruri led + xenon vw passat b8 2014+ model matrix. 4550 Lei
-
Furtun scurgere panoramic plafon oe volkswagen golf 6... 155 Lei
Aripa stanga dacia logan gri metalizat din ani 2004 2012 150 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Stop lampa spate - range rover sport 2018 , jk62-13404-ag 1604.62 Lei
Praguri mazda 6 gj mk3 wagon 2012-2014 v1 - maxton design 1000 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Clapeta acceleratie renault 8200269774, 8200272486 300 Lei
Suport oglinda dreapta vw passat b8 2016 2017 2018 350 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
Aripa dreapta dacia logan gri metalizat verzuliu 150 Lei
Skoda octavia i 2014 5950 €
Display navigatie ford focus 3 1.6 d an fabr. 2014 250 Lei
-
Dezmembrez,piese aprilia sr replica 49 cm 2 t 100 $
Bmw 525 525 tdi automat xenon piele pdc panoramic navi 2006 3950 €
Interior piele audi a4 b6/b7
-
Dezmembrez fiat stilo , an fabr. 2004, 1.9d jtd 115
Pleoape faruri renault megane iii 3 sb247 dupa 2014 175 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
Capota portbagaj audi a4 b5 an fabr. 2000 250 Lei
Set capace acoperire oglinda retrovizoare interior oe bmw x5... 175 Lei
Jante audi a4 b8, a4 b9, a5,a6, q2, q3, q5, noi, 17” jante... 2200 Lei
-
Jante aliaj originale pe 15 vw golf 4 1000 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei


