Totul despre anvelopele second-hand: de ce majoritatea vandute in Romania sunt bune de aruncat la gunoi?

- Vechimea anvelopei, principala problema
- Uzura si crapaturile, intalnite la majoritatea pneurilor SH
- Pneurile care merita cumparate sunt de la producatori consacrati
Soferii romani sunt niste soferi asa cum este si tara: zgarciti. Mai ales cand vine vorba de intretinerea automobilului sau de siguranta rutiera, pentru ca se bazeaza pe zicala "mie nu mi se poate intampla asa ceva!". Deci nu e de mirare ca parcul auto romanesc este intr-o stare extrem de proasta iar piata anvelopelor second-hand este in continua crestere, dar fara ca soferii sa stie ce cumpara.
Romania este tara in care ajung resturile celor din vest, la propriu. Cand englezii vor sa duca la fier vechi masini vechi de prin 2000-2004, deoarece au taxe si asigurari extrem de scumpe, vin romanii, le cumpara pe o nimica toata si le aduc in tara. Cand se schimba anvelopele cu unele noi in Germania, Austria, Elvetia sau Franta, romanii le baga in camioane si le aduc in Romania ca sa le vanda. La fel se intampla si cu deseurile electrice si alte lucruri de care vesticii nu mai au nevoie.
Referitor la anvelopele second-hand, au mare cautare la noi in tara. Pentru ca romanul nu poate scapa de aceeasi gandire comunista, crezand ca face o economie importanta de bani daca achizitioneaza lucruri ieftine. Nu se gandesc ca pe termen lung vor iesi mai prost la bani, pentru ca nu au educatia necesara sa gandeasca vizionar. Mai adaugam atitudinea de "lasa ca merge si asa" sau "eu sunt mult prea bun sofer sa fac accidente", la care vine bonus si "pe vremuri se circula cu aceleasi anvelope Danubiana si nu patea nimeni nimic", iar reteta pentru accidente mortale este garantata. Si asa Romania ajunge pe primul loc in topul tarilor cu cele mai multe accidente grave.
Da, anvelopele proaste sunt una din cauza principala a accidentelor in Romania, fara doar si poate. E vorba de mai multe feluri de anvelope proaste sau folosite prost. De exemplu, anvelope folosite in sezonul gresit, atunci cand circulam cu pneuri de vara pe timp sa iarna sau invers. Mai sunt anvelopele mult prea imbatranite, cele mult prea uzate, cele crapate sau pur si simplu anvelopele noi, dar de la producatori dubiosi, cu zero performante la franare si aderenta. Astazi ne referim doar la anvelopele second-hand.
Gasim pe internet, in vulcanizari, in targuri sau in depozite specializate anvelope second-hand de orice dimensiune si de orice fel. In jur de 5% din totalul anvelopelor second-hand comercializate in Romania de persoane fizice sau juridice sunt cu adevarat bune si mai merita inca folosite. Restul au diverse probleme despre care cumparatorii nu stiu si ajung sa dea banii pe ele in necunostinta de cauza, alegandu-se cu niste pneuri de slaba calitate si periculoase.
Principala problema a anvelopelor second-hand este vechimea. Din fericire, pentru cei care se pricep cat de cat la domeniul auto, producatorii de pneuri au trecut data de fabricatie pe fiecare cauciuc. Asa ca, atunci cand vrem sa luam anvelope second-hand trebuie sa ne uitam la data de fabricatie a anvelopelor mentionata de DOT-ul scris pe flancul lateral. Daca anvelopa este fabricata cu mai mult de 4 ani in urma, nu trebuie sa o cumparam. Ideal este sa gasim anvelope vechi de maximum 2 ani de zile, pentru ca asa stim ca ne vor mai tine inca 3-4 ani fara probleme. Problema este ca majoritatea anvelopelor second-hand vandute in Romania sunt mai vechi de 4 ani, am vazut online vanzatori care ofereau si anvelope fabricate in 2004, adica vechi de 15 ani...
Pe langa vechime, trebuie sa verificam si starea generala. Poate fi o anvelopa fabricata in 2018, adica relativ noua, dar cu care s-a circulat pe afara peste 80.000 de kilometri. Sau poate fi o anvelopa veche din 2005 dar care arata ca noua. Oricum, nu trebuie sa cumparam in niciuna din aceste situatii. Starea generala se refera atat la suprafata de rulare, adica profilul sa fie de peste 5 mm, cat si la starea flancurilor, sa nu aiba crapaturi, galme, lovituri sau petice pe interior. Majoritatea anvelopelor second-hand au asemenea probleme. Unii vand niste cotoroante care mai au 2 mm de profil, le spala si zic ca sunt noi. Altii le vopsesc cu creta si zic ca sunt aproape noi. Nu e usor sa gasim niste anvelope second-hand bune, care mai merg utilizate.
Mai este o problema cu anvelopele second-hand. E vorba de uzura neuniforma. Sunt pneuri care au jumatate de profil ca nou si jumatate disparut aproape complet, deoarece s-a circulat cu acea masina fara sa aiba geometria rotilor facuta. Deci e musai sa ne uitam si la acest aspect atunci cand cumparam anvelope second-hand.
In final, mai mentionam un detaliu: brandul producatorului. Daca anvelopa second-hand este produsa de vreun producator obscur, no-name, trebuie ocolita. Pentru ca asta inseamna lipsa de siguranta, performante scazute, longevitate mica si un risc ridicat de accidentare. Asa cum am mai spus si in alte articole, producatorii necunoscuti de anvelope nu investesc in testari, in dezvoltare sau in materiale de calitate, iar produsele lor ieftine se uzeaza repede si nu pot oferi aderenta necesara in caz de franare violenta.
"O anvelopa de calitate, considerata buna, isi arata calitatile pentru care soferul a platit bani multi, atunci cand vine vorba de o urgenta in trafic. Chiar daca nu vrem sa recunoastem, astfel de situatii se intampla zilnic. De exemplu, sa iti sara un caine in fata si tu sa fii nevoit sa franezi sau sa-l eviti. Sau cand iti taie calea o masina condusa de un sofer beat care nu te-a vazut si trebuie sa tragi brusc de volan. Ei bine, ca sa opresti masina la timp sau sa manevrezi autoturismul fara sa pierzi controlul, ai nevoie de cele mai bune anvelope pe care le poti cumpara, iar daca ai facut alegerea buna te vei felicita singur ca ai preferat sa cumperi ceva scump, de calitate, care tocmai ti-a salvat viata" spun specialistii de la www.PieseAuto.ro.
In concluzie, singurele anvelope care merita cumparate second-hand sunt destul de rare in Romania. Sunt niste anvelope de la producatori cunoscuti, in general premium, adica Michelin, Pirelli, Bridgestone, Dunlop sau Continental. Sunt anvelope fabricate cu maximum 2 ani in urma, conform DOT-ului. Sunt anvelope care au uzura putina, cu profil de peste 5 mm carne peste tot, fara crapaturi, fara galme si petice, uzate uniform. Evident, aceste anvelope vor avea si un pret mai ridicat, dar daca ne incapatanam sa dam banii pe anvelope second-hand, crezand ca facem o economie, macar sa le cumparam pe cele care au aceste criterii. Altfel, ne punem in joc siguranta la volan. Sau, cel mai bine, mai asteptam 1-2 luni sa economisim niste bani in plus si apelam la un set nou de anvelope premium care ne vor oferi toata siguranta de care anvem nevoie, in orice conditii. Tu ce alegi?
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei


