Totul despre anvelopele second-hand: de ce majoritatea vandute in Romania sunt bune de aruncat la gunoi?

- Vechimea anvelopei, principala problema
- Uzura si crapaturile, intalnite la majoritatea pneurilor SH
- Pneurile care merita cumparate sunt de la producatori consacrati
Soferii romani sunt niste soferi asa cum este si tara: zgarciti. Mai ales cand vine vorba de intretinerea automobilului sau de siguranta rutiera, pentru ca se bazeaza pe zicala "mie nu mi se poate intampla asa ceva!". Deci nu e de mirare ca parcul auto romanesc este intr-o stare extrem de proasta iar piata anvelopelor second-hand este in continua crestere, dar fara ca soferii sa stie ce cumpara.
Romania este tara in care ajung resturile celor din vest, la propriu. Cand englezii vor sa duca la fier vechi masini vechi de prin 2000-2004, deoarece au taxe si asigurari extrem de scumpe, vin romanii, le cumpara pe o nimica toata si le aduc in tara. Cand se schimba anvelopele cu unele noi in Germania, Austria, Elvetia sau Franta, romanii le baga in camioane si le aduc in Romania ca sa le vanda. La fel se intampla si cu deseurile electrice si alte lucruri de care vesticii nu mai au nevoie.
Referitor la anvelopele second-hand, au mare cautare la noi in tara. Pentru ca romanul nu poate scapa de aceeasi gandire comunista, crezand ca face o economie importanta de bani daca achizitioneaza lucruri ieftine. Nu se gandesc ca pe termen lung vor iesi mai prost la bani, pentru ca nu au educatia necesara sa gandeasca vizionar. Mai adaugam atitudinea de "lasa ca merge si asa" sau "eu sunt mult prea bun sofer sa fac accidente", la care vine bonus si "pe vremuri se circula cu aceleasi anvelope Danubiana si nu patea nimeni nimic", iar reteta pentru accidente mortale este garantata. Si asa Romania ajunge pe primul loc in topul tarilor cu cele mai multe accidente grave.
Da, anvelopele proaste sunt una din cauza principala a accidentelor in Romania, fara doar si poate. E vorba de mai multe feluri de anvelope proaste sau folosite prost. De exemplu, anvelope folosite in sezonul gresit, atunci cand circulam cu pneuri de vara pe timp sa iarna sau invers. Mai sunt anvelopele mult prea imbatranite, cele mult prea uzate, cele crapate sau pur si simplu anvelopele noi, dar de la producatori dubiosi, cu zero performante la franare si aderenta. Astazi ne referim doar la anvelopele second-hand.
Gasim pe internet, in vulcanizari, in targuri sau in depozite specializate anvelope second-hand de orice dimensiune si de orice fel. In jur de 5% din totalul anvelopelor second-hand comercializate in Romania de persoane fizice sau juridice sunt cu adevarat bune si mai merita inca folosite. Restul au diverse probleme despre care cumparatorii nu stiu si ajung sa dea banii pe ele in necunostinta de cauza, alegandu-se cu niste pneuri de slaba calitate si periculoase.
Principala problema a anvelopelor second-hand este vechimea. Din fericire, pentru cei care se pricep cat de cat la domeniul auto, producatorii de pneuri au trecut data de fabricatie pe fiecare cauciuc. Asa ca, atunci cand vrem sa luam anvelope second-hand trebuie sa ne uitam la data de fabricatie a anvelopelor mentionata de DOT-ul scris pe flancul lateral. Daca anvelopa este fabricata cu mai mult de 4 ani in urma, nu trebuie sa o cumparam. Ideal este sa gasim anvelope vechi de maximum 2 ani de zile, pentru ca asa stim ca ne vor mai tine inca 3-4 ani fara probleme. Problema este ca majoritatea anvelopelor second-hand vandute in Romania sunt mai vechi de 4 ani, am vazut online vanzatori care ofereau si anvelope fabricate in 2004, adica vechi de 15 ani...
Pe langa vechime, trebuie sa verificam si starea generala. Poate fi o anvelopa fabricata in 2018, adica relativ noua, dar cu care s-a circulat pe afara peste 80.000 de kilometri. Sau poate fi o anvelopa veche din 2005 dar care arata ca noua. Oricum, nu trebuie sa cumparam in niciuna din aceste situatii. Starea generala se refera atat la suprafata de rulare, adica profilul sa fie de peste 5 mm, cat si la starea flancurilor, sa nu aiba crapaturi, galme, lovituri sau petice pe interior. Majoritatea anvelopelor second-hand au asemenea probleme. Unii vand niste cotoroante care mai au 2 mm de profil, le spala si zic ca sunt noi. Altii le vopsesc cu creta si zic ca sunt aproape noi. Nu e usor sa gasim niste anvelope second-hand bune, care mai merg utilizate.
Mai este o problema cu anvelopele second-hand. E vorba de uzura neuniforma. Sunt pneuri care au jumatate de profil ca nou si jumatate disparut aproape complet, deoarece s-a circulat cu acea masina fara sa aiba geometria rotilor facuta. Deci e musai sa ne uitam si la acest aspect atunci cand cumparam anvelope second-hand.
In final, mai mentionam un detaliu: brandul producatorului. Daca anvelopa second-hand este produsa de vreun producator obscur, no-name, trebuie ocolita. Pentru ca asta inseamna lipsa de siguranta, performante scazute, longevitate mica si un risc ridicat de accidentare. Asa cum am mai spus si in alte articole, producatorii necunoscuti de anvelope nu investesc in testari, in dezvoltare sau in materiale de calitate, iar produsele lor ieftine se uzeaza repede si nu pot oferi aderenta necesara in caz de franare violenta.
"O anvelopa de calitate, considerata buna, isi arata calitatile pentru care soferul a platit bani multi, atunci cand vine vorba de o urgenta in trafic. Chiar daca nu vrem sa recunoastem, astfel de situatii se intampla zilnic. De exemplu, sa iti sara un caine in fata si tu sa fii nevoit sa franezi sau sa-l eviti. Sau cand iti taie calea o masina condusa de un sofer beat care nu te-a vazut si trebuie sa tragi brusc de volan. Ei bine, ca sa opresti masina la timp sau sa manevrezi autoturismul fara sa pierzi controlul, ai nevoie de cele mai bune anvelope pe care le poti cumpara, iar daca ai facut alegerea buna te vei felicita singur ca ai preferat sa cumperi ceva scump, de calitate, care tocmai ti-a salvat viata" spun specialistii de la www.PieseAuto.ro.
In concluzie, singurele anvelope care merita cumparate second-hand sunt destul de rare in Romania. Sunt niste anvelope de la producatori cunoscuti, in general premium, adica Michelin, Pirelli, Bridgestone, Dunlop sau Continental. Sunt anvelope fabricate cu maximum 2 ani in urma, conform DOT-ului. Sunt anvelope care au uzura putina, cu profil de peste 5 mm carne peste tot, fara crapaturi, fara galme si petice, uzate uniform. Evident, aceste anvelope vor avea si un pret mai ridicat, dar daca ne incapatanam sa dam banii pe anvelope second-hand, crezand ca facem o economie, macar sa le cumparam pe cele care au aceste criterii. Altfel, ne punem in joc siguranta la volan. Sau, cel mai bine, mai asteptam 1-2 luni sa economisim niste bani in plus si apelam la un set nou de anvelope premium care ne vor oferi toata siguranta de care anvem nevoie, in orice conditii. Tu ce alegi?
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei


