Totul despre anvelopele second-hand: de ce majoritatea vandute in Romania sunt bune de aruncat la gunoi?

  • Vechimea anvelopei, principala problema
  • Uzura si crapaturile, intalnite la majoritatea pneurilor SH
  • Pneurile care merita cumparate sunt de la producatori consacrati
Distribuie pe Facebook

Soferii romani sunt niste soferi asa cum este si tara: zgarciti. Mai ales cand vine vorba de intretinerea automobilului sau de siguranta rutiera, pentru ca se bazeaza pe zicala "mie nu mi se poate intampla asa ceva!". Deci nu e de mirare ca parcul auto romanesc este intr-o stare extrem de proasta iar piata anvelopelor second-hand este in continua crestere, dar fara ca soferii sa stie ce cumpara.

Romania este tara in care ajung resturile celor din vest, la propriu. Cand englezii vor sa duca la fier vechi masini vechi de prin 2000-2004, deoarece au taxe si asigurari extrem de scumpe, vin romanii, le cumpara pe o nimica toata si le aduc in tara. Cand se schimba anvelopele cu unele noi in Germania, Austria, Elvetia sau Franta, romanii le baga in camioane si le aduc in Romania ca sa le vanda. La fel se intampla si cu deseurile electrice si alte lucruri de care vesticii nu mai au nevoie.

Referitor la anvelopele second-hand, au mare cautare la noi in tara. Pentru ca romanul nu poate scapa de aceeasi gandire comunista, crezand ca face o economie importanta de bani daca achizitioneaza lucruri ieftine. Nu se gandesc ca pe termen lung vor iesi mai prost la bani, pentru ca nu au educatia necesara sa gandeasca vizionar. Mai adaugam atitudinea de "lasa ca merge si asa" sau "eu sunt mult prea bun sofer sa fac accidente", la care vine bonus si "pe vremuri se circula cu aceleasi anvelope Danubiana si nu patea nimeni nimic", iar reteta pentru accidente mortale este garantata. Si asa Romania ajunge pe primul loc in topul tarilor cu cele mai multe accidente grave.

Anvelope second-hand

Da, anvelopele proaste sunt una din cauza principala a accidentelor in Romania, fara doar si poate. E vorba de mai multe feluri de anvelope proaste sau folosite prost. De exemplu, anvelope folosite in sezonul gresit, atunci cand circulam cu pneuri de vara pe timp sa iarna sau invers. Mai sunt anvelopele mult prea imbatranite, cele mult prea uzate, cele crapate sau pur si simplu anvelopele noi, dar de la producatori dubiosi, cu zero performante la franare si aderenta. Astazi ne referim doar la anvelopele second-hand.

Gasim pe internet, in vulcanizari, in targuri sau in depozite specializate anvelope second-hand de orice dimensiune si de orice fel. In jur de 5% din totalul anvelopelor second-hand comercializate in Romania de persoane fizice sau juridice sunt cu adevarat bune si mai merita inca folosite. Restul au diverse probleme despre care cumparatorii nu stiu si ajung sa dea banii pe ele in necunostinta de cauza, alegandu-se cu niste pneuri de slaba calitate si periculoase.

Anvelope second-hand

Principala problema a anvelopelor second-hand este vechimea. Din fericire, pentru cei care se pricep cat de cat la domeniul auto, producatorii de pneuri au trecut data de fabricatie pe fiecare cauciuc. Asa ca, atunci cand vrem sa luam anvelope second-hand trebuie sa ne uitam la data de fabricatie a anvelopelor mentionata de DOT-ul scris pe flancul lateral. Daca anvelopa este fabricata cu mai mult de 4 ani in urma, nu trebuie sa o cumparam. Ideal este sa gasim anvelope vechi de maximum 2 ani de zile, pentru ca asa stim ca ne vor mai tine inca 3-4 ani fara probleme. Problema este ca majoritatea anvelopelor second-hand vandute in Romania sunt mai vechi de 4 ani, am vazut online vanzatori care ofereau si anvelope fabricate in 2004, adica vechi de 15 ani...

Anvelope second-hand

Pe langa vechime, trebuie sa verificam si starea generala. Poate fi o anvelopa fabricata in 2018, adica relativ noua, dar cu care s-a circulat pe afara peste 80.000 de kilometri. Sau poate fi o anvelopa veche din 2005 dar care arata ca noua. Oricum, nu trebuie sa cumparam in niciuna din aceste situatii. Starea generala se refera atat la suprafata de rulare, adica profilul sa fie de peste 5 mm, cat si la starea flancurilor, sa nu aiba crapaturi, galme, lovituri sau petice pe interior. Majoritatea anvelopelor second-hand au asemenea probleme. Unii vand niste cotoroante care mai au 2 mm de profil, le spala si zic ca sunt noi. Altii le vopsesc cu creta si zic ca sunt aproape noi. Nu e usor sa gasim niste anvelope second-hand bune, care mai merg utilizate.

Mai este o problema cu anvelopele second-hand. E vorba de uzura neuniforma. Sunt pneuri care au jumatate de profil ca nou si jumatate disparut aproape complet, deoarece s-a circulat cu acea masina fara sa aiba geometria rotilor facuta. Deci e musai sa ne uitam si la acest aspect atunci cand cumparam anvelope second-hand.

Anvelope second-hand

In final, mai mentionam un detaliu: brandul producatorului. Daca anvelopa second-hand este produsa de vreun producator obscur, no-name, trebuie ocolita. Pentru ca asta inseamna lipsa de siguranta, performante scazute, longevitate mica si un risc ridicat de accidentare. Asa cum am mai spus si in alte articole, producatorii necunoscuti de anvelope nu investesc in testari, in dezvoltare sau in materiale de calitate, iar produsele lor ieftine se uzeaza repede si nu pot oferi aderenta necesara in caz de franare violenta.

"O anvelopa de calitate, considerata buna, isi arata calitatile pentru care soferul a platit bani multi, atunci cand vine vorba de o urgenta in trafic. Chiar daca nu vrem sa recunoastem, astfel de situatii se intampla zilnic. De exemplu, sa iti sara un caine in fata si tu sa fii nevoit sa franezi sau sa-l eviti. Sau cand iti taie calea o masina condusa de un sofer beat care nu te-a vazut si trebuie sa tragi brusc de volan. Ei bine, ca sa opresti masina la timp sau sa manevrezi autoturismul fara sa pierzi controlul, ai nevoie de cele mai bune anvelope pe care le poti cumpara, iar daca ai facut alegerea buna te vei felicita singur ca ai preferat sa cumperi ceva scump, de calitate, care tocmai ti-a salvat viata" spun specialistii de la www.PieseAuto.ro.

In concluzie, singurele anvelope care merita cumparate second-hand sunt destul de rare in Romania. Sunt niste anvelope de la producatori cunoscuti, in general premium, adica Michelin, Pirelli, Bridgestone, Dunlop sau Continental. Sunt anvelope fabricate cu maximum 2 ani in urma, conform DOT-ului. Sunt anvelope care au uzura putina, cu profil de peste 5 mm carne peste tot, fara crapaturi, fara galme si petice, uzate uniform. Evident, aceste anvelope vor avea si un pret mai ridicat, dar daca ne incapatanam sa dam banii pe anvelope second-hand, crezand ca facem o economie, macar sa le cumparam pe cele care au aceste criterii. Altfel, ne punem in joc siguranta la volan. Sau, cel mai bine, mai asteptam 1-2 luni sa economisim niste bani in plus si apelam la un set nou de anvelope premium care ne vor oferi toata siguranta de care anvem nevoie, in orice conditii. Tu ce alegi?

Anvelope second-hand

Anvelope second-hand

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (6) Poze Anvelope second-hand
mai multe