Tractiune spate vs. 4x4 vs. tractiune fata: care este cea mai buna?

- Automobilele FWD sunt cele mai ieftine de pe piata
- Tractiunea spate este rezervata automobilelor premium
- Masinile AWD au cele mai importante avantaje
De mai bine de un secol, de cand industria automobilistica a inceput sa explodeze, producatorii au experimentat diverse solutii specifice pentru a creste eficienta autoturismelor. Pozitia motorului a fost permanent schimbata, din fata, in centru sau in spate, la fel si cu transmisia. Unii producatori au experimentat cu directii pe puntea fata sau pe cea din spate iar altii au incercat sa foloseasca diversi carburanti. La fel s-a intamplat inca din vremuri de mult trecute si cu partea de tractiune, un lucru pastrat chiar si in zilele noastre: exista masini cu tractiune fata, spate sau integrala. Dar care sa fie cea mai buna varianta?
Tractiune sau propulsie?
Mai nou, cativa puristi suprasaturati de corectitudini ingineresti, au decis ca termenul de 'tractiune' trebuie folosit doar in cazul automobilelor cu rotile fata motoare. In schimb, cele care au tractiune spate au de fapt... propulsie, iar daca spui 'Tractiune Spate' este complet gresit. Insa lucrurile sunt mai simple decat par. Mai ales ca ambele cuvinte, tractiune si propulsie vin din franceza. Si, asa cum este de asteptat, inseamna fiecare ceva: tractiune inseamna a trage si propulsie inseamna a impinge. Dar, daca ne uitam la originile limbii franceze, termenii acestia pe care i-au imprumutat si romanii, nu sunt pentru automobile.
Tractiunea este actiunea de exercitare a unei forte asupra unui vehicul pentru a-l pune in miscare. Daca nu ne-am limita la ce stim noi din cartile tehnice romanesti scrise pe vremea comunismului, e bine de retinut ca definitia "tractiunii" in franceza se refera la exercitarea unei forte externe fata de un vehicul care este pasiv in raport cu aceasta forta. La fel este si in cazul propulsiei. Adica daca suntem 'murdari' de istoria gramaticii internationale, este incorect sa spunem ca o masina are tractiune fata. Daca ar fi trasa de un cal, atunci ar fi corecta aceasta denumire. La fel este si cu propulsia: masina are propulsie doar atunci cand este impinsa de ceva sau cineva. Chiar si francezii recunosc ca aceasta distinctie este doar un "abuz de limba" dezvoltat in timp.
1) L'action de "tracter" un solide (voiture) implique que l'élément qui exerce la force de traction est externe au solide (voiture) qui lui est totalement passif. 2) Le terme "propulsion" implique une réaction externe de l'environnement dans lequel évolue le solide suite a une stimulus (action) du solide et qui va exercer une force propulsant le solide.
Dupa ce francezii au inceput sa utilizeze aceste denumiri si la automobile, termenii au fost extrapolati la nivel mondial. Si cum limba romana este una francofona cu multe cuvinte luate direct din franceza, si "tractiune", si "propulsie" au fost luate ca atare. Adica cu tot cu o forma eronata. Insa aceasta forma eronata a fost in timp acceptata si utilizata de marea masa.
Problema in Romania cu acesti doi termeni este alta. Ca inginerii auto si tehnicienii unor vremuri de multa vreme apuse, in cartile lor si in articole au tinut neaparat ca sa diferentieze aceste tipuri de tractiuni. Unii autori povestesc in cartile lor de "solutie totul pe spate" sau "solutie totul pe fata", unii spun roti motrice fata si roti motrice spate, altii spun tractiune si propulsie. Pesemne ca cea mai facila si la indemana metoda de diferentiere a fost asta: daca trage este tractiune, daca impinge este propulsie. Si de aici, avand incredere oarba in ceea ce se scrie in manuale tehnice, si presa auto dornica de corectitudine tipa in gura mare ca este incorecta denumirea de "Tractiune Spate".
Dar nu este. Pentru ca, asa cum 'tractiunea animala' (denumirea initiala corecta) a devenit in timp un termen corect si acceptat pentru tractiunea la automobile, la fel de usor s-a acceptat in timp, cel putin in limba romana, si denumirea de tractiune spate. Asta pana sa vina in ultimii ani cativa puristi dornici sa ne demonstreze cat de corecti sunt ei. Dar daca ar fi corecti, ar privi si mai in urma, pentru a se lamuri ca ambele denumiri sunt gresite, dar acceptate. Denumirea 100% corecta ar fi de masina cu roti motrice fata sau roti motrice spate - rotile care asigura miscarea. Asadar, va rugam sa ne scuzati daca folosim limba romana moderna care accepta o sumedenie de cuvinte transformate in timp in expresiile pe care le stie toata lumea. Si vom folosi in continuare tractiune fata si tractiune spate sau integrala, luand definitia din DEX a celor doua denumiri: tractiunea sau propulsia sunt forte exercitate asupra unui obiect pentru a-l pune in miscare, fara sa conteze daca vine din fata sau din spate...
Tractiunea fata - avantaje
Pretul mai mic
Cele mai ieftine masini noi de pe piata sunt exclusiv FWD. Daca gasesti sa cumperi o masina noua cu tractiune fata la doar 6500 de Euro, cea mai ieftina masina cu tractiune spate incepe de la 30.000 de Euro. Si nu vorbim aici de Smart sau Twingo, doua mijloace de deplasare urbana. Asta inseamna doar un singur lucru: masinile RWD nu sunt pentru oricine, in schimb cele cu FWD sunt accesibile oricui. Dar asta mai inseamna ceva: ca tractiunea fata domina piata pentru ca nu are dezavantaje clare si demne de luat in seamna in cazul utilizarii in conditii normale, de catre soferi obisnuiti.
Comportament bun pe orice fel de asfalt, in conditii normale de mers
Autoturismele FWD sunt cele mai populare dintr-un singur motiv: pentru ca marea majoritate a soferilor este formata din oameni normali. Adica vor ca masina sa se comporte bine in orice conditii, fie ca este uscat, fie ca este ud sau ca pe carosabil este zapada. In plus, o masina cu tractiune fata este mai usor de redresat decat una RWD in cazul in care soferul pierde controlul. O masina FWD va iesi mai usor atunci cand ramane impotmolita in noroi sau zapada adanca decat una cu tractiune spate.
Greutate mai mica, spatiu mai mult
O masina FWD are totul sub capota din fata. Si este normal sa fie mai usoara si decat una RWD si decat una AWD, pentru ca nu are cardan si grup diferential pe puntea spate. In plus, lipsa acestor doua elemente, inseamna si mai mult spatiu in habitaclu: pasagerii din spate nu vor trebui sa incalece acel tunel care inveleste cardanul daca motorul este in fata. Nu mentionam masinile RWD cu motor central sau pozitionat in spate, acestea fiind destul de putine si nu fac obiectul unui articol generalist dedicat marii mase de cititori.
Pierderi mai mici de putere pana la roti
In cazul masinilor cu tractiune fata, puterea de la motor este transmisa direct catre roti prin cutie si planetare. Insa daca ai o masina RWD, se pierde intre 5 si 10% din puterea motorului pe traseu. Adica energia trebuie transmisa din motor in cutie, dupa care in cardan, din cardan in diferential si de aici in planetare. Nu trebuie sa te mire daca doua automobile cu acelasi motor, dar una FWD si cealalata RWD au puteri diferite pe un stand de masurare dyno, tocmai din acest motiv.
Stanga: subvirare, dreapta: supravirare
Tractiunea fata - dezavantaje
Tendinta de subvirare
Pentru ca cea mai mare parte a greutatii este in partea din fata, automobilele cu solutia "totul in fata" au tendinta sa subvireze. Adica in caz de urgenta, atunci cand tragi cu toata puterea brusc de volan in stanga, masina isi continua directia inainte... Partea buna la acest aspect este ca se poate intampla si reversul medaliei: masina sa supravireze, asa cum fac automobilele cu tractiune spate, un comportament pe care aceste masini nu il au. Insa trebuie sa subliniem ca acesta nu este practic un dezavantaj, ca nu vorbim de masini de curse... Intr-o folosire normala a masinii, niciun sofer nu va testa vreodata tendinta subviratoare a unei masini cu tractiune fata.
Distributia masei destul de ineficienta
Comportamentul mentionat mai sus de subvirare este cauzat de greutatea mare in partea din fata. Si la franare, fata devine extrem de grea si spatele foarte usor. Insa nici acesta nu poate fi un dezavantaj clar al masinilor cu tractiune fata, pentru ca in conditii obisnuite de trafic, accelerare si franare, nu ai cum sa faci diferenta si masina trebuie sa se comporte fara repros. Doar pe circuit se vede diferenta in repartitia maselor si masinile care sufera de subvirare vor pierde teren.
Socuri, vibratii si miscari bruste ale volanului
Daca ai o masina cu tractiune fata si ai incercat vreodata sa demarezi in tromba, ai observat ca rotatiile anvelopei dar si obstacolele pe care le abordeaza roata sunt simtite direct in volan. Cand accelerezi brusc, simti in volan cum masina tinde sa o ia intr-o parte sau in alta, dar simti si vibratiile de la denivelarile din asfalt, iar in unele cazuri, simti cum volanul iti fuge pur si simplu din palme. Aceste lucruri sunt cauzate de faptul ca rotile din fata au atat functie de directie, cat si de punere in miscare. Daca tractiunea ar fi pe spate, in volan ai simti doar ceea ce este legat de directie, nu si trepidatiile la demaraj.
Fara drifturi si distractie iarna
Cel mai "pueril" dezavantaj al masinilor FWD este si cel mai distractiv, pentru care multi aleg variantele RWD. Adica acela ca nu poti face drifturi, nu te poti invarti in cerculete si pe timp de iarna te vei distra mai putin doar cu frana de mana... Dar in cazul in care esti un sofer cu capul pe umeri si preocupat de siguranta rutiera, nu trebuie sa iei in calcul acest dezavantaj.
Tractiunea spate - avantaje
Fara planetare schimbate
In general, masinile FWD uzeaza in timp planetarele pentru ca sunt mult mai solicitate si au o constructie mai complexa decat cele de la masinile RWD. Din cauza ca sunt dublu articulate si pentru ca demarajele cu rotile bracate le forteazae, planetarele pentru tractiunea fata necesita inlocuire in timp. Si masinile cu tractiune spate au planetare, indiferent ca sunt interioare, intr-o punte rigida, sau obisnuite, pentru masinile cu suspensie independenta. Dar aceste planetare nu sunt solicitate la fel de mult ca cele fata si pot rezista de obicei pe tot parcursul vietii unei masini. Evident, la o masina RWD sunt alte piese care se schimba in timp: ulei diferential, cruci cardanice, etc... Asadar, este cu dus si intors acest 'avantaj'.
Placerea condusului este mai mare
O masina RWD are rotile din fata preocupate doar de directie, nu si de tractiune. Asta inseamna ca volanul ii transmite soferului mult mai bine informatiile despre directie care este mult mai precisa si senzitiva. Iar atunci cand masina accelereaza, masa intregii masini se muta spre spate, facand directia mult mai usoara. Insa aceasta placere vine cu un dezavantaj: nu trebuie depasita o limita care poate duce la niste drifturi care nu pot fi controlate de oricine...
Masina mai echilibrata
Automobilele cu tractiune spate au de obicei motoarele pozitionate longitudinal, nu transversal ca cele FWD. Motorul poate fi pus mai in spate, spre bord, iar cutia este montata exact intre picioarele pasagerilor din fata sau chiar deasupra puntii spate in cazul masinilor cu punte de tip "trans-axle". Adaugam si greutatea suplimentara a puntii cu diferential si cardanul si avem o repartitie a greutatii mult mai echilibrata, chiar si de 50/50 sau 40/60 in favoarea spatelui, ceea ce inseamna un comportament mai bun in viraje sau in abordarea situatiilor de urgenta (evitare obstacole).
Tractiunea spate - dezavantaje
Tendinta de supravirare
Spre deosebire de o masina cu tractiune fata, cele RWD tind in viraje sa aiba un comportament invers, adica sa supravireze. Mai ales daca isi place viteza si vrei sa abordezi unele curbe ceva mai rapid... Insa aceasta supravirare va iesi la iveala doar daca abuzezi putin de putere si aderenta, lucruri pe care un sofer normal nu le va face. Asadar, acesta este un dezavantaj doar pentru cei care se stiu mai "grei de picior"...
Pierderea mai usoara a controlului
Daca pentru unii mai tineri dornici de fum si cerculete acesta nu este un dezavantaj, ci unicul motiv pentru care si-ar lua o masina RWD, pentru marea majoritate aceasta tendinta a masinii de a "fugi de cur" este un dezavantaj. Daca accelerezi mai tare in viraj, cu rotile bracate, fundul masinii va tinde sa o ia inainte si risti sa supravirezi si sa te invarti pe loc... sau intr-un copac. Automobilele moderne, cum ar fi cele de la BMW, realizate in ultimii ani, au insa destule sisteme electrice de control al aderentei si al tractiunii pentru a nu te face sa simti ca te afli intr-o masina RWD care vrea sa piarda controlul.
Comportament putin mai dificil pe gheata, zapada si asfalt umed
Nu sunt deloc putini cei care au impresia ca daca vine iarna, trebuie sa inchida BMW-ul in garaj si sa arunce cheia pana la primavara. O impresie tipic romaneasca, 100% eronata. Pentru ca poti circula fara probleme si pe timp de iarna la volanul unei masini RWD. Singura problema pe care o trecem la dezavantaje este ca risti sa te impotmolesti mult mai usor in noroi sau zapada si cand vrei sa iei curbele, chiar si la o viteze foarte mica, daca pe jos este gheata, vei risca sa te invarti si sa faci accident. Insa orice posesor de masina RWD isi cunoaste limitele masinii si va adapta viteza la conditiile de drum. Cu alte cuvinte, iarna, cu o masina RWD vei ajunge mai tarziu decat cu o masina FWD, dar vei ajunge. Mai ales daca ii pui anvelope de iarna bune.
Tractiunea integrala - avantaj
Tractiunea cu cea mai buna dinamica
Un automobil cu AWD ii confera soferului cel mai bun comportament indiferent de conditiile de carosabil. Si asta pentru ca o masina AWD nici nu subvireaza, nici nu supravireaza in curbe sau conditii extreme de condus si franare. In ciuda faptului ca producatorii ofera multe tipuri de tractiuni integrale, numite 4WD, AWD, xDrive, 4Matic sau Quattro, toate fac acelasi lucru: contribuie la cresterea aderentei atat pe uscat, cat si pe zapada sau asfalt ud. Si asta se traduce simplu prin masina AWD fiind masina cu care risti cel mai putin sa pierzi controlul si aderenta. In plus, un astfel de automobil, se va comporta excelent si pe timp de iarna, atunci cand demarajul este o problema pentru celelalte vehicule cu tractiune doar pe o punte.
Tractiunea integrala - dezavantaje
Pret mai mare
O masina AWD este mai scumpa decat una FWD. Si, in randul masinilor care vin cu tractiune spate, precum marcile BMW sau Mercedes-Benz, clientii care alerg xDrive sau 4Matic trebuie sa plateasca mai mult. Cu alte cuvinte, dinamica suplimentara si siguranta conferita de tractiunea AWD vine cu un pret anume, care se vede in timp si pe facturile de intretinere si consumabile.
Greutate mai mare
Fara indoiala, masinile care au tractiune pe toate cele 4 roti, au un sistem compus din mai multe piese mecanice, ceea ce inseamna o greutate suplimentara. Si daca aceasta greutate care este in partea inferioara a caroseriei contribuie la un plus de aderenta gratie centrului de greutate jos, aceeasi greutate mai mare inseamna consum crescut de carburant, uzura prematura a anvelopelor si a placutelor de franare, adica alte costuri in plus.
Care este mai buna: tractiunea fata, tractiunea spate sau tractiunea integrala?
Noi am ajuns la o concluzie extrem de simpla. In cazul masinilor moderne normale, fara sa le luam in calcul pe cele sport, nu exista in zilele noastre diferente majore intra un automobil cu tractiune fata si unul cu tractiune spate. La mers obisnuit, normal, automobilele se comporta similar si nivelul de siguranta este acelasi. Asa ca putem organiza aceste 3 categorii pe care le comparam aici in doar doua: automobile cu tractiunea pe o singura punte si automobile cu tractiune pe toate rotile.
Fara indoiala, cea mai buna masina din punctul de vedere al sigurantei si al avantajelor este cea cu tractiune integrala permanenta. Nu pentru ca ar fi buna in off-road sau pe teren accidentat, ca un Volkswagen Golf 4Motion sau un BMW Seria 3 nu va fi niciodata bun in off-road. Ci pentru ca ofera o dinamica aparte si reduce multe din dezavantajele celorlalte tipuri de tractiuni. Adica daca banii nu ar fi o problema, am alege oricand, oriunde, o masina AWD.
Daca trebuie sa comparam tractiunea fata cu tractiunea spate, vom alege tractiunea fata. Pentru ca ne gandim global, la marea majoritate, nu la acei cativa dependenti de drifturi si senzatii tari. Si o masina cu tractiune fata este mai ieftina, iar dezavantajele sale nu sunt deloc mai prejos decat cele ale unei masini RWD. In schimb, nu degeaba automobilele cu tractiune spate sunt atat de putine si atat de scumpe. Deoarece sunt mai speciale, se adreseaza unui segment premium si unei clientele care apreciaza brandul si ceea ce inseamna el.
Daca ar fi sa definim cele trei tipuri de tractiuni cu un singur cuvant, am spune:
TRACTIUNEA FATA - Normalitate
TRACTIUNEA SPATE - Sportivitate
TRACTIUNEA INTEGRALA - Siguranta
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei


