Ulei de motor special pentru sezonul rece: mit sau realitate?

Ulei de motor special pentru sezonul rece: mit sau realitate?
  • Uleiurile moderne sunt de tip multi-grad
  • Vascozitatea este data de numerotarea uleiului
  • W inseamna Winter
Distribuie pe Facebook

Multi soferi sunt de parere ca motorul masinii trebuie sa aiba un ulei diferit in functie de anotimp. Adica un fel de ulei vara si un alt fel de ulei pe timp de iarna, cand temperaturile sunt negative. Care este realitatea?

Majoritatea uleiurilor de motor pe care le folosim in zilele noastre sunt de tip multi-grad. Adica au fost astfel dezvoltate incat sa se comporte bine in doua situatii diferite de temperatura. Si sunt numerotate pe ambalaj cu doua numere, de tipul 5W-30. Aceasta numerotare este standardul de astazi pentru uleiurile de motor si ne arata vascozitatea acestui ulei pe timp de iarna si pe timp de vara.

De exemplul prima parte din numerotare, 5W, ne arata cum isi pastreaza acel ulei vascozitatea le temperaturi joase. W este prescurtarea de la Winter, semn ca primul numar se refera la iarna. Exista 6 numerotari pentru vascozitatea de iarna: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W sau 25W. Cu cat este mai mic numarul, cu atat uleiul este mai subtire si mai putin vascos atunci cand temperatura este negativa.

A doua parte din denumirea 5W-30 ne arata vascozitatea la temperatura inalta. Si aici exista 6 numerotari diferite: 20, 30, 40, 50 sau 60. Cu cat numarul este mai mic, cu atat vascozitatea este mai scazuta. Aceste grade din denumire sunt date in functie de temperatura la care uleiul isi pastreaza calitatile de ungere cu motorul rece, nu cand temperatura de functionare atinge 100 de grade sau mai mult.

Uleiuri motorUlei monograd

Trebuie stiut ca aceste numerotari sunt facute pentru a cataloga abilitatea unui lubrifiant de a pastra pelicula de ulei la temperatura exterioara, adica atunci cand pornim motorul prim oara, cand este rece. Acel moment este cel care produce cea mai mare uzura la piesele interne din propulsor, iar numerotarea la acest aspect se refera. Si un ulei multi-grad ne arata cum se comporta uleiul vara si iarna.

De exemplu, un ulei de tip 0W sau 5W pastreaza o pelicula pe piese cand e frig afara. Cu cat numarul creste, adica 20W sau 25W, acel ulei nu mai este indicat pentru a fi folosit la temperaturi negative. Iar in cazul anotimpului cald, un ulei 20-30 va oferi o lubrifiere mai slaba ca unul numerotat cu 40-50.

Din fericire, in ziua de azi exista uleiuri de motor multi-grad sintetice capabile sa reziste la orice fel de situatie. Majoritatea masinilor din Romania au in motor ulei 0W-30 sau 5W-40, uleiuri care ofera o protectie buna indiferent de temperatura, de la -30 de grade la +40 de grade Celsius. Dar daca am fi vreun pasionat obsedat de uleuri si protectie, raspunsul este DA, am putea avea uleiuri diferite pentru iarna si vara, ca sa avem cea mai buna protectie a pieselor interne.

Vara, ideal ar fi sa folosim ulei sintetic 10W-40 sau 10W-50 intr-o masina normala sau chiar cu vascozitate 60 daca avem o masina mai performanta. Acest ulei insa nu ofera o protectie buna iarna, asa ca atunci cand temperatura scade, il putem inlocui cu un ulei 0W-30 sau 0W-40.

Iar daca am avea de unde sa cumparam lubrifianti monograd specializati, vara am putea sa circulam doar cu ulei de grad 50 sau 60, iar iarna doar cu ulei 0W sau 5W.

Realitatea este insa ca evolutia si tehnologia ne-au facut viata mai usoara si, in loc sa mai avem cate un ulei dedicat pentru fiecare anotimp, acum avem acces la uleiuri capabile sa reziste in orice conditii si pe care le putem cumpara online foarte usor. Problema reala este insa alta, iar la acest lucru nu se gandeste multa lume, din pacate. Si anume ca, in timp, uleiul isi pierde calitatile pe care le avea cand era nou. Adica un ulei cu vascozitate 5W-50, dupa 20.000 de kilometri parcursi, o sa ne trezim ca are aceleasi proprietati de protectie ca un ulei 0W-30. Dar despre asta o sa discutam in alt articol.

Uleiuri motor

Distribuie pe Facebook
mai multe