Vrei masina la mana a doua? Avantaje si dezavantaje ale masinilor second-hand
- Piese ieftine
- Pret constant
- Uzura morala
Chiar daca vanzarile de autoturisme noi sunt in crestere, romanii inca prefera automobilele rulate. Din cauza ca nu sunt multi cei care isi permit sa cumpere masina direct din reprezentanta. Evident, acest lucru vine cu o serie de avantaje si dezavantaje.
Nu demult, va spuneam care sunt avantajele si dezavantajele masinilor pe care le cumparam noi, direct din show-room. De fapt, doar cateva, pentru ar fi multe de povestit. Insa mult mai multi si mai interesati sunt cei care vor sa cumpere o masina second-hand. Iata ca avem acum pentru ei 10 avantaje si dezavantaje ale masinilor rulate. Interesant atat pentru vanzatorii lor, cat si pentru cumparatori.
Avantaj 1 - Ieftine
In prima secunda in care o masina noua devine second-hand, adica deja are un proprietar, se devalorizeaza. Si in cativa ani, pretul de achizitie ajunge sa fie sub jumate din cel de masina noua. Acesta este si principalul motiv pentru care romanii aleg masinile second-hand. Pentru ca sunt ieftine. Poti sa cumperi, de exemplu, un BMW Seria 5 vechi de numai 3 ani, care nou costa cam 60.000 de Euro, la pret de 20.000 de Euro acum. Sau un Mercedes-Benz S Class din 2003, care nou valora in jur de 100.000 de Euro, iar acum costa... numai 4000 de Euro. Nu spunem nimic nou, dar principalul avantaj al masinilor rulate este ca sunt foarte ieftine.
Avantaj 2 - O cumperi imediat
Daca ai bani de o masina noua, apare si o problema: uneori astepti si 4 luni pana cand o primesti. Chiar si cand iti cumperi o banala Dacie care vine de la Mioveni, la o aruncatura de bat, astepti si 2 luni de zile. Nu este cazul masinilor second-hand. Pe care te duci sa le vezi, le verifici la service, dupa care, o ora mai tarziu, daca iti place, o ai in fata casei. Mai greu este sa gasesti o configuratie care sa-ti placa, sa se muleze exact pe cerintele tale, adica sa nimeresti exact culoarea, motorizarea, dotarile si anul de fabricatie dorit de tine. Cam greu, dar nu imposibil...
Avantaj 3 - Piese ieftine
Majoritatea masinilor care sunt pe piata second-hand au deja o vechime de minimum 3-4 ani. Iar acestea au avantajul ca exista deja o piata de piese noi OEM sau aftermarket, iar preturile sunt relativ mici. Nu ca la o masina aparuta doar anul trecut, pentru care orice piesa poate fi gasita doar originala si costa o caruta de bani. Mai mult, masinile vechi de cativa ani cu siguranta au ajuns deja in parcurile de dezmembrari, asa ca poti lua de acolo diverse elemente de caroserie sau pentru motor la preturi foarte mici. Normal, totul se rezuma si la modelul masinii. Pentru ca daca iti vei lua vreun OZN de Lancia din care sunt doar 2 exemplare in Romania, nu vei gasi nicio piesa ieftina si degeaba ai platit tu pe ea 3000 de Euro, ca piesele te vor ruina.
Avantaj 4 - Pret constant
O masina se devalorizeaza foarte repede. Adica, asa cum spuneam si mai sus, in cativa ani risca sa ajunga la o fractiune din pretul initial. Insa trebuie sa vedem si (unica) partea plina a paharului. O masina second-hand poate avea un pret minim sub care nu mai scade. De exemplu, un BMW E46, il dam exemplu ca este foarte popular. Masina costa acum cam 3500-4000 de Euro. Dar la fel costa de cativa ani buni. Si va costa la fel si cativa ani de acum inainte. Nu e ca si cum anul viitor va costa 2000 de Euro masina. Adica orice masina se devalorizeaza pana intr-un punct. Dupa care ramane multa vreme la acea valoare.
Dezavantaj 1 - Istoric
Principala problema a masinilor la mana a doua este ca nu prea stii ce s-a intamplat in trecutul lor. Adica cine le-a condus, cum le-a condus, ce accidente au avut si asa mai departe. Sunt carti de service la modelele ceva mai noi, dar majoritatea nu au informatii reale. Poti sa le verifici pe unele la reprezentanta, sa-ti dai seama daca au kilometrii reali, dar cam atat. In plus, daca acea masina nu mai este in garantie, poate ca proprietarul nu a mai completat cartea de service sau nici nu a mai trecut cand a fost vorba de niste mici incidente. Oricum, o masina trebuie verificata foarte bine din bara in bara, si chiar si asa, nu isi va spune toate secretele...
Dezavantaj 2 - Defecte ascunse
Cand iti cumperi o masina noua, ultima ta grija este ca ceva se va strica la masina. Pentru ca sunt sanse mici sa cedeze ceva in primii ani de exploatare. Dar cand cumperi o masina second-hand ti se poate strica ceva la orice ora. Pentru ca masina este una rulata, care a vazut de toate pentru toti. De exemplu, stim cazuri concrete de masini carora li s-a stricat un senzor de volanta imediat cum au cumparat-o si motorul s-a oprit. Sau cand i-a lasat distributia. Sau cand o piesa care se strica la mai toate dintr-un anumit model s-a uzat si a crapat exact dupa ce masina a schimbat posesorul. Degeaba verifici din scoarta in scoarta o masina, mereu exista sansa sa fie ceva care nu e la vedere si sa se strice. De asta se si cheama masina second-hand si costa putin, pana la urma, nu?
Dezavantaj 3 - Uzura morala
Pe langa uzura mecanica a pieselor, indiferent de cata grija au primit din partea posesorilor vechi, masinile second-hand mai au si o uzura morala. Care este mult mai vizibila si mai importanta decat cea mecanica. Degeaba are un BMW E90 din 2006 doar 30.000 de kilometri la bord, adica este ca noua, fara uzura mecanica, daca acum suntem in 2017, adica 11 ani mai tarziu, si noua generatie de BMW Seria 3 arata ca o nava spatiala. Pune una langa cealalta doua generatii diferite si o sa vezi ca designul evolueaza atat de repede, incat chiar si o masina moderna, veche de 8-10 ani, pare o caruta fata de ultimul model. Uzura morala mai este si in cazul motorizarilor: motoarele de generatie veche, diesel fara turbo de exemplu sau pe benzina aspirate, nu mai sunt cautate pentru ca sunt considerate ineficiente. Nu degeaba, preturile acestora sunt foarte mici.
Dezavantaj 4 - Adio garantie
Este interesant de vazut cum au fost gandite masinile mai noi, fabricate dupa anul 2000. Cand sunt cumparate noi, adica atunci cand vin la pachet cu garantia, sunt atat de bune incat nu ai nevoie de garantie. Si exact cand treci de perioada garantata, atunci incep sa se strice. Dar strainii stiu ca masinile sunt consumabile, nu ca noi, romanii, care vrem sa le tinem toata viata. Si cei din vest isi schimba masinile destul de des, imediat cum se uzeaza moral si mecanic, adica pe la 130.000 de kilometri sau dupa ce fac 5 ani vechime. Asa ajung masinile la noi, dar iesite din garantie. Nu vrei garantie ca sa schimbi cine stie ce turbina sau ambreiaj, dar ai vrea pentru situatia in care rugineste caroserie. Si ghici ce: rugineste! Masinile sunt facute astfel incat sa se strice mult mai repede ca pe vremuri, obligandu-i pe oameni sa-si cumpere alta si sa faca banii sa se plimbe. Noi luam gunoaiele altora, le carpim si mai mergem cu ele pana cand ies sarmele din cauciucuri.
Dezavantaj 5 - Investitii imediate
Daca la o masina noua nu bagi niciun leu in ea o buna perioada de timp, la o masina second-hand incepi sa investesti din prima secunda. De exemplu, imediat cum cumperi o masina, trebuie sa o bagi la service pentru revizii uzuale. De exemplu, sa-ti schimbe distributia, sa schimbe filtre si uleiuri, sa faca verificari, poate mai schimba niste placute si niste discuri, uneori ceva pe la articulatii, de ce nu si o pereche de amortizoare, poate chiar un ambreiaj. Mai dai bani pentru un detailing serios la interior, pentru niste anvelope noi, pentru un polish la exterior si tot asa. Cert este ca o masina second-hand incepe sa pape bani din prima secunda.
- Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8700 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz limuzina... 75.15 Lei Set rulment roata peugeot 206 hatchback 2a/c bta h1p004bta 84.09 Lei
- Intinzator curea curea distributie bmw 7 e65 e66 e67 bta... 87.6 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6850 € Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 €
- Intinzator curea transmisie audi a6 avant 4b5 c5 bta e2w5751bta 115.87 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 8350 € Set rulment roata opel astra h twintop l67 bta h2x023bta 346.36 Lei Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t caroserie 904 bta... 89.77 Lei
- Set rulment roata citroËn jumper caroserie 244 bta h1c018bta 146.42 Lei Set rulment roata peugeot expert 224 bta h2c015bta 250.01 Lei Set rulment roata citroËn jumpy u6u bta h2c015bta 250.01 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie opel vectra c combi... 92.55 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Set rulment roata opel astra h l48 bta h2x023bta 346.36 Lei
- Intinzator curea curea distributie bmw x1 e84 bta e2b0007bta 87.6 Lei Set rulment roata citroËn evasion 22 u6 bta h2c015bta 250.01 Lei Intinzator curea transmisie citroËn nemo caroserie aa bta... 92.55 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 244 bta... 146.42 Lei
- Set rulment roata opel astra h combi l35 bta h2x023bta 346.36 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 75.15 Lei
- Rola intinzator curea alternator kia pro cee'd ed bta e20321bta 114.25 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Rola intinzator curea alternator renault kangoo express fc0/1... 85.01 Lei
- Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t platou / sasiu... 89.77 Lei Rola intinzator curea alternator renault clio ii bb0/1/2... 85.01 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz kombi... 75.15 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei Ford kuga 2.0 tdci 4x4 ,140 cp , pdc, clima , euro 5 2012 6950 € Rola intinzator curea alternator renault twingo i c06 bta... 85.01 Lei