Se intampla in Romania: 50 masini electrice si doar doua borne de reincarcare

Se intampla in Romania: 50 masini electrice si doar doua borne de reincarcare
  • Comisiunea Europeana isi propune ca pana in 2050 sa inlocuiasca autoturismele conventionale cu unele electrice
  • Misiunea Romaniei de a se adapta la politica UE pare aproape imposibila, din mai poate punctele de vedere
  • Pe strazile patriei circula 50 modele electrice in timp ce nmarul bornelor publice de reincarcare se ridica la 2
Distribuie pe Facebook

Romania defileaza in pas de melc spre tinta Comisiei Europene de a nu mai avea autoturisme conventionale pe strazi pana in 2050. Anul 2013 s-a incheiat cu un numar de 50 de masini electrice aparute in tara, in timp ce situatia din alte state europene face referire la mii de unitati vandute anual.

Tinem sus statistica Renault

La nivelul Uniunii Europene, francezii de la Renault sustin ca au reusit sa atinga procentul de 51% din vanzarite de automobile electrice vandute in spatiul comunitar. Statistica facuta de producatorul auto francez nu este data peste cap de piata din Romania. 28 de autoturisme Renault Fluence ZE au fost cumparate de persoane fizice sau firme din tara.

Unele sunt chiar in posesia unor dealeri Renault, dispusi sa le puna la dispozitia angajatilor pentru a influenta pozitiv piata vanzarilor. Dupa ce neozeelandezii si americanii au reusit sa converteasca la modul de consum electric cateva masini benzinare, a venit randul romanilor sa ii imite.

Asa se face ca in Registrul Auto Roman avem inregistrate: un Oltcit electric, un Trabant electric, un Opel Corsa, un Citroen Saxo si o Mazda 121 alimentate electric.

Politica paguboasa

Dupa ce gradul de subventie pentru achizitia unui automobil electric a scazut de la 3700 de euro in 2011 si la 2500 euro in 2013, Ministerul Mediului a lansat oferta ecotichetelor de subventie in ultimele doua luni ale anului trecut. Valoarea bugetata de oficiali ar fi trebuit sa acopere subventia pentru 100 de masini electrice.

In alte state europene, nivelul subventiei si avantajele oferite posesorilor de automobile eco sunt considerabil mai mari. In Franta, subventia acordata de stat la achizitionarea unui automobil electric ajunge la 7000 euro.

In Norvegia, posesorilor de automobile electrice li se permite accesul in centrul capitalei Oslo fara plata taxei de congestie trafic de 9000 coroane norvegiene {aproximativ 1500 de dolari).

Autoturismele electrice au gratuitate la transportul cu feribotul, nu platesc locul de parcare, iar reincarcarea bateriei se face gratuit in statiile amenajate de primariile oraselor mai mari. In 2011, dupa lansarea unor politici de incurajare a achizitiei de masini eco, Germania si Norvegia inregistrau cate 2000 de inmatriculari de automobile electrice. In Monaco, subventia ajunge chiar la 9000 de euro pentru un automobil electric.

Strategie europeana cu Romania in caruta

Politica de mediu stabilita de Comisia Europeana isi propune ca, pana in 2050, sa inlocuiasca automobilele conventionale cu masini alimentate electric. Pana in 2030, automobilele poluante ar trebui sa dispara din orase, conform recomandarilor emise de comisarii de mediu ai CE.

Situatia actuala din Romania indica o posibilitate de a ramane in caruta pentru respectarea acestei strategii. Pe meleagurile autohtone, avem un automobil electric la 3,8 milioane locuitori. In Franta, raportul masini eco detinute de populatie este de 1/7000. Cifra totala a automobilelor electrice vandute in Europa depaseste 50.000, dupa ce in 2010 abia se ridica la 1614.

De la doua statii de reincarcare, la 10.000

Misiunea Romaniei de a se adapta la politica Uniunii Europene este pe punctul de a da gres si in privinta statiilor de reincarcare puse la dispozitia posesorilor de masini electrice. La aceasta ora, doar doua statii publice de reincarcare a bateriilor sunt deschise in tara: una in Bucuresti si alta in Brasov.

Alte statii de reincarcare sunt la sediile firmelor care au achizitionat automobile electrice si in service-urile dealerilor. Autonomia unui automobil electric este de aproximativ 150 de kilometri, iar oficialii europeni ne cer 10.000 de statii de reincarcare publice inaugurate pana in 2020.

Preturile modelelor eco, inca ridicate pentru buzunarele romanilor

Tendinta eco in materie de automobile se vede, chiar daca timid, in incercarea unor producatori de a lansa pe piata masini mai accesibile publicului larg. Astfel, pentru 2014, Smart a lansat modelul Smart Fortwo la 20.000 euro, in timp ce Renault anunta ieftinirea unor alte modele.

In schimb, Opel Ampera ramane la pretul prohibitiv de 46.000 euro pentru o autonomie redusa de maxim 80 km, in timp ce Mitsubishi coboara stacheta cu doar 10.000 euro pentru modelul iMiev.

Distribuie pe Facebook
mai multe