Vanzarile la masinile ecologice au crescut, insa numarul lor ramane insignifiant

Vanzarile la masinile ecologice au crescut, insa numarul lor ramane insignifiant
  • Vanzarile la masinile ecologice au crescut in perioada ianuarie - iunie 2015
  • In primele sase luni ale anului au fost cumparate 441 de autovehicule "verzi"
  • Masinile ecologice reprezinta doar doar 1,2%. din totalul autovehiculelor vandute
Distribuie pe Facebook

Romanii se familiarizeaza incet-incet cu automobilele prietenoase cu mediul, dar numarul total al masinilor eco este in continuare unul destul de mic, mai ales daca facem o comparatie cu alte tari europene.

Vanzarile de masini nepoluante, in crestere

Un raport prezentat de Ministrul Mediului Gratiela Gavrilescu arata ca prin programul Rabla s-au cumparat anul acesta 371 de autovehicule "verzi", cu emisii de CO2 mai mici de 100 g/km, de sase ori mai multe decat in intervalul ianuarie - mai, cand numarul lor a fost de 60.

Asadar, totalul de masini eco vandute la noi in tara in intervalul ianuarie - iunie este de 441, iar daca luam in calcul faptul ca numarul inmatricularilor de automobile noi in acelasi interval a fost de 34.472 de unitati, ajungem la un procent al masinilor prietenoase cu mediul destul de mic, de doar 1,2%.

Totusi, asa mici cum sunt, cifrele sunt imbucuratoare, mai ales daca luam in calcul faptul ca anul trecut s-au vandut prin Programul Rabla un total de 38 de automobile eco. Practic, romanii incep sa prinda gustul masinilor verzi incet, dar sigur.

Cu ce te ajuta statul daca vrei o masina ecologica?

Desi cei de la Ministerul Mediului sunt mandri de cele 371 de automobile ecologice vandute la noi in tara cu ajutorul tichetelor Rabla, in realitate, statul nu incurajeaza cu mare lucru achizitia unor astfel de masini.

Chiar daca lasam deoparte subventia de la stat, tot ramanem cu lipsa statiilor de incarcare ale acestor modele, fapt ce, evident, ii descurajeaza pe cei care ar fi dispusi sa plateasca preturile destul de piperate ale masinilor hibrid sau electrice. La noi in tara sunt doar 50 de statii de incarcare, 12 dintre ele fiind in Bucuresti, asa ca un drum in afara Capitalei pare sa iasa din calcul cu o masina eco.

Anul acesta, Programul Rabla a inclus si o serie de avantaje pentru cei care isi doreau un automobil prietenos cu mediu. Avantajele se traduc prin eco-bonusuri de 750 de lei pentru masinile cu emisii mai mici de 100 g/km, 1.500 de lei pentru cele hibrid conventionale si 2.500 de lei pentru cele electrice hibrid.

Bonusurile acestea se adauga la tichetul standard, de 6.500 lei, si pot fi cumulate maximum doua eco-bonusuri. Daca ne gandim la pretul unei masini noi nepoluante, ne dam seama ca statul da in prezent un pic mai mult decat nimic.

Luna trecuta insa, a intrat in dezbatere publica un proiect al Guvernului care prevede acordarea unor subventii de 20.000 de lei la cumpararea unui autovehicul 100% electric si de 5.000 de lei la achizitia unui autovehicul electric hibrid. Ramane de vazut daca acest lucru va deveni si realitate.

Pana in prezent, s-au utilizat 60% din totalul de 20.000 de tichete alocate prin Programul Rabla anul acesta si aproape 12.000 de romani si-au cumparat o masina noua cu ajutorul lui. Acest program este unul binevenit, insa daca ne uitam la cum arata parcul auto din Romania ne dam seama ca nu e suficient pentru ca, in continuare, peste 30% sunt mai vechi de 15 ani si doar putin peste 2 procente au pana in 2 ani.

O comparatie

Nu stim daca e cazul sa ne comparam cu tari precum Norvegia sau Marea Britanie, insa am putea lua drept exemplu programele lor de incurajare a achizitiilor de masini noi si mai putin poluante.

Norvegienii au raportat in primele trei luni ale anului 2015 vanzari de 8.112 de unitati pe segmentul masinilor cu propulsie plug-in, automobilele electrice avand 33% cota de piata. Ca sa se ajunga la aceasta performanta, statul i-a scutit de taxe pe cei care si-au achizitionat o astfel de masina.

Practic, cei care opteaza pentru automobilele electrice nu mai platesc TVA, taxa de cumparare, taxe de drum, taxe de parcare, iar incarcarea este gratuita. Avand astfel de beneficii, e normal ca tot mai multi sa isi indrepte atentia catre masinile electrice.

La nivel european, o ierarhie a vanzarilor de masini ecologice plaseaza Romania pe ultimele locuri, in timp ce mai sus amintita Norvegia e pe primul loc, urmata de Franta, Olanda, Marea Britanie si Germania.

Distribuie pe Facebook
mai multe