Ponturi de sezon: cum sa conduci in siguranta pe polei, pericolul numit GHEATA NEAGRA Ghidul soferului 11 Decembrie Ponturi de sezon: cum sa conduci in siguranta pe polei, pericolul numit GHEATA NEAGRA
Toate comentariile (3):
TMU
9 comentarii 0 puncte
In opinia mea, poleiul ca si gheata, pe drum, sunt cele mai sunt cele mai periculoase fenomene meteorologice cu care se pot confrunta soferii in sezonul rece. In plus poleiul este mai perfid decat gheata pentru ca poate sa apara, inselator, si in conditiile in care temperatura aerului (pe care soferul o vede la bordul masinii) este usor pozitiva, chiar 3 - 5 grade. In aceasta situatie, in conditii de aer umed poleiul poate aparea oriunde daca temperatura solului este sub zero grade. De asemenea se poate intalni frecvent pe poduri sau viaducte unde curentul de aer care circula sub acestea poate raci partea carosabila sub zero grade. Mai mult, poleiul este mai greu de observat vizual, mai ales atunci cand este proaspat, deoarece fiind o pelicula foarte subtire si transparenta lasa aproape neschimbata culoarea partii carosabila a drumului (ii da doar un luciu nu foarte evident). Cum procedam cand cand drumul este acoperit cu polei? Daca iesim din casa si pana la masina constatam ca pe jos este polei NU PORNIM LA DRUM. Personal consider ca nimeni nu poate controla cu siguranta, pe polei, o masina normal echipata pentru circulatia pe timp rece (avand pneuri de iarna, fara tinte – care nu mai sunt permise si fara lanturi). Aderenta este atat de scazuta incat masina poate rula cu o viteza rezonabila (40-50 km/h care ar justifica folosirea ei) fara sa derapeze, doar pe o traiectorie qvasi rectilinie si orizontala, cu accelerari si decelerari minimale. In aceasta situatie asteptam fie cand pana cand poleiul se topeste natural, fie pana cand administratia imprastie materiale antiderapante pe drum. -- continuare in postul urmator ---
17 nov 2016, 10:24
0
TMU
9 comentarii 0 puncte
-- continuare la postul anterior -- Situatia devine cu adevarat dificila atunci cand suntem surprinsi de polei in timpul mersului. Asa cum am remarcat mai inainte poleiul este relativ greu de observat vizual (nu “sare in ochi” ca, de exemplu, o portiune acoperita cu zapada sau gheata). Conducand atent, putem, totusi, realiza ca ceva poate fi suspect, daca atunci cand corectam usor directia (lucru pe care il facem permanent din volan, chiar si atunci cand mergem in linie dreapta) masina nu mai raspunde ca de obicei. In acesta situatie daca, privind cu si mai multa atentie, drumul banuim ca avem de-a face cu poleiul TREBUIE SA OPRIM. DAR, ATENTIE, PE POLEI, MANEVRA DE OPRIRE, INSASI, ESTE O OPERATIUNE DIFICILA. Viteza trebuie redusa treptat, cu multa delicatete, folosind frana de motor. Se ridica usor piciorul de pe pedala de acceleratie si pe masura ce viteza scade, se retrogradeza in trepetele inferioare ale cutiei de viteze, avand grija ca ambreiajului sa nu fie cuplat brusc dupa fiecare retrogradare. La fel de delicat se actioneaza si volanul, astfel incat masina sa fie directionata pe o traiectorie cat mai lunga, catre marginea din dreapta a drumului. De abia cand viteza este aproape de zero putem folosim frana. Scoatem complet masina de pe partea carosabila (daca acest lucru este posibil) sau daca suntem pe autostrada, o oprim pe banda de urgenta. Bineanteles, inca de la inceputul acestor manevre trebuie sa aprindem luminile de avarie. Coboram din masina si daca observam ca, intr-adevar, este polei, anuntam acest pericol deosebit la telefonul de urgenta 112. Ne continuam drumul numai dupa ce poleiul se topeste ori administratorul drumului a imprastiat material antiderapant. -- continuare in postul urmator ---
17 nov 2016, 10:25
0
TMU
9 comentarii 0 puncte
-- continuare la postul anterior -- Din pacate situatia devine complet dramatica, daca nu observam poleiul si dintr-un motiv oarecare trebuie sa reducem rapid viteza ori sa actionam brusc volanul. Masina va derapa lateral si reflexul de a actiona brusc volanul in partea opusa va provoca un “dans” stanga-dreapta al masinii sau chiar la rotirea ei, pana la oprire, cu consecinte mai mult sau mai putin grave, in functie de impejurari si de viteza initiala. Asa cum am mentionat inca de la inceput, pentru soferi poleiul este dificil de anticipat si daca sunt in mers, greu de observat. Principala responsabilitate revine organele de administrare a drumurilor, care pe baza cunoasterii specificului local si al experintei sezoanelor trecute, trebuie sa avertizeze soferii, atunci cand este cazul, de iminenta aparitiei poleiului si sa previna formarea lui folosind, din timp, mijloacele adecvate.
17 nov 2016, 10:26
0
Comentează şi tu:
Pentru a comenta trebuie să te loghezi. Login »